handdator

Visa fullständig version : Lägga på sig lite


Papabear
2011-08-22, 16:34
Fick tipset av en polare att det är mycket nyttig träningsinfo här, så nu när man äntligen fått tummen ur och börjat träna igen är det ju läge att dra på med dagbok och grejer också. Jag tänkte skriva en gång i veckan för min egen del, men tar såklart gärna emot kommentarer, annars hade jag ju lika gärna skrivit på ett papper hemma i soffan.

Då: Vägde 97kg, fick panik och tränade ner mig (stenhårt, ca 4-6h per dag) medelst simning, löpning, och styrketräning (70/10/20 % fördelning där ungefär) till 80 superdeffade kilon, lagom till 30års dan. Då spräckte jag en kotbåge i ryggraden och fick inte lyfta tungt på minst ett halvår. Annan shit happened och det gick ett år till, tills ...

... idag: 190cm, 90kg. Vägde 87 när jag började träna (på Hagabadet i götet om nån vill säga hej) för 10 dar sen. Antar att det är mest vatten som lagrats in, men whatever. Har inte testat 1RM i någonting på extremt länge, men 3x8 på 100kg i knäböj (squats?) gick finemang i förrgår även om jag var på väg att sega ur på sista.

Kost: Nästan-GI variant av ungefär svensk husmanskost med överdosering på protein och grönsaker. Proteinshakes efter träning och behov. Inga problem att sköta en vettig kost, och min PT kommer delvis hjälpa mig med det där också.

Träning: Styrka 3-4ggr / vecka, kasta in en timmes hårdpressad simning 1-2ggr för lite kardio och aktiv stretching och hittar jag ett vettigt yoga-pass som fokuserar på flexibilitet kör jag nog det också. PT bokad till onsdag. Då ska vi gå igenom en del övningar och hitta ett schema som passar mig bra.

Skador o potentiella hinder: Once-upon-a-time bruten rygg, så skapligt stel i det partiet.
Vänster axel fucked up efter att ha gått ur led X*Y gånger. Nu kan jag dra den ur led själv utan smärta. Inte något dödligt-vapen-banka-axeln-i-väggen grejs, utan bara dra skiten ur led utan att röra den med andra armen. Många övningar (bänkpress, militärpress, etc, etc) blir fucked up av det, så det får bli varianter med hantlar där jag kan ha olika vikter på båda armarna.
Fibromyalgi i högra rhomboideus, så skapligt stel i musklerna däromkring.
Jag reser periodvis en jävla massa i jobbet och måste ibland träna så gott jag kan på hotellrum utan vikter eller redskap, så det blir lite gimpat.

Mål: 86-88kg med ca 10% kroppsfett. Eliminera periodisk molande värk i ländryggen (kontorsjobb...) och öka styrka och rörlighet i kroppen i allmänhet och vänster axel och höger skuldra i synnerhet.

Mått och eventuellt bilder kommer när jag köpt ett måttband senare idag, och kroppsammansättning langas upp på onsdag efter PT-passet när vi ska kolla sånt.

Papabear
2012-03-06, 11:44
Seg skit att jag inte skrivit ner några vikter jag tog när jag började, men gissningsvis såg det ut ungefär så här:

Mark: 70 x 4
Knäböj: 40 x 5
Bänk: 50 x 5
Militärpress: 30 x 6
Chins: Knappt en med kroppsvikt
Dips: bw x 3

Idag, efter runt tre månaders aktiv träning (två veckor sjuk, två veckor usa, en månad australien, två veckor tyskland och 10 dagar peking, med jetlag efter alla resor utom tyskland), ser det ut så här:
Mark: 130 x 7
Knäböj: 90 x 8
Bänk: 68 x 8 (hantelpress)
Militärpress: 44 x 5
Chins: bw x 8
Dips: bw+20 x 8

Rörlighetsträning för rygg, ben och axlar verkar fortfarande ge enorma skillnader på resultaten. Chins gjorde jag bw+10x5 efter en veckas yoga. Mark-rekordet kom efter idogt uppmjukande av rygg och arsle morgon och kväll i nån veckas tid. Varför slutade jag? Hmm... Skärpning nu kanske.