handdator

Visa fullständig version : Lagad mat direkt efter styrketräning


Sjöbuse
2011-08-22, 13:37
Standardförfarande när det kommer till näringsintag i samband med träning verkar vara att få i sig proteiner i form av proteinpulver/EAA/gainer direkt efter träningen på gymmet, sen ta sig hem och efter nån halvtimme-timme äta ett riktigt mål lagad mat.

Ponera följande situation

* Man har inte tillgång till proteinpulver/EAA eller dylikt
* Man bor i samma byggnad som gymmet och kan få färdiglagad lunch/middag inom loppet av minuter från det att träningspasset är avslutat.

Finns det i så fall någon anledning att inte äta direkt efter träningen utan istället ta typ en glas mjölk och en banan, vänta en halvtimme och sen äta mat?

Samma situation fast vi har tillgång till EAA - finns det i detta läget någon anledning att inte äta direkt efter träningen ut istället hälla i sig sina EAA, vänta en halvtimme och sen äta mat?

Ponitus
2011-08-22, 13:42
Man vill ju helst få i sig 20g vassle (eller 10g EAA) för att höja proteinsyntesen. Sen hem och äta mat.

vicarious
2011-08-22, 13:48
Nej det finns ingen anledning att vänta i något av fallen. Proteinsyntesen stimuleras av EAA, oavsett om man får de från ett tillskott eller från mat.

King Grub
2011-08-22, 14:21
Man vill ju helst få i sig 20g vassle (eller 10g EAA) för att höja proteinsyntesen. Sen hem och äta mat.

Eller 20 gram protein/10 gram EAA från mat. Det finns inget som säger att källan till aminosyrorna är avgörande för uppbyggnaden, bara att det finns aminosyror tillgängliga.

Det går säkert precis alldeles utmärkt att strunta i allt vad tillskott heter och äta proteinrik mat efter passet i stället.

Och mjölk innehåller allt som behövs för muskeluppbyggnaden efter passet. Mjölk + banan efter passet och mat hemma låter också utmärkt. Eller vanlig mat "direkt" efter passet, om man nu har nära hem och inte timmars restid ligger mellan.

Sjöbuse
2011-08-22, 15:50
Eller 20 gram protein/10 gram EAA från mat. Det finns inget som säger att källan till aminosyrorna är avgörande för uppbyggnaden, bara att det finns aminosyror tillgängliga.

Det går säkert precis alldeles utmärkt att strunta i allt vad tillskott heter och äta proteinrik mat efter passet i stället.

Jo, så resonerade jag också, tills jag började fundera över tidsåtgången för spjälkningen av proteinet i födan. Om mjölk och banan på tom mage spjälkas snabbare än tillagad mat vet jag inte, men EAA borde ju rimligen ha avsevärt högre biotillgänglighet än proteinet i maten. Men tidsåtgången för spjälkning kanske har en mer eller mindre försumbara negativ inverkan på den akuta proteinsyntesen?


Och mjölk innehåller allt som behövs för muskeluppbyggnaden efter passet. Mjölk + banan efter passet och mat hemma låter också utmärkt. Eller vanlig mat "direkt" efter passet, om man nu har nära hem och inte timmars restid ligger mellan.

När det gäller mig så råkar jag - åtminstone för stunden - vara så lyckligt lottad att jag jobbar på en båt. Avståndet från gymmet till mässen är mindre än avståndet från gymmet till hytten, så det är fråga om minuter, inte timmar. ;)