handdator

Visa fullständig version : Sjöbusens skeppsdagbok


Sjöbuse
2011-08-22, 11:45
Kadettens logg, 22:e augusti 2011 klockan xx.xx. Vi lämnade Paldiski igårkväll och seglar söderut mot Gdynia. Förmiddagens vakt ägnades åt att knacka rost, slipa och grundmåla räcket på babord safewalk. Frivakten går i träningens tecken, först kolozzeum och sen gymmet.


Bakgrund

Long time lurker, first time poster. Är en man på 26 år från Göteborg, som äntligen tänkte få tummen ur och börja träna regelbundet. Är 185 cm lång och har i vuxen ålder pendlat ganska friskt i intervallet 95-120 kg. Hade tidigare ett jobb som medförde mycket vardagsmotion, men när jag sedan för två år sedan istället började studera utan att anpassa kosthållningen kom kilona krypande. Jag har tidigare styrketränat i perioder, men aldrig riktigt fått någon kontinuitet på det.

Läser sjökaptensprogrammet på Chalmers, vilket består av tre års teori och ett års praktik som är uppdelad i tvåmånadersperioder och utspridd under de fyra åren. Jag är förnuvarande inne på mitt andra år och ute på min andra praktik ombord på ett RoRo-fartyg* i östersjön. När man mönstrar på en båt för en längre törn så utgör miljöombytet ett utmärkt tillfälle att byta vanor. Förra gången slutade jag snusa. Denna gången tänkte jag börja träna regelbundet.

Förhoppningsvis blir det intressant läsning. :)

Utgångsläge

Längd: 185 cm
Vikt: 115 kg (uppskattat)

Uppdaterar med fler mått och och exakt vikt när jag lyckats trolla fram måttband och fungerande våg. Sålänge får ni hålla tillgodo med bilderna längre ner.

Mål

Akuta

Tvåsiffrig vikt innan avmönstring den 20:e oktober


Kroniska

Minimera risken för hjärt-/kärlsjukdomar**
Se snygg ut naken


Fotnötter

*Lastfartyg där lasten rullas ombord, tar mest trailers och containrar/tankar lastade på kasetter, men även endel lastbilar, och nybilar. Dock ej passagerare, annat än enstaka chaufförer.

** Mormor och två morbröder har redan avlidit till följd av hjärtinfarkt, mor min har haft en men överlevt den och genomgått bypass. Gör jag inget åt situationen så är inte frågan om jag kommer få en själv, utan när.

Sjöbuse
2011-08-22, 12:24
Träning
z_bumbis tvådagars nybörjar program (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) måndag och fredag, badminton/volleyboll/basket eller dylikt två av de andra dagarna i veckan för att få lite flås.

Kost
Maten lagas av kocken ombord, så där kan jag väl inte påverka jättemycket. Ser till att få i mig mycket protein, undvikter att överdriva portionsstorleken, mycket sallad. Skippar andra drycker än vatten och kaffe, undviker småätande.

När jag mönstrar av och det blir dags att laga själv blir det bättre koll på maten.

Bilder

Framifrån (http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e523604e1978_2011-08-21%2019.01.36.jpg)
Sida (http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5239699f27f_2011-08-21%2019.02.12.jpg)
Ben (http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e523ac83295e_2011-08-21%2019.03.23.jpg)
Spännis änna (http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e523c0341ccf_2011-08-21%2019.02.56.jpg) ;)

Om det är nån som tycker att det ser ut som mitt nyckelben inte sitter fast i min axelled så kan det bero på att det inte gör det. En liten olycka för ett par år sedan ledde till en såkallad akromioklavikulär luxation, nyckelbenet (clavicula) slets helt enkelt loss från skulderbladets laterala utskott (acromion). Det gjorde ont som fan de första månaderna, men nu för tiden tänker jag knappt på det.

Aktuellt

Förra veckan blev det två lugna helkroppspass, ett måndag och ett på fredag, mest för få in rutinen. Sen blev det badminton på tisdag och volleyboll på torsdag. Även om jag tog det lugnt så gav vissa övningar riktigt ordentlig träningsvärk. Det mesta har gått över, det enda som känns lite är vaderna sen i fredags. Ska lalla ner till gymmet och träna vid 16 (finsk tid), sen återkommer jag med dagsrapport efter maten.

Spartansk
2011-08-22, 13:23
Ser bra ut. Kör hårt, din söndagsseglare! ;)

RolfR
2011-08-22, 14:20
Intressant! Man hör ju ibland att skeppskockar ska vara skickliga och maten supergod på fartyg, så där har du en utmaning.

Haha, basket och volleyboll till sjöss. Stora fartyg rullar kanske inte så mycket, men det hade kunnat bli kul annars. :D

Sjöbuse
2011-08-22, 16:57
Ser bra ut. Kör hårt, din söndagsseglare! ;)

Tack, din gamle landkrabba. ;)

Intressant! Man hör ju ibland att skeppskockar ska vara skickliga och maten supergod på fartyg, så där har du en utmaning.

Fortsätter kocken att baka kladdkakor med vispgrädde och äpplekakor med äkta vaniljsås så finns det en överhängande risk för kölhalning... :)

Haha, basket och volleyboll till sjöss. Stora fartyg rullar kanske inte så mycket, men det hade kunnat bli kul annars. :D

Basketplanen är av modell streetbasket. En basketkorg uppsatt på skottet på båtdäck, i lä av bygget. Är väl lite större spelyta en en normalstor garageuppfart.

Volleyboll-/badmintonplanen (http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e527a1d59a68_2011-08-19%2016.32.11.jpg) är längst föröver på huvuddäck, i ett område som blivit avskärmat särskilt för ändamålet. Lite väl litet kanske, men bättre än inget.

Sen brukar det spelast innebandy i lastrummet på tanktaket (lastrummet som är längst ner, under vattenlinjen) om vi inte har någon last där, men det har jag inte varit med om än så länge.

Sålänge det inte blåser överjävligt går det rätt bra att spela, men jag skulle nog inte vilja spela volleyboll om det blåster storm och rullade ordentligt. Jag hade nog hålt mig ganska långt borta från gymmet då också...


Logg - 110822

Frukost
07.30

En varm macka m/formfranska med skinskiva, tomat, ost.
En halv tallrik med carbonararester från gårdagen (riktig carbonara - spagetti, bacon, äggula, parmesan, vitlök, lök, peppar - ingen grädde och sånt)
Vatten
Kaffe

Lunch
12.00

Fyra drygt centimetertjocka skivor stekt falukorv, en medelstor potatis, en deciliter stuvade morötter, resten av tallriken full med isbergsallad, gurka och tomater. Ingen dressing.
Vatten
Kaffe

Mellanmål
14.00

En nektarin

Middag
17.00

En rejäl portion kålpudding, som uppskattningsvis till 60% bestod av köttfärs. En matsked lingonsylt. En halv tallrik med isbergsallad, gurka, tomat och feta ost.
Vatten
En centimetertunn skiva äpplekaka och en matsked himmelskt god vaniljsås med riktig vanilj i. *drool* En ren och skär övning i självdisciplin att inte äta mer av det där alltså....
Kaffe

Jag är inget större fan av kvällsmat, så det blir på sin höjd kanske max något frukt mer idag.

Träning
16.00

Marklyft, 3x8, 72,5 kg - Jag kan nog egentligen öka, men jag ligger nog kvar åtminstone ett pass till på samma vikt.
Skivstångsrodd, 3x10 - 42,5 - Jag tog för tunga vikter här. Klarade tio reps på första settet, sju på andra och sex på tredje. Provar nog 37,5 nästa pass.
Latsdrag, 3x10, 40 kg - Inga större konstigheter
Knäböj, 3x10, 32,5 - Pinsamt låg vikt, men den begränsande faktorn var inte benen utan att få upp skivstången bakom nacken. Tidigare när jag tränat har jag använt benpressmaskin eller hack squatställning. Nu hade jag inte ens en ställning i axelhöjd att ta stången från, utan fick rycka den från marken och lyfta över huvudet. Det kändes lite halvt osäkert. Upptäckte dock att man kan höja bänkpresställningen och nästan få upp den i axelhöjd. Ska prova det nästa gång, och tar isåfall antagligen 42,5 kg.
Rakbensmark, 3x10, 32,5 kg - Inga större konstigheter
Omvända ryggresningar, 2x10, ingen vikt utöver kroppsvikt - det blir nog till att lägga till en vikt i famnen nästa pass.
Bicepscurl med stång, 3x10, 22,5 kg - failade på åtta reps på sista settet, men bibehåller nog vikten nästa pass.
Stående vadpress, 20 kg - Saknar lämplig maskin, så det blev till att ställa sig med tårna på ställningen till crosstrainern, hälarna i golvet, en tiokiloskiva i varje hand och sen göra "tåhävningar". Behåller nog samma vikt ett pass till innan jag fått ordentlig ordning på balansen.

Sjöbuse
2011-08-23, 17:48
Sömn

00.30-07.30

Mellanmål
22.30

Apelsin

Frukost
07.30

Uppskattningsvis 300 g omelett vad jag tror var kassler och lök.
Vatten

Lunch
12.00

Sex stekta pannerade strömmingsfilér, en potatis, en halv matsked skirat smör, en matsked lingonsylt, ett par hundra gram sallad på vitkål, kidneybönor, rödlök och paprika med någon form av oljebaserad dressing iblandad.
Vatten

Mellanmål
13.50

Apelsin

Middag
Ett stycke grillat fläskkött, uppskattningsvis 150 g, uppskattningsvis 100g (kokt) ris, en dryg deciliter majs, en dryg deciliter salsa, ett par hundra gram sallad på isbergsallad, gurka och tomat utan dressing.
Vatten

Träning
Ingen

Övrig aktivtet
Fyra timmars målande

Kommentar

Träningen tog verkligen på ryggen igår, benen känns dock inte alls av. Funderar på om jag inte ska ta tre pass i veckan istället för två. Vi får se hur det blir imorgon.

Eliasso n
2011-08-23, 23:25
Gött Peter, kör hårt så ses vi i Oktober :thumbup:

// Adam

mikaelj
2011-12-24, 17:18
Du har en journal att underhålla. Den saknar dig.

Spartansk
2011-12-24, 17:22
En centimetertunn skiva äpplekaka och en matsked himmelskt god vaniljsås med riktig vanilj i. *drool* En ren och skär övning i självdisciplin att inte äta mer av det där alltså....


En pytteliten bit godsaker kan ibland vara jobbigare för disciplinen än ingen bit alls. :)

Håller med MikaelJ, uppdatera gärna!

Sjöbuse
2011-12-24, 17:42
Du har en journal att underhålla. Den saknar dig.

Jo, jag vet. Det kom änna av sig. Bättring utlovas.