handdator

Visa fullständig version : Marklyftsform?


PerM
2011-08-22, 07:31
Hej! Jag har precis börjat marklyfta och vill därav ha lite kommentarer på hur min form ser ut *gah!*
Ser det inte klokt ut får jag antagligen gå ner på mindre vikter och slipa formen.

http://www.youtube.com/watch?v=YjzQ3ODle9Q

krokodille
2011-08-22, 08:14
Tycker du blev lite ostbåge med ryggen i första lyftet. Tänk på att dra bak axlarna redan innan lyftet. Och att hålla kärnan spänd och rak rygg. Tycker också, personligen, att du skulle kunna gå djupare med röven. Då är det lättare att lyfta med rak rygg.

Tokruska
2011-08-22, 08:19
Långt ifrån nån expert på marklyft men du ska väl räta ut ryggen mer i upprätt läge?

rooz
2011-08-22, 08:21
Men för bövelen pöjk.

1. Sluta stressa, det är inte din sexdebut du håller på med
2. Ta av dig skorna
3. Andas in djupt, skapa buktryck
4. Dra stången nära kroppen i starten, få ner röven i starten.
5. Tänk dig att du ska pressa fötterna mot golvet.
6. Lås ut, det är inte crossfit du ska utöva.

Har du samma lyfttempo i allt du gör? Då är mitt tips att du lugnar ned dig några kilon. Såg rent utsagt bedrövligt ut..

limenka
2011-08-22, 08:22
Lyssna på Rooz.

rooz
2011-08-22, 08:33
F.Ö
Sänk vikten, börja om från början och lär om. Får du till grunderna så blir det lättare att mixtra med diverse småsaker senare.

Rahf
2011-08-22, 08:37
Japp, lugna sig lite i backarna. Utlåsningen ska vara markerad, sen kan du sänka vikten. Skulle nog inte vara några problem att sänka ett par kilon och testa en lite lägre start.

Tempot kan du hålla i ett senare skede, men formen måste slipas innan det.

rooz
2011-08-22, 08:40
Japp, lugna sig lite i backarna. Utlåsningen ska vara markerad, sen kan du sänka vikten. Skulle nog inte vara några problem att sänka ett par kilon och testa en lite lägre start.

Tempot kan du hålla i ett senare skede, men formen måste slipas innan det.

Och du tror att han kommer hålla formen med det tempo vi såg på filmen?

Hur fan markar du?

Rahf
2011-08-22, 08:42
Och du tror att han kommer hålla formen med det tempo vi såg på filmen?

Hur fan markar du?

Läs igen. Formen måste slipas först, tempot kan komma senare.

Jag markar i lugnt och makligt tempo.

Pretorian
2011-08-22, 08:43
Det Rooz skrev lät vettigt och bra förklarat. Ska testa det själv idag på ryggpasset. Men skorna får nog vara på, enligt reglerna på SATS.. :-)

rooz
2011-08-22, 08:45
Det Rooz skrev lät vettigt och bra förklarat. Ska testa det själv idag på ryggpasset. Men skorna får nog vara på, enligt reglerna på SATS.. :-)

FUCK SATS!

Jag ska gå till sats och köra Sheiko, kladda magnesium över hela stället samt äta bullar och KRAMA andra medlemmar.

Like a BOSS

Bluesparv
2011-08-22, 08:46
Läs igen. Formen måste slipas först, tempot kan komma senare.


Jag är tveksam till att man kan få upp/bibehålla ett vettigt buktryck i det tempot :)

hugok
2011-08-22, 09:50
Bra låt i alla fall.

Pretorian
2011-08-22, 11:02
FUCK SATS!

Jag ska gå till sats och köra Sheiko, kladda magnesium över hela stället samt äta bullar och KRAMA andra medlemmar.

Like a BOSS

Woooovvvwwwv... hoppas vi inte träna på samma SATS. :em:

cirkelrak
2011-08-22, 11:44
Men för bövelen pöjk.

1. Sluta stressa, det är inte din sexdebut du håller på med
2. Ta av dig skorna
3. Andas in djupt, skapa buktryck
4. Dra stången nära kroppen i starten, få ner röven i starten.
5. Tänk dig att du ska pressa fötterna mot golvet.
6. Lås ut, det är inte crossfit du ska utöva.

Har du samma lyfttempo i allt du gör? Då är mitt tips att du lugnar ned dig några kilon. Såg rent utsagt bedrövligt ut..

Varför vara så onödigt hård mot någon som ber om hjälp?

Eira
2011-08-22, 11:47
Varför vara så onödigt hård mot någon som ber om hjälp?

Tough love :) Han hjälper iaf

Pansartax
2011-08-22, 11:48
Varför vara så onödigt hård mot någon som ber om hjälp?

Har du aldrig fått en utskällning av dina föräldrar?

Han menar ju bara väl innerst inne ;)

Niveus
2011-08-22, 12:11
Du har krummad rygg. Upp med bröstet. Båltryck!

PerM
2011-08-22, 12:34
Men för bövelen pöjk.

1. Sluta stressa, det är inte din sexdebut du håller på med
2. Ta av dig skorna
3. Andas in djupt, skapa buktryck
4. Dra stången nära kroppen i starten, få ner röven i starten.
5. Tänk dig att du ska pressa fötterna mot golvet.
6. Lås ut, det är inte crossfit du ska utöva.

Har du samma lyfttempo i allt du gör? Då är mitt tips att du lugnar ned dig några kilon. Såg rent utsagt bedrövligt ut..

Jag tackar och bugar för tipsen :bow:
Jag har absolut inte samma lyfttempo i allt jag gör. Jag var själv förvånad över tempot när jag såg videon då det inte kändes hälften så påskyndat när jag utförde lyften.

Föresten, skulle jag kunna få en djupare förklaring om det här med skorna?

lurre86
2011-08-22, 13:07
Jag tackar och bugar för tipsen :bow:
Jag har absolut inte samma lyfttempo i allt jag gör. Jag var själv förvånad över tempot när jag såg videon då det inte kändes hälften så påskyndat när jag utförde lyften.

Föresten, skulle jag kunna få en djupare förklaring om det här med skorna?

jag körde först med skor och efter att ha lagt upp en video här så fick jag lära mig att köra utan skor..

nu såhär i efterhand så ser det mycket hårdare ut att köra marklyft i strumpor än skor.

Men den verklige anledningen är nog för att få en lite kortare lyftväg.

Sen för mig personligen så känns det faktiskt stabilare utan skor.

Även ett annat tips som JAG tyckte gjorde lite skillnad när det gäller att hålla rakrygg det är att använda mixatgrepp, tror de kallas så.

För mig gjrode det lite skillnad.

chickenleg
2011-08-22, 13:21
jag körde först med skor och efter att ha lagt upp en video här så fick jag lära mig att köra utan skor..

nu såhär i efterhand så ser det mycket hårdare ut att köra marklyft i strumpor än skor.

Men den verklige anledningen är nog för att få en lite kortare lyftväg.

Sen för mig personligen så känns det faktiskt stabilare utan skor.

Även ett annat tips som JAG tyckte gjorde lite skillnad när det gäller att hålla rakrygg det är att använda mixatgrepp, tror de kallas så.

För mig gjrode det lite skillnad.
Mixat grepp påfrestar bicep, något jag tycker är onödigt.

Loke
2011-08-22, 13:26
Jag tackar och bugar för tipsen :bow:
Jag har absolut inte samma lyfttempo i allt jag gör. Jag var själv förvånad över tempot när jag såg videon då det inte kändes hälften så påskyndat när jag utförde lyften.

Föresten, skulle jag kunna få en djupare förklaring om det här med skorna?

Tycker nog du ska oroa dig mer över din rygg än över skorna.

Sen tycker jag personligen rooz har helt fel angående att sänka vikterna: att lära sig teknik på låga vikter är rätt meningslöst, det bör man undvika i den mån kroppen klarar det. Men vad vet jag? Rooz markar nog mer än mig nu :P

Spartansk
2011-08-22, 13:29
Mixat grepp påfrestar bicep, något jag tycker är onödigt.

Vad har du för källor på det? Jag tror inte att påfrestningen på biceps är så mycket att oroa sig för, då jag vet att många använder mixat grepp men aldrig hört om någon som skadat biceps av det.

lurre86
2011-08-22, 13:33
Mixat grepp påfrestar bicep, något jag tycker är onödigt.


what?

kanske jag som är dum, men hur fan marklyfter du?
du böjer väl inte armarna?

chickenleg
2011-08-22, 13:34
Vad har du för källor på det? Jag tror inte att påfrestningen på biceps är så mycket att oroa sig för, då jag vet att många använder mixat grepp men aldrig hört om någon som skadat biceps av det.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138053 Bla..

Enligt mig är det bättre att greppträna, men vafan vet jag? Är rätt färsk.

chickenleg
2011-08-22, 13:37
what?

kanske jag som är dum, men hur fan marklyfter du?
du böjer väl inte armarna?

Klart som fan jag markar med raka armar, jag varna bara om att mixat grepp påfrestar bicep och det inte är helt ovanligt med skador eftersom jag hört det från många håll..:)

Ponitus
2011-08-22, 13:40
Klart som fan jag inte böjer med raka armar,

Jag råder dig att börja göra det.

chickenleg
2011-08-22, 13:45
Jag råder dig att börja göra det.

Skrev lite fel där;)

rooz
2011-08-22, 13:54
Tycker nog du ska oroa dig mer över din rygg än över skorna.

Sen tycker jag personligen rooz har helt fel angående att sänka vikterna: att lära sig teknik på låga vikter är rätt meningslöst, det bör man undvika i den mån kroppen klarar det. Men vad vet jag? Rooz markar nog mer än mig nu :P
Man vet inte bäst för att man markar mest;)

Om man inte behöver stora korrigeringar, så är det väl onödigt att gå ned på 60-70%. Men som TS gör nu, tycker jag att 60-70% kan lagom.

Mixat grepp & skor (Eller avsaknaden av skor)
Mixat grepp kan man skada sig på, finns jättetrevliga youtubeklipp där folk drar av diverse bicepsfästen osv , men personligen har jag aldrig upplevt några problem. Däremot misstänker jag att alla ryggproblem jag haft från marken, först kommit från det mixade greppet. Då jag aldrig varierat mig, utan alltid kört samma.

Dom flesta skor har mjuka sulor och klack i någon form. Hamnar du på tårna i mark så kommer du aldrig få till några fina lyft eller tunga vikter.

// hobbytjockisen

ceejay
2011-08-22, 13:56
äh, jag kör med tyngdlyftarskor med klack och greppar överhand med tumlås. SKITBRA! :D

krokodille
2011-08-22, 14:08
Kör med skor jag också. Än på länge har det känts bra! Varierar lite greps också. Kör mixat när det börjar bli grisigt

Bluesparv
2011-08-22, 15:09
Kör med skor jag också. Än på länge har det känts bra! Varierar lite greps också. Kör mixat när det börjar bli grisigt

Samma här. Överhandsgrepp så länge som möjligt (helst hela vägen ;)), sen mixat när man känner att det börjar vekna ordentligt, alltså när det är greppet det hänger på. Då vet man att greppet iaf har 50kg till vilket i de flesta fall bör räcka.

hugok
2011-08-22, 15:26
Om man klarar vikten med överhands är det ju onödigt att inte köra med överhands. Men det är sällan man gör det om man är någorlunda stark i mark så mixat är en rätt bra variant som visserligen ökar skaderisken för att biceps släpper, men risken är förmodligen fortfarande väldigt liten.

ceejay
2011-08-22, 15:27
Samma här. Överhandsgrepp så länge som möjligt (helst hela vägen ;)), sen mixat när man känner att det börjar vekna ordentligt, alltså när det är greppet det hänger på. Då vet man att greppet iaf har 50kg till vilket i de flesta fall bör räcka.
kör tumlås
Om man klarar vikten med överhands är det ju onödigt att inte köra med överhands. Men det är sällan man gör det om man är någorlunda stark i mark så mixat är en rätt bra variant som visserligen ökar skaderisken för att biceps släpper, men risken är förmodligen fortfarande väldigt liten.

kör tumlås.


:D

hugok
2011-08-22, 16:21
Är det verkligen bra för tummarna?

hidden
2011-08-22, 16:36
Jag lånar tråden lite.
Hur farligt är det om man krummar övre rygg? Jag bad min kompis kolla min teknik på ett set med så tungt att jag bara klarar 3 reps på. Han sa att jag hade rak ländrygg men övre ryggen böjdes liksom neråt.

C.E.J.
2011-08-22, 16:43
kör tumlås


kör tumlås.


:D

Men jaja :Virro

Håller med Loke ang vikt, lyften i filmen var så pass lätta att det finns ingen anledning att sänka vikterna, bara ta det lugnt som redan sagts - "chilla bre!"

mattilainen
2011-08-22, 16:52
Jag lånar tråden lite.
Hur farligt är det om man krummar övre rygg? Jag bad min kompis kolla min teknik på ett set med så tungt att jag bara klarar 3 reps på. Han sa att jag hade rak ländrygg men övre ryggen böjdes liksom neråt.

det är inte lika "farligt" ur skadesyn men jag skulle säga att man ska ta det lugnt med en sån form också. För mig är alltid formen som går först.

zeusden1
2011-08-22, 16:53
120kgx6? x6? 6?5.

Ponitus
2011-08-22, 17:00
120kgx6? x6? 6?5.

+1

PerM
2011-08-22, 17:18
Haha, klart som fan det är 5 :P
Hade antagligen glömt det när jag skrev.

Bluesparv
2011-08-22, 17:18
kör tumlås





:D


Varierar med det med, men är lite för mesig för att köra det fullt ut än ;)

ceejay
2011-08-22, 20:08
Är det verkligen bra för tummarna?

det är ingen fara, koklyaev har lyft över 400kg med tumlås

Rahf
2011-08-22, 20:10
kör tumlås


kör tumlås.


:D

Ge mig en lyftarstång så att mina små fjutthänder kan nå runt och få till ett propert tumlås!! Halvless på storstänger där jag inte når tillräckligt långt för att låset ska sitta bra.

Bra lättring, lyftarstång, magnesiumkarbonat. Det är allt jag begär.

karlsson21
2011-08-22, 20:32
Jag började träna marklyft förra veckan och nu undrar jag: hur många veckor kommer det ta innan jag får en sån där redigt saftig och köttig rygg?? Tränar mark en gång per vecka.

ceejay
2011-08-22, 20:33
Ge mig en lyftarstång så att mina små fjutthänder kan nå runt och få till ett propert tumlås!! Halvless på storstänger där jag inte når tillräckligt långt för att låset ska sitta bra.

Bra lättring, lyftarstång, magnesiumkarbonat. Det är allt jag begär.

haha, du får köra med damstänger :D

Rahf
2011-08-22, 20:37
haha, du får köra med damstänger :D

De finns inte här heller. Jag gråter tårar bestående av flytande aminosyror.

Crocker
2011-08-22, 20:40
Jag började träna marklyft förra veckan och nu undrar jag: hur många veckor kommer det ta innan jag får en sån där redigt saftig och köttig rygg?? Tränar mark en gång per vecka.

8 månader , 4 dagar, 3 timmar ungefär.























Omöjligt att säga.

Bluesparv
2011-08-22, 20:44
Jag började träna marklyft förra veckan och nu undrar jag: hur många veckor kommer det ta innan jag får en sån där redigt saftig och köttig rygg?? Tränar mark en gång per vecka.

Definitionsfråga.

stahlberg
2011-08-25, 00:53
Klockan är lite för mycket för att jag ska gå in och göra en teknikanalys.

Det mixade greppet i marklyft dyker då och då upp i dikussionen om skador. Risken för bicepsskador om man lyfter med mixat grepp och raka armar (och dessutom inte är dopad) är minimal.

Eftersom jag inte följer med finskt SL just alls mera - och framförallt inte SL i dopingförbundet FPO - så visste jag inte att Ano Turtiainen gått och skadat sig. Eller är det t.om en gammal skada. Filmen tittade jag inte på, inte för att jag rä speciellt god vän med Ano, men man kan ju inte säga att vi är ovänner heller. Men enligt vad jag minns så lyfter har Ano lyft med armar som ätminstone ser ut att vara böjda i närmare 20 år, och man kan ju inte precis säga att han är odopad.

FillilutteN
2011-08-25, 01:12
Bra låt i alla fall.

Vad heter den?

Matsa
2011-08-25, 01:24
kör tumlås


kör tumlås.


:D

Känns som om det saknas ca 5mm fingerlängd för att jag ska kunna låsa tummen riktigt bra, mixat grepp fungerar dock utmärkt så det är ju egentligen inget problem. Om mixat grepp duger åt marklyftets heliga treenighet så är det sannerligen gott nog åt mig.

Brunfel
2011-08-25, 06:32
Någotsånär nybörjarmarkare här också.
Lånar tråden och ställer ett par generella frågor.

Båltryck, vad innebär det? När jag ska lyfta andas jag in och spänner bålen ordentligt.

Lyfthastighet. Generellt så är det väl bättre att man lyfter så fort man kan, men när jag är uppe på högre vikter föredrar jag att "bygga upp" styrkan (typ, ökar kraften succesivt) tills jag känner att stången rör sig stabilt och med sjysst form. Jag antar att det samtidigt håller tillbaka förmågan att lyfta tyngre, men finns det några direkta nackdelar annars?

Även om jag inte har något emot att frusta lite när jag lyfter så släpper jag ogärna vikterna i golvet, utan när jag låst i toppläget kör jag rörelsen baklänges tills jag nuddar golvet och sedan upp igen. Kommer ihåg att det var vild diskussion om det här förut, att man inte tränas i den negativa fasen osv, men hur är det? :S

Rahf
2011-08-25, 06:46
Någotsånär nybörjarmarkare här också.
Lånar tråden och ställer ett par generella frågor.

Båltryck, vad innebär det? När jag ska lyfta andas jag in och spänner bålen ordentligt.

Lyfthastighet. Generellt så är det väl bättre att man lyfter så fort man kan, men när jag är uppe på högre vikter föredrar jag att "bygga upp" styrkan (typ, ökar kraften succesivt) tills jag känner att stången rör sig stabilt och med sjysst form. Jag antar att det samtidigt håller tillbaka förmågan att lyfta tyngre, men finns det några direkta nackdelar annars?

Även om jag inte har något emot att frusta lite när jag lyfter så släpper jag ogärna vikterna i golvet, utan när jag låst i toppläget kör jag rörelsen baklänges tills jag nuddar golvet och sedan upp igen. Kommer ihåg att det var vild diskussion om det här förut, att man inte tränas i den negativa fasen osv, men hur är det? :S

Båltryck: Precis som du säger. Andetag in, spänn musklerna i bålen (när det gäller marklyft så är det i princip "spänn allt" som gäller) och börja lyftet.

Hastighet: För min egen del så gäller det att ha lite bestämdhet under start. Inget ryckande eller stånkande, men starten ska vara snabb. Man drar i stången tills man känner en stor del av vikten, sen ska skiten upp fort.

Kom ihåg att på tyngre vikter så kommer stången inte röra sig så snabbt ändå. Full kraft så fort vikten hänger fritt gäller.

Släppa vikten: Individuellt. Vissa gym har regler mot att släppa vikter och dunka dem i golvet. Finns det ett podie att lyfta på, så bör det inte vara något problem, annat än för andra tränande. Eftersom marklyft är en gren i styrkelyft, så är konsensus där att man inte behöver sänka vikten långsamt eftersom det inte är en del av lyftet, annat än att man måste ha grepp om stången under hela momentet. Vissa föredrar en lätt touch i golvet, andra ställer ner vikten helt och drar om från en död start (därav engelska namnet "deadlift"). Jag föredrar död start.

rooz
2011-08-25, 06:49
Någotsånär nybörjarmarkare här också.
Lånar tråden och ställer ett par generella frågor.

Båltryck, vad innebär det? När jag ska lyfta andas jag in och spänner bålen ordentligt.
Typ så. Dra in luft och spänn magen med hjälp av den.

Lyfthastighet. Generellt så är det väl bättre att man lyfter så fort man kan, men när jag är uppe på högre vikter föredrar jag att "bygga upp" styrkan (typ, ökar kraften succesivt) tills jag känner att stången rör sig stabilt och med sjysst form. Jag antar att det samtidigt håller tillbaka förmågan att lyfta tyngre, men finns det några direkta nackdelar annars?
Man kan vara explosiv, men att börja sikta på hastighetsrekord känns dumt. Jag försöker accelerera mer när jag når knähöjd med stången
Även om jag inte har något emot att frusta lite när jag lyfter så släpper jag ogärna vikterna i golvet, utan när jag låst i toppläget kör jag rörelsen baklänges tills jag nuddar golvet och sedan upp igen. Kommer ihåg att det var vild diskussion om det här förut, att man inte tränas i den negativa fasen osv, men hur är det?
Är det maxtunga 1'or så släpper jag vikten. Men på lägre vikter så håller jag emot en del, men inte så mycket. Jag gör det mer på lägre vikter (75% av max och nedåt)

mvh rooz

Brunfel
2011-08-25, 09:29
Tackar, rooz och rahf!

karlsson21
2012-03-08, 19:32
8 månader , 4 dagar, 3 timmar ungefär.


Omöjligt att säga.


Ändå rätt bra uppskattning får jag säga. Drog 200 kg förra veckan. Tack för inspirationen :)

EkarN
2012-03-08, 19:53
Risken är nog större att du skadar tummarna om du markar med tumlås än att du får en bicepsskada om du drar mixat(såvida du inte kör med böjda armar och preppar).

Rubus
2012-03-08, 20:33
kör tumlås


kör tumlås.


:D

Om man har för korta fingrar då?

Ponitus
2012-03-08, 20:39
Jag började träna marklyft förra veckan och nu undrar jag: hur många veckor kommer det ta innan jag får en sån där redigt saftig och köttig rygg?? Tränar mark en gång per vecka.

Ändå rätt bra uppskattning får jag säga. Drog 200 kg förra veckan. Tack för inspirationen :)

200kg efter ett halvår är riktigt bra, må jag säga. Keep it up.

karlsson21
2012-03-08, 21:48
Var ju inte snyggt någonstans och jag började ju på 130 så det är ingen megaökning precis. Men vi är på väg åtminstone.