handdator

Visa fullständig version : frågor kring inhandlat kreatin


Ernie McCracken
2011-08-21, 23:01
Hej. jag ska precis börja använda kreatin för första gången på.väldigt länge. köpte från star nut... det rekomenderas en uppladdning på 20g/dag i 5 dagar. Det jag undrar är vad skillnaden blir om man struntar i det och tar 5g om dagen som rekomenderas efter laddning. Bra eller dåligt? det står också att man ska ta det 30min innan träning, är det ett måste med den produkten?

Doggeh
2011-08-21, 23:04
Det är absolut inget måste att ha en uppladdningsfas. Det tar bara längre tid för att mätta kroppen med kreatin. Det anses väll vara bättre att köra en uppladdningsfas och kreatin är inte särskilt dyrt så jag skulle inte chansa :)

Det är inte heller ett måste att ta kreatin före träning. Jag skulle mycket hellre ta det efter avslutad träning med någon kolhydratskälla.

Degpekka
2011-08-21, 23:47
Jag kör 5g/dag i min shake jag har med i gymmet... övrigt i den är ca 30g malto och 10-15g EAA som dricks från det jag börjar passet tills det är slut.

Ponitus
2011-08-22, 00:26
ca 30g malto och 10-15g EAA som dricks från det jag börjar passet tills det är slut.

Varför?

Degpekka
2011-08-22, 00:37
Varför?

Enklast? :) Så slipper jag ha en före och en efter.

Ponitus
2011-08-22, 01:20
Enklast? :) Så slipper jag ha en före och en efter.

Du tycker inte det är enklare att bara ta 10g EAA efter passet då?

Degpekka
2011-08-22, 03:36
Eftersom jag alltid tränar på fastande mage så vill jag gärna ha i mig något i början av passet också.

Ernie McCracken
2011-08-22, 08:17
Okej, Då kör jag en uppladning, Jag kommer säkert doesera så som rekomenderas, alltså en stund innan träningen.


Det här med shake på gymmet och fastande mage, Jag har hört att man ej bör äta i samband med träning, Detta för att kroppen inte ska lägga fokus på matsmältningen utan på träningen, felaktigt påstående?

Jag själv skulle aldrig kunna träna på fastande mage, Mat 1 timme innan träning är ett måste

Doggeh
2011-08-22, 08:33
Ok. Felaktigt är det. I slutändan handlar det om kcal in och kcal ut. Gör du av med mer än ditt dagliga behov = viktnedgång.

Då är det inte så jäkla nödvändigt att ta din EAA shake innan träning. Om du har ätit något 1 timma innan träning dvs. Det är däremot du som bestämmer vad som behagar dig mest.

Ernie McCracken
2011-08-22, 08:38
Jo, Jag käkar inte EAA innan träning, Jag använder Whey-100 och det käkar jag 3ggr om dan utsprutt över dagen, Detta som ett komplement till en bra kost.

Rahf
2011-08-22, 08:41
Jo, Jag käkar inte EAA innan träning, Jag använder Whey-100 och det käkar jag 3ggr om dan utsprutt över dagen, Detta som ett komplement till en bra kost.

Om du äter dugligt och normalt så kan du t.o.m. kapa bort åtminstone en av de proteindrinkarna. Whey-100 blir annars dyrt i längden.

Att äta innan passet funkar bra. Passopp så att det inte påverkar dig negativt att träna med kaggen full bara ;). Se till att få i dig lite efter passet så är allting klämkäckt solsken.

Ernie McCracken
2011-08-22, 08:55
Om du äter dugligt och normalt så kan du t.o.m. kapa bort åtminstone en av de proteindrinkarna. Whey-100 blir annars dyrt i längden.

Att äta innan passet funkar bra. Passopp så att det inte påverkar dig negativt att träna med kaggen full bara ;). Se till att få i dig lite efter passet så är allting klämkäckt solsken.

Härligt ! Jo det minskar fort när man tar 3 om dagen, Men jag funderar på att endast köra till träning vid nästa köp utav protein. Förutom maten och ett proteintillskott efter träning tänkte jag äta 500g kvarg 2 gånger om dagen, Detta borde ge mig ett proteinintag på minst 180g/dag.

Jag kommer behöva ett nytt protein innom en vecka, EAA eller inte? Läste lite om Kolozzeum EAA 750gr, Verkar prisvärt men man får ju endast i sig 6,8gr EAA i en sån dosering. Dahlblads three in one ger 42,5 g/port. (Inte ett EAA protein)
Annars får man slänga in 250gr extra kvarg om dagen och satsa på EAA

Vad hade ni valt?

vicarious
2011-08-22, 10:19
Om valet står mellan Kolozzeums EAA och Dahlblads protein hade jag tveklöst valt Koloz EAA. Dahllblads är bland de dyraste proteinsorterna. Du kan inte tänka "per portion" då det ger en missvisande jämförelse.

Doggeh
2011-08-22, 12:32
Kolo's EAA alla dagar. Dahlblads är gode überdyrt. Dessutom är ett three in one protein en proteinsort med både vassle, kasein och äggprotein. Om jag inte misstar mig alltså.

EAA må ha mindre proteiner men om du tar ca 10g EAA = ungefär 20g-30g vassle. Och det är väll snabba proteiner du vill ha vid/efter träning? Three in one proteiner är ganska långsamma. Jag är ingen dietist men jag skulle helt klart välja EAA vid träning eftersom det tas upp snabbt.

Vid läggdags skulle jag överväga att köpa ett billigare 3 stegs protein eller bara kasein.

Ernie McCracken
2011-08-22, 18:18
Tack för svaren. har precis köpt en platta kvarg för morgon och kvälls tillskott. vilket EAA skulle ni rekomdera?

vicarious
2011-08-22, 18:21
Tack för svaren. har precis köpt en platta kvarg för morgon och kvälls tillskott. vilket EAA skulle ni rekomdera?

Kolozzeum.

Ernie McCracken
2011-08-22, 19:24
Kolozzeum.

ska bara inflika att jag menar alla olika EAA som finns på den svenska marknaden. meb du rekomderar kolo? kanske blir en sån

Rahf
2011-08-22, 19:55
ska bara inflika att jag menar alla olika EAA som finns på den svenska marknaden. meb du rekomderar kolo? kanske blir en sån

Jag rekommenderar också Kolo. Har hittills inte varit besviken på något av deras produkter.

Ponitus
2011-08-22, 20:04
jag rekommenderar också kolo. Har hittills inte varit besviken på något av deras produkter.

+1

chickenleg
2011-08-22, 22:37
För att komma upp i 180gram protein borde det räcka med bara en 500grammarr kvarg, och sen en vettig kost.. Om du överväger att klämma i dig 1250gram kvarg per dag borde du se efter din kost.

Ernie McCracken
2011-08-22, 22:48
För att komma upp i 180gram protein borde det räcka med bara en 500grammarr kvarg, och sen en vettig kost.. Om du överväger att klämma i dig 1250gram kvarg per dag borde du se efter din kost.

500g kvarg innehållet 60g prot. 2st dagligen så återstår alltså 60g vilket jag ansett vara lagom med mina kostvanor. ett par gram prot hit och dit spelar ingen större roll

Ernie McCracken
2011-08-22, 23:05
Får hoppad koloz EEA finns i lager snart igen

Ponitus
2011-08-23, 02:31
Får hoppad koloz EEA finns i lager snart igen

Om du menar Kolos EAA så finns det. Beställde själv två burkar idag.

Ernie McCracken
2011-08-23, 07:16
Om du menar Kolos EAA så finns det. Beställde själv två burkar idag.

Men det står ju 0 i lager eller kollar jag fel?

Ernie McCracken
2011-08-23, 07:18
Jag tittade på 750g burken. Såg att halvkilo fanns

Ernie McCracken
2011-08-23, 19:47
Men om man äter koloz EAA, borde jag kfortsätta med whey100 på morgon/kväll och EAA direkt i anslutning till träning?

King Grub
2011-08-23, 19:49
Om du behöver proteinet vid dom andra tillfällena och inte får tillräckligt från maten.

Ernie McCracken
2011-08-23, 20:06
Om du behöver proteinet vid dom andra tillfällena och inte får tillräckligt från maten.

Okej, Det känns som jag behöver lite hjälp på traven med ett tillskott. Men tänkte jag rätt? Alltså bättre att använda något annat protein än koloz EAA vid dom andra tillfällena. Då det verkar som EAA gör som störst nytta direkt i samband med träning.

Ponitus
2011-08-23, 20:29
Okej, Det känns som jag behöver lite hjälp på traven med ett tillskott. Men tänkte jag rätt? Alltså bättre att använda något annat protein än koloz EAA vid dom andra tillfällena. Då det verkar som EAA gör som störst nytta direkt i samband med träning.

Det är ju "bättre" för plånboken att ta t ex vassle vid dom andra tillfällena.

vicarious
2011-08-24, 07:45
Det är ju "bättre" för plånboken att ta t ex vassle vid dom andra tillfällena.

Nej egentligen inte, eftersom 10g EAA motsvarar ungefär det dubbla, eller mer, "vanligt protein".

Du kan ta EAA som mellanmål för att skjuta upp proteinmängden lite, precis som med vassle, om du vill. Jag hade valt vassle för det är godare :)

Rahf
2011-08-24, 09:23
Nej egentligen inte, eftersom 10g EAA motsvarar ungefär det dubbla, eller mer, "vanligt protein".

Du kan ta EAA som mellanmål för att skjuta upp proteinmängden lite, precis som med vassle, om du vill. Jag hade valt vassle för det är godare :)

Problemet med EAA är att den effekt man är ute efter uteblir om kaggen inte är tom. Lite drygt att hålla på med några sådana matupplägg i fall man ska dricka det tre gånger om dagen ;).

vicarious
2011-08-24, 09:38
Problemet med EAA är att den effekt man är ute efter uteblir om kaggen inte är tom.

Nej. Dessutom är det samma effekt för vassle.

Rahf
2011-08-24, 10:04
Nej. Dessutom är det samma effekt för vassle.

Jaså? Då har jag missat någonting. Kan du peka mig i riktning som talar mot mitt påstående där?

vicarious
2011-08-24, 10:18
Jaså? Då har jag missat någonting. Kan du peka mig i riktning som talar mot mitt påstående där?

Effekten uteblir inte, dock försämras den. Nu pratar vi dessutom endast om den akuta effekten på muskelproteinsyntesen. Hur viktig den är sett över ett längre perspektiv är svårt att säga. Man kan iaf spekulera i att den är kraftigt överdriven. Det som är viktigt är att det finns tillgång till essentiella aminosyror, och äter man redan en högproteindiet så är detta inget problem och man behöver kanske inte bry sig så mycket om den akuta effekten.

Så vitt jag vet så har väl EAA och vassle samma akuta stimulerande effekt på proteinsyntesen, bara det att man har sett att den är kraftigare för ett rent EAA-tillskott.

vicarious
2011-08-24, 10:20
Att regelbundet läsa tråden om EAA är ett hett tips förresten :)

Rahf
2011-08-24, 10:39
Jag bryr mig inte så mycket i EAA nuförtiden ;). Nog vet jag att den akuta effekten är som den är, men min uppfattning var alltid att effekten man är ute efter av EAA kan lika gärna fås från vassle (och med större mängd protein) om man inte tar det på tom mage.

Vassle är bättre för kvantitet, EAA är till för kvalitet.

vicarious
2011-08-24, 11:10
Jag bryr mig inte så mycket i EAA nuförtiden ;). Nog vet jag att den akuta effekten är som den är, men min uppfattning var alltid att effekten man är ute efter av EAA kan lika gärna fås från vassle (och med större mängd protein) om man inte tar det på tom mage.

På samma sätt kan man vända på det, detta eftersom 10g EAA motsvarar ungefär det dubbla, eller mer av "vanligt protein". Så tar man 10g EAA kan man räkna det som 20g protein i sina beräkningar.

Vassle brukar innehålla ungefär 50% EAA.

Ernie McCracken
2011-08-24, 11:34
Intressant läsning. tycker det låter som att det bästa är en kombination av de båda.