handdator

Visa fullständig version : Frågor om UVB och UVA ljus


heretic23
2011-08-21, 22:48
Godkväll.

Snubblade förbi detta forum då jag såg att det finns många här som besitter kunskap angående solning. Jag tänkte ställa er en liten teknikfråga, på sätt och vis.

Jag har lite pigment på visa ställen på kroppen och har svårt att få samma färg som övriga, när jag solar. Det går, men det tar väldigt lång tid. Ett alternativ som fungerar är att sola solarium, utan solglasögon. Men det är något som jag inte vill. Det andra är att vara ute i solen, men problemet är att man bor i fel land för det. Har gjort det i sommaren och det har blivit bättre iallafall. Men inte helt som jag vill ha.

Problemet är att huden är tunn (det är runt ögonen jag talar om) och blekare än andra delar av kroppen. Men sen så såg jag att vissa saknar eller har mindre pigment där. Vilket jag har. Jag har även sett att vissa lyckas få en jämn färg på något sätt.

Jag läste lite på UVB ljust och UVA ljus. Där bland annat stog det att UVB ljus gör så man får pigment där ljust träffar, men man blir inte brun av det, snarare kan man bränna sig, men det är en självklarhet. UVB ljuset sägs också att det gör så huden blir tjockare.

UVA ljuset gör så att huden blir mörkare, dvs brunare. Men det kan även framtillkalla cancer och åldrande av huden. Men det är också en självklarhet.

Jag hade tänkt att man köper LED lampor som är UVA och UVB och kopplar dessa med 1.5v batteri. Håller på mycket med teknik, men detta är något nytt för mej. Först så kopplar man på LED-UVB lampan. Sen så lyser man den på det ställe man saknar pigment på. Kanske 2-5 min varje dag?, tills man känner sej nöjd. Sen så lyser man med LED-UVA lampan för att göra huden brunare.
Det perfekta med LED är att dom är så små och behagliga så man kan lysa vart som helst utan att lysa där man inte vill att det ska lysa.

Det är liknande sak jag tänker bygga. Fast den kommer bara vara för att "finsola" på det hela. Att köpa en sådan sak, så lider man av något hudsjukdom, vilket inte jag gör. Har bara mindre pigment på ett ställe.

http://www.aliexpress.com/product-gs/382463087-Vitiligo-Cure-UV-Lamps-Psoriasis-Vitiligo-Eczema-Atopic-Dermatitis-Skin-Disease-wholesalers.html

Då är min frågeställning:
1. Fungerar LED-UVA och LED-UVB lampor som jag hade tänkt?
2. Hur stark måste lampan vara? Eller räcker det bara att den lyser rätt i nm?
3. Hur länge måste man lysa per dag? Är det bara att man känner efter?
4. Kan man bli brun av UVB, eller är det BARA UVA man blir brun av? Är lite osäker.
5. Något annat man bör veta?

Tackar för svar.

Fatalist
2011-08-22, 01:16
Vet ej hur det är angående UVA/UVB-ljus, lampor osv.

Det är säkert en väg att gå om det är värt besväret och riskerna. Eller så sminkar du bara över dina ljusare fläckar i ansiktet. Eller kanske till och med accepterar dem.