handdator

Visa fullständig version : få i sig 1 dl matolja hur?


undraren94
2011-08-21, 22:36
vad är det bästa sättet att få i sig 1 dl matolja så att det blir någolunda drickbart?
asså tex ska man dricka det med protein shaken eller hur för att bara dricka det rent smakar skit :S

Sundqvist
2011-08-21, 22:37
Blanda med mjölk, funkar hur bra som helst :)

vicarious
2011-08-21, 22:39
Använd det i matlagningen.

Eller så äter/dricker du något godare. Idioti att hålla på att hälla i sig olja.

Dra i dig en påse godis eller käka lite bearnaisesås till middagen.

undraren94
2011-08-21, 22:43
Använd det i matlagningen.

Eller så äter/dricker du något godare. Idioti att hålla på att hälla i sig olja.

Dra i dig en påse godis eller käka lite bearnaisesås till middagen.

nej det är inte ideoti utan 1 dl matolja innehåller 900 kalorier vilket är jävligt bra om man har svårt att gå upp i vikt och försöker gå upp :)

undraren94
2011-08-21, 22:44
Blanda med mjölk, funkar hur bra som helst :)

okej hur mycket mjölk bör jag ha om jag ska blanda ut 1 dl olja? 50cl eller mera?

whitepanther
2011-08-21, 22:53
okej hur mycket mjölk bör jag ha om jag ska blanda ut 1 dl olja? 50cl eller mera?

Så att det smakar gott/bättre :)

gQLLe
2011-08-21, 22:58
okej hur mycket mjölk bör jag ha om jag ska blanda ut 1 dl olja? 50cl eller mera?

prova dig fram!

undraren94
2011-08-21, 23:01
prova dig fram!

aa får göra det :)

Viktor_Balck
2011-08-21, 23:10
nej det är inte ideoti utan 1 dl matolja innehåller 900 kalorier vilket är jävligt bra om man har svårt att gå upp i vikt och försöker gå upp :)

Kvalitativ massa kommer som ett brev på posten, kör på 2 dl matolja tycker jag.

Degpekka
2011-08-21, 23:14
Besök KFC.

eriksvensson
2011-08-21, 23:30
Varför inte prova lite creme fraiche eller grädde i maten om du vill öka fetthalten?

undraren94
2011-08-21, 23:49
Varför inte prova lite creme fraiche eller grädde i maten om du vill öka fetthalten?

jo men isf kan jag bara göra det till middag för jag äter skollunchen :/

Sundqvist
2011-08-21, 23:51
Detta körde jag förut:
Vanlig gymshake, 1-1.5 dl proteion pulver, 6 dl mjölk sen 0.5-1dl rapsolja :D funka hur bra som helst =D

undraren94
2011-08-21, 23:51
Kvalitativ massa kommer som ett brev på posten, kör på 2 dl matolja tycker jag.

2 dl? det blir ju 1800 kalorier bara det är inte det för mycket för en kille på 57 kg och längd 175?

Viktor_Balck
2011-08-21, 23:53
2 dl? det blir ju 1800 kalorier bara det är inte det för mycket för en kille på 57 kg och längd 175?

Jo, det är nog för mycket, jag skämta dig aprillo :)

undraren94
2011-08-21, 23:56
Jo, det är nog för mycket, jag skämta dig aprillo :)

;)

Tjockiz
2011-08-22, 00:19
svårt att gå upp i vikt
Det där är ett skämt.
Godis är gott. Ät godis. Ät fet mat med sås, bred nutella på mackorna, drick O'boy/Pucko istället för bara mjölk.

lofito
2011-08-22, 01:02
Eller varför inte äta bra mat helt enkelt?

sinaui
2011-08-22, 01:47
Drick en liter extra röd mjölk om dagen? Om du vill ha 900 kcal så ha i en halv deciliter oboy? :S Vem fan dricker matolja?!

cero
2011-08-22, 02:54
Skriv ned vad du äter en typisk dag. 900 kcal får man i sig hur lätt som helst. Du väger 57 KG, och behöver inte alls mycket för att gå upp i vikt. Tänk på att det inte bara är mängden kalorier som räknas - du behöver bra källor med protein också. Sen vet jag inte hur nyttigt det är att kasta i sig massvis med matolja.

Bjern
2011-08-22, 05:24
Aldrig tänkt på att det som smakar skit kan man oftast byta ut mot något som smakar bättre?

Ristretto
2011-08-22, 05:44
Är det bara för att du behöver billiga kalorier som du kör med matolja?

Scratch89
2011-08-22, 08:03
Men för helvete. Ät större portioner och komplettera med leverpastejsmackor.

Eddie Vedder
2011-08-22, 08:07
Börja med att skippa din fetaost med 3% fett kanske? Om du äter den fetaste, som väl ligger på 22%, så blir det ju både godare och billigare.

Tolkia
2011-08-22, 08:08
Här finns en bra tråd om att gå upp i vikt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376&highlight=upp+vikt

Ett litet obs. i sammanhanget är att den som har dålig matlust ofta får ännu sämre av att äta en massa äckliga grejor. Att börja dricka matolja kanske inte ger det man hade tänkt sig.

Slartibartfast
2011-08-22, 08:18
Här finns en bra tråd om att gå upp i vikt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376&highlight=upp+vikt

Ett litet obs. i sammanhanget är att den som har dålig matlust ofta får ännu sämre av att äta en massa äckliga grejor. Att börja dricka matolja kanske inte ger det man hade tänkt sig.

Att dricka olja (små shottar utspritt över dagen) är det överlägset lättaste sättet att få i sig energi för någon som varken gillar mat eller matlagning. Tyvärr får man dock lätt i sig för mycket fett på det sättet.

C.E.J.
2011-08-22, 09:07
Enda gången jag testat att häva i mig olja (7 cl) kom det bara upp igen, fina fettklumpar i toan blev det.

Slartibartfast
2011-08-22, 09:20
10 cl tycks vara opti för mig.

Nu gör jag inte detta längre, då jag ändå får i mig tillräckligt med energi.

benacii
2011-08-22, 09:45
skollunchen är annars ganska energi tät. ät mer, ta extra filsås, drick mer mjölk, ta dressing till salladen. olja kan du ringa lite över pastan där hemma. skulle inte svepa det i en drink..

vicarious
2011-08-22, 09:53
En 200g chokladkaka är >1000 kcal.

Visst, har man svårt att äta så kanske flytande saker är bättre. Kan hursomhelst komma på en lång lista med saker som är godare än olja :) En stor proteinshake med allt möjligt smaskigt i. Mjölk, grädde, oboy m.m.

chickenleg
2011-08-22, 14:40
Har druckit olja, blanda med juice så går det ner. Men konsistensen är det vidrigaste som finns. Slutade med det när jag spydde... Ät bara mer mat istället, och tex 100gram jordnötter, det är 600kalorier. Och hästlängder godare än olja.

Pepz
2011-08-22, 15:01
enda anledningen till att dricka olja måste väl vara om man är fattig och inte har råd att köpa tillräckligt med kalorier på annat sätt.

nog för att jag har haft svårt att gå upp i vikt (läs: svårt att äta tillräckligt)
men dricka olja skulle jag aldrig få för mig

C.E.J.
2011-08-22, 16:20
Märks åtminstone att typ ingen som svarat här vet vad det innebär att inte orka äta tillräckligt.

Hejnomax
2011-08-22, 16:36
Märks åtminstone att typ ingen som svarat här vet vad det innebär att inte orka äta tillräckligt.

Satt och tänkte samma sak. Som om tanken på att äta lite mer god mat inte hade slagit en, innan man funderar på att dricka olja.

z_bumbi
2011-08-22, 16:43
Märks åtminstone att typ ingen som svarat här vet vad det innebär att inte orka äta tillräckligt.

Att börja i den delen som innebär att man dricker matolja tycker jag inte är rätt sätt även om man känner sig bombad med mat då de flesta kan öka sitt intag genom att göra andra åtgärder.

Men ska man dricka större mängder olja så blanda det i en drink, mixa t ex 5-6 dl fet mjölk, 3-4 dl havregryn, 1-2 dl glass, 2-3 bananer, 0,2-0,5 dl oboypulver och 0,3-0,4 dl olja.
Två sådana per dag och sen generöst med majonäs, vitlökssås (som har majonäs som grund) etc till maten så har de flesta nått 1 dl per dag.

vicarious
2011-08-22, 16:43
Satt och tänkte samma sak. Som om tanken på att äta lite mer god mat inte hade slagit en, innan man funderar på att dricka olja.

Grejen är ju att det finns faktiskt saker man kan dricka som INTE gör att man vill spy (olja).

Gainer, grädde, oboy m.m. Går bra att blanda dessa. Resultatet blir garanterat godare än olja.

Eddie Vedder
2011-08-22, 16:44
Märks åtminstone att typ ingen som svarat här vet vad det innebär att inte orka äta tillräckligt.

Satt och tänkte samma sak. Som om tanken på att äta lite mer god mat inte hade slagit en, innan man funderar på att dricka olja.

Jag tror fortfarande inte att det är SÅ mycket svårare att äta x antal gram 3%-ig fetaost som identisk mängd fullfet. ;) Måhända att det tar emot efter ett tag men jag tror ändå man har fått i sig mer kcal innan dess. Och det lär ju vara godare än olja.

Holabandola
2011-08-22, 16:47
Olja går inte att dricka, det blir kväljningar på en gång men grädde går utmärkt. Jag kan hälla i mig 2,5 dl på stående fot utan någon som helst problem. Nästan gott :-)

Mättnaden blir dock lite speciell, man blir inte mätt, mer bara osugen på mat.

Jag vart tvungen att dricka grädde när jag förbrukade 5000kcal+ om dagen.

C.E.J.
2011-08-22, 17:00
Att börja i den delen som innebär att man dricker matolja tycker jag inte är rätt sätt även om man känner sig bombad med mat då de flesta kan öka sitt intag genom att göra andra åtgärder.

Men ska man dricka större mängder olja så blanda det i en drink, mixa t ex 5-6 dl fet mjölk, 3-4 dl havregryn, 1-2 dl glass, 2-3 bananer, 0,2-0,5 dl oboypulver och 0,3-0,4 dl olja.
Två sådana per dag och sen generöst med majonäs, vitlökssås (som har majonäs som grund) etc till maten så har de flesta nått 1 dl per dag.

Jag kan förstås bara tala för mig själv, men att få i mig en sån där blandning, det skulle inte gå. Eller jo, visst skulle det gå, men jag skulle må så jävla dåligt efteråt att jag antagligen inte skulle äta mer den dagen, och i värsta fall inte träna pga sagda illamående. Väger man 90-100kg är det säkert inga som helst problem att få i sig allt det där, är man en speta så är man det av en anledning - man blir mätt och mer därtill av såna mängder mat i en "sittning".


Jag tror fortfarande inte att det är SÅ mycket svårare att äta x antal gram 3%-ig fetaost som identisk mängd fullfet. ;) Måhända att det tar emot efter ett tag men jag tror ändå man har fått i sig mer kcal innan dess. Och det lär ju vara godare än olja.

Javisst, det är ju så klart en helt annan femma när folk äter så magert de kan och klagar på svårigheter att få i sig tillräckligt med kcal.


Vicarious påpekade att en 200g chokladkaka innehåller >1000kcal, och jag tror det är det bästa alternativet. Det är gott, kompakt och billigt. Övriga förslag här i tråden brister huvudsakligen pga för stor volym.

Jokester
2011-08-22, 17:35
En 200g chokladkaka är >1000 kcal.

Visst, har man svårt att äta så kanske flytande saker är bättre. Kan hursomhelst komma på en lång lista med saker som är godare än olja :) En stor proteinshake med allt möjligt smaskigt i. Mjölk, grädde, oboy m.m.

Detta är nog både gott och kaloritätt att blanda med ett proteinpulver med chokladsmak.

Pepz
2011-08-22, 17:44
Märks åtminstone att typ ingen som svarat här vet vad det innebär att inte orka äta tillräckligt.

Satt och tänkte samma sak. Som om tanken på att äta lite mer god mat inte hade slagit en, innan man funderar på att dricka olja.

äh struntsnack. de flesta som har svårt att gå upp i vikt äter oftast tämligen små mängder mat(sett över en vecka) när man ber om en kostredovisning. Sen finns det den andra gruppen som äter på tok för låtsasnyttigt så de inte får upp kaloriintaget pga det.

Endorah
2011-08-22, 17:51
äh struntsnack. de flesta som har svårt att gå upp i vikt äter oftast tämligen små mängder mat(sett över en vecka) när man ber om en kostredovisning. Sen finns det den andra gruppen som äter på tok för låtsasnyttigt så de inte får upp kaloriintaget pga det.

+1 Klart att det finns undantag, men tror det är väldigt liten andel av alla som säger att de har svårt att gå upp i vikt.

Pepz
2011-08-22, 17:53
+1 Klart att det finns undantag, men tror det är väldigt liten andel av alla som säger att de har svårt att gå upp i vikt.

min erfarenhet säger att den absolut största andelen hamnar i den första gruppen. Titta bara på alla trådar som startas i ämnet. så fort man börjar rota i kosten så ser man att det inte är många kalorier som intas trots att personen som frågar "äter vikingsuperjättemycket"

lofito
2011-08-22, 17:56
Hur får man ens för sig att dricka olja för att få upp energiiintaget låter för mig sjukt när det finns tillgång till mat som är kalorität.

Jokester
2011-08-22, 18:00
Hur får man ens för sig att dricka olja för att få upp energiiintaget låter för mig sjukt när det finns tillgång till mat som är kalorität.

För att de har svårt att få i sig mycket mat eftersom de blir proppmätta och får spykänslor ganska fort när de äter?

Du vet väl själv hur du känner dig när du vräkt i dig mat och knappt orkar mer och nästan vill spy? Jag behöver komma upp i säkert 10000 kcal för att nå den gränsen, för många smala personer kanske det räcker med 1500 kcal.

lofito
2011-08-22, 18:06
För att de har svårt att få i sig mycket mat eftersom de blir proppmätta och får spykänslor ganska fort när de äter?

Du vet väl själv hur du känner dig när du vräkt i dig mat och knappt orkar mer och nästan vill spy? Jag behöver komma upp i säkert 10000 kcal för att nå den gränsen, för många smala personer kanske det räcker med 1500 kcal.

Finns väl trots det massa annat kaloritätt som man kan få i sig men som smakar mycket godare. Hur nyttigt är det egentligen att dra i sig oljan helt rent?

Jokester
2011-08-22, 18:13
Ja, det finns det. Jag själv hade nog föredragit en gräddig oboydrink eller liknande framför olja.

Sedan tror jag inte det är sunt att behöva trycka i sig massa olja och liknande i drinkar för att gå upp i vikt utan att man måste lära sig äta mer, vilket förmodligen kommer ta tid, men helt nödvändigt för få bukt på problemet ordentligt. På samma sätt som en fet person måste lära sig äta mindre och inte bör söka några quickfixes.

Sverker
2011-08-22, 18:13
Säkert inte så nyttigt.
Det är egentligen inte alls nyttigt att tvångsäta och tvinga upp sin kroppsvikt allt för snabbt.

Det är en så kort period i livet i de övre tonåren där man kan äta allt och ändå se ut som ett benrangel. Redan vid 25 år är livet och kroppen förändrad.

whalle
2011-08-22, 18:15
Finns det någon lista för kcal per krona?

Om det skulle krisa sig riktigt ordentligt på pengafronten så kan jag tänka mig att dricka olja men frågan är om det ens är billigast?

C.E.J.
2011-08-22, 18:17
Finns väl trots det massa annat kaloritätt som man kan få i sig men som smakar mycket godare. Hur nyttigt är det egentligen att dra i sig oljan helt rent?

Återigen, det är volymen. "Mjölk och havregryn!!111" och andra värdelösa tips sväller rejält och leder bara till ont i magen och inget ätande resten av den dagen.

Jokester
2011-08-22, 18:18
Återigen, det är volymen. "Mjölk och havregryn!!111" och andra värdelösa tips sväller rejält och leder bara till ont i magen och inget ätande resten av den dagen.

Självklart, men vill man få bukt på "problemet" måste man ju ändå vänja sig vid att äta mer?

C.E.J.
2011-08-22, 18:31
Självklart, men vill man få bukt på "problemet" måste man ju ändå vänja sig vid att äta mer?

Absolut, det finns helt enkelt inget annat sätt. Påpekar bara att de flesta "tips" som givits är värdelösa.

lofito
2011-08-22, 18:35
Absolut, det finns helt enkelt inget annat sätt. Påpekar bara att de flesta "tips" som givits är värdelösa.

Du som är så smart kanske kan ge TS lite råd i så fall?

C.E.J.
2011-08-22, 18:36
Du som är så smart kanske kan ge TS lite råd i så fall?

Vad hände nu?

cero
2011-08-22, 18:37
Vi vänder på steken: Finns det några nackdelar med att hälla i sig 1 DL olja på en gång? Förutom smaken.

internethjälten
2011-08-22, 18:56
vad är det bästa sättet att få i sig 1 dl matolja så att det blir någolunda drickbart?
asså tex ska man dricka det med protein shaken eller hur för att bara dricka det rent smakar skit :S

oljan är ju drickbar så bara svepa skiten, har nu valt att ha olja i din diet får du ta det att äta den också. annars byter du ut den mot makrill, nötter kött etc..

man kan liksom inte alltid tro att det ska vara party i truten och 1dl olja.. det är över på 2 sekunder.. :thumbup:

Spridis
2011-08-22, 19:04
Förlängd magsäckstömmning?

svag74
2011-08-22, 19:04
Om det skulle krisa sig riktigt ordentligt på pengafronten så kan jag tänka mig att dricka olja men frågan är om det ens är billigast?

Vet ej vad matolja kostar, för jag skulle aldrig dricka det utan hellre någon nyttig olja som oliv eller möjligen raps.
Havregryn är mångdubbelt billigare än i alla fall olivolja i kr/kcal, så olja är inte så värst billigt så sett, bara kompakt och lätt att hälla ned.

Pepz
2011-08-22, 19:16
Vi vänder på steken: Finns det några nackdelar med att hälla i sig 1 DL olja på en gång? Förutom smaken.

ja risken är att magen packar ihop och du bajsar fett ;)


skulle förorda att man delar upp det under dagen

Eddie Vedder
2011-08-22, 19:21
Säkert inte så nyttigt.
Det är egentligen inte alls nyttigt att tvångsäta och tvinga upp sin kroppsvikt allt för snabbt.

Fast ingen har väl pratat om att gå upp snabbt. Bara att gå upp överhuvudtaget. 300 kcal överskott ger ju en långsam viktuppgång även om oljan är med i bilden.

Men eftersom TS har skrivit i en annan tråd att han varken vågar äta kolhydrater eller fett på kvällen så finns det ju mycket annat att ändra.

undraren94
2011-08-22, 20:04
Fast ingen har väl pratat om att gå upp snabbt. Bara att gå upp överhuvudtaget. 300 kcal överskott ger ju en långsam viktuppgång även om oljan är med i bilden.

Men eftersom TS har skrivit i en annan tråd att han varken vågar äta kolhydrater eller fett på kvällen så finns det ju mycket annat att ändra.

när har jag skrivit det? :S

Sniggel
2011-08-22, 20:29
Jag undrar om det inte är ohälsosamt med ren olja (vad består matolja av förresten?). T ex om det är huvudsakligen raps kan det bli mycket fleromättat fett på en gång vilket kanske kan verka inflammatoriskt och få negativa effekter på hälsan på längre sikt (eller hyfsat kort?), speciellt vid kaloriöverskott (vilket är syftet i detta fallet).

Eddie Vedder
2011-08-22, 20:30
när har jag skrivit det? :S

Oj, ber om ursäkt. Det var en helt annan 94. :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170464

undraren94
2011-08-22, 21:00
Oj, ber om ursäkt. Det var en helt annan 94. :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170464

okej ;)

Sverker
2011-08-23, 06:08
Fast ingen har väl pratat om att gå upp snabbt. Bara att gå upp överhuvudtaget. 300 kcal överskott ger ju en långsam viktuppgång även om oljan är med i bilden.



Vad är då målsättningen när man är beredd på att svepa 900 kcal extra.

300 kcal är en mycket bättre målsättning. Det blir ett ägg till om dagen och fredagsmys i soffan på fredagen. Svårare än så är det inte.

Eddie Vedder
2011-08-23, 08:25
Vad är då målsättningen när man är beredd på att svepa 900 kcal extra.

Att gå upp i vikt. Det står i början av tråden redan. Jag säger inte att jag tycker det är rätt väg att gå men faktum kvarstår att ingen än så länge pratat om att öka väldigt snabbt. Det får nog trådskaparen själv förklara i så fall.

undraren94: Ungefär hur äter du på en normal dag?

legoknekten
2011-08-23, 10:51
Tja, du kan ju alltid testa att halsa den... det har jag gjort, spydde 6 gånger och mådde illa i 8 timmar

Bjern
2011-08-23, 16:16
undraren94: Ungefär hur äter du på en normal dag?
Som en 7-årig skolflicka? ;)

undraren94
2011-08-23, 17:55
Som en 7-årig skolflicka? ;)

hahah nja men inte så överdrivet bra iaf xD

frukost= inget möjligen 3-5 dl mjölk

lunch=skollunchen


middag= det som mamma fixat

kvällsmål =yoghurt


men nu när jag ska bullka blir det såhär

frukost= 5 dl mjölk

lunch= skollunch men mera än innan

mellanmål =protte shake

middag= det som mamma fixar men mer än innan

kvällsmål= youghurt och en protte drink

lofito
2011-08-23, 19:00
Varför enbart mjölk till frukost? Lägg till lite ägg och lite kvarg samt lite mjölk så gör det susen :)

JJOHANSSON
2011-08-23, 19:13
Släng ner lite flingor i yoghurten och blanda ut proteindrinken med mjölk, där har du lite mer kalorier :)

Och varför bara mjölk till frukost?

undraren94
2011-08-23, 19:28
Släng ner lite flingor i yoghurten och blanda ut proteindrinken med mjölk, där har du lite mer kalorier :)

Och varför bara mjölk till frukost?

aa jag blandar alltid mina drinkar med mjölk :)
aa flingor var en bra ide :)

undraren94
2011-08-23, 19:29
Varför enbart mjölk till frukost? Lägg till lite ägg och lite kvarg samt lite mjölk så gör det susen :)

för att jag har ingen aptit alls på morgonen :/ kan bli en drick yoghurt när det finns hemma :)

Eddie Vedder
2011-08-23, 19:34
för att jag har ingen aptit alls på morgonen :/ kan bli en drick yoghurt när det finns hemma :)

Läs den här:

http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Tolkia
2011-08-23, 19:39
Det kan vara lite olika hur man upplever drinkar, typ proteindrinkar och gainers. Vissa menar att de mest gör att de blir mätta och inte vill äta mat (jag har ingen erfarenhet av fenomenet själv, men jag har hört personer säga det). Det är alltså inte säkert att gainer/proteindrink är supergrejen för alla som vill gå upp i vikt.

Bjern
2011-08-23, 20:03
Det kan vara lite olika hur man upplever drinkar, typ proteindrinkar och gainers. Vissa menar att de mest gör att de blir mätta och inte vill äta mat (jag har ingen erfarenhet av fenomenet själv, men jag har hört personer säga det). Det är alltså inte säkert att gainer/proteindrink är supergrejen för alla som vill gå upp i vikt.

Jag vet inte hur andra upplever det men jag tycker inte att en gainer mättar bättre än en proteinshake om man blandar båda med mjölk, så proteindrink kanske inte är en supergrej, tror bättre på en gainer.

undraren94
2011-08-24, 01:53
Läs den här:

http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

den var bra tackar :)

C.E.J.
2011-08-24, 05:37
Det kan vara lite olika hur man upplever drinkar, typ proteindrinkar och gainers. Vissa menar att de mest gör att de blir mätta och inte vill äta mat (jag har ingen erfarenhet av fenomenet själv, men jag har hört personer säga det). Det är alltså inte säkert att gainer/proteindrink är supergrejen för alla som vill gå upp i vikt.

Jamen tack, åtminstone en som verkar ha förstått.

Hejnomax
2011-08-24, 09:56
Att börja i den delen som innebär att man dricker matolja tycker jag inte är rätt sätt även om man känner sig bombad med mat då de flesta kan öka sitt intag genom att göra andra åtgärder.

Men ska man dricka större mängder olja så blanda det i en drink, mixa t ex 5-6 dl fet mjölk, 3-4 dl havregryn, 1-2 dl glass, 2-3 bananer, 0,2-0,5 dl oboypulver och 0,3-0,4 dl olja.
Två sådana per dag och sen generöst med majonäs, vitlökssås (som har majonäs som grund) etc till maten så har de flesta nått 1 dl per dag.

Glass oboy och bananer innebär ju massa fruktos. Är det så mycket bättre än olja?

Grejen är ju att det finns faktiskt saker man kan dricka som INTE gör att man vill spy (olja).

Gainer, grädde, oboy m.m. Går bra att blanda dessa. Resultatet blir garanterat godare än olja.

Grädde är dyrare och blir gammalt snabbare, gainer innehåller supersnabba kolhydrater och oboy en massa socker.

Jag tror fortfarande inte att det är SÅ mycket svårare att äta x antal gram 3%-ig fetaost som identisk mängd fullfet. ;) Måhända att det tar emot efter ett tag men jag tror ändå man har fått i sig mer kcal innan dess. Och det lär ju vara godare än olja.

Tror du menar tvärtom där:) Men chansen är att man redan uteslutit lightprodukter innan man börjar fundera på olja.

äh struntsnack. de flesta som har svårt att gå upp i vikt äter oftast tämligen små mängder mat

Men exakt. Det är ju just därför man skulle fundera på att dricka olja, för att slippa trycka i sig mer mat.

Eddie Vedder
2011-08-24, 10:41
Tror du menar tvärtom där:) Men chansen är att man redan uteslutit lightprodukter innan man börjar fundera på olja.

Nu misstog jag ju trådskaparen för en annan men jag är ändå inte säker på att du har rätt där. Hur många trådar har du inte sett där det käkas kycklingfilé grynost, kvarg och tonfisk men samtidigt klagas det på att man inte orkar äta? Du tillhör nog inte kategorin men den är knappast ovanlig. Pepz uttryckte det bra i inlägg #41, folk som äter låtsasnyttigt och "clean".

Hejnomax
2011-08-24, 11:31
Nu misstog jag ju trådskaparen för en annan men jag är ändå inte säker på att du har rätt där. Hur många trådar har du inte sett där det käkas kycklingfilé grynost, kvarg och tonfisk men samtidigt klagas det på att man inte orkar äta? Du tillhör nog inte kategorin men den är knappast ovanlig. Pepz uttryckte det bra i inlägg #41, folk som äter låtsasnyttigt och "clean".

Jag känner igen det där! Håller helt med att det är ett bra råd att skippa lågfettprodukter.

Kul att det går så bra för eran bok förresten :)

Ne0phyte
2011-08-24, 11:35
Hur får man ens för sig att dricka olja för att få upp energiiintaget låter för mig sjukt när det finns tillgång till mat som är kalorität.

Då har vi ungefär sammas syn på det hela.

lofito
2011-08-24, 13:31
Jag menar, skulle du äta bajs om det var riktigt jävla kaloritätt utan något som helst socker utan bara massa kalorier i bara för att du kunde äta lite av det men ändå få mycket kalorier?

Bjern
2011-08-24, 15:55
Jag menar, skulle du äta bajs om det var riktigt jävla kaloritätt utan något som helst socker utan bara massa kalorier i bara för att du kunde äta lite av det men ändå få mycket kalorier?

Nu går du för långt. Antagligen har han fått tips från någon om att det kan vara bra med olja eftersom det är så pass kaloritätt och flytande, du behöver inte förlöjliga.

lofito
2011-08-24, 16:03
Nu går du för långt. Antagligen har han fått tips från någon om att det kan vara bra med olja eftersom det är så pass kaloritätt och flytande, du behöver inte förlöjliga.

Nej, för sånt här gör mig förbannad. Ät riktig mat än att hålla på med massa oljor hit och dit. Förr i tiden var det inte på tal om att hälla i sig olja. Där var det tal om att verkligen äta.

Jokester
2011-08-24, 16:07
Men att bara säg åt någon att äta mer är som att säga till en tjockis att bara äta mindre. Det är enkelt i teorin men svårare i praktiken. Dock håller jag med om att personer som har svårt att äta helt enkelt får lära sig äta mer på samma sätt som feta måste lära sig äta mindre.

C.E.J.
2011-08-24, 17:21
Förr i tiden var det inte på tal om att hälla i sig olja. Där var det tal om att verkligen äta.

Vad nu det har med något att göra.

Hejnomax
2011-08-24, 17:47
Jag menar, skulle du äta bajs om det var riktigt jävla kaloritätt utan något som helst socker utan bara massa kalorier i bara för att du kunde äta lite av det men ändå få mycket kalorier?

Hade det fortfarande smakat bajs eller?

svag74
2011-08-24, 18:53
Men att bara säg åt någon att äta mer är som att säga till en tjockis att bara äta mindre. Det är enkelt i teorin men svårare i praktiken.

Somliga kommer alltid ha svårt att sätta sig in i andras situation, och skriva dryga saker anonymt på nätet.

Min gissning är att det främst är de som har väldigt lätt för någonting.
Inga problem med vikt/mat på något sätt; inga problem med att få resultat i gymmet; inga ekonomiska problem osv osv.
Man tror alla andra har det lika lätt, eller att de bara inbillar sig, för hur kan de ha problem när jag själv aldrig haft några liknande?

cero
2011-08-24, 19:06
Nej, för sånt här gör mig förbannad. Ät riktig mat än att hålla på med massa oljor hit och dit. Förr i tiden var det inte på tal om att hälla i sig olja. Där var det tal om att verkligen äta.

Så. Vad är skillnaden mellan att dricka lite olja och att äta mer mat?

Jokester
2011-08-24, 19:19
Så. Vad är skillnaden mellan att dricka lite olja och att äta mer mat?

Att det är bra mycket sundare långsiktigt att lära sig äta mer mat? På samma sätt som det är bra mycket sundare långsiktigt för en fet att lära sig äta mindre mat istället för att gå på dieter?

cero
2011-08-24, 20:45
Varför är det sundare långsiktigt? Vad är det värsta som kan hända? Att kalle på 90 KG rena muskler tappar lite i bänken?

Inte riktigt samma sak som att falla tillbaka i hälsofarliga matvanor.

Nu säger jag inte att TS borde hälla i sig flera DL med olja istället för att äta mat. Men jag tycker det är löjligt att folk hetsar upp sig över att någon väljer att ersätta en extra måltid med lite olja, vid bulk.

Jokester
2011-08-24, 20:48
Varför är det sundare långsiktigt? Vad är det värsta som kan hända? Att kalle på 90 KG rena muskler tappar lite i bänken?

Inte riktigt samma sak som att falla tillbaka i hälsofarliga matvanor.

Nu säger jag inte att TS borde hälla i sig flera DL med olja istället för att äta mat. Men jag tycker det är löjligt att folk hetsar upp sig över att någon väljer att ersätta en extra måltid med lite olja, vid bulk.

För att du lär dig äta som du ska istället för att ta massa genvägar?

Tolkia
2011-08-24, 20:54
En deciliter olja utspritt över dagen, t.ex. använt i matlagningen, är nog i sig inget större problem, men jatt suga i sig hela ransonen på en gång kan nog ge en reaktion från tarmen som man inte uppskattar.

Sedan är det ju olika från person till person vad man tycker är det lättaste sättet att göra maten mer kalorität på. Vissa har lätt för att dricka sina kalorier, för andra är det enklare att äta små, torra saker utan alltför stor volym (typ nötter, choklad, annat i samma liga). Man måste pröva sig fram för att se vad som funkar för en själv. Eddie har dock en stor poäng i att det inte finns något egenvärde i att fettsanera sin byggarcleana mat för att sedan behöva dricka olja för att addera kalorier. Visst kan man göra det om man finner nöje i att känna sig strikt och späka sig, men att då tala om det man gör i termer av hälsomedvetenhet och liknande är självbedrägeri.

Endorah
2011-08-25, 16:35
Gäller att hitta sin grej. Som allt annat i livet så styrs det säkert mycket av generna och hur man ätit tidigare. Personligen så kan jag äta kakor, godis och flingor i all oändlighet. Men förstår inte varför man vill smälla 900kcal från olja... Innan ni började måste ni väl ändå ha varit viktsstabila. 4 styrkepass i veckan kanske höjer genomsnittliga dagsbehovet på 200. Och eftersom man vill ligga på överskott så kanske man måste få i sig 650 kcal extra än innan man började träna. Och aptiten skjuter i höjden när man börjar träna (antar att den gör det för alla?) Många kanske stressar sin viktuppgång...

Jokester
2011-08-25, 17:00
Gäller att hitta sin grej. Som allt annat i livet så styrs det säkert mycket av generna och hur man ätit tidigare. Personligen så kan jag äta kakor, godis och flingor i all oändlighet. Men förstår inte varför man vill smälla 900kcal från olja... Innan ni började måste ni väl ändå ha varit viktsstabila. 4 styrkepass i veckan kanske höjer genomsnittliga dagsbehovet på 200. Och eftersom man vill ligga på överskott så kanske man måste få i sig 650 kcal extra än innan man började träna. Och aptiten skjuter i höjden när man börjar träna (antar att den gör det för alla?) Många kanske stressar sin viktuppgång...

Jag tappar snarare aptiten och blir mindre hungrig när jag tränar. Jag är dessutom fet, så det är nog väldigt individuellt hur träningen påverkar hungern.

Endorah
2011-08-25, 19:32
Jag tappar snarare aptiten och blir mindre hungrig när jag tränar. Jag är dessutom fet, så det är nog väldigt individuellt hur träningen påverkar hungern.

Hände mig när jag körde på PWO innan träning och när jag körde extrem volym under mina pass. körde också lite för frekvent vilket ledde till lite överträning.

Endorah
2011-08-25, 19:33
dubbelpost

cero
2011-08-25, 19:51
För att du lär dig äta som du ska istället för att ta massa genvägar?

Att dricka lite olja är väl precis samma sak som att äta fetare mat/äta oftare?

Jokester
2011-08-25, 20:46
Att dricka lite olja är väl precis samma sak som att äta fetare mat/äta oftare?

Om man tänkt göra så resten av livet så visst. Jag hade nog föredragit att lära mig äta mer riktig mat.