handdator

Visa fullständig version : Koka whey, vad händer med proteinet?


sealmask
2011-08-21, 21:32
När jag äter havregrynsgröt så brukar jag oftast ta 2 dl vatten med whey som jag kokar gröten med, tycker det smakar bättre än vanlig havregrynsgröt. Men jag har för mig att jag har läst att proteinet påverkas negativt? stämmer detta? Och vad är det som händer?

Tack på förhand!

Glen
2011-08-21, 21:53
Nu är inte det här svar på din fråga men jag brukar röra ner 1 dl proteinpulver i den färdiga gröten, löser sig väldigt bra faktiskt efter lite rörande.

sealmask
2011-08-21, 22:06
aa okej, det är ju ett alternativ om nu proteinet nu påverkas negativt. Jag har också provat att göra vanligt havregrynsgröt och ha 2dl mjölk blandat med en skopa whey i samma tallrik fast bredvid, då proteinet heller inte kokas. Föredrar ändå att koka in det i havregrynen.

lofito
2011-08-21, 22:13
Vänta tills gröten har svalnat lite innan du blandar pulvret om du är rädd för att aminosyrarna skall påverka det.

Sverker
2011-08-22, 05:55
Vassleprotein i gröt som värms under några minuter.


Händer inte så mycket. Du denaturerar vassleproteinet och sedan händer det inte så mycket mer. Temperaturen och tiden blir inte så hög och lång.

sealmask
2011-08-22, 17:48
så det påverkas inte negativt så man inte kan ta upp det eller så? Du säger att det denaturerars, det låter ju inte så bra.

King Grub
2011-08-22, 17:52
Denaturering gör proteinet mer lättupptagligt.

Sverker
2011-08-22, 18:10
så det påverkas inte negativt så man inte kan ta upp det eller så? Du säger att det denaturerars, det låter ju inte så bra.

Denaturering betyder egentligen att proteinet förlorar sin ursprungliga form eller funktion.
Du kan se ett protein som ett fluffigt garnnystan där du kan vrida, knyckla till formen, på hundratals olika ställen.

Precis som King Grub skriver gör denatureringen att upptaget i 999 fall av 1000 går lättare och bättre.


Men fortsätter du att värma proteinet kommer du att få olika kemiska reaktioner där de enskilda aminosyrorna förstörs. En förstörd aminosyra kan inte användas i proteinsyntesen.
Bäst exempel är när du bränner mjölken i botten i kastrullen till brunfärgade ämnen, sk brunfärgningsprodukter. Då har du förstört en liten del av lysinet i mjölken som reagerat med mjölksockret.

sealmask
2011-08-22, 21:57
Tack för bra svar :)
Va bra att det t.o.m påverkas positivt istället för det jag trodde. Har kommit in i en gröt-period för tillfället, äter mycket mannagrynsgröt och havregrynsgröt som tråden handlar om, fast bara havregryn är ju inte bästa proteinkällan så det behövs ett tillskott! plus att det är godare ;)

liQ
2011-08-22, 22:22
Gäller det bara proteinpulver? Denaturering? Dvs inte keso eller något annat proteinrik

exnm
2011-08-22, 23:15
OffTopic men vad använder du för Vassle/smak när du gör gröt? Låter spontant lite äckligt men säger du att det är gott kan man ju testa:)
Jag har också en gröt-period:P

sealmask
2011-08-22, 23:50
Choklad, har inte provat något annat men det känns som det är den ända smaken som funkar.

King Grub
2011-08-23, 04:46
Gäller det bara proteinpulver?

Nej.

Sverker
2011-08-23, 06:25
Gäller det bara proteinpulver? Denaturering? Dvs inte keso eller något annat proteinrik


Här kan man grotta in sig rejält.
Vassleprotein är speciellt känsligt när det gäller att reagera och få aminosyrorna förstörda. Men några minuter i gröten spelar ingen roll.

Något som är speciellt tåligt är kaseinprotein. Ost använts till att gratinera med. Osten utsätts för hög temp men proteinet klarar sig rätt bra även om det blir brunt och får den smaken vi vill ha.

Andra protein ligger nånstans där emellan