handdator

Visa fullständig version : Går vätternrundan i konstant nedförsbacke??


Barbastark
2011-08-21, 21:14
Kollade nyss upp resultaten för vätternrundan 2011 och såg att det var en hel drös med folk som kört på under 7 timmar = snitthastighet på runt 43 km/h.

Jag tycker det låter sinnessjukt snabbt!

Är det verkligen möjligt att trampa i 7 timmar i 43 km/h??

För närvarande tror jag att det inte är möjligt på relativt plan mark och att hela rundan måste gå i konstant nedförsbacke, alternativt att de som gjort d kört genvägar.

SiSenior
2011-08-21, 21:16
Mest nerför ner till Jönköping, mellan Jönköping och tillbaka till Motala är det däremot mest uppför. Har jag läst/ hört.

Jo visst är det möjligt. Uppenbarligen.

perak
2011-08-21, 21:20
Det låter snabbt! (men jag kan inget om cykling)
Hittade denna: http://www.vatternrundan.se/documents/banprofiler_vr.pdf

Gnusram
2011-08-21, 21:22
Eftersom de både startar och går i mål på samma ställe får man förmoda att det där med upp och nedförsbackar jämnar ut sig.

MasterChief
2011-08-21, 21:25
Kollade nyss upp resultaten för vätternrundan 2011 och såg att det var en hel drös med folk som kört på under 7 timmar = snitthastighet på runt 43 km/h.

Jag tycker det låter sinnessjukt snabbt!

Är det verkligen möjligt att trampa i 7 timmar i 43 km/h??

För närvarande tror jag att det inte är möjligt på relativt plan mark och att hela rundan måste gå i konstant nedförsbacke, alternativt att de som gjort d kört genvägar.

Du missar konceptet med draftning. Det är otroligt mycket lättare att ligga i en klunga och köra eftersom du då slipper mycket av vindeffekten. Det är just luftmotståndet som är det man måste kämpa emot och har man en mur av cyklister framför sig så rullar det bra mycket lättare. Dock måste givetvis alltid någon/några hålla den höga hastigheten och därför turas man om att köra där framme. I tex Tour de France så ligger snittet lite över 40 km/h och de cyklar 350 mil på 21 etapper. Alltså cirka 75% vätternrundan varje dag i tre veckor. Då är många av etapperna rena transportsträckor och det finns inget självändamål att cykla dem så snabbt som möjligt (vilket ofta är målet för gruppen som kör vätternrundan). Lägg då även till att de måste cykla över Pyrenéerna och Alperna.

Barbastark
2011-08-21, 21:28
Du missar konceptet med draftning. Det är otroligt mycket lättare att ligga i en klunga och köra eftersom du då slipper mycket av vindeffekten. Det är just luftmotståndet som är det man måste kämpa emot och har man en mur av cyklister framför sig så rullar det bra mycket lättare. Dock måste givetvis alltid någon/några hålla den höga hastigheten och därför turas man om att köra där framme. I tex Tour de France så ligger snittet lite över 40 km/h och de cyklar 350 mil på 21 etapper. Alltså cirka 75% vätternrundan varje dag i tre veckor. Då är många av etapperna rena transportsträckor och det finns inget självändamål att cykla dem så snabbt som möjligt (vilket ofta är målet för gruppen som kör vätternrundan). Lägg då även till att de måste cykla över Pyrenéerna och Alperna.

A har inte draftat så mycket då jag mest cyklar själv. Så har bara att jämföra hur jobbigt jag själv tycker det är i de olika hastigheterna.

Spartansk
2011-08-21, 21:31
Den går i konstant nedförsbacke, den är som den här trappan:

http://www.wyrmcorp.com/galleries/illusions/Eternal%20Stairs.png

stridis
2011-08-21, 21:33
Den går i konstant nedförsbacke, den är som den här trappan:


är inte den en konstant uppförsbacke?

Spartansk
2011-08-21, 21:34
är inte den en konstant uppförsbacke?

Inte om man kör klockans håll..?

whalle
2011-08-21, 21:39
Det är rätt stor skillnad på cykel och cykel också, de allra bästa kostar ju över hundra tusen så då får man ju anta att de ska gå rätt bra. Och bara en sådan sak som att ha riktiga cykelskor på sig gör ju stor skillnad då man kan ta i med benen på hela varvet runt.

MasterChief
2011-08-21, 21:40
A har inte draftat så mycket då jag mest cyklar själv. Så har bara att jämföra hur jobbigt jag själv tycker det är i de olika hastigheterna.

Då måste du försöka prova det någon gång. Redan med en cyklist framför dig så kommer du märka att du måste rulla titt som tätt eftersom du annars åker in i cyklisten framför. I ett klassiskt lagtempo är pulsdroppet runt 25 slag/minut vilket är ju en otrolig skillnad. Det blir ju i princip en form av intervallträning men där man helst inte ska ligga allt för högt över tröskeln (då man drar) om man ska cykla långt. I en större klunga blir det bli ännu större effekt.

Sedan beror det givetvis på hur vinden går. Kantvind är i regel det värsta cyklister vet och det är ju bland annat för att det blir mer vanskligt att drafta.

Vi har ett par bra cyklister här och en körde under 8 timmar i år vill jag minnas. Vi får hoppas han kommer in i tråden och berättar.

MasterChief
2011-08-21, 21:43
Det är rätt stor skillnad på cykel och cykel också, de allra bästa kostar ju över hundra tusen så då får man ju anta att de ska gå rätt bra. Och bara en sådan sak som att ha riktiga cykelskor på sig gör ju stor skillnad då man kan ta i med benen på hela varvet runt.

I ett sådant här linjelopp med större klungor så är det marginell skillnad mellan en cykel för 100.000 och en för 30.000 om vi pratar vanliga racer.

När det kommer till annan utrustning så har ju i regel alla seriösa cyklister vettiga skor.

Den absolut tyngst vägande faktorn är konditionen (syreupptagningen) och uthålligheten (och då menar jag vanan att köra 7-8 timmar).

MasterChief
2011-08-21, 21:47
Och bara en sådan sak som att ha riktiga cykelskor på sig gör ju stor skillnad då man kan ta i med benen på hela varvet runt.

Missade detta. Man har inte cykelskor för att "ta i med benen hela varvet". Syftet är att kraftöverföringen mellan pedal och ben ska bli optimal. Det blir en högre verkningsgrad om skon och pedalen sitter fast istället för att det glappar.

Man ska definitivt inte ägna sig åt att med kraft dra upp benet utan fokus ska helt ligga på nedvägen. Däremot övar man ändå på rundtrampet eftersom det är bra att få in ett bra flyt (tex genom att arbeta med rätt kadens).

Tolkia
2011-08-21, 22:32
Missade detta. Man har inte cykelskor för att "ta i med benen hela varvet". Syftet är att kraftöverföringen mellan pedal och ben ska bli optimal. Det blir en högre verkningsgrad om skon och pedalen sitter fast istället för att det glappar.

Man ska definitivt inte ägna sig åt att med kraft dra upp benet utan fokus ska helt ligga på nedvägen. Däremot övar man ändå på rundtrampet eftersom det är bra att få in ett bra flyt (tex genom att arbeta med rätt kadens).
Detta är off topic, men du gjorde mig just mycket glad.

MasterChief
2011-08-22, 05:54
Detta är off topic, men du gjorde mig just mycket glad.

Allt kul att göra dig glad. Men jag blir lite nyfiken varför? :)

martikainen
2011-08-22, 06:49
Man ska definitivt inte ägna sig åt att med kraft dra upp benet utan fokus ska helt ligga på nedvägen. Däremot övar man ändå på rundtrampet eftersom det är bra att få in ett bra flyt (tex genom att arbeta med rätt kadens).

Det där hade jag helt missat, sitter och svär åt mig själv på MTB'en för att jag hela tiden glömmer att dra upp pedalen! Det där förklarade det bättre.

MasterChief
2011-08-22, 07:48
Rundtrampets vara eller icke vara har ju diskuterats länge. Överlag verkar de flesta numera vara inne på att man ska förlänga trampandets effekt genom att "fånga upp" pedalen tidigt när den är högt upp och sedan applicera kraft i nedre delen genom "att åka skridskor". Sedan "släpper" man pedalen tills den är uppe igen. Det finns dock personer som tycker att det funkar bättre genom att applicera kraft uppåt genom att dra knäskålen mot magen. Jag är inte en av dem. Eventuellt kanske det är en bra poäng vid speciella tillfällen men överlag tror jag det är meningslöst; till och med kontraproduktivt. Att cykla längre sträckor handlar ju trots allt inte om kraft och för en någorlunda genomtränad cyklist är det inte musklernas kapacitet som är flaskhalsen, utan det är syreupptagningen.

Hittade en tråd i ett annat forum där det diskuteras lite om detta:

http://www.velo.se/forum.php?read,2,124

Ronn
2011-08-22, 07:56
Som mountainbikecyklist tycker jag att uppdraget är ett bra hjälpmedel i lite mer teknisk terräng speciellt om det är lite uppförsbacke, känns som man har mer kontroll i kraftöverföringen då.

MasterChief
2011-08-22, 09:59
Som mountainbikecyklist tycker jag att uppdraget är ett bra hjälpmedel i lite mer teknisk terräng speciellt om det är lite uppförsbacke, känns som man har mer kontroll i kraftöverföringen då.

Just MTB-cyklister verkar gilla det vid vissa partier om jag förstått det rätt genom allehanda trådar på tex happy. Överlag är just MTB-cykling rätt olikt landsväg eftersom man rör sig mycket mer på cykeln och det är tekniskt betydligt svårare.

På landsväg handlar det ju mycket mer om att hitta ett visst "flow" där man bara matar. Har man hög kadens (>90) så ska man väl egentligen inte känna att man applicerar kraft på något speciellt ställe i trampet utan det ska bara "gå runt", IMHO.

Poxeman
2011-08-22, 11:05
*popcorn*Härlig tråd!*popcorn*

Tack MC för att du upplyser folket!

Poxeman
2011-08-22, 11:09
En jämförelse för att belysa fördelarna med drafting / gruppcykling.

Jag snittade 38,3km/h över 15km på klubbmästerskapet i tempocykling (solo, helt platt bana).

Min grupp körde Vätternrundan 295km på 7:54 med 37,5km/h i snitt.

I princip höll jag alltså samma fart i 20ggr längre tid tack vare att vi cyklade i grupp!

MasterChief
2011-08-22, 12:43
En jämförelse för att belysa fördelarna med drafting / gruppcykling.

Jag snittade 38,3km/h över 15km på klubbmästerskapet i tempocykling (solo, helt platt bana).

Min grupp körde Vätternrundan 295km på 7:54 med 37,5km/h i snitt.

I princip höll jag alltså samma fart i 20ggr längre tid tack vare att vi cyklade i grupp!

Blandar alltid ihop dig med Tryman så jag visste inte vem det var som körde sub8.

Jag har själv aldrig kört i större klungor så det där var väldigt intressant info du lämnade. Jag har nämligen högre snittfart än dig på 15km så då skulle jag också bli en subåtta. Bra, då slipper jag köra vättern för att testa. :D

Tolkia
2011-08-22, 14:40
Allt kul att göra dig glad. Men jag blir lite nyfiken varför? :)
Eftersom det är jag, så handlar det förstås egentligen inte alls om cykling, utan om dess motsvarighet inom gruppträning inomhus, nämligen spinning (teh abomination before the lord?). Det finns lite olika syn på det berömda rundtrampet och vad som är ett "lagom" motstånd i ett visst tempo. Jag är inte så förtjust i skolan som lär ut att man skall sliiiiita upp pedalerna (citat, instruktör) och nu fick min åsikt med ens lite mer tyngd. :D

Edit: Men då tillhör jag de som anser att spinning är konditionsträning snarare än benträning; det varierar ju lite hur man ser på det också.

MasterChief
2011-08-22, 15:18
Eftersom det är jag, så handlar det förstås egentligen inte alls om cykling, utan om dess motsvarighet inom gruppträning inomhus, nämligen spinning (teh abomination before the lord?). Det finns lite olika syn på det berömda rundtrampet och vad som är ett "lagom" motstånd i ett visst tempo. Jag är inte så förtjust i skolan som lär ut att man skall sliiiiita upp pedalerna (citat, instruktör) och nu fick min åsikt med ens lite mer tyngd. :D

Edit: Men då tillhör jag de som anser att spinning är konditionsträning snarare än benträning; det varierar ju lite hur man ser på det också.

Jag har ju själv spinnat mycket i mina dagar och även kört klass med legenden Johnny G (som utvecklade konceptet) och genom åren har jag sett alla typer av galenskaper genomföras på en spinningcykel. Frågan man måste ställa sig är ju vad den önskade effekten är. De allra flesta säger att de vill ha bra kondis samt bränna lite kalorier. Då räcker det alldeles utmärkt med att "bara trampa" som vanligt. Oavsett vad man egentligen vill uppnå så är ju (som du säger) ett 45 minuters-pass av sin natur konditionsträning, och då behöver man inte krångla till det i onödan och lirka in det i en falsk förklaringsmodell som vissa instruktörer gör (nu kör vi tungt och blir starka!).

Har man ingen avsikt att bli bättre cyklist kan man väl göra vad som helt på spinningcykeln så länge pulsen är hög, men någonstans tycker faktiskt det är lite coolare om man använder den som det är tänkt; som en cykel.

Barbastark
2011-08-22, 20:03
Man ska definitivt inte ägna sig åt att med kraft dra upp benet utan fokus ska helt ligga på nedvägen. Däremot övar man ändå på rundtrampet eftersom det är bra att få in ett bra flyt (tex genom att arbeta med rätt kadens).

Inte??

Har försökt leta efter info om rätt tramteknik men inte hittat något. Men ja trodde att korrekt teknik var att trampa i ned varvet och dra i upp varvet.

Upplys mig gärna här, även om d e OT

MasterChief
2011-08-22, 20:13
Inte??

Har försökt leta efter info om rätt tramteknik men inte hittat något. Men ja trodde att korrekt teknik var att trampa i ned varvet och dra i upp varvet.

Upplys mig gärna här, även om d e OT

Alltså, har du läst de andra inläggen?

Om inte, så kan jag väl citerta ett inlägg i min länk som jag tyckte var intressant:


"I Denver Colorado har SICI (Serotta International Cycling Institute) gjort en hel del undersökningar kring rundtrampets effektivitet. Jag har tagit del av en del av deras resultat.

Bla har de med hjälp av kraftsensorer mellan pedal och sko mätt applicerad kraft på pedalen på erfarna cyklister.

Jag skall kort sammanfatta deras slutsatser:

Om vi beskriver peadalcykeln som en cirkel som roterar 360° runt vevaxeln, där 0° (TDC) är upp och 180° (BDC) är rakt ned.

Kraft fasen (~30°till 150°)
Mestadelen av kraften (~80%) utvecklas i denna fasen.

BDC fasen (~165°till 210°)
Vid ~165°är benet som mest utsträckt och vid BDC (180°) börjar höften flexa. Den andra delen av denna fasen (180°till 210°) kan hos de flesta cyklister förbättras genom att man "skrapar" igenom foten för att kraften skall angripa vinkelrät mot vevaxeln.

Återhämtningsfasen (~210 till 245°)
Under denna fas är flexor musklerna aktiva men de genererar inte tillräckligt mycket kraft för att överkomma vikten av benet och vevarmens rörelse. Även hos de mest erfarna cyklister produceras ingen effekt under denna fasen.

TDC fasen (~345°till 45°)
Vid ~345° börjar knät att sträckas ut medan höft och ankel fortfarande flexar och är aktiva.

Slutsatsen är att man inte skall lägga energi på att försöka producera effekt i återhämtninsfasen. Även om man verkligen fokuserar på att dra upp så är muskeln inte tillräckligt stark för att lyfta benet så snabbt att den överträffa benets vikt samt vevarmens rörelse. En avsevärd förbättring av kraftöverföringen kan uppnås genom att "skrapa" sig igenom bottenfasen av pedalcykeln.

Du nämner något om att man inte studsar i sadeln vid ett bra rundtramp. Just genom att man "skrapar" igenom i bottenfasen undviker man sadelstuds. Men om man ökar kadensen till den nivån då man börjar studsa så hinner inte de neurologiska signalerna mellan hjärna och ben med vilket resulterar i att man kopplar om för sent mellan nerkraft och "skrap"/uppdrag. Vilket resulterar i studsning. Detta kan man träna upp med spinnövningar med lågt motstånd. "

Jorgen
2011-08-23, 04:38
Jag har en god vän som var på väg att cykla under 7 timmar detta året, klungan han låg i (som dagen till ära tryckt upp cykeltröjor med "sub 7" på) klarade det på 6:57. Patrik kraschade tyvärr när det var ca 5 minuter kvar och bröt nyckelbenet.

Så det är absolut inte omöjligt.

Baske
2011-08-23, 14:09
Måste bara säga att spinning ligger sjukt långt från landsvägscykling, ja det är knappt jämförbart i mina ögon.

Min cykeltränare sa alltid att ni får inte räkna spinning som cykelträning, det är något ni gör på fritiden utanför träningen.

Tolkia
2011-08-23, 14:17
Måste bara säga att spinning ligger sjukt långt från landsvägscykling, ja det är knappt jämförbart i mina ögon.
Måste bara säga att det inte är någon som har påstått att spinning skulle vara jämförbart med landsvägscykling. Men din åsikt är noterad.

MasterChief
2011-08-23, 17:20
Måste bara säga att spinning ligger sjukt långt från landsvägscykling, ja det är knappt jämförbart i mina ögon.

Min cykeltränare sa alltid att ni får inte räkna spinning som cykelträning, det är något ni gör på fritiden utanför träningen.

Vad är det som är "sjukt långt ifrån"? Jag har en riktig spinningcykel och jag har matchat min sittposition så att den är mycket lik den jag har på min racer. Sedan kör jag pulsbaserad träning där jag lägger in variation för att efterlikna cykel utomhus. Sedan ser jag till att röra mig och sitta på spinningcykeln på samma sätt som min utomhuscykel när jag tränar. Jag kör alltså inte stående tokspinn eller andra märkliga påhitt.

Spinningcykeln har också ett svänghjul så cykelkänslan är klart mycket mer närvarande jämfört mot en magnetbromsad träningscykel.

Jag vet att denna typ av träning i allra högsta grad påverkat min utomhuscykling positivt. Så vill man göra sin spinning värdefull för sin cykling så funkar det utmärkt enligt min erfarenhet. Säger någon något annat så vill jag gärna höra dessa argument.

whalle
2011-08-23, 19:12
När vi ändå är inne på massa cykling nu så måste jag fråga,
Jag var ute och körde två mil på min 21-växlade crescent orion och ganska tjocka däck, den har stötdämpning på framgaffeln som inte är låsbar och väger ganska mycket så den är ju inte direkt optimal för landsväg. Kändes helt jävla onödigt att ställa sig upp då det kändes som att all kraft gick ner i dämpningen.
De två milen tog ungefär 45 min med snitt på 25-30km/h. Tror ni jag skulle kunna göra bättre tid med en gammal crescent världsmästarcykel i dammodell och fem växlar?

forslund
2011-08-23, 19:18
Med välpumpade däck, rätt bana för utväxlingen så är det inte alls omöjligt.
Det är en enorm skillnad mellan att köra random mtb och en landsvägscykel på asfalt i alla fall, det är helt klart...

MasterChief
2011-08-23, 19:22
Ingen av dem är optimal för 2 mil landsväg men jag hade nog valt en vettig MTB framför en gammal damcykel alla dagar i veckan.

MasterChief
2011-08-23, 19:26
Med välpumpade däck, rätt bana för utväxlingen så är det inte alls omöjligt.
Det är en enorm skillnad mellan att köra random mtb och en landsvägscykel på asfalt i alla fall, det är helt klart...

En gammal femväxlad damcykel tolkade jag inte som "en landsvägscykel" utan snarare som en standard tantcykel. Nästan alla gamla Crescents kallades ju världsmästarcykeln efter att Snell tog VM-guld 48 på en Crescent. De höll ju fast vid namnet i typ 30 år. :D

Jag har cyklat väldigt mycket MTB på landsväg och har man ingen fjädring och jävligt hårt pumpade och bra däck så rullar det faktiskt på riktigt bra.

944RS
2011-08-23, 19:29
Jag har nämligen högre snittfart än dig på 15km så då skulle jag också bli en subåtta. Bra, då slipper jag köra vättern för att testa. :D

:thumbup:

Jag kör den nämnda sträckan dagligen till & från jobbet och visst är den platt långa delar men när jag cyklar så finns där iallafall några småbackar och mycket vind som sänker tempot:em:

whalle
2011-08-23, 19:33
Det är närmre en landsvägscykel än en standard tantcykel i alla fall men den har säkert 20 år på nacken, om inte mer :p

Får väl ut och prova helt enkelt, ska köra samma bana på fredag men då kommer vi vara ett gäng som tävlar så då vill man ju vara så snabb som möjligt :D

MasterChief
2011-08-23, 19:49
Det är närmre en landsvägscykel än en standard tantcykel i alla fall men den har säkert 20 år på nacken, om inte mer :p

Får väl ut och prova helt enkelt, ska köra samma bana på fredag men då kommer vi vara ett gäng som tävlar så då vill man ju vara så snabb som möjligt :D

Återkom med resultat. Det behövs mer sådana här tester!

Poxeman
2011-08-24, 06:45
Vad är det som är "sjukt långt ifrån"? Jag har en riktig spinningcykel och jag har matchat min sittposition så att den är mycket lik den jag har på min racer. Sedan kör jag pulsbaserad träning där jag lägger in variation för att efterlikna cykel utomhus. Sedan ser jag till att röra mig och sitta på spinningcykeln på samma sätt som min utomhuscykel när jag tränar. Jag kör alltså inte stående tokspinn eller andra märkliga påhitt.

Spinningcykeln har också ett svänghjul så cykelkänslan är klart mycket mer närvarande jämfört mot en magnetbromsad träningscykel.

Jag vet att denna typ av träning i allra högsta grad påverkat min utomhuscykling positivt. Så vill man göra sin spinning värdefull för sin cykling så funkar det utmärkt enligt min erfarenhet. Säger någon något annat så vill jag gärna höra dessa argument.

Men nu blandar du ihop spinning med cykelträning på spinningcykel.
Jag håller inte med Baske till fyllo men många av de spinningklasser som körs är rätt kassa för min cykelutveckling.
De spinningklasser min triathlonklubb anordnar däremot är riktigt bra cykelträning!

MasterChief
2011-08-24, 07:40
Men nu blandar du ihop spinning med cykelträning på spinningcykel.
Jag håller inte med Baske till fyllo men många av de spinningklasser som körs är rätt kassa för min cykelutveckling.
De spinningklasser min triathlonklubb anordnar däremot är riktigt bra cykelträning!

Ja, det gör delvis inser jag.

Jag kör inte för vem som helst och allra mest kör jag själv. Det är nog inte jämförbart med random spinningklass på SATS. Men även om man går på en klass så har man valet att välja motstånd och utförande. Du kan sitta när andra står och ingen kommer titta snett på dig. Det går att cyklifiera vilken klass som helst genom att inte ta bort allt motsånd eller köra armhävningar mot styret. Jag anser att transfereffekten är tillräckligt god eftersom rörelsemönstret är väldigt likt samt pulsen hög för att det ska få en effekt för cyklingen.

Catstyle
2011-08-24, 07:57
Ja, det gör delvis inser jag.

Jag kör inte för vem som helst och allra mest kör jag själv. Det är nog inte jämförbart med random spinningklass på SATS. Men även om man går på en klass så har man valet att välja motstånd och utförande. Du kan sitta när andra står och ingen kommer titta snett på dig. Det går att cyklifiera vilken klass som helst genom att inte ta bort allt motsånd eller köra armhävningar mot styret. Jag anser att transfereffekten är tillräckligt god eftersom rörelsemönstret är väldigt likt samt pulsen hög för att det ska få en effekt för cyklingen.
Tummen upp! :thumbup:
Finns många inbitna cyklister som på ett närmast maniskt maner har för vana att på mer eller mindre ren rutin förkasta allt som har med spinning att göra.

Baske
2011-08-24, 08:14
Jag tror jag har sårat vissa spinningbitna människor, ursäkta mig. Fortsätt ni med spinning om ni mår bra av den.

Annars skulle jag under min karriär INTE prioritera spinning före någon annan träning om den är möjlig. Hellre 90 miuter MT i skogen då om man vill ha ett kort pass.

O missförstå nu inte, ingen träning är förkastlig.

Sen förstår jag att det finns geografiska skillnader med vädret. I skåne kunde vi ju cykla ute i lätt 3-4 timmar året runt (med undantag för någon vecka).

Tolkia
2011-08-24, 09:26
Jag tror jag har sårat vissa spinningbitna människor, ursäkta mig. Fortsätt ni med spinning om ni mår bra av den.

Annars skulle jag under min karriär INTE prioritera spinning före någon annan träning om den är möjlig. Hellre 90 miuter MT i skogen då om man vill ha ett kort pass.

O missförstå nu inte, ingen träning är förkastlig.

Sen förstår jag att det finns geografiska skillnader med vädret. I skåne kunde vi ju cykla ute i lätt 3-4 timmar året runt (med undantag för någon vecka).
Jag är skeptisk till att det finns så många "spinningbitna" människor här överhuvudtaget, problemet verkar snarare vara att du inte kunde motstå chansen att få dryga dig, och nu spelar den sårade oskulden när inte alla applåderar.

Baske
2011-08-24, 09:41
Jag är skeptisk till att det finns så många "spinningbitna" människor här överhuvudtaget, problemet verkar snarare vara att du inte kunde motstå chansen att få dryga dig, och nu spelar den sårade oskulden när inte alla applåderar.


Ja verkligen, precis så är det (OBS Ironi)

Nä felet är att det är svårt att ha en vettig diskussion över internet, pga: vissa är överkänsliga, svårt att förstå mängden allvar över nätet då du inte ser personen i fråga, olika bakgrund, skillnad i kunskap, olika erfarenheter......

Apploder hörs ine över nätet (OBS Ironi!)

Vidare är nog många inte ute efter att bekräfta sig här då vi i synnerhet är anonyma även om du nu heter Tolkia (obs ironi de sista 5 orden)


Spinning är är ok träning om du är ovan när du blir bättre så tycker jag du ska räkna det som aktivitet.


Sen kommer detta från en som inte uppskattar spinning, självklart finns det andra åsikter.

Nitrometan
2011-08-24, 09:49
Annars skulle jag under min karriär INTE prioritera spinning före någon annan träning om den är möjlig. Hellre 90 miuter MT i skogen då om man vill ha ett kort pass.
Men är inte ett bra utformat spinningpass bättre än att köra i skogen? Jag menar att skogscykling aldrig kan vara specifikt bra träning för landsvägskörning?

Poxeman
2011-08-24, 10:37
Men är inte ett bra utformat spinningpass bättre än att köra i skogen? Jag menar att skogscykling aldrig kan vara specifikt bra träning för landsvägskörning?

MTB kan vara väldigt bra träning för landsväg. Se bara på hur många som gått från MTB till LVG - proffsvärlden ( Gurra, Kessiakoff mfl).

Det tror jag har att göra med de naturliga intervallerna, bålstyrka och "bike handling" som krävs i skogen.

MasterChief
2011-08-24, 12:50
Jag tror jag har sårat vissa spinningbitna människor, ursäkta mig. Fortsätt ni med spinning om ni mår bra av den.

Annars skulle jag under min karriär INTE prioritera spinning före någon annan träning om den är möjlig. Hellre 90 miuter MT i skogen då om man vill ha ett kort pass.

O missförstå nu inte, ingen träning är förkastlig.

Sen förstår jag att det finns geografiska skillnader med vädret. I skåne kunde vi ju cykla ute i lätt 3-4 timmar året runt (med undantag för någon vecka).

Det stärker din argumentation om du lägger till åtminstone en anledning till varför spinning är så uselt (läs tex Poxemans inlägg för inspiration). Lägger du fram bra och vattentäta resonemang så kommer åtminstone jag att omvärdera min åsikt.

MasterChief
2011-08-24, 13:07
MTB kan vara väldigt bra träning för landsväg. Se bara på hur många som gått från MTB till LVG - proffsvärlden ( Gurra, Kessiakoff mfl).

Det tror jag har att göra med de naturliga intervallerna, bålstyrka och "bike handling" som krävs i skogen.

Det är klart att MTB är bra eftersom man trots allt cyklar och eftersom det faktiska arbetet genomförs på samma sätt så är det hög transfereffekt. De skillnader som uppstår på grund av olika terräng (MTB är ju mer växlande i sin natur) påverkar främst den lokala förmågan i enskilda muskelfibrer, men det är ju någorlunda lätt att förändra med träning. Om man däremot väljer att gå över till längdskidåkning med ett totalt annorlunda rörelsemönster blir tröskeln mycket högre.

forslund
2011-08-24, 14:28
Återkom med resultat. Det behövs mer sådana här tester!

forslund vs MasterChief, se till att ta i nu för f*n whalle. :D

Nämen, jag jämförde inte tantcykel vs mtb. Ska man börja tokpumpa sina MTB-däck (man kör ju med lätt pumpade, beroende på banan osv, i skogen) så vill jag ha mer växlar på min tantcykel. ;) Man kan ju inte ändra förutsättningarna.
Jag tolkade det bara som om det var en lvg av modell äldre. Ge mig en platt bana och rätt utväxling på den så går det nog snabbare än en mtb. Är det en tantcykel blir det ju givetvis inte rättvist.
Däremot inte sagt att man kan cykla snabbt på asfalt med en mtb.

Men är inte ett bra utformat spinningpass bättre än att köra i skogen? Jag menar att skogscykling aldrig kan vara specifikt bra träning för landsvägskörning?

Nja. Jag tycker åtminstone det är väldigt mycket jobbigare att få upp pulsen inomhus än i skogen. MTB är vansinnigt bra för syreupptagningsförmågan och det har man ju nytta av på landsväg.

Baske
2011-08-24, 15:55
Ok!

Först vill jag säga att Spinning inte är förkastligt så om det står mellan det och ingenting så tycker jag det bara är att spinna på. Vill man cykla inomhus o man äger en cykel så är en rulle (den ni har cykeln på och man måste hålla balansen på ett relativt smalt område) ett klart bättre alternativ då det ger specifik cykebalans och förmåga att ligga still i klungan.


Då ett spinningpass är kort finns där ingen vinning i lägre effekt under längre tid. Väljer du att köra en timme stenhårt i skogen på MTB eller ännu hellre cross så ger det dig även ett kvitto på om du har tillräckligt bra teknik för just detta. Har man som cyklist inte tillräckligt bra teknik för att mosa sig själv på en timme är den grundläggande cykeltekniken så bristfällig att mycket tid borde läggas på detta. Cykel i terräng (jag utgår från att ni inte cyklar spinning när landsvägssäsongen är igång för då är diskussionen lite överflödig) kommer öka din förmåga att hantera cykeln i bökiga förhålanden, vilket är av absolut största största vikt på tävlingar.

Spinningcykeln hjälper dessutom rundtrampet.
Sista viktiga: Man cyklar för man tycker om att vara utomhus.

Hinner man inte annat så spinn annars gör någon annan cykelträning eller köp en rulle om man diggar sitta och cykla framför Kill Bill 2 (Min favorit när hon slår i sönder kistan innifrån)- Då cyklar man snabbt

MasterChief
2011-08-24, 16:13
Ok!

Först vill jag säga att Spinning inte är förkastligt så om det står mellan det och ingenting så tycker jag det bara är att spinna på. Vill man cykla inomhus o man äger en cykel så är en rulle (den ni har cykeln på och man måste hålla balansen på ett relativt smalt område) ett klart bättre alternativ då det ger specifik cykebalans och förmåga att ligga still i klungan.


Då ett spinningpass är kort finns där ingen vinning i lägre effekt under längre tid. Väljer du att köra en timme stenhårt i skogen på MTB eller ännu hellre cross så ger det dig även ett kvitto på om du har tillräckligt bra teknik för just detta. Har man som cyklist inte tillräckligt bra teknik för att mosa sig själv på en timme är den grundläggande cykeltekniken så bristfällig att mycket tid borde läggas på detta. Cykel i terräng (jag utgår från att ni inte cyklar spinning när landsvägssäsongen är igång för då är diskussionen lite överflödig) kommer öka din förmåga att hantera cykeln i bökiga förhålanden, vilket är av absolut största största vikt på tävlingar.

Spinningcykeln hjälper dessutom rundtrampet.
Sista viktiga: Man cyklar för man tycker om att vara utomhus.

Hinner man inte annat så spinn annars gör någon annan cykelträning eller köp en rulle om man diggar sitta och cykla framför Kill Bill 2 (Min favorit när hon slår i sönder kistan innifrån)- Då cyklar man snabbt

Njae, det där bet inte på mig. Alltså, det är inte "gå på lina"-svårt att cykla. Vill man bli en bra cyklist måste man givetvis cykla och vill man bli en bra cyklist vill man också cykla utomhus. Därför är dina argument lite ihåliga för de bygger ju lite på att någon vill bli en elitcyklist enbart genom att sitta på spinningcykeln.

Den absolut viktigaste komponenten i lvg är syreupptagningsförmåga. Hårda spinningklasser kan mycket väl förbättra den (och då pratar jag inte om random person som kör random klass utan om en person som kör spinning för att bli bättre på just lvg). Eftersom det trots allt handlar om att trampa på både en spinningcykel och en racer så är transfereffekten tillräckligt hög för att ge en positiv effekt även på cykeln utomhus.

Men som Poxeman var inne på. Kan man knappt hantera en racer och sedan går på "bodypumps-instruktörernas" spinningklasser så blir givetvis effekten inte alls lika bra som om man har en specifik "cykelträningsplan" när man spinner.

Baske
2011-08-24, 18:06
De där 4 första raderna förstod jag inte alls hur du vinklade, det var nog rätt långt ifrån vad jag menade.

whalle
2011-08-31, 18:59
Återkom med resultat. Det behövs mer sådana här tester!

Kunde idag konstatera att kärringcykeln piskade skiten ur den nyare mountainbiken, gick en minut snabbare i sämre väder och jag hade ändå mer kraft kvar i benen.
Tog inte ut mig på samma sätt som förra gången eftersom vi idag skulle löpa 4,2 km och simma 1500m också.

MasterChief
2011-09-01, 12:19
Kunde idag konstatera att kärringcykeln piskade skiten ur den nyare mountainbiken, gick en minut snabbare i sämre väder och jag hade ändå mer kraft kvar i benen.
Tog inte ut mig på samma sätt som förra gången eftersom vi idag skulle löpa 4,2 km och simma 1500m också.

Kul! När du dock skriver kärringcykel så tänker man ju på en...kärringcykel. Inte något som mer går mot racercykel. Du måste helt enkelt ha en riktigt sunkig MTB.

forslund
2011-09-01, 12:38
Kunde idag konstatera att kärringcykeln piskade skiten ur den nyare mountainbiken, gick en minut snabbare i sämre väder och jag hade ändå mer kraft kvar i benen.
Tog inte ut mig på samma sätt som förra gången eftersom vi idag skulle löpa 4,2 km och simma 1500m också.

*flex*