handdator

Visa fullständig version : Synliga Resultat, Nybörjare


Liljeholm
2011-08-21, 20:00
Hallå.

Nu är det faktiskt dags att börja köra igång med tränande på allvar. Jag har tänkt köra muskelgrupper 3 gånger på vecka ( bra eller dåligt!? ), det är först då överkropp jag tänker på. Även läst att mycket benböj och marklyft även skall vara bra för grundstyrkan.

Men det jag också undrar mycket över är hur lång tid tar det innan man börjar ser resultat i spegeln? Vet ju förstås att detta är väldigt individuellt men hur lång tid tog det för er när ni började träna? Lite kroppsinfo om mig med, ganska tanig, runt 70kg och 182cm lång.

Samt även hur tycker ni jag ska lägga upp passen bäst? Det jag mest vill fokusera på är Bröst/Armar

Tacksam för svar och tar gärna alla tips som ni har att bjuda på också

mvh

Lilje

bulletin
2011-08-21, 20:03
Ät bra och mycket. De första 6-12 månaderna ska man tydligen se mycket resultat

Zorban
2011-08-21, 20:05
Ska du bara träna överkropp? Benböj och marklyft är bra övningar, oavsett vad ens mål är :)

Det beror helt på ditt upplägg, kost och gener. Det går inte att säga. Jag tycker man började se det rätt snabbt, sen har det planat ut lite.

Ett tips är att vara seriös redan från början, dvs träna hela kroppen lika mycket. Det är bara dumt att som nybörjare fokusera på vissa muskelgrupper. Det kan du göra om några år när vissa muskler släpar efter.

stridis
2011-08-21, 20:06
Hallå.
Samt även hur tycker ni jag ska lägga upp passen bäst? Det jag mest vill fokusera på är Bröst/Armar


Synd för muskelgrupper som lats,traps och röv kan man få att öka jävla snabbt i början. Nåväl även bröstmuskler som inte används särdeles mycket dagligdags kan bita till sig ganska snabbt.

LillaGubben
2011-08-21, 20:09
Hej hej !

Kör 3 ggr per vecka, 3 övningar, 3 set på varje

Dag 1: bröst, rygg
Dag 2: ben,marklyft, biceps
Dag 3: axlar, triceps

Ät bra mat i relativt stora mängder, fokusera på protein.

Tänk inte på träningen i antal veckor eller månader, tänk mer efter 10 år då är jag grov. Skynda långsmat och ha roligt å låt inte hela livet handla om mat och träning.

Mvh/LG

Ps. Träna hårt, lev väl och se till att leva livet fullt ut. Lycka till

Liljeholm
2011-08-21, 20:51
tack för svaren och tipsen. Har en liten fråga till. Jag har ju läst att man ska dra in ungefär 2500-3000kalorier, Är detta svårt att ta in eller räcker det o köra frukost, mellis, lunch, mellis, middag, mellis??

Sen tänkte jag även med om man "får" ta en cola någon dag för o kanske höja intaget kalorier. Eller ska man helst undvika sånt helt o hållet?

Zorban
2011-08-21, 20:53
Hur många kalorier du ska stoppa i dig beror helt på hur många du förbränner. Vilket beror på bland annat hur stor du är, ålder, och hur mycket du rör på dig. För min del, personligen, är det inte alls alls svårt att dra i sig de kalorierna, trots att jag bara behöver runt 2200-2300. Jag är en naturlig bulkare :-)

Ja det får du. Ta inte för stor andel av kalorierna från cola bara.

stridis
2011-08-21, 20:59
tack för svaren och tipsen. Har en liten fråga till. Jag har ju läst att man ska dra in ungefär 2500-3000kalorier, Är detta svårt att ta in eller räcker det o köra frukost, mellis, lunch, mellis, middag, mellis??

Sen tänkte jag även med om man "får" ta en cola någon dag för o kanske höja intaget kalorier. Eller ska man helst undvika sånt helt o hållet?

3000 behöver inte vara svårt att få i sig, sålänge man inte går överbord med fibrer exempelvis, vissa äter gärna "supernyttigt".

Dela upp hur du vill, du måste inte köra så många mellanmål heller. Exempelvis frukost, kaffefika på jobbet, lunch, kaffefika på jobbet, middag, kvällsmat. dvs 4 ggr likvärdiga mål mat kan man också tänka sig. Eller andra konstellationer- att smälla i sig allt på en gång är mindre bra och oregelbundenhet är inte heller bra och att aldrig låta käften vila är onödigt men annars så...

Rutinerna är det viktiga, du får ha en buffert med bonusmat så att säga- colan kan ingå där.
¨
edit: fast det finns fördelar med att ett vettigt efterträningsmål och ett lätt mål innan intensiv träning, sedan så kan ett mål som bryter nattfastan vara av godo- men tja...

lofito
2011-08-21, 21:49
Om det räcker att köra "frukost, lunch, mellis, lunch, middag, mellis" som du uttrycker dig är svårt. Det beror helt på hur mycket du stoppar i dig samt vilka mängder. Ät bra och proteinrik kost. Sen undrar jag varför man bara enbart vill fokusera på överkroppen? Många som gör det. Blir ju skitfult om man får en bra överkropp men taniga ben.

Denvilde
2011-08-22, 16:21
Jag såg synliga resultat redan efter någon månad eller två faktiskt men det var nog mest för att jag åt så jävla mycket så jag gick väldigt mycket väldigt snabbt du kommer antagligen se en liten skillnad relativt snabbt iaf(några månader). Om jag vore du skulle jag fokusera mer på att öka vikterna på stången och mindre på spegeln, enklare att vara långsiktig då.