handdator

Visa fullständig version : Fråga ang träningsschema


Majsan1986
2011-08-21, 17:35
Hej allihopa! Jag har tränat styrketräning hemma med hjälp av enbart hantlar ett tag nu vilket har funkat bra men jag känner att jag behöver mer struktur i träningen än att bara köra på och hoppas på resultat. Nu drar även min vanliga träning igång för säsongen och jag har funderat en del på hur jag ska lägga upp det hela. Behöver lite råd och åsikter från er kunniga helt enkelt. MMA-träningen och fysträningen kan jag inte flytta eller ändra på men kanske finns det bättre upplägg för styrketräningen eller bättre övningar? Räcker det med en vilodag? Målet är att bygga en stark och tonad kropp. Vad tror ni om detta:

(Måndag: MMA-träning)

Tisdag: Bröst och triceps
*Hantelpress
*Flyes
*Hantel pullovers
*Kickbacks
*Tricepspress

(Onsdag: Fysträning)

Torsdag: Biceps och ben
*Hantelcurl
*Koncentrationscurl
*Knäböj
*Utfall
*Vadpress
*Stela marklyft

Fredag: Vila

(Lördag: MMA-träning)

Söndag: Rygg och axlar
*Hantelrodd
*Shrugs
*Marklyft
*Sittande hantellyft
*Stående framåtböjda hantellyft
*Sittande axelpres

BIGHAL
2011-08-21, 18:09
Hej allihopa! Jag har tränat styrketräning hemma med hjälp av enbart hantlar ett tag nu vilket har funkat bra men jag känner att jag behöver mer struktur i träningen än att bara köra på och hoppas på resultat. Nu drar även min vanliga träning igång för säsongen och jag har funderat en del på hur jag ska lägga upp det hela. Behöver lite råd och åsikter från er kunniga helt enkelt. MMA-träningen och fysträningen kan jag inte flytta eller ändra på men kanske finns det bättre upplägg för styrketräningen eller bättre övningar? Räcker det med en vilodag? Målet är att bygga en stark och tonad kropp. Vad tror ni om detta:

(Måndag: MMA-träning)

Tisdag: Bröst och triceps
*Hantelpress
*Flyes
*Hantel pullovers
*Kickbacks
*Tricepspress

(Onsdag: Fysträning)

Torsdag: Biceps och ben
*Hantelcurl
*Koncentrationscurl
*Knäböj
*Utfall
*Vadpress
*Stela marklyft

Fredag: Vila

(Lördag: MMA-träning)

Söndag: Rygg och axlar
*Hantelrodd
*Shrugs
*Marklyft
*Sittande hantellyft
*Stående framåtböjda hantellyft
*Sittande axelpres

Min erfarenhet är att man inte ska hänga upp sin träning så mycket på Scheman, det finns inga hemligheter, träna hyfsat tungt, strikt, ät, och vila...
Då kommer resultaten. Variera träningen, gärna från pass till pass, behöver inte vara något stort, byt ut en övning mot en annan, köra lätt sista setet, superset.... Train, eat, sleep, repeat!! Svårare är det inte.

LillaGubben
2011-08-21, 18:20
Hej !

Tror du skulle kunna nöja dig med 2 pass styrke i veckan och avsluta dem med back sprinter.

Ett förslag

Dag 1: frivändningar benböj, axelpress
Dag 2: marklyft, bänkpress, chins

Eller

Dag 1: frivändningar, benböj, mark
Dag 2: bänkpress, axelpress, chins

Men alla scheman funkar bara men ger det allt och inte glömmer att vila. Med kampsport gäller det att bli stark o explosiv då behövs inte isolerande övningar. Minst 2 hela vilodagar i veckan och ÄT.

Är mina tankar runt det hela, lycka till med upplägg

Robbmeister
2011-08-21, 18:38
Min erfarenhet är att man inte ska hänga upp sin träning så mycket på Scheman, det finns inga hemligheter, träna hyfsat tungt, strikt, ät, och vila...
Då kommer resultaten. Variera träningen, gärna från pass till pass, behöver inte vara något stort, byt ut en övning mot en annan, köra lätt sista setet, superset.... Train, eat, sleep, repeat!! Svårare är det inte.

Du menar alltså att det inte spelar nån roll hur schemat ser ut ?

Majsan1986
2011-08-21, 18:44
Min erfarenhet är att man inte ska hänga upp sin träning så mycket på Scheman, det finns inga hemligheter, träna hyfsat tungt, strikt, ät, och vila...
Då kommer resultaten. Variera träningen, gärna från pass till pass, behöver inte vara något stort, byt ut en övning mot en annan, köra lätt sista setet, superset.... Train, eat, sleep, repeat!! Svårare är det inte.

Nej det kanske men för min del känns det enklare med ett schema. Då vet jag vad jag ska göra och när jag ska göra det :)

Majsan1986
2011-08-21, 18:45
Hej !

Tror du skulle kunna nöja dig med 2 pass styrke i veckan och avsluta dem med back sprinter.

Ett förslag

Dag 1: frivändningar benböj, axelpress
Dag 2: marklyft, bänkpress, chins

Eller

Dag 1: frivändningar, benböj, mark
Dag 2: bänkpress, axelpress, chins

Men alla scheman funkar bara men ger det allt och inte glömmer att vila. Med kampsport gäller det att bli stark o explosiv då behövs inte isolerande övningar. Minst 2 hela vilodagar i veckan och ÄT.

Är mina tankar runt det hela, lycka till med upplägg

Tack för tipsen! Låter vettigt.