handdator

Visa fullständig version : Punktsmärta i vaden


Fiedeli
2011-08-21, 15:40
Löptränar tre gånger i veckan - en mils löpning i elljusspår med naturgrund, kraftigt kuperad.

Har gått upp åtta kilo på två månader (avsiktligt för att bygga muskler) varför man kan ana att musklerna inte hunnit anpassa sig än, speciellt inte vaderna på vilken belastningen blir stor i backar, terräng och med ökad vikt.

Fick fruktansvärt ont, kändes som träningsvärk i kombination med en horribel stelhet, i båda vaderna vid ett pass för en vecka sedan. Stelt efter det, vilat från löpningen i en vecka, men styrketränat lår- & sätesmuskelatur två gånger. Smörjt vaderna med tigerbalsam och Ipren tre första dagarna.

Det hela har blivit succesivt bättre för att inte säga helbra - fram tills igår. Ville då inte ge mig ut att springa trots att jag kände mig i fin form, styrketränade istället.

Då, vid sittande styrketräning av baksida lår smärtar det helt plötsligt i vaden, upp emot knäväcket. Smärtan kan beskrivas som krampliknande eller som att få ett knä på en speciell punkt. Övre, centrala delen av vaden oerhört spänd och ömmar vid tryck samt när foten pekas uppåt eller när hälen dras mot stjärten.

Min fråga är - vad kan detta vara?
Överbelastning låter troligt i första läget, men blir tveksam efter igår när jag belastar baksida lår och får ont i vaden. Tilläggas ska att jag stretchat 30 min varje kväll; vader, framsida, baksida lår sedan dess att jag börjat löpa.
http://fiedeli.blogg.se/images/2011/m-punkt_162755096.jpg

TyskenGBG
2011-08-21, 21:23
Låter som det jag fick vid Nijmegen marschen iår.
Kom jävligt snabbt och kändes exakt som kramp förutom att det inte gick över
Orsak : Muskelbristning i vaderna , kändes på samma ställen som du beskriver.
Kan säga att du kan minst kötta 6 mil med packning med bristning , men det gör ont.

z_bumbi
2011-08-22, 16:27
Gastroknemius fäster på lårbenet och medverkar aktivt i att böja knät de första 15 (typ) graderna i en lårcurl. Man kan minska den medverkan genom att "förlänga" vaden genom att vinkla ner tårna (i sittande position) och samtidigt slappna av i vaden. Om du redan har problem med vaden så är den antagligen kortare (som att den har en högre grundspänning) än normalt och du får på sätt än högre involvering.
Så smärtan behöver inte vara något nytt utan ditt gamla problem, exakt vad det är låter jag däremot någon sjukgymnast eller liknande uttala sig om.