handdator

Visa fullständig version : Vad är "clean" mat? (äta cleant mm byggaruttryck)


filmjölk
2011-08-21, 11:34
Vad innebär clean mat? Vilken mat är isåfall unclean?

Jag har en hypotes att "clean" mat är mat utan sås (eller såsen avéc), som är grillad, kokt, rå eller stekt i vegetabilisk olja med inga eller lite kryddor. Så obehandlat som möjligt, färska kycklingfiléer, ris, stekt ägg, kokt ägg, kokt potatis, färsk fisk, råkost, grillad rostbiff, havregryn, råggryn är exempel på "clean" mat.

Unclean mat är behandlad mat, i sås, stekt i smör, grytor, stuvningar, puréer. Konserver med undantag av tonfisk, Till exempel, köttgryta, korv, köttbullar, konserverad frukt, inlagd gurka, potatismos, pommes frites, stekt potatis, wallenbergare, hamburgare, bröd, stuvad blomkål, mjölk och ost-stuvade makaroner, fiskgratäng.


Har jag förstått uttrycket rätt?

dupper
2011-08-21, 11:36
jag tänker mig saker med mycket innehåll, där det blir svårare att få till makrofördelning + hålla koll på exakt vad man stoppar i sig.

pedersen1980
2011-08-21, 11:38
Aldrig hört de utrycket men första tanke var ju i stil med din tes.
Dock tror jag sås är ok :o)

Inge skit i maten helt enkelt.
De ska t.ex inte va salt o socker i kycklingfile :o)

Kim1003
2011-08-21, 11:43
Detta är "clean" mat för mig http://www.youtube.com/watch?v=9sc-AruW8kg

MAXX
2011-08-21, 11:48
clean mat är väl typ "nyttig mat".

långsamma kollisar, bra fetter osv.

macdonalds eller pizza är väl typ motsatsen till clean.

pedersen1980
2011-08-21, 11:50
Fast på riktigt, hur många e de som pallar o äta sådär 7 dagar i veckan?

Pudzianovski
2011-08-21, 12:04
Fast på riktigt, hur många e de som pallar o äta sådär 7 dagar i veckan?

Jag klarar inte en dag ens.

Ronn
2011-08-21, 12:05
Clean är ett subjektivt begrepp och är egentligen inte representabelt för något relevant alls. En person kanske anser att sallad är clean, en annan lite fett och en tredje inga tillsatser. När folk pratar om att äta cleant så är det broscience på hög nivå.

Sheogorath
2011-08-21, 12:10
Clean är ett subjektivt begrepp och är egentligen inte representabelt för något relevant alls. En person kanske anser att sallad är clean, en annan lite fett och en tredje inga tillsatser. När folk pratar om att äta cleant så är det broscience på hög nivå.

Särskilt eftersom det inte finns någon fysiologisk poäng med det. En fördel är att det är lätt att räkna på mat med få ingredienser, men det är knappast "bättre" mat för att det är torftigt. Grytor, såser mm kan mycket väl vara "bra" mat.

Stoltz
2011-08-21, 12:22
Fast på riktigt, hur många e de som pallar o äta sådär 7 dagar i veckan?

Det är väl inte så svårt egentligen?

zeusden1
2011-08-21, 13:01
Gott med en sås till avecen!

cero
2011-08-21, 13:16
Snackar man inte om mat med bra mängd protein i förhållande till energiinnehåll? I byggarsammanhang låter det konstigt att det skulle finnas en poäng med att äta mat utan kryddor och sås till?

Mass-Tech
2011-08-21, 13:48
När proffsen säger "clean" så menar de att äter precis som under tävlingsdieten men i den mängden det behövs för att bygga mer muskler.

OneManArmy
2011-08-21, 13:51
Detta är "clean" mat för mig http://www.youtube.com/watch?v=9sc-AruW8kg

Herrejävlar vilken tråkig mat karln käkar!

Clean mat är enligt mig naturlig mat, utan tillsatser eller liknande prylar.
Hemlagad husmanskost utan halv och helfabrikat.

Greg
2011-08-21, 13:53
Fisk och riskaka.

Andreas Guiance
2011-08-21, 14:07
Aragon om just det ämnet: http://www.wannabebig.com/diet-and-nutrition/the-dirt-on-clean-eating/

Eddie Vedder
2011-08-21, 14:17
Länke till Cutler är nog typsiskt "clean" mat enligt broscience. Det ska vara extremt lätt att beräkna och allt handlar om makronutrienter och inget annat. Kvalitén är skit samma så kycklingfiléer med glukos, 20% saltlake och fosfater är mer "clean" än vad exempelvis en gryta med lammfärs och vispgrädde från gräsbetande kor och grönsaker från KRAV-åkrar.

Den mer "snobbiga" synen på ren mat kanske bättre översätts till "pure" och där ingår ju exempelvis hemgjord sylt på egenplockade bär eller ens hemgjorda glass på finaste råvaror.

Doggeh
2011-08-21, 14:22
Är det inte "lean" och inte "clean" mat som byggare använder att beskriva typ kyckling osv?

Eddie Vedder
2011-08-21, 14:27
Är det inte "lean" och inte "clean" mat som byggare använder att beskriva typ kyckling osv?

Nej "clean" brukar det pratas om. "Lean" handlar ju massan man ökar. Man behöver "bulka clean för att öka lean". ;)

mangemani
2011-08-21, 14:45
nu vet jag inte om clean/unclean har olika betydelse hos olika folk, men i mina kretsar så har clean alltid betytt mat så som kött, fisk, skaldjur mm, och unclean har betytt mat som är sammansatt, typ som köttbullar, korv mm.
i mina kretsar pratas det även om "rena" protein källor och då syftas det på clean mat, tex rent kött med så lite fett som möjligt.
men som sagt, vet ej om vissa har olika uppfattning om det hela, men så sägs det i mina kretsar iaf.

Mass-Tech
2011-08-21, 14:52
Är det inte "lean" och inte "clean" mat som byggare använder att beskriva typ kyckling osv?

Nej "clean" brukar det pratas om. "Lean" handlar ju massan man ökar. Man behöver "bulka clean för att öka lean". ;)

"Lean" är mer specifikt på måltiden. Tex lean cuts of meat.

Eddie Vedder
2011-08-21, 14:55
"Lean" är mer specifikt på måltiden. Tex lean cuts of meat.

Jag tänkte på det försvenskade "lean". Men du har nog rätt i att jag missuppfattade Doggeh där. Man säger ju exempelvis magert kött men inte direkt "Jag vill gaina magert". :D

Pansartax
2011-08-21, 14:58
Magert och utan konstigheter.

Explosiven
2011-08-21, 15:09
Motsatsen till junkfood kanske... så tänker jag mig det iaf. Alltså nyttigt i mängder.

Yes
2011-08-21, 15:14
"Clean" mat är när man är för anal för att förstå att pizza och hamburglare är utmärkt käk.

BajareN
2011-08-21, 15:28
"Clean" mat är när man är för anal för att förstå att pizza och hamburglare är utmärkt käk.

Undrar varför dom dietar på magert kött, grönsaker, potatis och så vidare när dom kan köra din diet som ger liknande resultat.

Har man svårt att hålla en diet då blir man styrkelyftare som man brukar säga. Fet och saknar disciplin :)

Yes
2011-08-21, 15:31
Undrar varför dom dietar på magert kött, grönsaker, potatis och så vidare när dom kan köra din diet som ger liknande resultat.

För att de ska känna sig duktiga, disciplinerade och nyttiga. Fittnesstjejsyndromet kallar jag det.

filmjölk
2011-08-21, 16:24
Undrar varför dom dietar på magert kött, grönsaker, potatis och så vidare när dom kan köra din diet som ger liknande resultat.

Har man svårt att hålla en diet då blir man styrkelyftare som man brukar säga. Fet och saknar disciplin :)

Äter man magert kan man ju äta en större volym mat än om man äter mer fett och ändå ligga på en viss kcal-mängd. Jag tror det är bra för psyket att kunna få äta större portioner.

skaparn
2011-08-21, 16:31
Det är väl inte så svårt egentligen?

Nej, det är hur enkelt som helst, men tråkigt. Hur tråkigt som helst till och med.



Fisk och riskaka.

Fanken, du hann före mig!

uYHAR8Xzsyo

RassK
2011-08-21, 16:36
Fast på riktigt, hur många e de som pallar o äta sådär 7 dagar i veckan?

Jag kan ta skiten från alla som klankar ner på andra anmäla mig som första.
Jag äter "clean" 7 dagar i veckan. För mig är "clean" mat samma mat som jag äter när jag deffar. Dvs lågt glykemiskt index, högt biologiskt värde på proteinkällorna, högt mikronutrientvärde, ofta magert och kalorisnålt. (undantaget är fettkällorna som oftast är från fiskfett, vegetabiliska oljor eller ägg)
Poängen med detta är att må så bra som möjligt och göra det så svårt som möjligt för mig att gå upp i vikt snabbt. Alltså främja kvalitativ viktuppgång.

Bash me bitches. Berätta för mig hur dålig jag är som äter nyttigt.

filmjölk
2011-08-21, 16:39
Bash me bitches. Berätta för mig hur dålig jag är som äter nyttigt.

Jag är mest imponerad. Nyttig mat kan vara god den med, men inte flera dagar i rad. Så mad props till dig som kan hålla dig ifrån onyttig mat. Du kan ju också skratta åt haterserna när du lever till 85 och vi andra trillar av pinn tio-tjugo år tidigare.

Eddie Vedder
2011-08-21, 16:45
Bash me bitches. Berätta för mig hur dålig jag är som äter nyttigt.

Det är inget fel i att äta nyttigt. Grejen är väl mest den att till dina val kan man addera tusen saker till och det är fortfarande nyttigt. Man kan även blanda ihop dem till olika maträtter som gör det godare.

Så man ska nog skilja på nyttigt och nyttigt. Jag kan helt klart förstå om man väljer att äta enbart ris och kyckling här och enbart kött och broccoli där om man är extremt noga med att det ska vara kaloriberäknat på decimalen. Det blir ju rätt jobbigt att kaloriberäkna en köttfärsröra där man slänger i lite av ditten och datten som visar sig finnas i skafferiet. Men det gör den inte onyttig.

Minimjölk
2011-08-21, 17:06
Fisk och Riskaka som redan propagerats för är utomordentlig byggarmat i clean stil. Fler exempel är Krämdieten samt Julmust då men den känner ni nog redan till. Man kan ju sedan toppa alla dessa med Cola och Wienerbrödsdieten.

Pansartax
2011-08-21, 17:09
Ni som säger att man tröttnar på en viss typ av mat efter x antal dagar/veckor/månader;

Det gör man inte, man vänjer sig.

yooii
2011-08-21, 17:26
Ni som säger att man tröttnar på en viss typ av mat efter x antal dagar/veckor/månader;

Det gör man inte, man vänjer sig.
Du har inte alls funderat på att det där kanske är något är...tja..kanske personligt?

Yes
2011-08-21, 17:30
Jag kan ta skiten från alla som klankar ner på andra anmäla mig som första.
Jag äter "clean" 7 dagar i veckan. För mig är "clean" mat samma mat som jag äter när jag deffar. Dvs lågt glykemiskt index, högt biologiskt värde på proteinkällorna, högt mikronutrientvärde, ofta magert och kalorisnålt. (undantaget är fettkällorna som oftast är från fiskfett, vegetabiliska oljor eller ägg)
Poängen med detta är att må så bra som möjligt och göra det så svårt som möjligt för mig att gå upp i vikt snabbt. Alltså främja kvalitativ viktuppgång.

Bash me bitches. Berätta för mig hur dålig jag är som äter nyttigt.
Jag tänker basha dig för att du kallar det nyttigt, som om alternativet skulle vara onyttigt. Sen om man tycker det är lättare att kontrollera vikten med den dieten så är det en annan sak. Det är liksom fett, protein och kolhydrater i olika former. Kroppen bryter ned det till samma saker. Sen tycks de största faktorerna för hälsa vara genetik, motion och kalorirestriktion.

lastbil
2011-08-21, 17:31
"clean" är väl vad man kallar mat som inte är halvfabrikat, dvs fisk är "clean", fiskpinnar är inte det.. som jag fattat det iaf.

von huff
2011-08-21, 17:32
Jag har sett många hobbybyggare som handlar keso,tonfisk,banan,ris osv osv och skiter ner sig när om ser godis,såser,kebab osv lika komiskt varje gång.Varför gör alla det så invecklat?För mig är byggarmat, vanlig husmanskost med lite extra keso och kvarg t.ex.Långsamma kolhydrater och mycket protein

Pansartax
2011-08-21, 17:32
Du har inte alls funderat på att det där kanske är något är...tja..kanske personligt?

Nej jag har för mig att det var uppe i ett "matprogram" jag såg på SVT, tror det var "Landet brunsås"

Ska snabbsola igenom hela säsong 1 så jag återkommer.

Sniggel
2011-08-21, 17:37
Jag är av uppfattningen att uttrycket "clean" handlar om, precis som vissa nämnt, mat som är oprocessade och lätt att räkna på.

T ex:
Olivolja som strös över riset och alaska pollocken istället för att göra en majonnäs med kryddor "o sånt" i.

Enkelt och spartanskt. Man undviker att bli fet om kalorierna består av "clean" mat, dvs "broscience" helt enkelt.

MAXX
2011-08-21, 17:39
Nej, det är hur enkelt som helst, men tråkigt. Hur tråkigt som helst till och med.





Fanken, du hann före mig!

uYHAR8Xzsyo

man kan ju skratta åt och det är kul. men killen vart riktigt rippad.

skaparn
2011-08-21, 17:53
Alltså, när jag skrev tråkigt kanske jag trampade på tår i onödan och det kräver en förklaring. Tråkigt blir det först när man är så strikt att man hämmas socialt, och det har mindre med vad/när/hur man äter som med inställningen till det. En person som väljer en shake med CELLTECH MASS FRENZY framför en frukost med partnern kan säkert vara en angenäm människa att umgås med, men jag har sett lite för mycket av egenvärde i vissa dieter.

Med andra ord. Oavsett vad ni äter, när ni äter, hur ni äter varför ni äter eller vad ni kallar det ni äter; se till att inte ha en kvast i röven.

Eddie Vedder
2011-08-21, 19:18
man kan ju skratta åt och det är kul. men killen vart riktigt rippad.

Och det har tusentals andra byggare blivit på betydligt mindre idiotiska dieter också. Och betydligt mer framgångsrika än han. Man kan bli tokrippad på det mesta.

Själv känner jag nog bara en riktig byggare ordentligt, Mikael Gumse. Och jag har ALDRIG varit med om någon som äter så mycket skit faktiskt. Hans frukost är typ gröt med proteinpulver och sedan fem vaniljmunkar på det. Lunchen kan vara ris, kyckling grönsaker och tre wienerbröd. Sen vid diet är det typ identisk kost fast minus skräpet. :D

Grapeman
2011-08-21, 21:07
Själv känner jag nog bara en riktig byggare ordentligt, Mikael Gumse. Och jag har ALDRIG varit med om någon som äter så mycket skit faktiskt. Hans frukost är typ gröt med proteinpulver och sedan fem vaniljmunkar på det. Lunchen kan vara ris, kyckling grönsaker och tre wienerbröd. Sen vid diet är det typ identisk kost fast minus skräpet. :D

Det är rätt så bekvämt faktiskt.

Ha samma bas i kosten och bara lägga till/ta bort lite småskräp för att kontrollera vikten. Felsäkert. *flex*

Minimjölk
2011-08-22, 15:55
Jag tycker det är viss humor när de som ligger en bra bit från toppen snöar in och lägger 100% fokus på att vara optimal i alla lägen när inte ens de som är i toppen är lika anala.

Jag köper argumentet att det är enklare att räkna på etc och om man trivs med att äta Fesch'n-Rajskääk så må det väl vara ok men jag tror väldigt många här oroar sig för mycket över vad de får i sig. För många kan denna oron leda till sämre resultat pga minskad livsaptit, sämre humör, stress, sämre socialt samspel etc etc.

Jag har själv varit på flera olika sidor och visst fick jag bra resultat när jag åt optimalt men jag fick faktiskt lika bra resultat när jag tillät mig slarva lite med kosten.
Sämst resultat fick jag när jag tränade för ensidigt och monotont men åt optimalt.

Variera kost och träning tror jag mycket på samt hitta en metod som passar för din livsstil på lång sikt. Bättre att uppnå 90% "optimalitet" under 20års tid än att uppnå 99% under två år och sedan sluta.