handdator

Visa fullständig version : hålla vikten efter nutrilett?


josefine
2011-08-21, 11:13
hej, jag har just börjar med nutrilett, och har läst om att man väldigt lätt går upp i vikt efter man slutar med det? om jag sen börjar med vanlig kost igen (inge chips eller annat liknande) och fortsätter motionera regelbundet som jag gör nu, går jag ändå upp, eller hålls vikten som den är? tacksam för svar :)

svag74
2011-08-21, 11:21
Det beror väl på hur många kalorier du kommer snitta per dag sedan.
Behöver inte ha att göra med hur mätt du är, utan mer hur energität och mättande mat du äter.

Jag antar att du har koll på kalorinivån nu, att man följer något nutrilett-schema och får i sig kanske ~1000kcal/dag.
Så om du försöker uppskatta kalorierna du får i dig från din vanliga mat sedan när du är klar, och ser till att du inte ökar mängden alltför mycket, så ska det såklart inte vara några problem heller.

Enklaste är nog att man glömmer bort sig, börjar dricka läsk eller annat onödigt, och kalorierna springer iväg utan att man har koll på det ...

Rickard
2011-08-21, 11:55
Anledningen till att man lätt går upp igen är att man inte får till någon förändring efter quickfixen med VLCD.
Att få en sundare vikt handlar inte om att snabbt bli av med överflödiga kilon, utan att hitta en hållbar och bättre livsstil som i slutändan leder till detta.

Så varför inte gå direkt till att styra upp sundare kostvanor och få in lite aktivitet i livet?

Zapp Brannigan
2011-08-21, 12:26
Hej!

Jag "åt" endast Nutrilett (670 kcal per dag) i drygt två veckor med början den 25e juli.
Under den tiden gick jag ned ca 5 kg. Avslutade kuren och gick upp ca 3 kg på lika många dagar. Det ska väl även påpekas att mina föräldrar var på besök under de dagarna eftersom jag fyllde år, dvs mycket mat och fika. :)

Efter det har jag ätit vanlig mat och legat på 500-1000kcal underskott per dag. De första dagarna, efter 3kgs-uppgången, gick jag ganska snabbt neråt men nu har det börjat plana ut sig till mer behaglig takt.

Min plan när jag började med Nutrilett var just att få en "kickstart" de första två veckorna och sedan övergå till vanlig kost.

Hur ser din plan ut? Vad väger du och vad är ditt mål?

Edit: Precis som Rickard skriver är det viktiga för att hålla sin vikt efter en vlcd-kur att man förändrar sina (dåliga) vanor. Annars kommer man förmodligen, förutsatt att man ligger på energiöverskott, gå upp till och kanske passera den vikt man hade innan man började med vlcd.

Löpsko
2011-08-21, 12:29
ja körde i 2 veckor sedan gick ja till lchf, gick inte upp utan hade en fortsatt nergång.

daloatf
2011-08-21, 12:41
Tänk även på när du börjar äta igen så kommer du lägga på dig lite mer vätska då du äter riktig mat istället för pulver.

whalle
2011-08-21, 13:10
Tänk även på när du börjar äta igen så kommer du lägga på dig lite mer vätska då du äter riktig mat istället för pulver.

Fast det behöver ju inte vara så, det beror ju på vad man äter för mat och vad pulvret innehåller.

Ristretto
2011-08-21, 15:05
Fast det behöver ju inte vara så, det beror ju på vad man äter för mat och vad pulvret innehåller.

Fast på 1000 kcal kan man räkna med att man inte kommer binda lika mycket vätska som på ex. 2000.

Fredrik_S
2011-08-21, 15:12
anledningen att dom går upp till startvikten är en kombination av avsaknaden av vidare plan. dvs att dom helt återgick till samma beteende som innan
Som sagt det ända som kan ge en permanent viktförändring är en förändring i ens totalbeteende