handdator

Visa fullständig version : Äta 3,5h efter träning


StarkaUlf
2011-08-21, 00:35
Optinojja som slår till nu i skallen kanske ;)
Körde ett styrkepass idag, var klar 17.30 och drog i mig en vassledrink.
Efter det fick jag inte i mig någon mat förräns 3.5 timma efter.
Det rekommenderas väl 1-2 timmar efter, men har något av träningen "gått till spillo" så att säga, eftersom det dröjde så länge till en riktig mängd mat?

Fick ju ändå i mig hela kcal budgeten, protein budget etc.

Librish
2011-08-21, 00:50
Om vi antar att det ligger någonting i råden att äta direkt efter träningen stämmer så följer det ju att du har "tappat" lite. Du fick ju dock i dig protein så jag tror inte att du behöver oroa dig.

frong
2011-08-21, 01:15
Det är inte maximalt, men träningen har inte gått till spillo.

Trisse
2011-08-21, 01:22
Vad spelar det för roll nu?

dennipavlovic
2011-08-21, 01:26
Vad spelar det för roll nu?

Magen tar la in näringen du stoppar i dig snabbt o värkar direkt ut till musklerna typ.. jag äter inom 30 minuter efter varje pass..men att äta nårra timmar efter ska ju inte skada så mkt bara man inte gör så för ofta.. enligt mig

1684_
2011-08-21, 04:20
håller med dennipavlovic.. Äter också inom 30min efter träning men drar iaf i mig typ mjölk eller vassle direkt efter ifall ATT man inte e hemma å får i sig mat föräns flera timmar efteråt.

Men ingen fara om de händer ibland, tycker fortfarande de e viktigast att få i sig något direkt efter.

Rahf
2011-08-21, 04:40
Optinojja som slår till nu i skallen kanske ;)
Körde ett styrkepass idag, var klar 17.30 och drog i mig en vassledrink.
Efter det fick jag inte i mig någon mat förräns 3.5 timma efter.
Det rekommenderas väl 1-2 timmar efter, men har något av träningen "gått till spillo" så att säga, eftersom det dröjde så länge till en riktig mängd mat?

Fick ju ändå i mig hela kcal budgeten, protein budget etc.

Absolut inte. Proteinet har du fått i dig och ladda kolhydrater är inte så jätteviktigt, om du inte ska träna igen inom en kort period dvs.

Degpekka
2011-08-21, 04:43
Du hade säkert en hel del energi/mat/protte/kolisar i omlopp i kroppen redan som användes när du tränade, så om du inte hade fastat en längre tid innan så har du inte förlorat mkt.

King Grub
2011-08-21, 07:59
Proteinintag 3 h efter träning stimulerar muskeluppbyggnaden lika bra som proteinintag 1 h efter träning. 3.5 h efter är inte undersökt, men dom där 30 minuterna lär inte göra att effekten går från 100 till 0 direkt.

Vassleprotein stimulerar muskeluppbyggnaden upp till ett par timmar, så du har väl "förlorat" kanske en timmes muskeluppbyggnad. Om ett år eller ens en månad eller vecka innebär det ingen som helst praktisk skillnad i resultat.

svag74
2011-08-21, 08:08
Om ett år eller ens en månad eller vecka innebär det ingen som helst praktisk skillnad i resultat.

The butterfly effect ... kanske blir en jäkla skillnad ;)

StarkaUlf
2011-08-21, 11:35
Alright, tack för alla svar :) alltid kul att bli lite klokare om hur det fungerar.