handdator

Visa fullständig version : Frosseri


Adrian
2003-12-19, 22:26
Hejsan allihopa har en fråga

NU e det så att jag kan äta perfekt i flera veckor utan sött osv osv MEN då kommer det en dag då jag börjar vräker i mig kakor,bakelser, Asså verkligen mycket kan inte stoppa mig själv. och då menar jag inte att jag tex äter lite bakelser kl 8 sen 9 osv utan Allt på en gång börjar tex med en kaka sen så kommer en till osv osv, SEN så stannar det helt plötsligt (hehe jag blir RIKTIGT MÄTT, Ont i magen).. Jag har försökt allt men jag skulle gärna vilja veta Nack delar med frosseri, OKI MAN GÅR UPP I VIKT det vet man juu men vad händer mer än så??? snälla skulle respektera varje svar... har precis frossat i mig massa,,, så vill gärna veta nack delar med sånt

MVH Adrian

Olsson
2003-12-20, 00:16
Handlar det bara om 1 dag på flera veckor så lär det knappast göra till eller från. Det kan till och med vara bra för psyket att släppa loss. Blir det flera dagar i rad så kommer du ju att få sänkt insulinkänslighet, och mkt riktigt kommer du att lagra på dig en del fläsk. Om du äter bra i övrigt så är det nog inget speciellt du behöver ora dig för. Du kan ju försöka se till att få i dig lite bra mat oxå under den/de dagar du frossar skräp.

Adrian
2003-12-20, 00:43
oki tack för ett svar.. aa just precis har inte ätit nått sött på lääänge men ändå så som du säger det kan bli bra för psyket men tyvärr känner inte denna känslan utan mer åt att jag har typ förstört varje dag jag har kämpat.. så du menar att man inte går upp så himla mycket om sånt händer en enstakad gång?? (asså någon gång i månaden,, hehe inte typ varje vecka osv)

men du snacka om sänkt insulinkänslighet vad menar du med det?

MVH Adrian

PS glömde fråga. efter en så kallad Frosseri dag är det oki att träna som vanligt eller ska man avstå dagen efter?+ har en till fråga är risgrynsgröt oki som tex ett litet mål direkt efter träningen (asså om det innehåller SNABBA kolhydrater?

kharon
2003-12-20, 01:13
Originally posted by Adrian
du menar att man inte går upp så himla mycket om sånt händer en enstakad gång?? (asså någon gång i månaden,, hehe inte typ varje vecka osv)

Du märker väl själv om du går upp eller ner. Går du upp får du väl lov att sluta eller dra ner på frosseriet.. Själv har jag helt groteska ätardagar på mina dieter och går ändå ner varje vecka. Jag snackar sjukt mycket skräpmat och annat gott och onyttigt. Äter tills jag mår illa och inte kan röra på mig, sen vilar jag en stund tills nästa session då jag trycker i mig ännu mer! Bland det bästa som finns i hela världen!

men du snacka om sänkt insulinkänslighet vad menar du med det?

Att en större mängd insulin behövs och produceras. Insulin är ett hormon som ser till att skyffla in byggnadsmaterial till kroppens celler, både muskelcellerna och fettcellerna. På cellerna sitter receptorer som fungerar som portvakter som känner igen insulinet och släpper igenom det som behövs. Vid försämrad insulinkänslighet blir dessa portvakter sämre på att känna av insulinet. Så kroppen behöver producera mera insulin för att portvakterna ska fatta att de ska öppna dörren till cellen. Mera insulin betyder mera överskottenergi till fettcellerna istället för muskelcellerna. Och mera byggnadsmaterial till fettcellerna är inte bra som du säkert förstår... :D
Så förklarar jag det i alla fall.. :D
Sök på insulinkänslighet/insulin om du vill ha mer info.

MVH Adrian

PS glömde fråga. efter en så kallad Frosseri dag är det oki att träna som vanligt eller ska man avstå dagen efter?+ har en till fråga är risgrynsgröt oki som tex ett litet mål direkt efter träningen (asså om det innehåller SNABBA kolhydrater?

[/b]
Efter en sådan dag har du ju säkert hur mycket energi som helst att träna på! Själv tränar jag dagen före, samma dag och dagen efter mina ätardagar. På så vis får musklerna brutalt med energi. Se bara till att käka protein också.
[b]

Adrian
2003-12-20, 01:23
Tack för ett snabbt svar kharon... :) ja ja då e det bara in på gymmet och träna som in i H****** :) joo men så som du sa jag tränade även igår och idag (samma dagen som frosseriet)
Och tack för en bra förklaring angående insulinkänsligheten :)

men fortfarande undrar om risgrynsgröt är lämpligt som ett mål direkt efter träningen,, hehe hade idag i skolan risgyrnsgröt som lunch,, De va ju julavslutning,,, kunde inte avstå att ta med mig hem en stor portion.. så nu står den i kylen... till ingen nytta så e det möjligt att äta det direkt efter träningen. eller ska man välja något klassiskt som tex banan med kesella eller keso???

MVH Adrian

God jul och gott nytt år på er allesamman :)

King Grub
2003-12-20, 11:08
Originally posted by Adrian
Tack för ett snabbt svar kharon... :) ja ja då e det bara in på gymmet och träna som in i H****** :) joo men så som du sa jag tränade även igår och idag (samma dagen som frosseriet)
Och tack för en bra förklaring angående insulinkänsligheten :)

men fortfarande undrar om risgrynsgröt är lämpligt som ett mål direkt efter träningen,, hehe hade idag i skolan risgyrnsgröt som lunch,, De va ju julavslutning,,, kunde inte avstå att ta med mig hem en stor portion.. så nu står den i kylen... till ingen nytta så e det möjligt att äta det direkt efter träningen. eller ska man välja något klassiskt som tex banan med kesella eller keso???

MVH Adrian

God jul och gott nytt år på er allesamman :)

Vadå till ingen nytta? Risgrynsgröt är inte onyttigt! Ris och mjölk och socker - ingen katastrof där inte.

Adrian
2003-12-20, 11:18
Nej nej självklart inte Älskar risgrynsgröt men eftersom jag frossade i mig igår så undrar jag om det är Snabba eller långsamma kolhydrater i gröten så att jag kan äta det efter träningen idag :)

PS sorry om jag är jobbig angående risgrynsgröten men vill gärna ha ett svar. förlåt :em:

MVH Adrian

King Grub
2003-12-20, 11:21
Originally posted by Adrian
Nej nej självklart inte Älskar risgrynsgröt men eftersom jag frossade i mig igår så undrar jag om det är Snabba eller långsamma kolhydrater i gröten så att jag kan äta det efter träningen idag :)

MVH Adrian

Jag tror inte några GI-tester har gjorts på risgrynsgröt, men det är vitt polerat ris och socker, mjölk och grädde. GI:t är säkert inte sjusärdeles högt pga mjölken. Insulinindexvärdet lär vara desto högre. Onyttigt är det dock inte. Jag tycker man får bra tryck på träningen om man laddad med risgröt. Och gott, som sagt.

Adrian
2003-12-20, 20:39
Oki tack för svaret King Grub, men då får jag ta och ladda upp med Risgrynsgröt imon på morgonen innan träningen. och avsluta med banan och keso MUMS

Ps en fråga vad menar du exakt med Insulinindexvärdet? har hört att detta ska vara DEN RIKTIGA GI tabellen som man ska följa stämmer det?

MVH Adrian

King Grub
2003-12-20, 20:46
Originally posted by Adrian
Oki tack för svaret King Grub, men då får jag ta och ladda upp med Risgrynsgröt imon på morgonen innan träningen. och avsluta med banan och keso MUMS

Ps en fråga vad menar du exakt med Insulinindexvärdet? har hört att detta ska vara DEN RIKTIGA GI tabellen som man ska följa stämmer det?

MVH Adrian

Det är två skiljda saker.

GI är ett mått på hur mycket och snabbt ditt blodsocker stiger efter att ha ätit 50 gram kolhydrater från ett visst livsmedel.

II är hur mycket insulin som utsöndras när du ätit 1000 kj av ett visst livsmedel, inte bara kolhydrater. Allt har ett II-värde. Ofta ligger det ganska nära GI (när det gäller kolhydrater, förstås - protein har inget GI, men väl ett II) men absolut inte alltid. Mjölk, t ex, har ett lågt GI och är långsamma kolhydrater, men det har ett högt II.

Adrian
2003-12-20, 21:23
oki Tack för förklaringen,, börjar fatta detta nu:)

MVH Adrian

Diana
2003-12-21, 12:29
kan man säga att alla o-grova grejjer har högt II? asså flytande grejjer o sånt utan korn/klumpar/fast massa?

King Grub
2003-12-21, 13:05
Originally posted by Diana
kan man säga att alla o-grova grejjer har högt II? asså flytande grejjer o sånt utan korn/klumpar/fast massa?

Nej, några sådana enkla regler finns inte vad gäller insulinutsöndring.

Adrian
2003-12-25, 22:03
Tjaa allihopa nu har man frossat i sig MYCKET MAT IGEN . hehe men de e ju jul+ så e det inte varje vecka vi firar jul. iaf nu till min fråga=

Asså jag simmar varje dag ca 45min-1h (motionssim). Och direkt efter simningen brukar jag äta en banan+ lite keso,,,, har läst runt lite och märkt att detta är för lite,,, Nu undrar jag om det är oki att köpa en Så kallad Gainer (tror jag det heter) så istället för att hålla på med bananer och keso så tar jag bara en portion av pulvret direkt efter träningen. och slipper tänka på nått annat.

är detta nått att rekommendera eller är en såkallad gainer nått till för sånna som STYRKETRÄNAR och inte sånna som jag. Som tränar fett förbränning. och kan inte någon isåfall rekommendera mig ett bra pulver. som jag kan använda??? Varje dag efter träningen

MVH Adrian

[ZipX]
2003-12-25, 22:10
En gainer använder man för att återhämtningen ska fortlöpa så bra som möjligt, stoppa nedbrytningen, men om man som du simmar så behöver man knappast ta någon gainer, du förbränner ju fett när du ligger på kaloriminus och en gainer tillför ganska mycket kalorier. Gå hem och ät en vanlig måltid istället! :eating:

Adrian
2003-12-25, 22:22
OKi så jag gör även fel vid att käka banan och keso direkt efter träningen+ självklart även om jag tränar fettförbränning så vill jag gärna öka lite i muskelmassan,(störremuskelmassa=bättre fettförbränning. Men ska jag ändå skit i Gainer då?

MVH Adrian

King Grub
2003-12-26, 05:08
Originally posted by Adrian
OKi så jag gör även fel vid att käka banan och keso direkt efter träningen+ självklart även om jag tränar fettförbränning så vill jag gärna öka lite i muskelmassan,(störremuskelmassa=bättre fettförbränning. Men ska jag ändå skit i Gainer då?

MVH Adrian

Har du tagit ut dig ordentligt med konditionsträning motsvarande grad jämfört med styrketräning är det minst lika viktigt att fylla på med snabba kolhydrater och protein efteråt. Då passar en gainer bra, eller proteinpulver+lösgodis eller vitt bröd eller liknande.

Vill du minska i kroppsfett får du se till att "gainern" inte gör att du hamnar på för högt energiintag, men annars är det bara bra. Eller också kan du planera in simningen så du äter en rejäl måltid av typen lunch eller middag efter simturen, och baserar den på snabbare kolhydratsorter.

Adrian
2003-12-26, 10:29
oki tack för svaret King grub. är det någon som kan rekommendera mig något Proteinpulver/gainer som inte är allt för dyr och som lämpar sig lite mer för en beginner?

och som inte är allt för dyr :)

MVH Adrian

Diana
2003-12-26, 10:44
excell e ju rätt billigt, har iofs aldri provat den men har bara hört positiva saker

King Grub
2003-12-26, 13:24
Originally posted by Adrian
oki tack för svaret King grub. är det någon som kan rekommendera mig något Proteinpulver/gainer som inte är allt för dyr och som lämpar sig lite mer för en beginner?

och som inte är allt för dyr :)

MVH Adrian

Jag håller med Diana om priset på Exell och kan intyga kvaliteten. Valfria snabba kolhydrater till det = :thumbup: Och kolhydrater är ju billigt, för det mesta.

Adrian
2003-12-27, 01:16
Jepps tack ännu en gång får sticka in till stan och kolla läget. hur mycket det kan kosta,, OKI men iaf nu har jag tröttnat på mig själv och Angående SNABBA KOLHYDRATER

Så här är det. Vill gärna få det sagt en gång för alla så jag slipper tjöta om detta OM och OM och OM igen (Sorry jag vet att jag är jobbig)

Nu vet jag att jag ska tex käka godis/gele/skum efter träningen för att få i mig Snabba kolhydrater MEN HUR MYCKET. för att det är ju fettförbränning/vikt minskning jag ändå strävar efter

Jag brukar simma ca 1h utan paus varej dag, väger ca 70kg, ca 180lång (jag vet ni måste tänka VAFAN SKA JAG GÅ NER ÄNNU MER, men så här är det att efter allt frosseri nu i ca 4dagar så har jag ju fått LITE Fläsk runt magen ):cryout: HUr mycket är det jag ska käka av godiset som tex


lite info så att ni kan säga hur mycket som behövs

Ahlgrensbilar
Ingredienser
SKUMGODIS
Stärkelsesirap, socker, gelatin, majsstärkelse, invertsocker, syra (E 270), vegetabilisk olja, aromer, färgämnen (E 120, E 141), ytbehandlingsmedel (E 903).

Näringsvärde per 100 g
Energi 1450 kJ/ 350 kcal
Protein 6 g
Kolhydrat 80 g
Fett <0,5 g

Malaco Friskt & blandat
Ingredienser
BLANDADE KONFEKTYRER MED FRUKTSMAK
Socker, stärkelsesirap/glukossirap, invertsocker, vetemjöl, majsstärkelse, gelatin, glukos-fruktossirap, färgämnen (E 100, E 120, E 141, E 160a, E 160e, E 171), vegetabilisk olja, aromer, syror (citronsyra, mjölksyra), stabiliseringsmedel (glycerol, sorbitol), potatismjöl, dextros, härdad vegetabilisk olja, ytbehandlingsmedel (bivax, karnaubavax).

Näringsvärde per 100 g
Energi 1450 kJ/ 340 kcal
Protein <0,5 g
Kolhydrater 84 g
Fett <0,5 g Allergiinformation


skumsvampar
Ingredienser
SKUMGODIS
Socker, stärkelsesirap, invertsocker, gelatin, maltodextrin, syra (citronsyra), aromer, härdad vegetabilisk olja, färgämne (E 120), ytbehandlingsmedel (E 901, E 903).

Näringsvärde per 100 g
Energi 1500 kJ/ 360 kcal
Protein 4,5 g
Kolhydrater 84 g
Fett <0,5 g


Annars om ni inte orkar KÄMPA er så räcker det med en ca Mängd Snabba kolhydrater :thumbup:

MVH Adrian

King Grub
2003-12-27, 11:25
Cirka 1 gram per kilo kroppsvikt, lite mindre om du inte tagit ut dig.

Adrian
2003-12-27, 11:33
Tusen Tack King Grub..

Har en till fråga

Har märkt att jag har tappat Mättnings känslan (hehe om man kan säga så) förut så blev jag riktigt mätt på en portion Havregrynsgröt med loppfrön,kanel,mjölk och en apelsin,, men som sagt åt det idag, märkte knappt att jag va mätt, hade helt enkelt ingen känsel,,, Är detta vanlig om man Nu har "frossat i sig GOOO jul mat i ca 3-4 dagar?

är det så att matsäcken har förstorats så pass mycket?

MVH Adrian

King Grub
2003-12-27, 11:45
Originally posted by Adrian
Tusen Tack King Grub..

Har en till fråga

Har märkt att jag har tappat Mättnings känslan (hehe om man kan säga så) förut så blev jag riktigt mätt på en portion Havregrynsgröt med loppfrön,kanel,mjölk och en apelsin,, men som sagt åt det idag, märkte knappt att jag va mätt, hade helt enkelt ingen känsel,,, Är detta vanlig om man Nu har "frossat i sig GOOO jul mat i ca 3-4 dagar?

är det så att matsäcken har förstorats så pass mycket?

MVH Adrian

Magsäcken är mycket töjbar, åt båda hållen.

Och i svaret ovan menade jag 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Mindre om du inte tagit ut dig, mer om du är fullständigt utpumpad efter ett stenhårt långpass.

Adrian
2003-12-27, 11:52
Jepps King, Jag förstog vad du menade i vilket fall som helst ännu en gång tack

MVH Adrian