handdator

Visa fullständig version : Tränings och kost scheman, tyck till


Mikhails
2011-08-20, 18:19
Jag har bestämt mig för att minska i vikt. Detta vill jag göra genom att träna styrka och kondition. Jag är 21 år, väger 86 kg och är ca. 178 cm lång. Jag tror att min idealvikt vore runt 70 kg, för att kunna se magrutorna och vara slimmad.

Jag har läst en del om styrke- och konditions-träning, och om kost. Nu vill jag skriva hur jag tänker deffa, så får ni som vet svara.

Styrketräning på måndagar, onsdagar och fredagar. 4-6 reps/set, 3 set/muskelgrupp i 1-1,5 timme.
Jogga/promenera i 1-1,5 timme på tisdagar, torsdagar och lördagar.
Promenad på 1 timme på söndagar.

Äter just nu 4-5 nutrilettpåsar om dagen, och 1 portion vanlig mat. Det tänker jag göra i 3 veckor, och sedan gå över till vanlig mat nästan helt. Dricker en portion nutrilett direkt efter träning.

Brukar är vegetariskt; soja, bönor, quorn, fullkornsris, fullkornspasta, sallad med tomater, gurka och fetaost. Ibland även ägg. Dricker mineralvatten till det. Bifogar en bild på vad jag äter, ser storleken på portionen OK ut när man deffar?

Under dagen dricker jag ordentligt med vatten och té.


Uppskattar alla förslag och kommentarer från er!

Avicii
2011-08-20, 18:24
tror inte 70kg räcker för att rutorna ska synas, själv vägde jag 68kg samma längd och hade tränat rutorna hårt i 6 månader utan att dom va synliga, känna dem kan jag ju göra jättefint.

willtjam
2011-08-20, 18:34
Läs detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) ungefär fyra gånger och gör sedan om ditt "schema".

lofito
2011-08-20, 18:44
Du vill gå ner i vikt - och genom att gå ner i vikt kommer du att tappa lite muskelmassa (hur mycket beror på hur snabbt du går ner samt ditt proteinintag). För att behålla så mycket av muskelmassan som möjligt bör du käka mycket protein, 2g/kg kroppsvikt, samt köra tung och hård styrketräning. Ser ingen vits i att lägga in massa konditionspass då det kommer att hämma din muskelbyggnad. Vad gäller storleken på maten spelar ej roll - det viktiga är hur mycket kcal som du käkar och hur mycket du gör av med.

Mikhails
2011-08-20, 18:55
Som jag har förstått det, så sätter styrketräning igår muskelbygge, vilket i sin tur kräver kalorier 2-3 dagar efter styrketränings-passet. Då tänkte jag också passa på och förbättra min kondition, som även står i tråden som blev länkad, för att ytterligare effektivisera min deff. Jag tänker nog inte kör konditions samt styrketränings-pass på samma tillfälle då jag läst att man inte bör det, och tänker nog inte göra det på samma dagar heller.

De dagar jag inte styrketränar vill jag då förbättra min kondition genom att löpa/promenera. Och anledningen till att jag tror att det är bra att lägga dem mellan styrketränings-passen, är att musklerna håller på att återhämta sig då, och därmed förbrukas kalorier till det.

Har jag missförstått det? Låter det inte logiskt?

willtjam
2011-08-20, 19:18
Vill du bara gå ner i vikt så kan du mycket väl göra som du skrivit i första inlägget. Men eftersom du har skrivit att du vill ha fram dina magrutor så måste du ändra om lite.
Det finns magrutor och så finns det magrutor. En person som har rätt mycket muskelmassa kan få fram vältränade magmuskler genom en deff samtidigt som en person med väldigt lite muskelmassa kan få fram sina otränade magmuskler genom en deff/bantning. Personen med lite muskelmassa kommer att se ut som något icke-vackert. T.ex. http://2.bp.blogspot.com/-YGWqWQMlqpo/TbR55qqHuNI/AAAAAAAACDE/rzPjAGLAopk/s1600/six+pack+abs+kid+by+cool+images+%25283%2529.jpg

Vill du däremot se ut såhär (http://slimsixpackabs.com/wp-content/uploads/2011/07/howtogetrippedsixpackabs.jpg) så måste du ha rätt mycket muskelmassa, som man åstadkommer via flera års styrketräning.

Mitt råd till dig är: lägg dig på ett litet underskott (-500 kcal, som i deffguiden), styrketräna tungt, ät mycket protein och se vart det leder. Det kommer inte att gå lika snabbt som med Nutrilett, men då kommer du inte att tappa dina muskler i alla fall. En snygg kropp är ett projekt som tar flera år att genomföra. Men låt det inte avskräcka dig! Resan dit är nämligen otroligt skoj!

Skynda långsamt är nyckelorden här. :)

Hoppas det blev tydligt. Jag har druckit öl.

Mikhails
2011-08-21, 23:46
Hur menar du att man ska ändra om träningsschemat för att bygga mer muskler? 5 dagar/vecka istället för 3?