handdator

Visa fullständig version : Varför måste folk alltid kommentera andras matvanor?


Ademius
2011-08-20, 14:27
Vad är det med kost som är så speciellt? Varför ska folk ständigt kommentera, skämta, ifrågasätta, förlöjliga och på andra sätt lägga sig i vad och hur folk äter och inte väljer att äta?

Jag börjar bli enormt less på att folk håller på så här. Det har gått så långt att jag har börjat smyga och dölja hur jag äter och ljuga för att slippa allt det där. Äter man inte 6 gånger om dagen i relativt små portioner och käkar tonvis med snask och drar ut på krogen varje helg och super ordentligt blir man genast ifrågasatt. Det värsta för mig ändå hur folk ska kommentera hur mycket eller hur ofta jag äter. Jag äter 1 - 2 gånger om dagen och en vanlig måltid ligger ofta på mellan 2000 - 3000 kcal eftersom jag tycker det passar bäst för mig. Jag dricker heller inte alkohol och äter aldrig något slags snask som kanske framgick. Vad är det som är så provocerande av att avvika från normen när det gäller just kost? :confused:

Ronn
2011-08-20, 14:38
"Folk" låter som din närmaste krets? Min omgivning bryr sig inte ett dug hur jag äter.

Kimkay
2011-08-20, 14:39
"Folk" låter som din närmaste krets? Min omgivning bryr sig inte ett dug hur jag äter.

Du kanske inte äter 2000-3000 kcal-portioner?

Ontopic; Jag jobbar inom industrin, och att skippa lördagspizzan för att istället äta gröt och proteinpulver är allt annat än accepterat.

MtotheM
2011-08-20, 14:43
Orka bry sig vad andra tycker. Säg bara, jag gillar att äta så, punkt.

Alzie
2011-08-20, 14:46
Det gäller inte endast kost, folk kommer alltid att ifrågasätta många saker man gör, det är även då man ska sluta bry sig om deras åsikter.

Ronn
2011-08-20, 14:47
Du kanske inte äter 2000-3000 kcal-portioner?

Ontopic; Jag jobbar inom industrin, och att skippa lördagspizzan för att istället äta gröt och proteinpulver är allt annat än accepterat.

Jobbar på kontor och äter rätt stora potioner på lunchen i företagsresturangen, har även med mig omega3 och multivitamin som jag tar i samband med lunchen. Brukar heller inte äta fika, tårta och sådant när det bjuds. Visst har detta lett till nyfikna frågor från kollegor men det har mest handlat om positivt gensvar när man berättar lite om sin kost och träning. Kanske har att göra med åldersgrupper?

xlucasx
2011-08-20, 14:55
"ska du inte ha en kaka? du som är så smal, det gör inget om du äter sånt"

Försök strunta i det bara eller säg att du mår bra av att äta som du gör, brukar fungera för mig. Så fort man inte vill ha isbergssallad till maten, tackar nej till kakor och äter färre än 3 måltider om dagen, då har man tydligen problem. :thumbup:

Ademius
2011-08-20, 14:58
"Folk" låter som din närmaste krets? Min omgivning bryr sig inte ett dug hur jag äter. Familj och släkt, vänner, kompisar, bekanta, kollegor, alla möjliga.

Orka bry sig vad andra tycker. Säg bara, jag gillar att äta så, punkt. Jo, men det kommer ju från alla möjliga håll och slutar inte, folk fortsätter ju ändå även om jag försökt förklara ett otal gånger.

Det gäller inte endast kost, folk kommer alltid att ifrågasätta många saker man gör, det är även då man ska sluta bry sig om deras åsikter. Jag bryr mig inte om vad folk tycker, men jag tycker de kan hålla det för sig själva.

Jobbar på kontor och äter rätt stora potioner på lunchen i företagsresturangen, har även med mig omega3 och multivitamin som jag tar i samband med lunchen. Brukar heller inte äta fika, tårta och sådant när det bjuds. Visst har detta lett till nyfikna frågor från kollegor men det har mest handlat om positivt gensvar när man berättar lite om sin kost och träning. Kanske har att göra med åldersgrupper? Vet inte vilka som är värst, folk i ens egen ålder eller de mer åldersstigna. Kanske blir annorlunda när jag själv blir något äldre. Det som känns lite olustigt är att det är just kosten folk kommenterar. Varför kosten och varför inte något annat? Om man inte lägger i sig massa annat, så varför ska folk envisas i att lägga sig i hur någon annan väljer att äta?

"ska du inte ha en kaka? du som är så smal, det gör inget om du äter sånt"

Försök strunta i det bara eller säg att du mår bra av att äta som du gör, brukar fungera för mig. Så fort man inte vill ha isbergssallad till maten, tackar nej till kakor och äter färre än 3 måltider om dagen, då har man tydligen problem. :thumbup: Trugande är något av det värsta jag vet, då brukar jag säga ifrån ordentligt. Släkten är ju värst när det kommer till trugande. Är det för att det ska vara gästvänligt eller något eller varför förekommer det? Samma sak när vänner, kompisar och bekanta ständigt försöker truga en med snask och alkohol. Kan man inte bara låta andra vara och själva bestämma vad de vill äta och dricka utan att försöka tvinga på folk saker de inte vill ha?

StampChamp
2011-08-20, 15:13
Dom är avundsjuk på att du har disciplin och motstå eller inte vill ha helt enkelt, dom känner sig sämre och vill att du ska vara lika svag för frestelser som dom.

Eddie Vedder
2011-08-20, 15:20
Dom är avundsjuk på att du har disciplin och motstå eller inte vill ha helt enkelt, dom känner sig sämre och vill att du ska vara lika svag för frestelser som dom.

Inte ens chans att någon är avundsjuk på det. Vad finns det att vara avundsjuk på?

Jag håller med om att trugande är jobbigt och att det är löjligt att tjata men klyschan om att "det är bara för att de är avundsjuka och har dåligt samvete" är ju lika löjlig den. Det är trots allt så att avvikande beteende i en grupp tenderar att påverka även de andra, oavsett om det gäller kost eller om det är politik etc. Försök att ha oerhört avvikande åsikter i en extremt homogen grupp så inser ni nog att det inte bara är kostavvikelser som kan få folk att reagera.

REDaction
2011-08-20, 15:27
Haha, känner igen mig så väl i allt du berättar om. Det blir drygt när folk vägrar acceptera förklaringarna också. Visst att någon undrar en gång men får dom ett svar finns det ju ingen anledning att ta upp det igen nästa gång. Angående åldern känns det som dom äldre alltid är mer övertygade om att deras sätt är rätt och försöker omvända en medans dom yngre mest drar någon kommentar om att man är tråkig när man dissar alkohol/skräpmat.

1684_
2011-08-20, 15:28
känner igen detta...

OneManArmy
2011-08-20, 15:45
Man kan ju störa sig på vissa kollegor osv. Det handlar om avundsjuka helt enkelt. Att man har självdisiplin att skippa onyttigheterna de inte kan stå emot.

Jag äter så rent jag bara kan men nån gång kan man ju göra ett avsteg och äta godis eller dricka en pilsner.

senaste Afterworken med jobbet höll jag på få nåt
Sammanbrått nästan på en kollega men jag höll minen.

Tog jag en öl sa han "får du dricka sånt där du??" när jag lassade upp andra portionen tacos på tallriken sa han "vad mycket du äter!" när jag plockade en näve godis så kom det igen "kan du verkligen äta det där??".

Kan tillägga att jag legat i Deff i 2 månader här
Och behövde en "ätar dag".
Men jag Höll masken och kommenterade hans ölmage i bastun istället :P

Idioter finns överallt och det är den svenska avundsjukan som
Spelar stor roll i detta tror jag.

Thompao
2011-08-20, 15:47
senast nyss försökte morsan trycka i mig nån läskig efterrätt:S "du behöver sånt också" haha

Eddie Vedder
2011-08-20, 15:47
Idioter finns överallt och det är den svenska avundsjukan som
Spelar stor roll i detta tror jag.

Om du blev bjuden på mat i USA eller av en italiensk familj skulle de inte reagera då? Eller libaneser, indier etc.? Jag skulle tro att det finns kulturer där det är rejält mycket mer hånfullt att tacka nej till mat faktiskt.

OneManArmy
2011-08-20, 15:53
Om du blev bjuden på mat i USA eller av en italiensk familj skulle de inte reagera då? Eller libaneser, indier etc.? Jag skulle tro att det finns kulturer där det är rejält mycket mer hånfullt att tacka nej till mat faktiskt.

Ingen aning. Dåligt med erfarenhet av internationella seder osv. Tycker iallfall det är jävligt oförskämt att kommentera hur mycket och vad man äter. Speciellt om man lagat maten själv åt hela kontoret.

Eddie Vedder
2011-08-20, 15:57
Ingen aning. Dåligt med erfarenhet av internationella seder osv. Tycker iallfall det är jävligt oförskämt att kommentera hur mycket och vad man äter. Speciellt om man lagat maten själv åt hela kontoret.

Det håller jag med om. Men du har fel i att det är "typiskt svenskt" i alla fall. Och det har då rakt inte med avundsjuka att göra, finns ju som sagt inget som helst att vara avundsjuk på. Folk går inte runt och tänker "Oj han lever på kyckling och tonfisk, tänk om jag kunde göra detsamma vad mycket bättre mitt liv skulle bli!" kan jag lova.

Men som sagt, trugandet och oviljan att acceptera är mycket trist. Precis som det är lika trist att det i motsatt riktning ofta framstår som om extrem asketism skulle vara moraliskt högre och att det är fel på att gilla sponken och skräpmat. Att vara oförstående och nedsättande tillbaka är ju lika illa det.

Doctor Snuggles
2011-08-20, 16:02
Mat är till mångt och mycket en social grej, och äter man inte som andra så upplever många omedvetet att man hotar gemenskapen inom den sociala gruppen, eller ngt dylikt. Plus det förstås uppenbara att folk som har dåligt samvete över att de själva kanske inte tar hand om sig själva som de borde, gillar inte att andra lyser lampan i ögonen på dem.

Robbmeister
2011-08-20, 16:05
mat är till mångt och mycket en social grej, och äter man inte som andra så upplever många omedvetet att man hotar gemenskapen inom den sociala gruppen, eller ngt dylikt. Plus det förstås uppenbara att folk som har dåligt samvete över att de själva kanske inte tar hand om sig själva som de borde, gillar inte att andra lyser lampan i ögonen på dem.

+1

lofito
2011-08-20, 16:05
Känner igen detta som fan, speciellt på jobbet så kommenterar alla min mat.

Det vanligt förekomna föregående veckor har varit:

"Aha, det är tonfisk och sallad som gäller igen?" (käkade tonfisksallad 2 dagar i rad)

"Oj, du äter ju som ett riktigt djur" (när jag käkade lite rostbiff)

"Vad ofta du äter" (Äter små portioner ungefär var tredje timme och då tryckte jag bara i mig keso och banan under de 2 gångerna - dessutom var det ett riktigt fetto som påtalade detta).

"Ah, är det grädde du äter?" (nej, kesella).

Sen kommenterar folk ALLTID maten när man tar ur den från micron i form av: "Aha, det blir xxx idag." Så jävla trött på kommentarer - bättre de kan sköta sig själva jävla pajaser.

daloatf
2011-08-20, 16:10
Jag har inte så mycket problem med maten. Folk har accepterat att jag är konstig (perodisk fasta).

Men då jag inte dricker så mycket alkohol så blir det mycket klagomål.
De flesta vet varför jag äter och dricker som jag gör.

Jokester
2011-08-20, 16:26
Inga problem för mig faktiskt, om jag inte vill äta något så gör jag inte det. Frågar någon varför säger jag att jag är för fet.
Angående alkohol så finns det massor av ursäkter om man nu vill komma undan utan att sticka ut. Ett tips är ju att ta bilen dit man ska då finns det en självklar ursäkt till att inte dricka.

tumme
2011-08-20, 16:30
Tycker ni inte att ni göra lite stor grej av det här? Klart det pratas om mat på lunchen på jobbet. Precis som det pratas om vad man ska göra på semestern,vädret eller något annat totalt ointressant. Små prata kallas det ofta. Bara för att vi är kolloförstörda och tänker på träning/kost större delen av dygnet gör inte andra det. För dom är det antagligen ingen peak utan bara kallprat. Dom flesta bryr sig inte nämnvärt att vi tränar och sköter kosten, så en liten kommentar för dom är obetydlig men blir något så mycket mer för oss eftersom vi har intresset.

Men det är väll som mycket på forumet. Många kommentarer skrivs för att verka "hardcore" osv men låter bara som ätstörningar, mani eller överreaktioner. Intressant också hur sällan man ser några av dom större på forumet skriva "hardcore" inlägg. Tror manin har släppt och övergått i vardag bara. Väldigt avslappnad attityd till det hela helt enkelt.

Spridis
2011-08-20, 17:22
Varför måste folk alltid kommentera andras matvanor?

För att alla andra har fel!!! :naughty:

xlucasx
2011-08-20, 17:24
Känner igen detta som fan, speciellt på jobbet så kommenterar alla min mat.

Det vanligt förekomna föregående veckor har varit:

"Aha, det är tonfisk och sallad som gäller igen?" (käkade tonfisksallad 2 dagar i rad)

"Oj, du äter ju som ett riktigt djur" (när jag käkade lite rostbiff)

"Vad ofta du äter" (Äter små portioner ungefär var tredje timme och då tryckte jag bara i mig keso och banan under de 2 gångerna - dessutom var det ett riktigt fetto som påtalade detta).

"Ah, är det grädde du äter?" (nej, kesella).

Sen kommenterar folk ALLTID maten när man tar ur den från micron i form av: "Aha, det blir xxx idag." Så jävla trött på kommentarer - bättre de kan sköta sig själva jävla pajaser.

Riktigt oförskämt och jobbigt när människor ska analysera det man äter och kommentera. Kommentarer i stil med "får du äta sådant?" som om man måste ha någon anledning till allt man stoppar i sig är inte ovanligt. Någon gång jag lagt upp majs på tallriken eller likvärdigt så blev jag haffad av någon gymnisse med frågan "vad är tanken bakom det där upplägget på tallriken?".

Att maten är njutbar är viktigare för mig än en perfekt fördelning av makro och mikronutrienter, man överlever och presterar även om det inte är helt perfekt. Att jag älskar ordentligt lagad mat som råkar vara näringstät är bara tur antar jag. Att vara kostmedveten men ändå inte äta 100% opti är tydligen inte heller okej hos omgivningen, det gäller att vara konsekvent om man avviker från normen, annars kommer pekpinnarna.

Efter många år som vegan (då får man lära sig stå ut med kommenterar) så har jag hittat något vattentätt. Att inte gå i försvar, ta diskussion eller om man bara ger korta tråkiga svar får folk att tröttna illa kvickt. Ofta så blir sättet man äter på bara så intressant eller avvikande som man själv gör det. Fortsätter samma människor att kommentera och truga gång på gång så beror det ofta på att man göder trollen.

Tyvärr så har jag själv ofta svårt att undvika att ta diskussion om jag blir irriterad på människor.

Grapeman
2011-08-20, 17:40
Käkar samma lunch på jobbet varje dag, folk tycker det är kul :D

1684_
2011-08-20, 17:51
Mest jobbigaste tycker jag är:

Alkohol

ALLA runt omkring mig, som vet vem jag e, vet att jag e hel nykterist och har så alltid varit i mitt 21åriga liv. Men vid tillfällen ska vissa alltid försöka få med mig till att smaka, ta några glas, ta en öl osv... Dom säge: Men lite kan du väl ta? Aldrig varit full? De e så gött sara, fan du missar något.

Sen ska det alltid bli lååånga diskussioner folk i olika åldrar som INTE e nykterister, om VARFÖR jag e nykterist. Som om dom skulle lyckas vända min livsstil och mina åiskter...

Grapeman
2011-08-20, 17:57
Mest jobbigaste tycker jag är:

Alkohol

ALLA runt omkring mig, som vet vem jag e, vet att jag e hel nykterist och har så alltid varit i mitt 21åriga liv. Men vid tillfällen ska vissa alltid försöka få med mig till att smaka, ta några glas, ta en öl osv... Dom säge: Men lite kan du väl ta? Aldrig varit full? De e så gött sara, fan du missar något.

Sen ska det alltid bli lååånga diskussioner folk i olika åldrar som INTE e nykterister, om VARFÖR jag e nykterist. Som om dom skulle lyckas vända min livsstil och mina åiskter...

+1, maten kommer jag alltid(oftast) undan med.

Men till och med mina bästa vänner som normalt sett är 110% förstående till att man inte dricker kan bli tokdräggiga vid vissa tillfällen och ta riktigt illa upp om jag väljer att vara nykter.
Det gör lite ont på sätt och vis, att dom inte bara kan ta det.

Är väl även det bara om det sociala, "läskigt med nyktra personer". Men ändå.....

lofito
2011-08-20, 18:38
Riktigt oförskämt och jobbigt när människor ska analysera det man äter och kommentera. Kommentarer i stil med "får du äta sådant?" som om man måste ha någon anledning till allt man stoppar i sig är inte ovanligt. Någon gång jag lagt upp majs på tallriken eller likvärdigt så blev jag haffad av någon gymnisse med frågan "vad är tanken bakom det där upplägget på tallriken?".

Att maten är njutbar är viktigare för mig än en perfekt fördelning av makro och mikronutrienter, man överlever och presterar även om det inte är helt perfekt. Att jag älskar ordentligt lagad mat som råkar vara näringstät är bara tur antar jag. Att vara kostmedveten men ändå inte äta 100% opti är tydligen inte heller okej hos omgivningen, det gäller att vara konsekvent om man avviker från normen, annars kommer pekpinnarna.

Efter många år som vegan (då får man lära sig stå ut med kommenterar) så har jag hittat något vattentätt. Att inte gå i försvar, ta diskussion eller om man bara ger korta tråkiga svar får folk att tröttna illa kvickt. Ofta så blir sättet man äter på bara så intressant eller avvikande som man själv gör det. Fortsätter samma människor att kommentera och truga gång på gång så beror det ofta på att man göder trollen.

Tyvärr så har jag själv ofta svårt att undvika att ta diskussion om jag blir irriterad på människor.

Haha, jag håller med. Det värsta är dock när de själva trycker i sig massa färdigmat som de värmer i micron 7 minuter och käkar. Då jävlar är dom tysta. Eller när dom har med sig lite bullar eller godis och annat.

Eddie Vedder
2011-08-20, 18:50
Haha, jag håller med. Det värsta är dock när de själva trycker i sig massa färdigmat som de värmer i micron 7 minuter och käkar. Då jävlar är dom tysta. Eller när dom har med sig lite bullar eller godis och annat.

Har du sagt att du tycker kommentarerna är jobbiga då?

lofito
2011-08-20, 18:52
Har du sagt att du tycker kommentarerna är jobbiga då?

Jag har sagt lite frågandes varför folk har en tendens till att kommentera mat, men man får inget speciellt svar av de. Folk har en tendens att glömma det där och två dagar efter ändå göra samma sak "bara för att de måste kommentera."

Eddie Vedder
2011-08-20, 18:59
Jag har sagt lite frågandes varför folk har en tendens till att kommentera mat, men man får inget speciellt svar av de. Folk har en tendens att glömma det där och två dagar efter ändå göra samma sak "bara för att de måste kommentera."

Sluta säga det lite frågandes och säg rakt ut att du faktiskt tycker det är lite jobbigt att din mat kommenteras. Så vet de det sen. De vet kanske att du är intresserad av kost och försöker vara trevliga och visa intresse.

Fartman
2011-08-20, 22:57
Sluta vara så torra och känsliga. Mat är helt enkelt ett vanligt samtalsämne i lunchrummen, och har man då speciella matvanor kommer folk att vara nyfikna och börja kommentera. Det är ju uppenbart att många av er som sitter och gnäller här i tråden lyckats profilera er som någon form av präktiga renlevnadsmänniskor, då är det bara att räkna med att folk kommer att bry sig på det ena eller andra viset. Jag tror det som med mycket annat har att göra med hur man beter sig, har aldrig varit med om att någon kommenterat min mat på ett konstigt sätt vare sig jag äter dietmat eller riktig tjockismat. Men sitter man med femtielva olika kapslar, en shaker och en låda med bara kyckling och broccoli så får man skylla sig själv om nån tycker att det är annorlunda då det faktiskt är annorlunda.

dennipavlovic
2011-08-21, 01:47
Om du blev bjuden på mat i USA eller av en italiensk familj skulle de inte reagera då? Eller libaneser, indier etc.? Jag skulle tro att det finns kulturer där det är rejält mycket mer hånfullt att tacka nej till mat faktiskt.

haha,, sant!!! I kroatien blir gummorna sura och besvikna om gästerna inte tar en tugga.. helt sjukt... man blir ju fan tjock!

Johan.P
2011-08-21, 10:26
Mest jobbigaste tycker jag är:

Alkohol



Jag håller med om detta. Maten och proteindrinkarna är lugnt men alkoholen kan folk verkligen inte förstå varför man inte konsumerar lika mycket som alla andra.

Endorah
2011-08-21, 10:47
Håller med Eddie Vedder i alla kommentarer. I de flesta fall handlar det inte om avundsjuka, det är väl en ursäkt som de flesta intalar sig själva skulle jag tro. Ni tycker det är jobbigt att folk försöker dra med er på krogen osv, men hur är det med andra roliga saker? För att dra ett exempel ; Om en vän frågar dig om du vill se bio, så kanske du svarar nej för att du inte har pengar till det, ska jobba dagen efter eller vad som helst. Då kanske vännen försöker dra med dig genom att erbjuda dig att låna pengar, säga "äh, kom igen du kan gå till jobbet lite trött" osv. Stör ni er lika mycket på det? Reagerar ni på samma sätt i de situationerna?

Ristretto
2011-08-21, 12:02
Jag har aldrig varit med om att nån varit negativ mot hur jag käkar. Däremot att folk tycker jag är konstig som äter proteinpulver till gröt och sånt, men det är ju konstigt, så det är helt okej! Precis som när jag berättar att jag har gjort både chokladstuvade makaroner och haft kanel på vanliga stuvade makaroner.

Många tränande har ju faktiskt konstiga matvanor jämfört med vanliga svensson, det är när man börjar tro att det som händer på Kolozzeum är det normala som man får problem.

Kimkay
2011-08-21, 12:21
många tränande har ju faktiskt konstiga matvanor jämfört med vanliga svensson, det är när man börjar tro att det som händer på kolozzeum är det normala som man får problem.

+1 :d

Ademius
2011-08-22, 19:21
Håller med Eddie Vedder i alla kommentarer. I de flesta fall handlar det inte om avundsjuka, det är väl en ursäkt som de flesta intalar sig själva skulle jag tro. Ni tycker det är jobbigt att folk försöker dra med er på krogen Att gå på krogen behöver nödvändigtvis inte betyda att dricka alkohol i min värld iaf :confused:

Fartman
2011-08-22, 19:24
Att gå på krogen behöver nödvändigtvis inte betyda att dricka alkohol i min värld iaf :confused:

Men i nästan alla andras värld, vare sig du vill eller inte.

Torwald
2011-08-22, 19:51
Sluta vara så torra och känsliga. Mat är helt enkelt ett vanligt samtalsämne i lunchrummen, och har man då speciella matvanor kommer folk att vara nyfikna och börja kommentera. Det är ju uppenbart att många av er som sitter och gnäller här i tråden lyckats profilera er som någon form av präktiga renlevnadsmänniskor, då är det bara att räkna med att folk kommer att bry sig på det ena eller andra viset. Jag tror det som med mycket annat har att göra med hur man beter sig, har aldrig varit med om att någon kommenterat min mat på ett konstigt sätt vare sig jag äter dietmat eller riktig tjockismat. Men sitter man med femtielva olika kapslar, en shaker och en låda med bara kyckling och broccoli så får man skylla sig själv om nån tycker att det är annorlunda då det faktiskt är annorlunda.

Detta stämmer med vad jag har upplevt också.

Sniggel
2011-08-22, 20:33
Ja jag fick ju en del kommentarer när jag stoppade ner en 1½ kilos flintastek i en nästan för lite stekpanna på jobbet, men jag får väl skylla mig själv :D

Ademius
2011-08-22, 21:59
Men i nästan alla andras värld, vare sig du vill eller inte. Ort: Boden/Umeå

mattilainen
2011-08-22, 22:03
Älskar när folk klankar ner på lightprodukter. Att dricka sig full två gånger i veckan är tydligen absolut INTE lika farligt eller ohälsosamt.

Hmm?

Ristretto
2011-08-22, 22:14
Älskar när folk klankar ner på lightprodukter. Att dricka sig full två gånger i veckan är tydligen absolut INTE lika farligt eller ohälsosamt.

Hmm?

Jo, det känner man igen. Jag brukar bara dra till med att jag vill ha cancer och påstå att jag därför alltid ser till att steka maten lite för hårt, dra i mig massor med sötningsmedel och överdriva saltintaget. Det brukar fungera. :)

mattilainen
2011-08-23, 10:06
Jo, det känner man igen. Jag brukar bara dra till med att jag vill ha cancer och påstå att jag därför alltid ser till att steka maten lite för hårt, dra i mig massor med sötningsmedel och överdriva saltintaget. Det brukar fungera. :)

haha :)

Har jobbat i hemtjänsten över somrarna nu i tre eller fyra år. Folk har faktiskt varit otroligt nyfikna på det bra sättet så fort jag gjort något som går över det normala där. Jag äter ofta kyckling och ris, visst inte ofta samma rätt men jag har liksom kyckling och ris som bas sen kanske det blir gryta eller något annat. Detta tycker de är fascinerande att jag orkar göra mat varje dag :) Förklarade bara att jag ofta gör minst 3 - 4 portioner som jag sedan äter och då blir det inte speciellt ofta jag lagar mat.

Sen dricker jag ofta en halv 1.5 liters zero till maten och har andra halvan till nästa dag. De har även frågat om det inte är farligt men jag har förklarat som jag jag ser på saken över vanlig cola jämfört med zero. Några gick över helt och några dricker varannan haha

Råkade även berätta att jag räknade kcal, protein, fett och kolhydrater på det jag äter men detta förstod de inte. Förklarade då att eftersom jag tränar ganska många pass i veckan med diverse cykel, kampsport och joggning att jag måste veta jag får i mig för att inte överäta eller underäta och att det var det enda sättet för mig att hålla koll på det. De blev otroligt nyfikna på det också.

Så jag tror att så länge man berättar varför man gör det och inte bryr sig speciellt mycket om vad andra tycker eller tänker, så kommer man långt. Man får ju se skillnad på att någon "tittar ner på dig för du gör som du gör" och "frågar för de själva inte vet varför men kanske är intresserade"

ATJL
2011-08-24, 12:46
De som ständigt kommenterar mina kostvanor gör så för att de lider av NHBPU- syndrome...

Mental
2011-08-24, 13:13
Äh, det är oftast bara underhållande, som dietist får man vara van vid att exakt alla skall kolla, jämföra, kommentera och raljera kring vad man äter. Skulle jag gå runt och hetsa upp mig över det skulle mitt blodtryck skjuta i taket. :)

Vanligaste kommentaren är "kan/bör/får du äta såntdär" gällande allt som kan ses som onyttigt, från ost och dressing till godis, kakor, stor portion mat, pizza o dyl.
Det bästa svaret är oftast, "japp, kan/bör/får du?"

Eddie Vedder
2011-08-24, 14:08
De som blir mest sura av att folk kommenterar är sannolikt de som har den mest osunda inställningen och därför tar det som ett större hån mot ens personlighet. Lite som att påpeka alkoholdrickandet hos en med tydliga alkoholproblem som vägrar erkänna det.

Den som är mer avslappnad kan också hantera nyfikenhet bättre och skaka det av sig. Jag reagerade också med taggarna ut när jag hade en väldigt väldigt osund syn på min kropp och mitt ätande. Idag erkänner jag utan förbehåll att allt var befogat även om jag naturligtvis sa tvärtom då.

lofito
2011-08-24, 14:22
De som blir mest sura av att folk kommenterar är sannolikt de som har den mest osunda inställningen och därför tar det som ett större hån mot ens personlighet. Lite som att påpeka alkoholdrickandet hos en med tydliga alkoholproblem som vägrar erkänna det.

Den som är mer avslappnad kan också hantera nyfikenhet bättre och skaka det av sig. Jag reagerade också med taggarna ut när jag hade en väldigt väldigt osund syn på min kropp och mitt ätande. Idag erkänner jag utan förbehåll att allt var befogat även om jag naturligtvis sa tvärtom då.

Eh, okej? Det säger du med 100 % säkerhet? Det där är högst en subjketiv tanke. Jag känner mig inte på något vist osund till min kropp eller ätande, snarare tvärtom. Förr hade jag den livsstilen men efter att jag började träna seriöst och äta bra så skulle jag vilja påstå att jag har en bra syn på det hela. Men det är lite jobbigt att så fort man stoppar in sin matlåda i micron så ska det likt förbannat kommenteras om vad det är för mat, varför man äter det samt att det luktar på något vis.

forslund
2011-08-24, 14:30
De som blir mest sura av att folk kommenterar är sannolikt de som har den mest osunda inställningen och därför tar det som ett större hån mot ens personlighet. Lite som att påpeka alkoholdrickandet hos en med tydliga alkoholproblem som vägrar erkänna det.

Den som är mer avslappnad kan också hantera nyfikenhet bättre och skaka det av sig. Jag reagerade också med taggarna ut när jag hade en väldigt väldigt osund syn på min kropp och mitt ätande. Idag erkänner jag utan förbehåll att allt var befogat även om jag naturligtvis sa tvärtom då.

+1, bra skrivet.

Eddie Vedder
2011-08-24, 14:30
Eh, okej? Det säger du med 100 % säkerhet?

Nej det gör jag inte.

Jag känner mig inte på något vist osund till min kropp eller ätande, snarare tvärtom. Förr hade jag den livsstilen men efter att jag började träna seriöst och äta bra så skulle jag vilja påstå att jag har en bra syn på det hela. Men det är lite jobbigt att så fort man stoppar in sin matlåda i micron så ska det likt förbannat kommenteras om vad det är för mat, varför man äter det samt att det luktar på något vis.

Den typen av försvarstal är ett praktexempel på hur det brukar låta till en början. :) Jag säger inte att det gäller dig men "Jag är bara intresserad", "jag mår mycket bättre av att leva så här" etc. är exakt så som det låter. Även om man vid självrannsakan vet att det egentligen inte är sant och att man x antal år senare även erkänner det.

Hur kommer det sig att du kände ett så stark behov av att svara mig och försvara dina val? Om du nu inte alls känner dig träffad menar jag.

lofito
2011-08-24, 14:34
Nej det gör jag inte.



Den typen av försvarstal är ett praktexempel på hur det brukar låta till en början. :) Jag säger inte att det gäller dig men "Jag är bara intresserad", "jag mår mycket bättre av att leva så här" etc. är exakt så som det låter. Även om man vid självrannsakan vet att det egentligen inte är sant och att man x antal år senare även erkänner det.

Hur kommer det sig att du kände ett så stark behov av att svara mig och försvara dina val? Om du nu inte alls känner dig träffad menar jag.

Varför skulle jag inte? Du gjorde ett uselt antagande om att "så är det", istället börjar du leka någon form av psykolog etc. Okej, jag har ingen sund inställning till mat och träning. Att de kommenterar min mat är för att jag har en osund syn på det hela.

Eddie Vedder
2011-08-24, 14:38
Varför skulle jag inte?

Därför att det inte var direkt riktat till dig och att du inte ens då har ett krav att enligt lag svara på forumdiskussioner. Jag blev mest lite fundersam på att du så snabbt kände behovet att gå i försvarsställning på ett inlägg som inte ens var riktat till dig.

polka_griis
2011-08-24, 14:59
Hm, de flesta i min umgängeskrets vet att jag räknar på allt jag äter, kör periodisk fasta och är överlag rätt nitisk av mig, men jag har inte upplevt några negativa eller jobbiga kommentarer kring det. Snarare är folk nyfikna och positiva.

Tolkia
2011-08-24, 21:09
Sanningen ligger väl någonstans mittemellan, som vanligt. Jag tror att många här är väl känsliga för kommentarer relativt hur de profilerar sig (träningsmänniska, hälsomedveten, kostmedveten, "brinner för kost och träning", träningsnörd, hälsonörd, floran av epitet är stor), men samtidigt finns det många som har förvånansvärt dålig koll på hur oartigt det faktiskt är att börja detaljanalysera och ifrågasätta vad folk äter offentligt. Även om man t.ex. skulle ha anledning att oroa sig för personens hälsa, så är inte det något man hanterar genom att ställa vederbörande mot väggen i jobbets lunchrum. Det här gäller f.ö. även åt andra hållet; "får du äta det där?", "skall du verkligen ha en korv till?", "du har bra kapacitet" när någon tar mer, eller varför inte favoriten apropå den runda vegetarianens kroppshydda: Men är inte du vegetarian?" (underförstått: Hur kan man vara tjock då?)

sstt84
2011-08-25, 15:25
Många här säger att dessa kommentarer angående andras matvanor bara är "småprat" eller nyfikenhet (och det är det självklart ofta också!).

Men jag vet att många jag känner, både nära och ytligare, ofta blir irriterad och retar sig på att jag försöker få i mig rätt mängd bra mat, och att jag inte dricker alkohol.
Ändå är jag knappast någon fanatiker som måste äta 1 kg kyckling och kapslar varje lunch, utan jag äter varierad vanlig mat, men är noga med att kcal, prot, kol, fett, blir hyffsat bra balanserat.

Dom blir oftast sådär "tomt/tyst" förbannad och irriterad så dom måste vända sig bort och fnysa lite, för att dom vet att dom egentligen inte har nån anledning att bli det, men kan fortfarande inte låta bli att reta sig på det.
Men dom orkar inte ta reda på anledningen till varför man äter så och inte dricker alkohol, utan tror sig med säkerhet veta varför; "Att jag gör det för att det är farligt att dricka, och att man får nån farlig sjukdom om man inte äter rätt".
När man i själva verket gör det för att det känns bra, är intressant, och att det passar bäst för mig helt enkelt.
Så jag tror knappast att dessa kommentarer alltid är så oskyldiga, utan många stör sig faktiskt ordentligt på att man sköter kosten och inte dricker t ex.

TheIsh
2011-08-25, 15:52
Sanningen ligger väl någonstans mittemellan, som vanligt. Jag tror att många här är väl känsliga för kommentarer relativt hur de profilerar sig (träningsmänniska, hälsomedveten, kostmedveten, "brinner för kost och träning", träningsnörd, hälsonörd, floran av epitet är stor), men samtidigt finns det många som har förvånansvärt dålig koll på hur oartigt det faktiskt är att börja detaljanalysera och ifrågasätta vad folk äter offentligt. Även om man t.ex. skulle ha anledning att oroa sig för personens hälsa, så är inte det något man hanterar genom att ställa vederbörande mot väggen i jobbets lunchrum. Det här gäller f.ö. även åt andra hållet; "får du äta det där?", "skall du verkligen ha en korv till?", "du har bra kapacitet" när någon tar mer, eller varför inte favoriten apropå den runda vegetarianens kroppshydda: Men är inte du vegetarian?" (underförstått: Hur kan man vara tjock då?)

Jag skulle inte klassa internet som "offentligt" dock.

Underbart också hur det inte är okej att ifrågasätta en vuxen människas matvanor när man ser föräldrar varje gång man är till affären säga till sina barn -- "nej, det är inte lördag idag", "Såg du Sven-Donalds unge på dagis? Va tjock han blivit!". Det är är allt som oftast bara "snack". Helt enkelt "snack" som inte betyder mer eller mindre. Det är först när man tar åt sig det får någon som helst innebörd. Positiv eller negativ.
Man skulle kunna argumentera för att varje person som är det minsta fet är för fet. Andra anser att folk är "normala" när magen hänger över bältet.

När man är en del av normen är det ingen som säger något. Är man en synthare uppväxt i ett synthartätt samhälle och sedan flyttar till Raggarjäärvi mitt i norrland så får man räkna med att folk tycker annorlunda och då inte har någon majoritet längre. Ingen delar din syn på något. Har ni träffat en kostmedveten raggare någon gång? Har ni träffat en synthare som åker 50-tals bil?

Människor saknar objektivitet. Jag föredrar allt som oftast att inte bry mig.
Om någon undrar så svarar jag, men om de inte vill ha hjälp så tänker jag inte säga nått. Det är först när de tar åt sig.. Har de inte frågat så blir det i nio fall av tio en negativ respons ändå om jag säger något. Så varför ska jag bry mig?

I USA är det normalt att vara tjock. I andra länder är det normalt att vara smal. I Sverige är vi någonstans mitt emellan, och det skapar en jävla debatt.
En ovinnbar evighetsdebatt om jag får tro det.

Så länge man inte kan komma överens utan att prata, kan man likagärna ge fan i att bråka också.

Tolkia
2011-08-25, 16:06
Jag skulle inte klassa internet som "offentligt" dock.
"Offentligt" syftar här på ätande och kommenterande som ser där andra människor hör och ser, t.ex. i lunchrummet på jobbet, vid större släktsammankomster, på fester och inte på internet. Jag uppfattar det som att tråden handlar om detta och inte om vad folk skriver på forum som Kolozzeum. Och jo, det är oartigt att sticka näsan alltför djupt i vad och hur folk äter (min referens blir här etikettoraklet Magdalena Ribbing i vars etikettspalt frågan faktiskt ganska ofta dyker upp). Man kan välja att inte bry sig, men det gör det fortfarande inte OK.

TheIsh
2011-08-25, 16:23
"Offentligt" syftar här på ätande och kommenterande som ser där andra människor hör och ser, t.ex. i lunchrummet på jobbet, vid större släktsammankomster, på fester och inte på internet. Jag uppfattar det som att tråden handlar om detta och inte om vad folk skriver på forum som Kolozzeum. Och jo, det är oartigt att sticka näsan alltför djupt i vad och hur folk äter (min referens blir här etikettoraklet Magdalena Ribbing i vars etikettspalt frågan faktiskt ganska ofta dyker upp). Man kan välja att inte bry sig, men det gör det fortfarande inte OK.

Ok, jag missförstod dig angående internetgrejen. Och du missförstod mig haha. Jag menar att jag inte bryr mig punkt. Inte att jag inte bryr mig ifall folk tar illa vid sig. Sånt är bara onödigt. Därför jag skrev att jag svarar gärna, men inte öppnar upp en sådan konversation.

Stefan J
2011-08-25, 16:39
Vad är det med kost som är så speciellt? Varför ska folk ständigt kommentera, skämta, ifrågasätta, förlöjliga och på andra sätt lägga sig i vad och hur folk äter och inte väljer att äta?

Jag börjar bli enormt less på att folk håller på så här. Det har gått så långt att jag har börjat smyga och dölja hur jag äter och ljuga för att slippa allt det där. Äter man inte 6 gånger om dagen i relativt små portioner och käkar tonvis med snask och drar ut på krogen varje helg och super ordentligt blir man genast ifrågasatt. Det värsta för mig ändå hur folk ska kommentera hur mycket eller hur ofta jag äter. Jag äter 1 - 2 gånger om dagen och en vanlig måltid ligger ofta på mellan 2000 - 3000 kcal eftersom jag tycker det passar bäst för mig. Jag dricker heller inte alkohol och äter aldrig något slags snask som kanske framgick. Vad är det som är så provocerande av att avvika från normen när det gäller just kost? :confused:

Ahaha, har en byggare på jobbet som fick ett utbrott när han för 100:e gången fick frågan varför han äter sådär, han skällde ut medarbetaren efter noter. Sedan dess har han fått äta ifred :)

Fartman
2011-08-25, 18:36
Ort: Boden/Umeå

Hehe, du har en poäng. :D

Fast det jag syftade på är att krogen i grund och botten är ett ställe där det får serveras alkohol och att folk går dit för att dricka alkohol och umgås/dansa. Visst finns det dom som inte dricker, men dom är i minoritet.

Doctor Snuggles
2011-08-25, 19:27
Ahaha, har en byggare på jobbet som fick ett utbrott när han för 100:e gången fick frågan varför han äter sådär, han skällde ut medarbetaren efter noter. Sedan dess har han fått äta ifred :)

Nu tror alla istället att han fick roidrage. Winning.

stevebc
2011-08-25, 20:02
Man får lära sig att folk är konventionella och nyfikna idioter.

Senast på lunchen idag, hade med mig 1 l yoghurt och 4 dl havregryn (orkade inte laga mat då jag kom hem 22.30 dagen innan och jag betalar inte 80 spänn för kebab). Sätter mig ner vid ett bord med... "äldre kvinnor". Genast blir det skratt, kommentarer och någon som säger "det där ser jätteäckligt ut".

Jaha? Suck. Skrattar dock själv åt situationen, då jag vet hur bisarra (jämfört med medelsvensson) matvanor jag har. Men nu blir jag lite förbannad. Ät ni er jävla näringslösa sallad då. Ni kommer ändå inte få ligga.

Ahaha, har en byggare på jobbet som fick ett utbrott när han för 100:e gången fick frågan varför han äter sådär, han skällde ut medarbetaren efter noter. Sedan dess har han fått äta ifred :)Fan vad gött. Jag måste lära mig skälla ut folk.

Lite jobbigt som nyanställd och med minst erfarenhet av alla på företaget. Det är inte direkt svårt att ge mig sparken.

Tolkia
2011-08-25, 20:08
Genast blir det skratt, kommentarer och någon som säger "det där ser jätteäckligt ut".
Ja, god uppfostran är tyvärr inget som automatiskt kommer med åldern. Argh.

Ad historien med den roidande byggaren ovan: När jag var ny på mitt första jobb kunde arbetsplatsens kontrollfreak förstås inte låta bli att sticka näsan i min matlåda (som nog var rätt ordinär), och jag var feg och sade inte ifrån. Till slut råkade han dock göra det en lunch när vi satt vid samma bord som arbetsplatsens timidaste man, varpå denne totalt otippat reser sig och tokskäller ut kontrollfreaket; typ outlet of tio års samlade irritation. Folk tittade ... lite. :D Sedan fick jag (och andra) äta ifred, dock.

stevebc
2011-08-25, 20:11
Ad historien med den roidande byggaren ovan: När jag var ny på mitt första jobb kunde arbetsplatsens kontrollfreak förstås inte låta bli att sticka näsan i min matlåda (som nog var rätt ordinär), och jag var feg och sade inte ifrån. Till slut råkade han dock göra det en lunch när vi satt vid samma bord som arbetsplatsens timidaste man, varpå denne totalt otippat reser sig och tokskäller ut kontrollfreaket; typ outlet of tio års samlade irritation. Folk tittade ... lite. :D Sedan fick jag (och andra) äta ifred, dock.Ahahahaha! Fan vad nice. Jag gillar otippade utbrott.

Bjorneman
2011-08-25, 20:58
"Äter du kebab? Det får man inga muskler av!", gemene man är helt enkelt otroligt korkad.

Ademius
2011-08-25, 21:54
Ahaha, har en byggare på jobbet som fick ett utbrott när han för 100:e gången fick frågan varför han äter sådär, han skällde ut medarbetaren efter noter. Sedan dess har han fått äta ifred :) Borde prova den någon gång också när jag fått nog ordentligt, men kanske måste gå ett par för att jag ska kunna så att säga "pull it off". Delvis tror jag det är mitt eget fel eftersom jag försökt trolla/skämta bort det istället för att antingen säga ifrån, ge ett extremt tråkigt svar eller ignorera helt.

Hehe, du har en poäng. :D

Fast det jag syftade på är att krogen i grund och botten är ett ställe där det får serveras alkohol och att folk går dit för att dricka alkohol och umgås/dansa. Visst finns det dom som inte dricker, men dom är i minoritet. Kan tänka mig att den mentaliteten är betydligt starkare i Norrland än vad den är i Svea- och Götaland :thumbup:

Visst, gemene man förknippar säkerligen krogen med att dricka alkohol, jag ser det som ett sätt att komma ut i en annan miljö, socialisera med främlingar och umgås med vänner, kompisar och bekanta. Det är ju knappast ett måste att dricka alkohol för att man går på krogen. Mina vänner börjar vänja sig, fick en kommentar igår av en bekant, men jag svarade inte ens och så var det inget mer med det. Jag brukar försöka undvika tillställningar där huvudsyftet är att dricka alkohol, sådant känns bara meningslöst och folk är inte sig själva direkt. Som student är det vanligt att folk i min omgivning så att säga går på krogen. För mig känns det inte alls konstigt att besöka nationsklubbar och pubar utan att dricka alkohol iaf. Den underförstådda överenskommelsen är väl att jag inte kommenterar deras drickande och de kommenterar inte att jag avstår :)

Fartman
2011-08-25, 22:22
Borde prova den någon gång också när jag fått nog ordentligt, men kanske måste gå ett par för att jag ska kunna så att säga "pull it off". Delvis tror jag det är mitt eget fel eftersom jag försökt trolla/skämta bort det istället för att antingen säga ifrån, ge ett extremt tråkigt svar eller ignorera helt.

Kan tänka mig att den mentaliteten är betydligt starkare i Norrland än vad den är i Svea- och Götaland :thumbup:

Visst, gemene man förknippar säkerligen krogen med att dricka alkohol, jag ser det som ett sätt att komma ut i en annan miljö, socialisera med främlingar och umgås med vänner, kompisar och bekanta. Det är ju knappast ett måste att dricka alkohol för att man går på krogen. Mina vänner börjar vänja sig, fick en kommentar igår av en bekant, men jag svarade inte ens och så var det inget mer med det. Jag brukar försöka undvika tillställningar där huvudsyftet är att dricka alkohol, sådant känns bara meningslöst och folk är inte sig själva direkt. Som student är det vanligt att folk i min omgivning så att säga går på krogen. För mig känns det inte alls konstigt att besöka nationsklubbar och pubar utan att dricka alkohol iaf. Den underförstådda överenskommelsen är väl att jag inte kommenterar deras drickande och de kommenterar inte att jag avstår :)

Låter som en sund inställning. I just studentmiljön kan ju annars inställningen till alkohol och festande bli något pubertal och rent ut av fånig med grupptryck osv.

lofito
2011-08-26, 05:55
Ahaha, har en byggare på jobbet som fick ett utbrott när han för 100:e gången fick frågan varför han äter sådär, han skällde ut medarbetaren efter noter. Sedan dess har han fått äta ifred :)

HAHA! Kan du inte berätta lite hur det gick till?

tokborn
2011-08-26, 07:45
Låter som en sund inställning. I just studentmiljön kan ju annars inställningen till alkohol och festande bli något pubertal och rent ut av fånig med grupptryck osv.

Angående studentmiljö, var på München Hoben (ölfest i Linköping i samband med terminsstarten). Stöter på en tjej som nästan direkt säger "gå inte iväg bara för att jag är nykter och inte dricker". Jag hade druckit lite och i hennes erfarenhet var det många som struntade i henne bara för att hon inte dricker... som sagt fånigt.

I övrigt skrockar jag bara om någon kommenterar min kost (vilket jag nästan kommit att förvänta mig av min omgivning, blir nästan besviken om ingen säger nått). Jag lever i stereotypen "kastare" (inom friidrotten utövare av kastgrenar) och i princip förväntas kastare leva som Ricky Bruch när det gällar matintag!

Jonas N
2011-08-26, 09:07
En lösning vore att kolozzeum formar sitt eget lilla samhälle där alla kan äta lika bra. Troligtvis skulle det dock inte ta lång tid innan han som bara käkar keso/kyckling lägger en kommentar när han som bara käkar kapslar plockar fram sin dosett i lunchrummet och undrar om det verkligen är hälsosamt att äta som han gör.

Stefan J
2011-08-26, 11:37
HAHA! Kan du inte berätta lite hur det gick till?

Kommer inte ihåg i detalj, men byggaren dietade inför decembercupen/luciapokalen och var väl lite tärd och sur. När han då återigen fick frågan om vad han äter och varför, eller om det var hur man kan äta varm mat till frukost så exploderade han och på väldigt bred skånska skrek amen för helvete, hur jävla intressant kan det vara vad jag äter? Varje jävla dag måste någon kommentera vad jag äter, jag är så trött på det osv osv. Han höll på en stund och var jättearg :) Mycket lustigt!

Han blev fly förbannad en gång också när jag gömde hans lunch, jag hade tömt hans låda och ersatt innehållet med ett äpple, en morot och ett ensamt salladsblad i lunchlådan. Fast han är mörkhyad såg man hur han blev allt rödare och rödare i huvudet.

Reaper123
2011-08-26, 13:30
Har periodvis haft problem med att folk kommenterar min matvanor, samt min rejäla viktnedgång.

Till en början så orkade jag inte bry mig, dock vart det lite väl mycket för mig psykiskt på slutet av deffen så sa jag helt enkelt precis som det var! Varit så gott som knäpptyst sen dess mer än att jag ibland på lunchen får höra "jasså, kyckling idag igen" eller när jag på en företagsfest vräkte i mig 1kg kött, men inte undra på det när jag "bantade"! :D

När tårtan skickas runt på jobbet nöjer dom sig numera med ett "tack, men nej tack!" då dom helt enkelt insett att jag är principfast!

Så gäller nog att sätta ner foten, om man nu störs av det. Annars skiter man helt enkelt i vad folk säger och håller sig till sitt!

Värt att notera är att dessa är 20-30 år älder än mig och har väldigt svårt att förstå hur man kan överleva på lunch+middag!

stevebc
2011-08-26, 20:08
Har periodvis haft problem med att folk kommenterar min matvanor, samt min rejäla viktnedgång.

Till en början så orkade jag inte bry mig, dock vart det lite väl mycket för mig psykiskt på slutet av deffen så sa jag helt enkelt precis som det var! Varit så gott som knäpptyst sen dess mer än att jag ibland på lunchen får höra "jasså, kyckling idag igen" eller när jag på en företagsfest vräkte i mig 1kg kött, men inte undra på det när jag "bantade"! :D

När tårtan skickas runt på jobbet nöjer dom sig numera med ett "tack, men nej tack!" då dom helt enkelt insett att jag är principfast!

Så gäller nog att sätta ner foten, om man nu störs av det. Annars skiter man helt enkelt i vad folk säger och håller sig till sitt!

Värt att notera är att dessa är 20-30 år älder än mig och har väldigt svårt att förstå hur man kan överleva på lunch+middag!Hehe, mjo. Dom får ju "blodsockerfall" om dom inte äter ett äpple eller fikabröd varannan timme.

JB12K
2011-08-26, 21:06
Händer väl då och då. Jag hävdar då alltid att det jag äter är det godaste jag vet. Även om det är typ en burk tonfisk med ett par brödskivor för att jag var för lat för att göra i ordning något roligare.

Att äta saker för att det är gott är accepterat.

Yeahvlen
2011-08-26, 23:27
Jag håller med. Det är jobbigt när folk kommenterar stup i ett.

På jobbet låter det ibland "Det funkar att äta så mycket tills du blir 30".

Att jag äter mitt i natten när jag sutat jobbet påpekar enstaka personer ibland också. Det är inte bra det heller, men det funkar när man är ung.

Ett tag hade jag mycket ägg hemma och käkade därför mycket äggröra. Då skulle jag få höga kolesterolvärden och dö i en hjärtinfarkt innan jag blev 30, ifall jag fortsatte i samma stil.

Att jag inte äter 35 mindre måltider, eller 2-3 st små frukostar från 06.00 - 09.00 när det är dagskift, att jag äter för sällan osv är andra småsaker som påpekats ibland. Men det är väl så när man "sticker ut".

Undra ifall det är något med 30års åldern hos "vanligt folk". Det ska hända en massa grejer då:D

NoGoodDeed
2011-08-28, 14:36
Lyckligtvis vet vi att man inte dör av ägg idag och vi kan således äta en platta på några dagar och fortfarande finnas på gymet nästa vecka. Ägg is the shit!