handdator

Visa fullständig version : Dips med vikt, farligt?


2FAST4U
2011-08-20, 08:54
hej hej.

har försökt att söka men hittar inget bra. *cry*

men rubriken säger väl det mesta, är dips med vikt farligt?

pratade med en kille som jag brukar träna med och när han såg att jag börjat använda viktbälte så sa han att jag skulle sluta direkt. Att EN av hans kompisar hade skadat axeln.

kan dips med vikt vara en farlig övning eller hade bara den här killen "otur" eller dålig teknik? själv kör jag så att armbågarna är under 90 grader om ni förstår vad jag menar, och jag lutar lite framåt. max 45 grader, inte mer iallafall.

MVH:thumbup:

vicarious
2011-08-20, 08:57
Inte farlig men visst kan man få problem med axlarna av den. Skulle säga att det beror på individen och utförande.

Frantic
2011-08-20, 09:01
Inte farlig men visst kan man få problem med axlarna av den. Skulle säga att det beror på individen och utförande.

Något sånt ja.

Jag har fått axelproblem av den men det finns gott om folk som kör den helt smärtfritt.

Springer
2011-08-20, 09:01
Finns det något utförande som är säkrare än andra? Kör dips med kroppsvikt (69 kg).

Johan.P
2011-08-20, 09:17
Jag fick också problem med axlarna när jag körde dips, som tur var inget bestående. Jag fick ändå instruktioner från personal på gymmet hur rörelsen skulle utföras, men det kanske smög in sig dålig teknik vid högre belastning.

entropy
2011-08-20, 10:21
Dips är en övning som ofta ger axelproblem. Därmed inte sagt att du kommer få det eller att det finns någon anledning att oroa sig om allt känns bra när du utför övningen.

Woody R
2011-08-20, 10:26
Jag körde mycket dips förut, fick ont i axlarna efter ett tag då jag körde ganska tungt, hängde på 70kg osv... Om jag skulle börja köra det igen så blir det inga tunga vikter blir nog mest kroppsvikten.

von huff
2011-08-20, 10:30
Experterna får säga vad dom vill men jag skull einte rekommendera riktigt tunga dips, känn sinte alls naturligt för axlarna

Ne0phyte
2011-08-20, 10:41
Jag körde mycket tunga dips förut. Fick problem med ac-leden och axlarna. Menmen, det var bara dumt av mig att köra det även fast det gjorde ont och inte lyssna på kroppen. Har flera polare som kör det smärtfritt.

Bluesparv
2011-08-20, 10:50
Mina axlar blev tvärtemot alla andras (?) bättre av dips. Då varierade jag ändå tunga 3:or med högreps på KV. Skyndade dock väääääldigt långsamt och körde inte maxdjupa när vikter hängdes på, bara lagom ner i tävlingsdjup och upp.

mathsa
2011-08-20, 10:55
Jag fick problem med mina axlar och kör inte dips så ofta längre,e nog så att vissa klara köra och vissa inte.Ska börja köra igen fast inte varje pass som jag gjorde innan.

Endorah
2011-08-20, 11:02
jag har inte kört dips på nästan ett år. Fick obehag i axeln när jag gjorde själva övningen.

BisseN
2011-08-20, 11:11
Mina axlar blev tvärtemot alla andras (?) bättre av dips. Då varierade jag ändå tunga 3:or med högreps på KV. Skyndade dock väääääldigt långsamt och körde inte maxdjupa när vikter hängdes på, bara lagom ner i tävlingsdjup och upp.

+1 Samma här, jag brukar va stel¨på första setet, kan ju vara roligt att köra 10 reppare med vikt istället för 20-40 reps utan vikt..

2FAST4U
2011-08-20, 11:11
det verkar vara lite blandat, mest skador tyvärr^^

men i början när jag började med dips så gjorde det lite ont, men det försvann efter en månad och nu känner jag inte ens av nått "ont" längre.

har än så länge bara kört med 20 kg, (7x3) och planerar inte på att öka snabbt.

kommer att prova och se hur det känns efter ett tag. :hbang:

tack för all feedback*cupid*

lofito
2011-08-20, 11:12
Jag känner inget obehag i axeln när jag utför dips, men de senaste 2 veckorna har jag känt mig väldigt stel i vänstra axeln. När jag inte använder min vänstra arm så känns den "trött" på något sätt, samtidigt som den är lite stel, som om det vore en mindre tyngd man gick med hela tiden. Dessutom kör jag endast med egen kroppsvikt (70 kg). Vet inte om det beror på det eller inte?

Sheogorath
2011-08-20, 11:20
Breda dips är en av de snällaste övningarna för min bråkiga högeraxel. Den och uppåtlutande bröstövningar vet jag att jag i stort sett alltid kan göra, oavsett belastning eller hur min dagsform är.

Till TS: känns det bra är det bra. Se till att formen är god. Det finns miljoner bröst- och tricepsövningar att välja bland, så funkar inte en är det ingen förlust.