handdator

Visa fullständig version : Vad äter ni under bulk?


krille93
2011-08-20, 01:32
Som rubriken lyder, vad äter ni under bulk som ni inte äter annars?? Äter ni bara mera mat av det ni äter eller hur gör nì? Och hur högt kcal överskott ligger ni på i snitt per dag då?, protein, kolhydrater, fett o så?

Undrar lite vad som behövs för att man ska lägga på sig lite massa :D och inte för mycket fett, då blir det bara jobbigt att bli av med det sen när det blir deff *gah!*


Tack på förhand! :hbang:

zeusden1
2011-08-20, 02:07
Kolhydrater.

MtotheM
2011-08-20, 02:36
Som rubriken lyder, vad äter ni under bulk som ni inte äter annars?? Äter ni bara mera mat av det ni äter eller hur gör nì? Och hur högt kcal överskott ligger ni på i snitt per dag då?, protein, kolhydrater, fett o så?

Undrar lite vad som behövs för att man ska lägga på sig lite massa :D och inte för mycket fett, då blir det bara jobbigt att bli av med det sen när det blir deff *gah!*


Tack på förhand! :hbang:

Jag skulle rekommendera dessa makronutrient riktmärken:

2g+/kg kroppsvikt protein.
ca 1g/kg kroppsvikt fett.
Så mycket kolhydrater du vill.

Vill du inte öka för mycket i fettmassa så lägg dig på ett hyfsat lågt kaloriunderskott, typ 200 (om allt lägger sig som fett som det förhoppningsvis inte gör, så motsvarar det runt 200g/vecka. Om det däremot läggs på även väldigt lite muskelmassa så blir siffran signifikant mindre).

lofito
2011-08-20, 07:16
Jag skulle rekommendera dessa makronutrient riktmärken:

2g+/kg kroppsvikt protein.
ca 1g/kg kroppsvikt fett.
Så mycket kolhydrater du vill.

Vill du inte öka för mycket i fettmassa så lägg dig på ett hyfsat lågt kaloriunderskott, typ 200 (om allt lägger sig som fett som det förhoppningsvis inte gör, så motsvarar det runt 200g/vecka. Om det däremot läggs på även väldigt lite muskelmassa så blir siffran signifikant mindre).

Nog för att ditt exempel kring kaloriunderskottet är ganska lågt vilket gör att han kommer att tappa lite vikt, men nu pratar han ju om viktuppgång - så kaloriunderskott är ju inte önskvärt i detta sammanhang.

Ronn
2011-08-20, 07:31
Extra av allt eller något extra gott.

Pansartax
2011-08-20, 07:56
Husmanskost.

OneManArmy
2011-08-20, 08:04
Extra mycket mat, brukar pressa in nåt mellanmål även fast jag inte är hungrig.
Inga light produkter utan bara fullfeta saker och rejäla portioner :)

lofito
2011-08-20, 08:09
Jag förstår inte riktigt definitionen av "mat - under bulk" kontra "mat - under deff".
Man kan äta samma mat under båda formerna, bara att man äter lite mer under en bulk.
Verkar som att vissa fått för sig att vid deff så äter man någon annan sorts mat i jämförelse med bulk, så behöver ju inte fallet vara. Visst kanske man äter mer energitätt och unnar sig mer, men maten behöver ju inte skilja nämnvärt mycket, ens om något.

kettlebellGuden
2011-08-20, 08:16
Jag förstår inte riktigt definitionen av "mat - under bulk" kontra "mat - under deff".
Man kan äta samma mat under båda formerna, bara att man äter lite mer under en bulk.
Verkar som att vissa fått för sig att vid deff så äter man någon annan sorts mat i jämförelse med bulk, så behöver ju inte fallet vara. Visst kanske man äter mer energitätt och unnar sig mer, men maten behöver ju inte skilja nämnvärt mycket, ens om något.

deff : ris + torsk.

bulk: mcdonalds + pizza.

:thumbup:

Det är vad jag tror det rör sig om.

lofito
2011-08-20, 08:23
deff : ris + torsk.

bulk: mcdonalds + pizza.

:thumbup:

Det är vad jag tror det rör sig om.

Du kan käka mcdonalds + pizza under deff likväl såvida du inte överstiger kaloribudget. Inget jag skulle rekommendera eller göra, men om vi bara ser till mitt tidigare inlägg och det jag lade fram kring matens skillnad under bulk och deff.

King Grub
2011-08-20, 08:25
Rent hälsomässigt är det sämre att äta mycket socker och skräp vid överätning än underätning.

kettlebellGuden
2011-08-20, 08:27
Du kan käka mcdonalds + pizza under deff likväl såvida du inte överstiger kaloribudget. Inget jag skulle rekommendera eller göra, men om vi bara ser till mitt tidigare inlägg och det jag lade fram kring matens skillnad under bulk och deff.

Jag menade att väldigt många ser på deff som enbart ris + torsk, oc bulk som grisa 24/7. *rolleyes*

kettlebellGuden
2011-08-20, 08:30
Rent hälsomässigt är det sämre att äta mycket socker [...] vid överätning.

Det här tyckte jag var intressant.

Du menar alltså att det kanske inte är så jättegrejt att höja kolhydratsintaget från 100 till 300 när jag går från deff till bulk? Hade tänkt sköta det genom att lägga till några kg grönsaker, men det är alltså farligare att köra high-carb på överskott än underskott?

vicarious
2011-08-20, 08:34
Det här tyckte jag var intressant.

Du menar alltså att det kanske inte är så jättegrejt att höja kolhydratsintaget från 100 till 300 när jag går från deff till bulk? Hade tänkt sköta det genom att lägga till några kg grönsaker, men det är alltså farligare att köra high-carb på överskott än underskott?

Hur kan du tolka det Grub skrev så? :confused:

Eddie Vedder
2011-08-20, 08:35
Det här tyckte jag var intressant.

Du menar alltså att det kanske inte är så jättegrejt att höja kolhydratsintaget från 100 till 300 när jag går från deff till bulk? Hade tänkt sköta det genom att lägga till några kg grönsaker, men det är alltså farligare att köra high-carb på överskott än underskott?

Han menade just socker, inte kolhydrater överlag. Klarar din mage av ett par kg grönsaker lär det inte vara direkt dåligt och kan det inte jämföras med att fylla upp med godis.

kettlebellGuden
2011-08-20, 08:36
Hur kan du tolka det Grub skrev så? :confused:

"Rent hälsomässigt är det sämre att äta mycket socker och skräp vid överätning än underätning. "


Hur kan du inte läsa det så?? "äta mer kolisar (och "skräp") vid överätning är sämre än att göra detsamma vid underätning" no?

Eddie Vedder
2011-08-20, 08:38
"Rent hälsomässigt är det sämre att äta mycket socker och skräp vid överätning än underätning. "


Hur kan du inte läsa det så?? "äta mer kolisar (och "skräp") vid överätning är sämre än att göra detsamma vid underätning" no?

Det är nog ganska få som skulle klassa in grönsaker i kategorin "skräp". Det enda som jag kan komma på är som sagt om din mage reagerar. Men så måste det ju inte bli.

vicarious
2011-08-20, 08:39
"Rent hälsomässigt är det sämre att äta mycket socker och skräp vid överätning än underätning. "


Hur kan du inte läsa det så?? "äta mer kolisar (och "skräp") vid överätning är sämre än att göra detsamma vid underätning" no?

Hur du får grönsaker att falla in under kategorin skräp eller socker förstår jag inte.

kettlebellGuden
2011-08-20, 08:40
Han menade just socker, inte kolhydrater överlag. Klarar din mage av ett par kg grönsaker lär det inte vara direkt dåligt och kan det inte jämföras med att fylla upp med godis.

Ok, tack för klargörelsen. Jag som missförstod ordet "socker" här.

Det är nog ganska få som skulle klassa in grönsaker i kategorin "skräp". Det enda som jag kan komma på är som sagt om din mage reagerar. Men så måste det ju inte bli.

Ditt tidigare inlägg kom upp för mig efter jag postat.

kettlebellGuden
2011-08-20, 08:41
Hur du får grönsaker att falla in under kategorin skräp eller socker förstår jag inte.

jag placerar alla kolhydrater i kategorin socker.. tydligen gör inte gruben det.. men strunt samma. Eddie klargjorde för mig.

King Grub
2011-08-20, 09:01
jag placerar alla kolhydrater i kategorin socker.. tydligen gör inte gruben det.

Nej, bara socker...

Även om alla kolhydrater blir socker i slutändan är det stor skillnad på hur dom metaboliseras och hur dom påverkar beroende på om det är socker eller stärkelse vid tillfället för intaget.

svag74
2011-08-20, 09:15
Jag börjar undra om det finns någon, någonstans, på ett forum, som är konsekvent lika snäll och prestigelöst hjälpsam som grubben alltid är?

Sorry OT, men man kan ju inte låta bli att lägga märke till det gång på gång.

kettlebellGuden
2011-08-20, 09:50
Nej, bara socker...

Även om alla kolhydrater blir socker i slutändan är det stor skillnad på hur dom metaboliseras och hur dom påverkar beroende på om det är socker eller stärkelse vid tillfället för intaget.

Det är viss språkförbistring bara. När jag tänker "socker" så tänker jag (förmodligen liksom de flesta?) på sockerarter generellt och inte sackaros/strösocker specifikt.

kettlebellGuden
2011-08-20, 09:52
Jag börjar undra om det finns någon, någonstans, på ett forum, som är konsekvent lika snäll och prestigelöst hjälpsam som grubben alltid är?

Sorry OT, men man kan ju inte låta bli att lägga märke till det gång på gång.

Tycker väl iofs att det är utmärkande för de flesta på det här (och de flesta andra) forat?

Ronn
2011-08-20, 10:03
Fast det är ju inte kolhydraterna i sig utan fruktosen i socker som är onyttig

kettlebellGuden
2011-08-20, 10:09
Fast det är ju inte kolhydraterna i sig utan fruktosen i socker som är onyttig

... vilket förstås är varför jag blev förvånad när jag trodde Grub påstod att äta mycket kolhydrater var dåligt när man överåt.

att fruktos skulle vara onyttigare än annat är ju en debatt för sig själv. :D

Kimkay
2011-08-20, 10:10
Ontopic så äter jag som på kaloriunderskott, fast på kaloriöverskott. :D

benacii
2011-08-20, 13:10
äter mycket mer kolhydrater. t.ex. mycket mer pasta, kanske unna sig med någon god sås till. vaniljkesella ist för vanlig etc. fettet ökar oxå då pga energitätare produkter.

difeddy
2011-08-20, 13:16
Husmanskost som vicarious skrev. Mindre protein och mer kolhydrater.

Sniggel
2011-08-20, 13:25
När man säger "socker" i dagligt tal så verkar folk uppfatta det på olika vis. Detta är vad jag uppfattat att folk tycker att det betyder:

1. Sackaros
2. Mono- och disackarider (glukos, fruktos, sackaros, maltos osv...)
3. Kolhydrater

Jag antar att mono- och disackarider är mest korrekt men men jag själv tolkar "socker" som sackaros, dvs "bordssocker". Detta är vad Grub menade också antar jag. Glukos är ju en monosackarid men den har inte alls samma negativa effekter som t ex sackaros eller fruktos.

MtotheM
2011-08-20, 13:43
Nog för att ditt exempel kring kaloriunderskottet är ganska lågt vilket gör att han kommer att tappa lite vikt, men nu pratar han ju om viktuppgång - så kaloriunderskott är ju inte önskvärt i detta sammanhang.

Jag menade såklart kaloriöverskott.