handdator

Visa fullständig version : får lätt håll vid löpträning


MackanNilzzon
2011-08-19, 16:17
Hej, är ny här !! :), och hoppas ni kan hjälpa mig, har börjat träna mycket det senaste halvåret, är 16 år (blir 17 snart)

jag får lätt håll när jag springer, även fast jag springer några timmar efter måltid, nyligen har jag testat att springa innan frukost, då jag endast tagit några dextrotabletter, så är det farligt att inte ha ätit innan man löper (springer cirka 7,2 km/tillfället), frågan är då: måste man äta någon måltid innan eller räcker det med "något som inte mättar" (dextro) ??? tips,hjälp uppskattas :)

victor_n
2011-08-19, 16:22
Hej, är ny här !! :), och hoppas ni kan hjälpa mig, har börjat träna mycket det senaste halvåret, är 16 år (blir 17 snart)

jag får lätt håll när jag springer, även fast jag springer några timmar efter måltid, nyligen har jag testat att springa innan frukost, då jag endast tagit några dextrotabletter, så är det farligt att inte ha ätit innan man löper (springer cirka 7,2 km/tillfället), frågan är då: måste man äta någon måltid innan eller räcker det med "något som inte mättar" (dextro) ??? tips,hjälp uppskattas :)

Albatross!

Loke
2011-08-19, 17:12
Har du tränat länge? Håll brukar minska efter ett antal pass i min erfarenhet.

Karvig
2011-08-19, 17:35
Har du tränat länge? Håll brukar minska efter ett antal pass i min erfarenhet.

+1. Jag var sjukt känslig för ett par år sedan. Stålsatte mig och tränade igenom det och sen dess kan jag springa direkt efter måltider utan att få några känningar.

r1kkie
2011-08-19, 18:33
Under någon försäsong när jag lirade fotboll så löptränade vi mycket. Då fick jag typ jämt håll, spelade ingen roll om jag ätit eller ej. Det som fungerade för mig var att dricka 1-2 liter vätska 1h innan passet och de gjorde susen för mig.

bear.flowertwig
2011-08-19, 18:45
Har du tränat länge? Håll brukar minska efter ett antal pass i min erfarenhet.

+1. Jag var sjukt känslig för ett par år sedan. Stålsatte mig och tränade igenom det och sen dess kan jag springa direkt efter måltider utan att få några känningar.

+1. Det har bara med vana att göra för mig. Får det aldrig numera men förr när jag sprang sporadiskt (nån gång i veckan) dök det upp ibland.

SiSenior
2011-08-19, 19:21
Angående håll, vad som kan ha orsakat den och hur den undviks: http://traningslara.se/hall-vid-traning-vad-ar-orsaken/

Catstyle
2011-08-19, 19:59
Även för mig var det en fråga om träningsmängd. Besväras så gott som aldrig av det nu för tiden.

För övrigt går det fint att träna direkt på morgonen, du behöver inte äta dextrosol innan.

MackanNilzzon
2011-08-20, 18:29
Tack alla för svaren!!! :)