handdator

Visa fullständig version : Fispulver


Metal_boy_
2003-12-19, 19:26
Vad är det igentligen för Fispulver dom har i färdiga köttbullar!?
va tvungen att köpa färdiga köttbullar för nån dag sen pga brist på tid o hela kylen luktar dass när dom ligger där! va fan trycker dom i dom där fisbullarna igentligen..jag menar magen vaknar ju till av dom me:)

King Grub
2003-12-19, 19:30
Vanliga hederliga Scan:s innehåller, i fallande ordning, griskött, nötkött, vatten, potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, jästextrakt, köttbuljongextrakt.

Jag vet inte vad det kan vara. Kanske just din mage är extra känslig för någon av ingredienserna?

Metal_boy_
2003-12-19, 19:47
Originally posted by King Grub
Vanliga hederliga Scan:s innehåller, i fallande ordning, griskött, nötkött, vatten, potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, jästextrakt, köttbuljongextrakt.

Jag vet inte vad det kan vara. Kanske just din mage är extra känslig för någon av ingredienserna?

jo magen e nog lite känslig men dom flesta färdiga köttbullar luktar ju skumt asså

Metal_boy_
2003-12-19, 19:49
förresten när du ändå e i farten kan jag passa på att fråga om proteinet i min proteindrink förstörs då jag häller den över gröten både för lite söthets skull och smak??tänkte att den blir ju varm?

King Grub
2003-12-19, 19:55
Originally posted by Metal_boy_
förresten när du ändå e i farten kan jag passa på att fråga om proteinet i min proteindrink förstörs då jag häller den över gröten både för lite söthets skull och smak??tänkte att den blir ju varm?

Nej, det förstörs inte. Det kan denatureras, men du kan tillgodogöra dig proteinet i alla fall. Skulle proteinet bli värdelöst av att hettas upp skulle proteinet i kött och kyckling och fisk också bli det.

TCOG
2003-12-19, 19:55
Originally posted by Metal_boy_


jo magen e nog lite känslig men dom flesta färdiga köttbullar luktar ju skumt asså

jag vet....speciellt när man ska öppna dom så kommer det en hel del stank....brukar vara scans köttbullar...(färdiglagade)

Metal_boy_
2003-12-19, 19:57
Originally posted by King Grub


Nej, det förstörs inte. Det kan denatureras, men du kan tillgodogöra dig proteinet i alla fall. Skulle proteinet bli värdelöst av att hettas upp skulle proteinet i kött och kyckling och fisk också bli det.

:smash: vad trög jag e ..tur att du finns du har slaktat många av mina funderingar:thumbup: vad betyder denatureras?

Metal_boy_
2003-12-19, 19:59
Originally posted by TCOG


jag vet....speciellt när man ska öppna dom så kommer det en hel del stank....brukar vara scans köttbullar...(färdiglagade)

precis hehe det stinker mök.. tur att man föredrar hemlagat =)

King Grub
2003-12-19, 20:00
Originally posted by Metal_boy_


:smash: vad trög jag e ..tur att du finns du har slaktat många av mina funderingar:thumbup: vad betyder denatureras?

Protein är som en tråd av aminosyror. Icke-denaturerat protein är lindad som ett garnnystad, medan det nystar upp sig vid denaturering, till en enda lång tråd. Detta spelar ingen större roll näringsmässigt, eftersom protein ändå denatureras i magsäcken.

Metal_boy_
2003-12-19, 20:01
Originally posted by King Grub


Protein är som en tråd av aminosyror. Icke-denaturerat protein är lindad som ett garnnystad, medan det nystar upp sig vid denaturering, till en enda lång tråd. Detta spelar ingen större roll näringsmässigt, eftersom protein ändå denatureras i magsäcken.

aha ok så med andra ord tar musklerna upp proteinet lika bra kallt som varmt?

King Grub
2003-12-19, 20:08
Originally posted by Metal_boy_


aha ok så med andra ord tar musklerna upp proteinet lika bra kallt som varmt?

Javisst.

Metal_boy_
2003-12-19, 20:43
Originally posted by King Grub


Javisst.

tack för hjälpen :thumbup:

aliquis
2003-12-20, 01:28
Originally posted by Metal_boy_
precis hehe det stinker mök.. tur att man föredrar hemlagat =)

konstigt att halvruttna djurkroppar luktar skit :thefinger

Metal_boy_
2003-12-20, 11:28
Originally posted by aliquis


konstigt att halvruttna djurkroppar luktar skit :thefinger

iofs inte

King Grub
2003-12-20, 11:40
Originally posted by aliquis


konstigt att halvruttna djurkroppar luktar skit :thefinger

Det gör rutten kål också. :thefinger Förresten behöver den inte ens vara rutten för att stinka.

Sverker
2003-12-20, 15:41
Originally posted by aliquis


konstigt att halvruttna djurkroppar luktar skit :thefinger

Ren överlevnads signal. Det är meningen att vi inte skall äta föda som håller på att brytas ned av olika " elaka " bakterier och svampar.
Allt för att undvika olika maginfektioner.

Ren kuriosa är att det är främst olika aminosyror som när de bryts ned bildar nya illaluktande föreninger som :

cadaverin ( från lysin ) och

putrecin ( från ornitin eller arginin ).