handdator

Visa fullständig version : Undvik volym, endast styrka - Hur?


fredrik1
2011-08-19, 10:28
Hej,

Har en kort och simpel fråga - Hur ska jag träna för att undvika volym men bygga så mycket styrka som möjligt? Tunga 1or och 2or?


//L

Kimkay
2011-08-19, 10:33
Lågreps

krokodille
2011-08-19, 10:34
För att bli stark krävs muskler. Muskler tar plats. 1+1 är simpel matematik? Nej men jag tror inte du kan undvika en liten ökning i massa. Den kommer ju som sagt vare sig man villk eller inte vid träning. Har då jag fått lära mig. Men att undvika höga reps är väll det bästa tror jag. Undvika hypertrofi.

hurril
2011-08-19, 10:35
Håll kosten tight, träna väldigt specifikt - dvs just de moment du vill bli starkast i och de (få) övningar som ger bäst transfer för dem.

Leifallan
2011-08-19, 10:43
Bra råd!

fredrik1
2011-08-19, 11:16
Oj, menade vilket repsanta ljag skulle lägga mig på, dock är dessa råd bra också!

vicarious
2011-08-19, 12:19
1-5 kanske.

Per N
2011-08-19, 12:22
Håller du på med viktklassport? Dan john har skrivit en riktigt bra artikeln om det, ska se ifall jag kan hitta den.

fredrik1
2011-08-19, 12:29
Håller du på med viktklassport? Dan john har skrivit en riktigt bra artikeln om det, ska se ifall jag kan hitta den.

Det skulle vara skitschysst!

Fredrik_S
2011-08-19, 12:46
ligger du på ett kaloriöverskott får du större muskler oavsett om du kör ettor eller tjugor
Det absolut viktigaste är att du väger dig väldigt ofta och aldrig ligger på ett kcalöverskott om du vill ligga still i vikt.

Iron claw
2011-08-19, 19:54
Håller du på med viktklassport? Dan john har skrivit en riktigt bra artikeln om det, ska se ifall jag kan hitta den.

Hittade du artikeln?

fredrik1
2011-08-19, 19:55
Skulle någon vänlig själ kunna länka en studie som påvisar detta, farsan är envis som en åsna och vägrar att inse att 10-15 reps ger stora muskler utan särskilt mycket styrka, tack.

dyxeldoff
2011-08-19, 21:03
För att bli stark krävs muskler. Muskler tar plats. 1+1 är simpel matematik? Nej men jag tror inte du kan undvika en liten ökning i massa. Den kommer ju som sagt vare sig man villk eller inte vid träning. Har då jag fått lära mig. Men att undvika höga reps är väll det bästa tror jag. Undvika hypertrofi.

sm 1a i -67,5
Nisse Forsman Sundsvalls AK
vikt 66,45
böj 245,00
bänk 170,00
mark 222,50

i så fall existerar inte denna människa

kör SL lik träning på allt sattsa på fiberomvandling explosivitet och låg reps
är mitt tipps

Dance
2011-08-19, 21:19
Vaddå ger få rep mer styrka(uthållighet) än många rep???

Kim1003
2011-08-19, 21:35
Kör lågreps.

Men sen behöver du nog inte oroa dig att vakna upp som hulken om du kör högreps.

filmjölk
2011-08-19, 21:36
Kcalöverskott , mkt protein 2g/kg kv eller mer, och ett gammalt Arnoldprogram som bas varvat med perioder av styrkelyftsträning, strongmanträning och perioder av högreps. Snegla även på hur Branch Warren tränar och kör det i perioder med.

fredrik1
2011-08-19, 21:39
Kcalöverskott , mkt protein 2g/kg kv eller mer, och ett gammalt Arnoldprogram som bas varvat med perioder av styrkelyftsträning, strongmanträning och perioder av högreps. Snegla även på hur Branch Warren tränar och kör det i perioder med.

Någon som kan överträffa detta ypperliga råd? (ironi)

Ronn
2011-08-19, 21:56
sm 1a i -67,5
Nisse Forsman Sundsvalls AK
vikt 66,45
böj 245,00
bänk 170,00
mark 222,50

i så fall existerar inte denna människa

kör SL lik träning på allt sattsa på fiberomvandling explosivitet och låg reps
är mitt tipps

Onekligen en bra prestation men detta va också med dräkt och hur lång är Nisse?

Davvesk
2011-08-20, 07:50
börja valla renar.. Bli segstark som en lapp

mini
2011-08-20, 07:56
sm 1a i -67,5
Nisse Forsman Sundsvalls AK
vikt 66,45
böj 245,00
bänk 170,00
mark 222,50

i så fall existerar inte denna människa

kör SL lik träning på allt sattsa på fiberomvandling explosivitet och låg reps
är mitt tipps

Han är iofs inte helt omusklad.
http://www.styrkeloft.no/galleri/d/1964-6/Svenske+Nisse+Forsman+i+markloft.JPG

Anders The Peak
2011-08-20, 08:02
Han är iofs inte helt omusklad.
http://www.styrkeloft.no/galleri/d/1964-6/Svenske+Nisse+Forsman+i+markloft.JPG

Det är lätt att se att kopplingen mellan styrka och muskelmassa inte är helt kompatibelt, och att säga att bara om du ökar i styrka ökar muskelmassan är inte riktigt sant eftersom det inte är riktigt så enkelt.

Till TS det här med muskelmassa är svårt och tar lång tid om man inte har ypperliga gener för muskeltillväxt. Du behöver inte ens oroa dig för att få en massa muskler utan det är bara att träna på så kommer styrkan öka markant men muskelmassan växer ytterst lite jämfört med styrkeökningarna om man kör efter naturens förutsättningar.

fredrik1
2011-08-20, 10:08
Det är lätt att se att kopplingen mellan styrka och muskelmassa inte är helt kompatibelt, och att säga att bara om du ökar i styrka ökar muskelmassan är inte riktigt sant eftersom det inte är riktigt så enkelt.

Till TS det här med muskelmassa är svårt och tar lång tid om man inte har ypperliga gener för muskeltillväxt. Du behöver inte ens oroa dig för att få en massa muskler utan det är bara att träna på så kommer styrkan öka markant men muskelmassan växer ytterst lite jämfört med styrkeökningarna om man kör efter naturens förutsättningar.

Jo, jag tror dock att jag har hyfsade gener för muskler, men det får tiden utvisa.

Anders The Peak
2011-08-20, 11:40
Jo, jag tror dock att jag har hyfsade gener för muskler, men det får tiden utvisa.

Då spelar träningssättet mindre roll för utvecklingen av muskelmassa det är generna som bestämmer hur du svarar på träningen. Vad jag menar är att oavsett hur du tränar kommer dina muskler växa och antingen göms de i fett eller blir man riktigt muskulös. Viktigt att komma ihåg är att man kan äta bort en snygg och välutvecklad kropp relativt snabbt. Bättre att äta mat med god kvalitet än ett stort överskott av energi oavsett vad makronutrienten består av.

PS Tack för redigeringen.

dyxeldoff
2011-08-20, 13:41
klart det går att träna stenhårt och bli starkare och inte lägga på sig mer massa, om man balanserar kosten så att man går på sparlåga och tränar så att man aktiverar fler fibrer och omvandlar de fibrer man har till mer explosiva, finslipa teknik och psyke

dyxeldoff
2011-08-20, 13:43
Han är iofs inte helt omusklad.
http://www.styrkeloft.no/galleri/d/1964-6/Svenske+Nisse+Forsman+i+markloft.JPG

poängen var att han är mycket starkare än de flesta andra som ser ut att ha samma fysik, vilket för os tillbaka till frågan kan man bli starkare utan att lägga på sig mer massa

willtjam
2011-08-20, 14:09
Vaddå ger få rep mer styrka(uthållighet) än många rep???

Stryka och uthållighet är inte samma sak.

Lyfter du få reps så lyfter du oftast tyngre vikter än om du skulle lyfta många reps.

Lyfter du 5x100 kg så är du ju starkare än om du lyfter 15x80 kg.
Däremot så är du mer uthållig vid högrep. Men det beror ju självklart på om du kör till fail och blablabla.

Anders The Peak
2011-08-20, 14:17
Stryka och uthållighet är inte samma sak.

Lyfter du få reps så lyfter du oftast tyngre vikter än om du skulle lyfta många reps.

Lyfter du 5x100 kg så är du ju starkare än om du lyfter 15x80 kg.
Däremot så är du mer uthållig vid högrep. Men det beror ju självklart på om du kör till fail och blablabla.

Jag tror att din liknelse inte överensstämmer med verkligheten utan om du är stark på högre vikter blir du per automatik repsstark på lägre vikter.

willtjam
2011-08-20, 14:21
Jag tror att din liknelse inte överensstämmer med verkligheten utan om du är stark på högre vikter blir du per automatik repsstark på lägre vikter.

Det var kassa siffror. Men lyfter man 5x100 kg så lyfter man ju inte 15x100 kg, därför blir man starkare med lågreps (gentemot högreps). Typ. Jag tappade bort mig i min tankegång. *gah!*

Redhaad
2011-08-20, 14:25
Din kropp svarar mycket olika ifrån person till person som Anders The Peak säger, genetiken spelar stor roll i denna fråga och hur känner du att din genetik spelar roll, märker du snabbt ökningar i storlek eller i vikter eller ? förklara gärna!

Dock så är väl lågreps mellan 1-3 Reps bra för styrka allmänt, ett SL schema kan vara värt att kolla på som är en träningsmetod baserat på att bygga styrka.

Ät mat och sov gott är andra metoder jag rekommenderar för att bli stark :)

Olaaa
2011-08-20, 15:11
Ligg på kaloribalans eller litet minus.

Rusk
2011-08-20, 19:25
Träna med låga reps 1-4 och 3min+ i setvila, ät inte överdrivet med protein och ligg på ett lågt kaloriöverskott.

Krokodille, styrka och muskler är verkligen inte samma sak. Man kan vara ruggigt stark men inte alls ha någon märkvärdig muskelmassa.