handdator

Visa fullständig version : Facebook - roten till allt ont?


Nitrometan
2011-08-19, 07:31
Facebook är det ondskans redskap i denna värld?

Nyligen dömdes ett par killar i England till fyra års fängelse för att ha uppmanat till plundring i sambnad med upploppen där på Facebook. Nu kom det ingen till just "deras upplopp" men iom att de hade uppmanat folk att plundra så tyckte domarna att de skulle spärras in.

Och en artikel i NyTeknik uppmärksammar att polisen i många länder ser Facebook som ett hot.
”Nästan all brottslighet kan härledas till Facebook”
Det var genom Facebook som den norska terroristen Anders Behring Breivik spred sitt manifest. Det var på Facebook som han hade sina kontakter.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3225951.ece

Internationellt har man allt mer börjat se den här trenden. Europol, Europeiska polisbyrån, menar att brottsligheten ökar på sociala forum.

Under de senaste fem månaderna visade det sig att Facebook förekom i inlägg, bilder, hot och förtal, i 993 anmälningar. Under hela 2010 förekom Facebook i anmälningarna 1 554 gånger. Hur många av dessa som lett till åtal undersöktes inte. 2007 förekom Facebook i 33 anmälningar. Sajten lanserades 2004.
- Nästan all brottslighet går numera att härleda till Facebook men vi är inte rustade för den här utvecklingen har sprungit ifrån oss, säger Urban Swahn, gruppchef för it-brottsligheten i Västra Götaland.

Enligt honom kan de spara ned sidor om de följer någon speciell person men har varken resurser eller systematik kring hur man ska arbeta för att gå igenom materialet.

Hur kan vi stoppa denna utveckling?

Kommer det att leda till en en dystopisk destruktion av jorden?

Frumpish
2011-08-19, 07:35
:D alltså wth.

Ganska obvious för min del att facebook är ett medium som tidigare var något annat, och om facebook "stängs av" kommer något annat ta dess plats. Facebook är knappast roten, bara jorden, och det finns gott om andra möjligheter.

StarkaUlf
2011-08-19, 07:39
Borde kasta skaparen av facebook i eldarna i Mount doom. Eller är det kanske den första serverdatorn, likt ringen i LOTR, som är boven?

rooz
2011-08-19, 07:44
Cameron är inne på samma linje. Kineserna jublar!

Barstar
2011-08-19, 08:07
Så kriminella kommunicerar med varandra? Det var som fan...

Facebook doesn't loot, people loot.

Det Facebook gjort är att det skapat möjlighet för någon att nå ut till många på kort tid. Företag har börjat övervaka vad anställda gör på Facebook och rekryterare använder det som ett verktyg i sitt arbete, polisen får vara så snälla och lära sig hur det funkar.

Manta
2011-08-19, 08:12
Social media och internet kommer att amplifikera all form av social interaktion. På gott och ont. Sedan att gamlingar kommer med befängda och sensationalistiska kommentarer som "Nästan all brottslighet går numera att härleda till Facebook" (vilket de förmodligen inte kan backa upp med faktiskt statistik) som media gärna plockar upp kan man ju bara gäspa åt och vända på sidan.

Herr Oberst
2011-08-19, 08:12
Facebook fanns väl inte 1939?

Nitrometan
2011-08-19, 08:12
Det Facebook gjort är att det skapat möjlighet för någon att nå ut till många på kort tid.

Det var väl knappast nåt nytt/unikt med Facebook?

Låter som lite vanlig ludditisk antiteknikhysteri tycker jag.

Barstar
2011-08-19, 08:16
Det var väl knappast nåt nytt/unikt med Facebook?

Låter som lite vanlig ludditisk antiteknikhysteri tycker jag.

Tycker jag också, men vissa tycker att det var bättre förr.

Åsberg
2011-08-19, 08:45
Stämmer nog, jag hade ingen tanke på att bli kriminell innan jag började använda facebook.

Arne Persson
2011-08-19, 08:46
Jag/vi kunde via FB (som jag personligen hatar) spåra den dåren som skickade hotbrev till mig.