handdator

Visa fullständig version : Konstig snabb viktminskning ?


Pac
2011-08-19, 03:41
Hej!

Har en fråga, nämligen så att jag har börjat träna efter många års träda..

185cm, 25års-åldern, 110pannor startvikt. 14 dagar hittills.

Kört intensivt

gym + gång/band.

6 dagar dem första 7.
4 dagar dem andra 7.

Jag har tappat 8 kilo, vilket jag tycker är konstigt då det är sjukt mycket och trots jag har fått i mig sjukt mycket vätska.

Dieten havregrynsgröt, grönsaker, tonfisk, keso, ägg, kyckling, ris och mjölk,
samt 2-3liter vatten om dagen. 2-3000 kcal per dag, (käkat tills kroppen sagt ifrån)

Vad tror ni? Jag blir inte klokare, för jag känner jag blivit starkare och orkar mer.


EDIT: har god grundfysik då jag använder kroppen i jobbet, har bara haft en jäkla massa underhudsfett.

Ronn
2011-08-19, 05:42
Antagligen har du minskat dina glukosföråd och därmed binder du inte lika mycket vätska.

Pac
2011-08-19, 07:29
Antagligen har du minskat dina glukosföråd och därmed binder du inte lika mycket vätska.

Kan nog stämma bra. Tack förklara en del :)

Langster
2011-08-19, 08:02
Går man från att ha ätit precis vad man vill och inte tränat så seriöst till att äta mer strukturerat och mindre kolhydrater plus att börja träna så att man svettas mer så går det riktigt snabbt i början. Sen kan det ju ha varit så att du vägde dig dag 1 med en massa bajs i magen osv, och sen var ganska tom när du vägde 8 kg mindre.

Att man blir starkare i början på en diet är inte heller ovanligt då man dels kanske är mer fokuserad på sin "uppgift" så att säga och dels för att man äter bättre helt enkelt.

För mig kan det diffa 1-2 kg från dag till dag även när jag är i riktigt bra form, beroende på vätska och vad jag har kvar i magen. När jag är i sämre form så kan det diffa ännu mer. Inget konstigt med det.

Fredrik_S
2011-08-19, 08:03
vätskeintaget har inget lijärt positivt samband med mängden vätska man binder i kroppen. Det är främst kopplat till kolhydratintag och saltintag.
äter du inga kolhydrater eller salt tex och dricker massa vätska blir du nog snarare ännu mer uttorkad efter några dar.

Langster
2011-08-19, 08:10
vätskeintaget har inget lijärt positivt samband med mängden vätska man binder i kroppen. Det är främst kopplat till kolhydratintag och saltintag.
äter du inga kolhydrater eller salt tex och dricker massa vätska blir du nog snarare ännu mer uttorkad efter några dar.

Korrekt, speciellt om man svettas mer än vad man är van vid.
Sen är 2-3 liter vatten inte direkt "sjukt mycket vätska".

Fredrik_S
2011-08-19, 08:10
För mig kan det diffa 1-2 kg från dag till dag även när jag är i riktigt bra form, beroende på vätska och vad jag har kvar i magen. När jag är i sämre form så kan det diffa ännu mer. Inget konstigt med det.

samma här och det trots hyfsat fast kaloriintag och bra form och ännu mer diff på en så pass lång tid som 14 dagar

vägning och kcalintag senaste 11 dagarna
84,7
85,5
83,4
83,2 3600 kcal
82,4 3600
83,2 4000
83,5 4000
82,6 3900
82,7 4600
81,9 4600
82,5

3,6 kg skillnad efter 8 dagar och då är jag ändå relativt fettfri som jag är och har inte gjort någon kolhydratsstrypning.
lägg till att till att man är fet från början och samtidigt går från en random äta vad man vill diet till en strikt kosthållning kan det bli en väldigt stor skillnad första veckorna

Mental
2011-08-19, 08:12
Som alla andra påpekar här, och som alla som deffat/bantat vet, i början går det fort. Det är lite av en smekmånadsfas, skulle du börja bulka efter 2v och lägga dig ett par dar på överskott skulle du fort gå upp runt 6-7kg igen. Går du ned ytterligare 8kg på 2v till då är det något som är fel...

Sheogorath
2011-08-19, 08:17
Som alla andra påpekar här, och som alla som deffat/bantat vet, i början går det fort. Det är lite av en smekmånadsfas, skulle du börja bulka efter 2v och lägga dig ett par dar på överskott skulle du fort gå upp runt 6-7kg igen. Går du ned ytterligare 8kg på 2v till då är det något som är fel...

Fast det beror ju på hur man lägger upp det. Jag försöker gå ner 0,5 kg i veckan oavsett. Det är säkert bara vara vatten de första veckorna, men då har man definitivt kvalitativt muskelbygge samtidigt eftersom kosten är optimerad. Man bygger på lite i början av dieten samtidigt som man tappar vatten, så har man ytterligare lite muskelbuffert att ta av i slutet av dieten, där ju risken alltid finnas att man tappar något gram muskelmassa. I själva verket kan det här nog innebära att jag ligger över kaloribalans den första veckan av deffen, men viktkurvan pekar nedåt ändå.

Springer
2011-08-19, 08:44
81,9 4600


Vad sysslar du med om dagarna för att göra av med all den där energin?

Pac
2011-08-19, 14:12
promenerade i rasktakt 3 mil innan frukost, (4.5h cirkus) Finns det några gräns hur långt man kan promenera innan måltid? För menar energin måste ju tas ifrån något (fett), risken för att muskler bryts ner innebär väl bara att det kommer byggas på mer under vilotiden?

Pac
2011-08-19, 14:24
Som alla andra påpekar här, och som alla som deffat/bantat vet, i början går det fort. Det är lite av en smekmånadsfas, skulle du börja bulka efter 2v och lägga dig ett par dar på överskott skulle du fort gå upp runt 6-7kg igen. Går du ned ytterligare 8kg på 2v till då är det något som är fel...

Jo anade det skulle gå fort ibörjan, men kändes äckligt fort detta.
Har inga planer att bulka ännu. kanske när jag gått ner 10 till så blire mer fokuserat att bygga på mina muskler.

Går man från att ha ätit precis vad man vill och inte tränat så seriöst till att äta mer strukturerat och mindre kolhydrater plus att börja träna så att man svettas mer så går det riktigt snabbt i början. Sen kan det ju ha varit så att du vägde dig dag 1 med en massa bajs i magen osv, och sen var ganska tom när du vägde 8 kg mindre.

Att man blir starkare i början på en diet är inte heller ovanligt då man dels kanske är mer fokuserad på sin "uppgift" så att säga och dels för att man äter bättre helt enkelt.

För mig kan det diffa 1-2 kg från dag till dag även när jag är i riktigt bra form, beroende på vätska och vad jag har kvar i magen. När jag är i sämre form så kan det diffa ännu mer. Inget konstigt med det.

Grejen är att jag gått från att knappt äta nått om dagarna, levde på sockerintagen princip(cola läsk små godis och en findus snabbmat/dag), till att äta regelbundet och mycket.
Så teoretiskt så borde jag väga mer nu magsäck/tarmmässigt.

Jag saltar bra och får i mig mycket kolhydrater via riset. Känner mig inte alls uttorkad. Men vi får väl se om jag får symptom senare :P

Fredrik_S
2011-08-19, 14:34
Vad sysslar du med om dagarna för att göra av med all den där energin?

styrketräning handstående och stretch 3-6 timmar om dagen 7 dagar i veckan just nu plus lite lättare cykel på transportsträckor till och från gym då MC-jäveln är paj. inget jag skulle klassa som cardio dock, men energin går åt..

Pac
2011-08-21, 22:44
Nu är min sista veckas semester denna sommar över, nu blir det jobba och försöka träna på arbetetsgym så mycket jag hinner, då det dvs är lugnt på jobbet.

Träning nattetid? Hur fungerar kroppen om jag skiftar mellan sova natt och sova på dagar, så länge jag äter regelbunda tider så borde det väl inte fara allt för tokigt?

målet är fortfarande att bränna sjukt mkt på gång/jogg. Och sen 3-4 gånger i veckan.

lofito
2011-08-21, 22:58
Går inte kroppen på sparlåga vid natten vilket gör att man andas långsammare etc?
Beror på individen hur man reagerar på natträning - för mig låter det inte hälsosamt i alla fall eftersom att kroppen är formad för att jobba på dagarna och sova på nätterna. Vissa får det jobbigare på natten medan andra tycker det är skönt. Tror dock inte det har någon större inverkan på resultat om man kör dag eller natt.

Mental
2011-08-22, 10:20
Går inte kroppen på sparlåga vid natten vilket gör att man andas långsammare etc?
Beror på individen hur man reagerar på natträning - för mig låter det inte hälsosamt i alla fall eftersom att kroppen är formad för att jobba på dagarna och sova på nätterna. Vissa får det jobbigare på natten medan andra tycker det är skönt. Tror dock inte det har någon större inverkan på resultat om man kör dag eller natt.

Kroppen är över lag kass på klockan, sparlåga går du på när du sover/vilar, även om det sker på dagtid. Jobbar man natt och sover dag är det inga problem att träna på natten.