handdator

Visa fullständig version : Övningarnas namn


Dance
2011-08-18, 22:39
Hej!

Har kollat i övningsbanken efter ngra övnigar jag kör eftersom att jag inte vet vad dem kallas för på gymspråket. Kunde tyvärr inte hitta dem men ni vet säkert vad dem kallas

Övning 1: Ena knät är placerad på en bänk och så drar man ena armen uppåt samtdigt som man böjer den.

Övning 2: Tänk er makrlyft men inget böj av benen ingår. Istället lutar man bara överkroppen framåt och har en stång i händerna. Armarna är raka hela tiden.

Övning 3: Svårt att förklara. Men man går upp på som en lutande bänk och i händerna håller man en vikt och sedan för man överkroppen upp och ner.

Tack på förhand people

C.E.J.
2011-08-18, 22:41
1. Hantelrodd.

2. Raka marklyft.

Kravmaga
2011-08-18, 22:42
Hej!

Har kollat i övningsbanken efter ngra övnigar jag kör eftersom att jag inte vet vad dem kallas för på gymspråket. Kunde tyvärr inte hitta dem men ni vet säkert vad dem kallas

Övning 1: Ena knät är placerad på en bänk och så drar man ena armen uppåt samtdigt som man böjer den.

Övning 2: Tänk er makrlyft men inget böj av benen ingår. Istället lutar man bara överkroppen framåt och har en stång i händerna. Armarna är raka hela tiden.

Övning 3: Svårt att förklara. Men man går upp på som en lutande bänk och i händerna håller man en vikt och sedan för man överkroppen upp och ner.

Tack på förhand people

1. Hantelrodd? (du har även andra handen på bänken)
2. Raka marklyft?
3. Crunches med vikt?

Dance
2011-08-18, 22:45
1. Hantelrodd? (du har även andra handen på bänken)
2. Raka marklyft?
3. Crunches med vikt?

2 rätt av 3. `) Den sista stämmer inte.
Tack för dem iallafall.

Olaaa
2011-08-18, 22:50
3; Ryggresningar?

Dance
2011-08-18, 22:53
3; Ryggresningar?

JA!!!

Tack, tack. Nu kommer journalen bli lite mer förståelig till nästa gång :)

Springer
2011-08-18, 22:58
Skillnad på raka marklyft och goodmornings, tar de olika?

Kravmaga
2011-08-18, 23:04
Skillnad på raka marklyft och goodmornings, tar de olika?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html


http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBBentKneeGoodMorning.html

Springer
2011-08-18, 23:12
http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/FrontSquat.html

Sheogorath
2011-08-19, 04:56
Skillnad på raka marklyft och goodmornings, tar de olika?

Inte för den muskel som är målmuskel: hamstrings. I raka marklyft håller man ju dock stången på ett sätt som gör att övre ryggen (traps, rhomber, lats, bakre axlar m.fl.) måste jobba mer för att stabilisera skulderbladen.

Sen kan man utföra övningarna olika också beroende på syftet vilket kommer aktivera musklerna olika beroende på hur övningarna modifieras, men i grunden gäller det jag skrev ovan.

Springer
2011-08-19, 06:30
Okej, då tror jag att jag är med. Tack!

Sheogorath
2011-08-19, 07:53
Okej, då tror jag att jag är med. Tack!

Det viktigaste delen i svaret är: "nej, det är ingen skillnad". Men man kan ju alltid krångla till det om man vill. Jag är bra på det.

Springer
2011-08-19, 08:33
Min sjukgymnast föreslog raka marklyft för mina ben, men eftersom jag kör GM med lite benböj så kan jag fortsätta med det då. Kör även "vanliga" marklyft.