handdator

Visa fullständig version : Kreatinpyruvat bra tillskott?


MagnusJ
2011-08-18, 12:04
Jag kör just nu med "Kreatinpyruvat"
Är det lika bra som Kreatin Monohydrat? Personligen tycker jag att jag känner mig starkare under passet och har mer energi. Bäst effekt om jag blandar pulvret och dricker 15-20 minuter innan passet. Speciellt bra nu när jag är inne i en deff. Vad är era erfarenheter av Kreatinpyruvat? Är det ett bra tillskott, eller försumbart? *flex*

vicarious
2011-08-18, 13:01
Är det bara kreatinpyruvat i den produkt du tar? Isåfall är det mer troligt att det är placebo. Kreatin som du tar just innan du tränar har jag svårt att tänka mig hinner lagras in i musklerna och ge någon positiv effekt under själva passet. Dock kan ju det du åt dagen innan ge effekt dagen efter så att säga.

MagnusJ
2011-08-18, 13:24
Är det bara kreatinpyruvat i den produkt du tar? Isåfall är det mer troligt att det är placebo. Kreatin som du tar just innan du tränar har jag svårt att tänka mig hinner lagras in i musklerna och ge någon positiv effekt under själva passet. Dock kan ju det du åt dagen innan ge effekt dagen efter så att säga.

Kanske från dagen innan då.. Står att man skall detta strax innan passet. Eller kanske placeboeffekt

dannemannen
2011-08-19, 12:47
Vad ger pyruvat för effekt då?

vicarious
2011-08-19, 13:37
Kanske från dagen innan då.. Står att man skall detta strax innan passet. Eller kanske placeboeffekt

Kreatin har ingen akut effekt, utan lagras i musklerna som kreatinfosfat. Jag har svårt att tro att det hinner lagras in i musklerna om man tar det några minuter innan ett pass. Däremot har man ju då intagit kreatin som man förhoppningsvis kan dra nytta av vid nästa träningstillfälle.

Kroppen syntetiserar kreatin själv från aminosyror, men i mindre mängder tror jag. Kött och fisk innehåller också kreatin så äter man mycket sånt får man säkert i sig några gram därifrån.

Man behöver inte alltid följa det som står på påsen eller burken slaviskt.

vicarious
2011-08-19, 13:39
Pyruvat brukar vara dyrare och jag tror inte det finns belägg för att det skulle vara bättre eller effektivare än monohydrat på något sätt.

frong
2011-08-19, 15:10
Vad ger pyruvat för effekt då?

http://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/

HondaRider
2011-08-19, 20:33
Vad ger pyruvat för effekt då?

Det används i citronsyracykeln vilken används för att göra ATP.

Det är genom att kreatinfosfatet (CP) ger en fostfatgrupp till ADP för att återbilda ATP som kreatin ger sin verkan.

Enda gången jag kan tänka mig att det är av någon större nytta är när man drar ner på kolhydraterna eftersom pyruvat bildas vid nedbrytningen av glukos.

Det sägs vara bra på att öka fettförbränningen av den anledningen men jag har inga personliga erfarenheter från det.