handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott.


malinjoonsson
2011-08-18, 11:43
Hej! Jag är en 20årig tjej som tidigare tränat fotboll i flera år men som numera inte hinner detta mer. Istället kör jag fyra träningspass i veckan (en PT har lagt upp träningschemat med övningar så jag hinner köra genom kroppen) + att jag försöker klämma in två konditionspass två övriga dagar, då detta är möjligt.

Utöver detta älskar jag mina morgonpromenader som brukar bli en timme innan frukost ungefär 5dagar i veckan.

För övrigt äter jag nyttigt och varierat. Har tänkt använda mig av detta i framtiden och hoppas på några förbättringar iaf :) Mina mål med träningen är såklart att bli starkare men samtidigt mer fit. Jag har inget emot att gå upp i vikt så länge det inte är i fett såklart. Idag är jag 175cm lång och väger ca. 67kg.

Amino Rush: Direkt innan träningspasset.
Kreatin: ca. 30 minuter innan träning eller direkt på morgon vid vilodagar.
Whey-80: Direkt efter träningspasset för maximal återhämtning -> därefter riktig mat.

Låter detta som en bra plan? :-)

Med vänliga hälsningar,
Malin Jönsson.

King Grub
2011-08-18, 11:52
Hej,

Ja, det är ett bra upplägg. Det som bevisat har den effekt som utlovas. Om du äter som du beskriver, finns det inget annat som är nödvändigt på något sätt.

malinjoonsson
2011-08-18, 16:05
Okej tack så mycket för feedbacken! :-) Uppskattas.

Jag är rätt så dålig på det dära med att äta lunch och mellanmål eftersom jag brukar vara mätt rätt så länge på min frukost. För tillfälligt ser det ut såhär:

ca.8-9 frukost: gröt/yoghurt/kesokesella med frukt och nötter + en grov macka med skinka/grönsaker/kokt ägg.
(detta brukar inte bli av) ca.13.00 lunch: kanske en macka med messmör eller endast nån frukt.
ca. 16.00 middag: husmanskost, väldigt varierande.
ca. 20-21: kvällsmål: yoghurt/kesokesella med frukt + en macka eller en skål med frukt.

Skulle min form påverkas positivt om jag försökte klämma in lite mellanmål tror ni? Och ansträngde mig lite mer för att få i mig en ordentlig lunch kanske?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Malin Jönsson.

ChrisDEFC
2011-08-18, 16:18
Om inte middagen är extremt stor så tror jag helt klart att du skulle få bättre resultat om du fick i dig mer kallorier. Två måltider per dag (fukost och middag) som ser okej ut räcker kanske men då måste det va en rätt stor mängd/mål och därför kanske det är lättare om du börjar äta en stabil lunch. Går du 5 morgonpromenader, 2 konditionspass och sen 4styrkepass/vecka så gör du av med rätt mycket energi och som jag ser det så får du inte i dig tillräckligt mer energi för att täcka detta och då kommer resultaten utebli. Möjligen att du tappar lite i vikt men det verkade ju inte som det var målet. Jag skulle äta mer, träna hårdare på gympassen och sen eventuellet skippa några promenader eller konditionspass om du känner dig trött i kroppen.

malinjoonsson
2011-08-18, 16:34
Okej, Tack så mycket! :-) Ska försöka anstränga mig lite mer på lunch-fronten då. En skål med keso (kanske med paprika å skinka i), kesella (med tillbehör, frukt osv), makrill i tomatsås eller tonfisk fungerar väl bra som lunch isf? eller bör jag äta ännu mer än detta?

lofito
2011-08-18, 17:07
Du sa att du inte hade några problem med att vilja gå upp i vikt.
Jag tycker det ser lite tunt ut på matfronten faktiskt. En macka och en frukt till lunch
låter inte alltför stabilt. Går du inte hungrig på eftermiddagen innan middagen?
Kan du specifiera dig mer vad du äter under middagen så blir det lättare.

Försök möjligtvis trycka i dig något mer till lunch än bara en macka och frukt. Du verkar ändå röra på dig ganska mycket och gör dig av med energi vilket gör att du istället lättare hamnar på ett kaloriunderskott med det du äter för tillfället skulle jag säga. Tryck till lite mer kalorier och protein!

TheIsh
2011-08-18, 18:51
Jag är rätt så dålig på det dära med att äta lunch och mellanmål eftersom jag brukar vara mätt rätt så länge på min frukost.[/I]

Notera dock att det är kalorierna som räknas vare sig man ska upp eller ner i vikt. När är inte ens i närheten av lika intressant som hur mycket.
Jag äter en minimal frukost*, en skapligt lunch och resten, oavsett mängd på kvällen.


*Är diabetiker, så det är mest för att få lite kolhydrater till hjärnan och ev. få ner blodsockret om det låg högt när jag vaknade.

Party on.. *popcorn*

malinjoonsson
2011-08-18, 21:01
Det är svårt att specifiera sig bättre, jag bor hemma ännu så det blir lixsom vad mammsen lagar, hehe :$ Allt från spaghetti o köttfärsås, kött å potatis, korv, kyckling, fisk osv. Plus att det alltid serveras mycket grönsaker/sallad till varje middag.

Har jag ätit lunch (den lilla jag nu äter) så hinner jag oftast aldrig bli hungrig innan middagen.

En liten snabb fråga.. Det här med kreatin och EAA, fungerar det att endast äta detta innan ett gympass på morgonen för att sedan äta frukosten såfort man kommer hem? :-) Har hört att EAA fungerar bäst på tom mage också nämligen, men räknas magen som tom om man en halvtimme innan har hällt i sig kreatin? :)

Med vänliga hälsningar,
Malin Jönsson

vicarious
2011-08-18, 21:03
Det här med kreatin och EAA, fungerar det att endast äta detta innan ett gympass på morgonen för att sedan äta frukosten såfort man kommer hem? :-) Har hört att EAA fungerar bäst på tom mage också nämligen, men räknas magen som tom om man en halvtimme innan har hällt i sig kreatin?

Ja och ja.

Sheogorath
2011-08-18, 21:44
För att optimera det hela hade jag tagit vasslet innan träningen (och/eller som mellanmål vid valfritt tillfälle på dagen), sedan aminosyrorna direkt efter passet. Sedan kreatin i samband med måltiden efteråt. Det finns ingen anledning att ta kreatin innan träningen eftersom det inte har någon akut effekt, dessutom är upptaget av kreatin förmodligen bättre efter träning, särskilt om du tar det tillsammans med kolhydrat (vilket ju kan vara ett par potatisar eller vad som helst).

Nils.R
2011-08-19, 11:37
För att optimera det hela hade jag tagit vasslet innan träningen (och/eller som mellanmål vid valfritt tillfälle på dagen), sedan aminosyrorna direkt efter passet. Sedan kreatin i samband med måltiden efteråt. Det finns ingen anledning att ta kreatin innan träningen eftersom det inte har någon akut effekt, dessutom är upptaget av kreatin förmodligen bättre efter träning, särskilt om du tar det tillsammans med kolhydrat (vilket ju kan vara ett par potatisar eller vad som helst).


Dock kan man få se upp om man tar vassle direkt innan och ska träna tungt, det kan komma upp igen :D