handdator

Visa fullständig version : Tränat 3 månader - Tacksam input på resultat.


Alkro
2011-08-18, 10:50
Hej!
25 år, 185 cm lång. Började styrketräna för drygt 3 månader sedan. Körde först en 3 split och senaste veckorna har jag kört SL 5x5. Har egentligen ingen träningserfarenhet sedan tidigare förutom sporadiskt gymmande för 7 år sedan samt lite blandade sporter i ungdomen.

Stats då jag började.
Vikt 82-83 kg.
Bänk 40 kg, 3x8 och tyckte det var relativt tungt.
Mark 60 kg, 3x8 och tyckte det var astungt.
Böj, 50 kg, 3x10, ganska lätt men körde inte så djupt i början.

Nuvarande stats.
Vikt 86-87 kg.
Bänk 62,5 kg 5x5, klarar precis. Har stannat av lite i bänk senaste veckorna.
Mark 87,5 kg 3x5, känns ganska lätt, klarar säkert 3x5 på 100 kg.
Böj 72,5 kg 5x5, lätt i bottenläget men blir tungt när jag kommer upp en bit, kör below parallell.

Vad tycker ni? Är viktuppgången rimlig för 3 månader? Är styrkeutvecklingen dålig/normal/bra?

StarkaUlf
2011-08-18, 10:54
Jag tycker det ser helt okej ut. Så länge du blir starkare så är det ju kanon :thumbup:

Vilket program har fungerat bäst för dig då? SL eller 3 split?

Alkro
2011-08-18, 10:54
Jag tycker det ser helt okej ut. Så länge du blir starkare så är det ju kanon :thumbup:

Vilket program har fungerat bäst för dig då? SL eller 3 split?

Svårt att bedöma då jag ökade väldigt mycket första månaden, säkerligen mycket tack vare teknikförbättring. Tycker att SL är roligare.

Maysan
2011-08-18, 10:59
Resultaten ser bra ut :thumbup:

Sålänge du håller koll på kosten och får i dig rätt sorts mat så blir det guld.
Fortsätt med ditt slitande kompis! *flex*

mvh

Ronn
2011-08-18, 11:13
4kg viktuppgång på 3 månader kanske är lite väl med tanke på att du började med låga vikter, om du inte redan närmat dig dina max så finns det ingen anledning att äta så mycket.

kajjm
2011-08-18, 11:17
Vad spelar det egentligen för roll vad andra tycker?
KOmmer alltid finnas folk som utvecklas snabbare, och de som utveckas långsammare.


Huvudsakligen är väl att DU ser att du ökar?:)

lofito
2011-08-18, 11:20
Vad spelar det egentligen för roll vad andra tycker?
KOmmer alltid finnas folk som utvecklas snabbare, och de som utveckas långsammare.


Huvudsakligen är väl att DU ser att du ökar?:)

Han undrade ju bara vad andra tyckte och vad de har för åsikter. Vad är ett forum annars till för? Här hjälper vi ju varandra och ger åsikter om saker och ting.

Alkro
2011-08-18, 11:23
4kg viktuppgång på 3 månader kanske är lite väl med tanke på att du började med låga vikter, om du inte redan närmat dig dina max så finns det ingen anledning att äta så mycket.

En del av viktökningen kan nog tillräknas att det varit sommar och semester :D Sen blir ju 4kg på 3 månader 300 kcal överskott om dagen och jag känner inte riktigt för att väga mat etc. Optimalt kanske hade varit 150-200+ om dagen som nybörjare.

Ronn
2011-08-18, 11:25
En del av viktökningen kan nog tillräknas att det varit sommar och semester :D

Ja om du inte bryr dig ur den aspekten så kör på. :)

Tänkte mer från tränings/muskelutvecklings synpunkt.

Supermicke
2011-08-18, 13:02
Hej!

Böj 72,5 kg 5x5, lätt i bottenläget men blir tungt när jag kommer upp en bit, kör below parallell.



är exakt samma för mig vad det nu tyder på/vad man nu ska göra åt det ^^
Jag tkr det var bra resultat :)