handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring spermier som livsform


ARMSTARK
2011-08-18, 09:40
Eftersom spermier simmar så livfullt borde de ha någon form av muskulatur?
Om de inte har muskler, hur rör de sig?
Om de har muskler borde de ha någon form av syresättning av dessa?
Om de inte använder syre, var får de då energin ifrån?
Vad får dem att simma åt rätt håll?
Om de styrs av instinkt borde de ha någon form av hjärna?

Det här är någonting att fundera på! ;)

MasterChief
2011-08-18, 09:44
Nä, det var ingenting att fundera på.

Nitrometan
2011-08-18, 09:46
Det här är någonting att fundera på! ;)

Nej.

Läs och lär: http://en.wikipedia.org/wiki/Sperm


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Complete_diagram_of_a_human_spermatozoa_en.svg/597px-Complete_diagram_of_a_human_spermatozoa_en.svg.png

ARMSTARK
2011-08-18, 09:57
De drivs av inbyggda kolhydrater alltså, dör förmodligen för att de blir katabola då. *jorgen*

mattilainen
2011-08-18, 09:59
dom simmar inte alltid åt rätt håll. Det är därför det är så många som dör innan de kommer fram.

Nitrometan
2011-08-18, 10:09
Rätt håll? De bara simmar. Det är därför det skickas iväg mer än en åt gången.

ceejay
2011-08-18, 10:14
Deras styrka är i deras antal! Skickar man ett par hundra miljoner så måste ju det vara någon som simmar någorlunda rakt!

Catstyle
2011-08-18, 10:29
Deras styrka är i deras antal! Skickar man ett par hundra miljoner så måste ju det vara någon som simmar någorlunda rakt!
Den beprövade hagelbössatekniken!
Förslagsvis använder man sig av samma teknik när man letar potentiell mottagare av sin reproduktionsvätska! :thumbup:

Lellan
2011-08-18, 11:08
Men är det inte så att det inte är den som är först som "vinner?" utan eftersom de rör sig lite så där random, så är det den som är på rätt plats vid rätt tid, de första sonderar terrängen och så bara blir det den som trillar dit.

Lite pinsamt om man har fel...men jag orkar inte ta reda på hur det är, och det där lät sant när jag hörde det iaf. :D

Nitrometan
2011-08-18, 11:14
Den som är på rätt plats vid rätt tid, alltså först framme vid ägget, "vinner" ju.

Det är ju den första framme vid ägget.

Oavsett om en massa nadra redan har passerat men styrt fel.

Lellan
2011-08-18, 11:15
Den som är på rätt plats vid rätt tid, alltså först framme vid ägget, "vinner" ju.

Det är ju den första framme vid ägget.

Oavsett om en massa nadra redan har passerat men styrt fel.

Fast jag har hört att den första inte nödvändigtvis penetrerar, utan den som penetrerar, penetrerar, typ?

filmjölk
2011-08-18, 11:17
några spermier "vaktar" väl med och äter upp främmande spermier för att sin egen sort skall kunna nå fram. Så de måste ju ha någon sorts intelligens. De kanske har civiliserade samhällen i testiklarna där de föds upp och tränas inför sin uppgift.

stridis
2011-08-18, 11:20
några spermier "vaktar" väl med och äter upp främmande spermier för att sin egen sort skall kunna nå fram. Så de måste ju ha någon sorts intelligens. De kanske har civiliserade samhällen i testiklarna där de föds upp och tränas inför sin uppgift.

I Loled. :D

stridis
2011-08-18, 11:21
Fast jag har hört att den första inte nödvändigtvis penetrerar, utan den som penetrerar, penetrerar, typ?

Jag var en enveten jävel som spermie.:naughty:

Lellan
2011-08-18, 11:31
Jag var en enveten jävel som spermie.:naughty:

Inte för att slå hål på din glädje, men alla som läser detta var precis som du. :D

stridis
2011-08-18, 11:36
Inte för att slå hål på din glädje, men alla som läser detta var precis som du. :D

Nehedu, för vissa var det nog på f***håret alltså. Lucky fucks. Eller provrörsbarn (om någon läser tråden vet jag inte, men mycket möjligt)... *slap*

MasterChief
2011-08-18, 11:41
Nehedu, för vissa var det nog på f***håret alltså. Lucky fucks. Eller provrörsbarn (om någon läser tråden vet jag inte, men mycket möjligt)... *slap*

Att bli den utvalda spermien för en provrörsbefruktning är väl att likna vid en bodybuildingtävling. Vara spännig och visa vem som är starkast när läkaren granskar samlingen under mikroskop. Den vanliga varianten är ju snarare att likna vid en prestationsbaserad tävling, typ crossfit (här kan man ju vara fyndig om man vill; jag har dock redan nåt min fyndighetkvot i detta inlägg).