handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel och "lätt"-produkter, farligt?


andnel
2011-08-17, 23:19
När jag är hemma så debatterar jag och min morsa i oändlighet vare sig "lätt"-produkter såsom lättkesella, lättkeso, Cola Zero e.t.c. är bra eller dåligt för hälsan. Hon hävdar bestämt att det måste vara värre att dricka Cola Zero än vanlig Coca Cola, eftersom de fullständigt PROPPAT i sötningsmedel vilket är dåligt, dåligt, dåligt enligt henne. Samma sak med lättkeso eller kesella - även där hävdar hon att de måste ersatt produkten med något farligt eller "syntetiskt" (som i hennes mun är ett ord som kan jämställas med DÖDEN).

Jag överdriver inte, utan våra diskussioner blir oftast väldigt hetska och onödiga.
Därför vänder jag mig till forumet för att få någon slags slutgiltig förklaring och förenkling på detta eviga diskussionsämne oss emellan.

För det första:

Är sötningsmedel, i någon form, farligt?
Om ja, i vilka mängder? Om nej, varför inte? Länka gärna studier!


Är "lätt"-produkterna vi kan köpa i vanliga livsmedelsbutiker på något sätt farliga, eller ohälsosamma?
Om ja, i vilka mängder? Om nej, varför inte? Länka gärna studier!

Maysan
2011-08-18, 01:00
Nu får du nästan lära din mamma ett och annat :whipped:

Sötningsmedel är bättre än socker på alla sätt. Problemet med sötningsmedel är att du blir mer hungrig av det. Självklart ska man inte "knarka" sötningsmedel men det är bättre än vanligt socker.

Sötningsmedel ger dig inget "energiintag"
Socker ger dig "energiintag".

Coca Cola är inte bra, skit mkt socker och väldigt mkt kalorier. Cola Zero är klart bättre, "kalorifri". Skillnaden är sockret.

Om du vill gå ner i vikt, få en snyggare kropp, så är Cola Zero klart din bästa vän.

Lite tips:

•Begränsa konsumtionen av söta drycker, oavsett om det är socker eller sötningsmedel för att inte vänja sig vid söt smak.
•För barn finns ingen anledning att använda sötningsmedel utan istället begränsa mängden läsk/saft.
•För barn är det okej med ett glas sötade drycker (läsk/saft/nyponsoppa/måltidsdrycker med mera) två till tre gånger per vecka.
•Observationsstudier visar att daglig konsumtion av sötade drycker är kopplat till ökad risk för övervikt.

Källa: slv.se

Som tipsen lyder så ska man variera. Även om det är sötningsmedel så ska man inte vänja sig.

Sen när det gäller kesella. Lätt kesella is the shit. Skillnaden där är väll om du deffar eller bulkar.

Jag föredrar nästan all kost "lätt" och "ekologisk". Har gått ner en massa kilo och ökat i muskler samt mår bättre än vad jag gjorde tidigare.


PS: Är själv ingen proffessor inom detta ämne. Men lycka till med ditt sökande :)

MtotheM
2011-08-18, 01:06
När jag är hemma så debatterar jag och min morsa i oändlighet vare sig "lätt"-produkter såsom lättkesella, lättkeso, Cola Zero e.t.c. är bra eller dåligt för hälsan. Hon hävdar bestämt att det måste vara värre att dricka Cola Zero än vanlig Coca Cola, eftersom de fullständigt PROPPAT i sötningsmedel vilket är dåligt, dåligt, dåligt enligt henne. Samma sak med lättkeso eller kesella - även där hävdar hon att de måste ersatt produkten med något farligt eller "syntetiskt" (som i hennes mun är ett ord som kan jämställas med DÖDEN).

Jag överdriver inte, utan våra diskussioner blir oftast väldigt hetska och onödiga.
Därför vänder jag mig till forumet för att få någon slags slutgiltig förklaring och förenkling på detta eviga diskussionsämne oss emellan.

För det första:

Är sötningsmedel, i någon form, farligt?
Om ja, i vilka mängder? Om nej, varför inte? Länka gärna studier!


Är "lätt"-produkterna vi kan köpa i vanliga livsmedelsbutiker på något sätt farliga, eller ohälsosamma?
Om ja, i vilka mängder? Om nej, varför inte? Länka gärna studier!

Kan tyvärr inte svara för alla sötningsmedel. Men så vitt jag vet är aspartam inte farligare än socker, snarare tvärtom. Detta gäller såklart inom rimliga gränser (Aspartam finns i Coca-cola Zero).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17828671


När det kommer till din andra punkt så är det ofta helt enkelt mindre fett än i "normala" produkten. (Fett som du kanske vet är en väldigt kalori-rik makronutrient (9kcal/g)).

Däremot så är det nog svårt att dra allt över samma kam. Du måste därför vara mer specifik. Är dock ganska säker att detta gäller för både keso och kvarg.

Du får dock vänta på någon mer påläst än mig för att få ett bättre svar :)

MtotheM
2011-08-18, 01:16
Sötningsmedel är bättre än socker på alla sätt. Problemet med sötningsmedel är att du blir mer hungrig av det. Självklart ska man inte "knarka" sötningsmedel men det är bättre än vanligt socker.

...

Coca Cola är inte bra, skit mkt socker och väldigt mkt kalorier. Cola Zero är klart bättre, "kalorifri". Skillnaden är sockret.



Att säga att sötningsmedel är bättre på alla sätt skulle jag säga är lite väl förenklat. Man måste veta vad det är för sötningsmedel.

Tex så har Coca-cola Zero i vissa delar av världen innehållit Cyklamat, som sedan 1969 varit förbjudet i USA (Fanns i vissa länder fram till 2007 tror jag det var (dock inte sverige)).

http://venezuelanalysis.com/news/4516

lofito
2011-08-18, 05:26
Jag minns att detta diskuterades för ett tag sen och jag ställde frågan kring sötmedel vs socker och fick till svar att sötningsmedel på alla sätt är bättre eftersom det som sagt inte innehåller några kcal. Anledningen till light kesella och light keso etc. är ju bara bra - mindre kcal och man får ändå mättnadskänsla för det man äter i jämförelse med något annat som har mer kcal.

King Grub
2011-08-18, 05:40
på alla sätt är bättre eftersom det som sagt inte innehåller några kcal

På alla sätt? Det där är ett sätt.

Sverker
2011-08-18, 05:54
Varför är sötningsmedel så värdeladdat ?

En typ av ämnen som ersätter sockrets sötma. Varför väcker det så mycket känslor ?

jokem
2011-08-18, 06:01
Jag är inte den enda som har föräldrar som klagar direkt ordet light dyker upp? Det spelar ingen roll om det är samma smak/konsistens, det är ändå light och dåligt enligt dem. Själv bryr jag mig inte så mycket men jag vill hålla mig inom rimliga gränser och normalt sett köper jag med vanligt socker pga all uppståndelse som blir annars!

Vad är det för nackdelar med sötningsmedel jämfört med socker om man nu inte överdriver intaget?

Sverker
2011-08-18, 06:11
Nackdelen är, tror jag, att du vänjer dig vid söt smak och kräver mer för att bli nöjd.

lofito
2011-08-18, 06:33
Nackdel: Aspartam har bevisats vara cancerframkallande hos råttor (urinblåsecancer).
Sen läste jag även för en tid sedan att aspartam kan påverka intelligensen -
huruvida det är sant eller inte låter jag förbli osagt. Föga trovärdig källa skulle jag säga.

maqan
2011-08-18, 08:24
Som jag ser det är sötningsmedel ett problem om man vänjer sig vid en alltför intensiv sötma. I de mängder man får i sig om man dricker en aspartame/sucralose-sötad proteindrink efter träning tror jag inte att mängden orsakar några direkta systemiska komplikationer i kroppen.
Det man ser mer och mer nu dock framförallt bland yngre träningsfolk är en stegrande konsumtion. Man dricker först en pre-workout, sen kanske även en bcaa/eaa-produkt innan träning och dessutom en proteindrink efter träning.
En trend här på forumet är ju även att folk gör en massa proteinblandningar (fluff/pudding) som också är kraftigt sötade i många fall.

maqan
2011-08-18, 08:29
Sen läste jag även för en tid sedan att aspartam kan påverka intelligensen.

En av de potentiella effekterna som aspartame kan ha på hjärnan är väl att det kan rubba aminosyrabalansen genom en alltför stor koncentration fenylalanin. Det bör väl dock inte vara ett problem i de små mängder som man vanligtvis får i sig.
På tal om aminosyror så vet vi ju egentligen inte mycket om vad ett tillskott av fria aminosyror av olika slag har för effekt på olika delar av kroppen, jag tänker framförallt på hjärnan och andra organ.

Scratch89
2011-08-18, 08:33
En av de potentiella effekterna som aspartame kan ha på hjärnan är väl att det kan rubba aminosyrabalansen genom en alltför stor koncentration fenylalanin. Det bör väl dock inte vara ett problem i de små mängder som man vanligtvis får i sig.
På tal om aminosyror så vet vi ju egentligen inte mycket om vad ett tillskott av fria aminosyror av olika slag har för effekt på olika delar av kroppen, jag tänker framförallt på hjärnan och andra organ.

Det förutsätter att det kan passera blodhjärnbarriären fritt, vilket jag inte tror att det gör.

Catstyle
2011-08-18, 08:48
Jag minns att detta diskuterades för ett tag sen och jag ställde frågan kring sötmedel vs socker och fick till svar att sötningsmedel på alla sätt är bättre eftersom det som sagt inte innehåller några kcal. Anledningen till light kesella och light keso etc. är ju bara bra - mindre kcal och man får ändå mättnadskänsla för det man äter i jämförelse med något annat som har mer kcal.
Varför skulle ett lågt kaloriinnehåll per definition vara positivt, vare sig det gäller sötningsmedel eller mejeriprodukter?

lofito
2011-08-18, 08:51
Varför skulle ett lågt kaloriinnehåll per definition vara positivt, vare sig det gäller sötningsmedel eller mejeriprodukter?

Vad hade du i åtanke? Antar att du sitter på ett argument som du vill kläcka fram kring detta, låt höra!

Catstyle
2011-08-18, 09:32
Vad hade du i åtanke? Antar att du sitter på ett argument som du vill kläcka fram kring detta, låt höra!
Ursäkta?
Du framförde en argumentation som jag uppfattade drog slutsatsen att ett lågt kaloriinnehåll i en produkt per definition är något positivt.
Jag undrar varför så skulle vara fallet.

daloatf
2011-08-18, 09:35
Allt beror ju på vad man personligen tycker. Gillar man äta mycket volym så är ett lägre kaloriinnehåll bra. Gillar man inte äta stora volymer eller har hög förbrukning är högre kaloriinnehåll bra.

lofito
2011-08-18, 09:46
Tycker daloatf sammanfattade det på ett enkelt och bra sätt. Handlar ju från person till person hur man känner beroende på hur mycket man tränar, äter och vad man har för mål.

Catstyle
2011-08-18, 09:53
Tycker daloatf sammanfattade det på ett enkelt och bra sätt. Handlar ju från person till person hur man känner beroende på hur mycket man tränar, äter och vad man har för mål.
Och då trådskaparen tillika frågeställaren inte redogjorde för något av ovanstående så blir ditt svar därför något missriktat, kan tyckas.
Jag vill inte vara ett drygarsle, men det stör mig att det fortfarande finns en ganska utbredd uppfattning om att lättprodukter av olika slag per definition är bättre än sin kaloririkare motsvarighet.
Något som jag tycker ditt ursprungliga inlägg visade ganska tydligt. :)

vicarious
2011-08-18, 10:06
och då trådskaparen tillika frågeställaren inte redogjorde för något av ovanstående så blir ditt svar därför något missriktat, kan tyckas.
Jag vill inte vara ett drygarsle, men det stör mig att det fortfarande finns en ganska utbredd uppfattning om att lättprodukter av olika slag per definition är bättre än sin kaloririkare motsvarighet.
Något som jag tycker ditt ursprungliga inlägg visade ganska tydligt. :)

+1. Man får skilja på nyttigt och "bra för någon som vill gå ner i vikt" eller något i den stilen. Dock går det ju givetvis att gå ner i vikt trots att man äter kaloritätare och fetare alternativ.

lofito
2011-08-18, 10:11
Och då trådskaparen tillika frågeställaren inte redogjorde för något av ovanstående så blir ditt svar därför något missriktat, kan tyckas.
Jag vill inte vara ett drygarsle, men det stör mig att det fortfarande finns en ganska utbredd uppfattning om att lättprodukter av olika slag per definition är bättre än sin kaloririkare motsvarighet.
Något som jag tycker ditt ursprungliga inlägg visade ganska tydligt. :)

Det är lugnt, bra att du inte framhäver en dryg ton trots att du är lite irriterad bakom datorn där kan jag tänka mig över mitt inlägg ;)
Nevars, men jag är fortfarande intresserad över din syn kring sötningsmedel kontra socker.

Maysan
2011-08-18, 10:14
I dagens samhälle så kommer det ut ny forskning hela tiden angående cancerfrågan. Är detta framkallande?

Finns skit mycket trams på nätet och mycket "flopp forskning" angående frågan.

Och att den långa myten om att dricka Cola Zero är cancerframkallande är rent bullshit. Chansen ligger på kanske en på miljonen.

Cancern dyker säkert upp om man missbrukar Cola Zero. En normal mängd någon gång i veckan är ingen risk. Men om man missbrukar det och dricker det t.ex. varje dag har säkert en stor risk.

Allt handlar om vett och etikett. Hur mycket man häller i sig osv.

Ät sunt, ekologiskt och variera kosten.

Kan även berätta att min mamma var på mig när jag var yngre angående "light-frågan". Hon sa mycket om att det är cancerframkallande osv. Men nu har hon insett att det är klart bättre än vanlig Cola regular och chansen att få cancer är liten. Alltid lika skönt att sätta sin mamma på rätt plats lol :bow:

Som de skrev i tidigare inlägg så gäller det person till person.

Nu måste jag ut, köpa nya dragremmar och pumpa gymmet. Åskar som fan fast det är sol ute...fuck it.. aja ösregn på ingång. Peace!

Hoppas du får svar på frågan du ställt. :thumbup:

lofito
2011-08-18, 10:15
Jag undrar dock varför många äldre (främst föräldrar) är så skeptiska till light-produkter? Vad är det som gjort att de har den synen de har? Jag menar, en så stor majoritet kan ju inte bara ha hittat på det utan i så fall måste läst en massa meningslösa artiklar eller liknande. Vad beror deras inställning på tror ni?

Gurkyngel
2011-08-18, 10:19
"Floppforskningen" som Maysan talar om är väl det mammor baserar sina argument på eftersom denna forskning har en tendens att finnas med i kvällspress osv. Och det vet vi ju att det mesta i aftonbladet/expressen antingen dödar eller gör oss till dunderfriska övermänniskor på en sekund och att dessa ord för många är lag :)

Gurkyngel
2011-08-18, 10:20
Jag undrar dock varför många äldre (främst föräldrar) är så skeptiska till light-produkter? Vad är det som gjort att de har den synen de har? Jag menar, en så stor majoritet kan ju inte bara ha hittat på det utan i så fall måste läst en massa meningslösa artiklar eller liknande. Vad beror deras inställning på tror ni?

De kan helt enkelt inte vara källkritiska

Catstyle
2011-08-18, 10:22
Det är lugnt, bra att du inte framhäver en dryg ton trots att du är lite irriterad bakom datorn där kan jag tänka mig över mitt inlägg ;)
Nevars, men jag är fortfarande intresserad över din syn kring sötningsmedel kontra socker.
Det skall väldigt mycket till innan jag blir irriterad på ett forum. ;)
Jag undviker personligen sötningsmedel så mycket jag kan, dock inte till en gräns där det blir socialt handikappande.
Det handlar inte om något foliehattsbeteende, tycker jag är viktigt att påpeka.

De tillfällen då jag konsumerar några nämnvärda mängder socker är såpass få att jag då utan något som helst dåligt samvete kan njuta av den äkta varan, vilket dessutom ofta smakar betydligt bättre än dess artificiellt sötade motsvarighet.

I grund och botten handlar det om att jag har gjort ett aktivt val att försöka hålla mig till så mycket icke-processerad och råvarunära mat som möjligt. :)

Gurkyngel
2011-08-18, 10:22
Sen vill väl ingen mamma uppmuntra sitt barn till bantning, för henne är man det perfekta barnet, alltid!!
Är kanske så att många förknippar lätt och light med just bantning??

(sry för många inlägg på raken)

Maysan
2011-08-18, 10:35
Fail, hann inte ut innan regnet kom. Får sitta här och argumentera lite *drool*

Jag tror Gurkyngel har ett bra svar där. Föräldrar kan inte, de får inte säga till sitt barn att man börjar bli tjock/rund. Chansen där är vädligt stor att barnet får ätstörningar och senare anorexia. Väldigt hemskt!

Lightläsk är ingen utväg till problemet. Man måsta hitta inställningen för att kunna sluta med t.ex. Läsk. Mind is serious business *flex*

Men jag tror dock inte detta är det konkreta svaret till varför mammor inte uppskattar Light-produkter.

andnel
2011-08-18, 10:36
Ja ni, debatten satte verkligen igång i varje fall. I egenskap av TS så vill jag dock återgå till mina frågeställningar, samt utöka dem lite eftersom jag inte riktigt tycker att något tydligt svar fötts ur diskussionen:

Är sötningsmedel, i någon form (aspartam, sukralos e.t.c.), farligt?
Om ja, i vilka mängder? Om nej, varför inte? Länka gärna studier!

Vad ersätter man det saknade fettet med om man t.ex. jämför en 10% Kesella och en 1%. Vatten? Eller som min kära mor kallar det, "syntetiskt" skit - och vad består i så fall det "syntetiska" av?

lofito
2011-08-18, 10:40
Sen vill väl ingen mamma uppmuntra sitt barn till bantning, för henne är man det perfekta barnet, alltid!!
Är kanske så att många förknippar lätt och light med just bantning??

(sry för många inlägg på raken)

Där har du det, tror jag. De associerar light med bantning.
Minns när jag var lite mindre och ganska tjock så sa morsan ändå
att man såg så jävla gullig ut och smal, fast det var man ju inte.
När jag tittar på de gamla bilderna när man var lite tjock undrar jag var jag
är smal? Men men, är väl en typisk moderinstinkt. Lite gulligull hit och dit
om att man inte behöver göra något åt sin kropp och att den är bra som den är.
*suck*

Catstyle
2011-08-18, 10:41
Ja ni, debatten satte verkligen igång i varje fall. I egenskap av TS så vill jag dock återgå till mina frågeställningar, samt utöka dem lite eftersom jag inte riktigt tycker att något tydligt svar fötts ur diskussionen:

Är sötningsmedel, i någon form (aspartam, sukralos e.t.c.), farligt?
Om ja, i vilka mängder? Om nej, varför inte? Länka gärna studier!

Vad ersätter man det saknade fettet med om man t.ex. jämför en 10% Kesella och en 1%. Vatten? Eller som min kära mor kallar det, "syntetiskt" skit - och vad består i så fall det "syntetiska" av?
Enligt Svenska Livsmedelsverket så är det inte farligt att förtära godkända sötningsmedel om man håller sig inom rekommenderade dagliga intaget, RDI. Sök runt lite på www.slv.se

Gå in på Arla.se och jämför innehållet i en burk Kesella respektive Lättkesella och kanske lättmargarin kontra smör på respektive tillverkares hemsida, så ser du ju vad det innehåller.

Maysan
2011-08-18, 10:54
Aspartam kan jag inte se som något negativt. När du får i dig aspartam så bryts det ner i kroppen. Det bildas då metanol (små mängder). Av den sortens nedbrytning bildas då också essentiella aminosyran fenylalanin, som kan vara farligt från person till person. Personer som har sjukdomen fenylketonuri (ärftlig) kan inte bryta ner detta.

Aspartam i måttliga mängder är inga problem.
Aspartam i större mängder kan vara farligt för din hälsa.

Enligt en studie så finns det ett samband mellan Aspartam och nerverna i hjärnan. Kan orsaka "nervskador".

Sukralos är ett sötningsmedel som är sötare än vanligt socker/aspartam.
Dock så har det inte varit så mycket snack om Sukralos. Inte samma debattfråga som Aspartam.

Sukralos är ett bättre sötningmedel än Aspartam. Dock sötare.

All sötningsmedel är farligt i större mängder, så är det oftast om allt. Använd sötningsmedel måttligt.

Maysan
2011-08-18, 10:56
Enligt Svenska Livsmedelsverket så är det inte farligt att förtära godkända sötningsmedel om man håller sig inom rekommenderade dagliga intaget, RDI. Sök runt lite på www.slv.se

Gå in på Arla.se och jämför innehållet i en burk Kesella respektive Lättkesella och kanske lättmargarin kontra smör på respektive tillverkares hemsida, så ser du ju vad det innehåller.
:thumbup:

Eddie Vedder
2011-08-18, 11:25
lättmargarin kontra smör på respektive tillverkares hemsida, så ser du ju vad det innehåller.

Problemet är väl att det ändå inte säger en något i de flesta fall. Många oroar sig över ämnen de inte vet vad det är ens. Just av den anledningen, människan oroas ju ofta över det hon inte känner till.

King Grub
2011-08-18, 11:35
Nackdel: Aspartam har bevisats vara cancerframkallande hos råttor (urinblåsecancer).

Nu blandar du ihop aspartam med sackarin. Människor metaboliserar dock inte sackarinsalter på samma sätt i urinblåsan som råttor. Hos dom stannar salterna kvar i blåsan, hos oss följer dom med ut.

Catstyle
2011-08-18, 12:15
Problemet är väl att det ändå inte säger en något i de flesta fall. Många oroar sig över ämnen de inte vet vad det är ens. Just av den anledningen, människan oroas ju ofta över det hon inte känner till.
Det har du fullkomligt rätt i, och det är ju ett fenomen som tyvärr utnyttjas i tvivelaktiga syften allt som oftast.

MasterChief
2011-08-18, 12:22
Problemet är väl att det ändå inte säger en något i de flesta fall. Många oroar sig över ämnen de inte vet vad det är ens. Just av den anledningen, människan oroas ju ofta över det hon inte känner till.

En kvinna i släkten frågade vad minimjölk var för jävla påfund under en middag. "Titta här bak på innehållsförteckningen får du se, den innehåller Riboflavin. Det kan aldrig vara bra".

wimpy
2011-08-18, 12:39
min mor har diabetes sen hon var 16 så blir bara light produkter för henne.. betyder det att hon borde vara dum i huvudet Och ha cancer nu?

När jag var liten drack jag hysteriskt mkt light pepsi en sommar,,, kan för övrigt inte dricka vanlig dricka alls det e ju som o dricka rent socker! ( dricker dock aldrig dricka längre men blir det så blir det zero, å kanske man skulle "börja" igen om det endå inte e farligt? :D )

King Grub
2011-08-18, 12:40
Det finns inga vetenskapliga belägg för att sötningsmedel är cancerframkallande, och man har aldrig sett någon koppling mellan aspartamintag och tumörfrekvens hos människa.

Catstyle
2011-08-18, 12:42
min mor har diabetes sen hon var 16 så blir bara light produkter för henne.. betyder det att hon borde vara dum i huvudet Och ha cancer nu?

Nej, det betyder inte att hon borde ha vare sig cancer eller vara dum i huvudet.
Har svårt att se hur den misstanken kan väckas, om jag skall vara ärlig.

MrMagic
2011-08-18, 13:33
Allmänt sett sägs det väl att light-produkter kan framkalla cancer... känns dock som det behövs sjuka mängder för det.

Oddish
2011-08-18, 13:35
Det finns inga vetenskapliga belägg för att sötningsmedel är cancerframkallande, och man har aldrig sett någon koppling mellan aspartamintag och tumörfrekvens hos människa.

Du har inte möjligtvis en länk till någon studie som man kan trycka ner i halsen på alla som envisas med att börja snacka cancer så fort man öppnar en burk Pepsi Max? ;)

King Grub
2011-08-18, 13:44
http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/abstract/15/9/1654

http://annonc.oxfordjournals.org/cgi/content/full/15/10/1460

http://annonc.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/18/1/40

vicarious
2011-08-18, 13:46
Du har inte möjligtvis en länk till någon studie som man kan trycka ner i halsen på alla som envisas med att börja snacka cancer så fort man öppnar en burk Pepsi Max? ;)

Kommer knappast hjälpa. De kommer inte ta till sig det ändå. Tror du de kommer sätta sig och läsa studierna?

Nitrometan
2011-08-18, 14:03
Allmänt sett sägs det väl att light-produkter kan framkalla cancer...
Då sägs det fel.

Eddie Vedder
2011-08-18, 14:26
Då sägs det fel.

Nej det sägs något som är oklart men som förefaller riskfritt vid moderat konsumtion. Att det inte är dödligt gift friskriver det ju inte från alla eventuella risker.;)

whalle
2011-08-18, 14:36
Jag älskar lightläsk, det är ju helt underbart att kunna bälja i sig läsk utan att behöva tänka på att det lägger sig som bukfett :p

Jag gör i och för sig av med väldigt mycket kalorier per dag så det skulle inte vara några problem med någon halvliter cola om dagen egentligen men jag tycker light varianterna är lika goda och då kan jag lika gärna ta kalorierna från någon god bearnaisesås eller något istället.

Nitrometan
2011-08-18, 14:43
Allmänt sett sägs det väl att light-produkter kan framkalla cancer...

Då sägs det fel.

Nej det sägs något som är oklart men som förefaller riskfritt vid moderat konsumtion. Att det inte är dödligt gift friskriver det ju inte från alla eventuella risker.;)

Men nu pratar vi inte om eventuella risker utan om att light produkter skulle framkalla/orsaka cancer. Alltså ett klart och tydligt orsakssamband.

Säger du att nån har visat det på människor?

Att intag av sötningsmedel skulle ge cancer? Ungefär som att andas in asbestdamm eller nåt.

daloatf
2011-08-18, 14:51
Ja ni, debatten satte verkligen igång i varje fall. I egenskap av TS så vill jag dock återgå till mina frågeställningar, samt utöka dem lite eftersom jag inte riktigt tycker att något tydligt svar fötts ur diskussionen:

Är sötningsmedel, i någon form (aspartam, sukralos e.t.c.), farligt?
Om ja, i vilka mängder? Om nej, varför inte? Länka gärna studier!

Vad ersätter man det saknade fettet med om man t.ex. jämför en 10% Kesella och en 1%. Vatten? Eller som min kära mor kallar det, "syntetiskt" skit - och vad består i så fall det "syntetiska" av?

Angående kvarg/kesella så ersätts inte fettet av något vad jag har förstått. Det reduceras endast (silas bort).

Rätta mig om jag har fel någon!

MtotheM
2011-08-18, 18:22
Men nu pratar vi inte om eventuella risker utan om att light produkter skulle framkalla/orsaka cancer. Alltså ett klart och tydligt orsakssamband.

Säger du att nån har visat det på människor?

Att intag av sötningsmedel skulle ge cancer? Ungefär som att andas in asbestdamm eller nåt.

Det finns inga bevis för att det skulle orsaka cancer. Det betyder inte att det inte kan orsaka cancer. Dock så säger det att mängderna vi konsumerar är på en sådan nivå att frekvensen av cancer hos personer som använder sig av aspartam inte överstiger den generella. Alltså är cancer inte något man måste oroa sig för om man konsumerar i normala mängder.

TheIsh
2011-08-18, 18:44
Hur kan vissa sötningsmedel ge insulinpåslag om de inte innehåller någon energi?
/edit
Är det helt enkelt en kemisk respons som inte har något med energin att göra? Tänkte, eftersom samma mängd kalorier kan ge olika påslag. Eller utsöndring kanske är ett bättre ordval.

Eddie Vedder
2011-08-18, 18:50
Men nu pratar vi inte om eventuella risker utan om att light produkter skulle framkalla/orsaka cancer. Alltså ett klart och tydligt orsakssamband.

Säger du att nån har visat det på människor?

Att intag av sötningsmedel skulle ge cancer? Ungefär som att andas in asbestdamm eller nåt.

Nej det är klart, något så starkt orsakssamband har naturligtvis inte påvisats. Men om ämnet i sig är carcinogent är det ju ett orsakssamband även om det är väldiga mängder som krävs.

Hur kan vissa sötningsmedel ge insulinpåslag om de inte innehåller någon energi?
/edit
Är det helt enkelt en kemisk respons som inte har något med energin att göra? Tänkte, eftersom samma mängd kalorier kan ge olika påslag. Eller utsöndring kanske är ett bättre ordval.

De innehåller energi. Men det är bara det att det krävs så liten mängd för att uppnå önskvärd sötma att det aldrig ger något energivärde åt drycken.

TheIsh
2011-08-18, 18:52
Aha, okej. :)

Evilkitty
2011-08-20, 12:17
Om två drycker är smakmässigt identiska, men en innehåller kalorier vilket den andra inte gör - så kommer vi alltid föredra den kaloririka drycken.

Njutningen man får av drycken begränsar sig inte enbart till smaken, utan vi gillar helt enkelt det som får oss att bli fetare.

Att diverse personer sedan försöker rationalisera sitt intag av den mer kalorifulla drycken med hänvisning till sötningsmedlets påstådda skadlighet är enbart ett sätt att få dem att känna sig bättre med sitt energiintag.

WHITEFOLKS
2011-08-20, 13:46
Om två drycker är smakmässigt identiska, men en innehåller kalorier vilket den andra inte gör - så kommer vi alltid föredra den kaloririka drycken.

Njutningen man får av drycken begränsar sig inte enbart till smaken, utan vi gillar helt enkelt det som får oss att bli fetare.

Att diverse personer sedan försöker rationalisera sitt intag av den mer kalorifulla drycken med hänvisning till sötningsmedlets påstådda skadlighet är enbart ett sätt att få dem att känna sig bättre med sitt energiintag.

Jasså?

Det kan ju även vara att de faktiskt vill få i sig kalorierna.

Eddie Vedder
2011-08-20, 13:51
Att diverse personer sedan försöker rationalisera sitt intag av den mer kalorifulla drycken med hänvisning till sötningsmedlets påstådda skadlighet är enbart ett sätt att få dem att känna sig bättre med sitt energiintag.

Det finns faktiskt folk som inte alltid tänker på allting de äter och dricker i termer av kalorier etc. och kanske faktiskt föredrar smaken på sockrad läsk och därför dricker den utan vidare funderingar. Och att vara lite försiktig med sötningsmedel är det absolut inget fel med.

Och baserat på vilken forskning drar du slutsatsen att vi alltid väljer den kalorifyllda om vi får välja och om det inte är fråga om svält? Till exempel blindtest?

cero
2011-08-20, 18:45
Om två drycker är smakmässigt identiska, men en innehåller kalorier vilket den andra inte gör - så kommer vi alltid föredra den kaloririka drycken.

Notera att smaken ofta skiljer sig mellan sockrade drycker, och liknande alternativ med sötningsmedel. Cola är godare än Cola zero enligt mig. Samma med Sprite och Sprite zero.

Paperbasket
2011-08-20, 18:54
Varför är sötningsmedel så värdeladdat ?

En typ av ämnen som ersätter sockrets sötma. Varför väcker det så mycket känslor ?

Det heter Anna Skipper.

King Grub
2011-08-20, 19:10
Nej, det var samma sak långt innan hon blev känd bland allmänheten.

lofito
2011-08-20, 19:12
Cola light och Cola smakar inte samma sak, enligt mig.
Cola är enligt mig så mycket jävla godare än någon light version som smakar skit.
Fast det är ju min subjektiva åsikt.

Paperbasket
2011-08-20, 19:26
Nej, det var samma sak långt innan hon blev känd bland allmänheten.

Jaha, jag är nog för ung för att ha tänkt på det *skratt*. Alla man känner som ser sötningsmedel som hell on earth har fått det från Skipper.

Sorry för om det blev off topic.

daloatf
2011-08-20, 19:43
Bara för det ska jag njuta av en Cola zero

sinnez
2011-08-20, 21:21
Hade man fått en krona för varje kommentar man fått om att man dricker cola zero

Fugly
2011-08-20, 22:16
Hade man fått en krona för varje kommentar man fått om att man dricker cola zero

Min favorit är att man får cancer av den.

dazeds
2011-08-22, 22:19
Jag stöter ibland på människor som hävdar att aspartam orsakar/förvärrar ADHD, depressioner, ångest osv. Bland annat hänvisar en vän till den här artikeln:

http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam-foraarsager-sukkersyge-hjertesygdom-kraeft-og-overvaegt.html?utm_source=Facebook

Övervikten orsakas av större sötsug som jag förstår och därmed ökar risken för sjukdomar kopplade till vöervikt. Men det övriga, finns det studier inom ämnet eller är det bara en vandringssägen?

yooii
2011-08-23, 12:07
Kortsiktigt så är jag helt övertygad att jag mår bättre av att förtära sötningsmedel än den naturliga varianten.

Långsiktigt har jag inte en aning om.

lofito
2011-08-23, 13:40
Kortsiktigt så är jag helt övertygad att jag mår bättre av att förtära sötningsmedel än den naturliga varianten.

Långsiktigt har jag inte en aning om.

På vilket sätt mår du bättre, då, i jämförelse med vanligt socker?

Maysan
2011-08-23, 14:07
Börjar tröttna på folk angående Ligh-läsk osv. Light-läsk ger dig sjukt sug på mat osv. På det viset så äter du mer och lägger på dig mer kg.
Problemet med ligh-läsk är att det ger mer sug för mat osv.

Cancerfrågan är ett skämt. Det är bara era mammor som förblindat er med deras hat kring "ligh-frågan".

mvh :thumbup:

inter
2011-08-23, 14:13
Jag konsumerar inte fler kalorier p.g.a. att jag dricker lightläsk, jag konsumerar färre.

Eddie Vedder
2011-08-23, 14:14
Börjar tröttna på folk angående Ligh-läsk osv. Light-läsk ger dig sjukt sug på mat osv. På det viset så äter du mer och lägger på dig mer kg.
Problemet med ligh-läsk är att det ger mer sug för mat osv.

Cancerfrågan är ett skämt. Det är bara era mammor som förblindat er med deras hat kring "ligh-frågan".

Hur kan du säga att det är ett skämt? Det är lika extremt som att säga att det är ett dödsgift. Och något sjukt sug efter mat har aldrig påvisats i forskningen, en aptitpåverkan hos djur har påvisats. Men inget sjukt sug efter mat.

anton2000
2011-08-23, 14:17
Hehe läste lite på aftonbladets duell mellan Paulun (stavning) och den så kallade "fettdoktorn".
"Annika Dahlqvist: Moderator, jag är emot alla lättprodukter. Antingen står begreppet för fettsnålt, och det är inte bra, eller också står det för sötningsmedel, och dem är jag också emot. De kan vara skadliga kemikalier. De sötningsmedel som jag har minst emot är sukrin och stevia. Dessa kan man söta med till fest. Till vardags behöver man inte den söta smaken."

lol

Niveus
2011-08-23, 14:24
Jag har faktiskt hört mycket gott om stevia pga det är naturligt.

Eddie Vedder
2011-08-23, 14:25
Jag gillar verkligen Kolozzeumandan att man vet mer än varenda forskare i hela världen vet. "Höhö, den där kärringen läste Aftonbladet och tror aspartam kan vara skadligt, jag vet ju allt som tittat på Grubs abstrakt utan att fatta dom och bett om länkar jag inte läst, lol!!!"

yooii
2011-08-23, 14:47
På vilket sätt mår du bättre, då, i jämförelse med vanligt socker?
Jag konsumerar färre kalorier när jag dricker lightläsk, fun light etc.
Jag behöver gå ned i vikt för min hälsas skull.

Enkel matematik.

Jag är förvisso ingen storkonsument av ovan nämnda men jag tror ändå att jag mår bättre av den anledningen och jag ämnar inte heller att motbevisa det då jag trivs med att surpla Pepsi Max och Fun Light.

thenut
2011-08-23, 15:03
Cola light > Cola... Förutom om det ska groggas... :D

lofito
2011-08-24, 13:32
En del säger att de inte känner någon större skillnad på cola samt cola light - för mig är skillnaden markant! Cola för mig smakar så mycket bättre än cola light, fast, det är ju högst en subjektiv åsikt.

Dreas
2011-08-24, 13:45
En del säger att de inte känner någon större skillnad på cola samt cola light - för mig är skillnaden markant! Cola för mig smakar så mycket bättre än cola light, fast, det är ju högst en subjektiv åsikt.Cola light smakar skräp, Zero lite bättre. Pepsi max är kungen :)

Eddie Vedder
2011-08-24, 13:57
Cola light smakar skräp, Zero lite bättre. Pepsi max är kungen :)

Jag tycker samma. Bortsett från att jag inte tycker det smakar skräp. Men helt klart mindre gott.I Barcelona och Rom drack jag Pepsi light, det var också mindre gott än Pepsi Max.

Doctor Snuggles
2011-08-24, 14:19
Jag konsumerar färre kalorier när jag dricker lightläsk, fun light etc.
Jag behöver gå ned i vikt för min hälsas skull.

Enkel matematik.

Jag är förvisso ingen storkonsument av ovan nämnda men jag tror ändå att jag mår bättre av den anledningen och jag ämnar inte heller att motbevisa det då jag trivs med att surpla Pepsi Max och Fun Light.

Du behöver iof inte dricka lightprodukter för att gå ner i vikt, det är inte antingen eller. Allt är förstås en riskbedömning och i nuläget är det inte bevisligen farligt för människor, men eftersom det är så lätt att undvika lightprodukter så ser jag inte någon vettig anledning till att inmundiga dessa.

puman83
2011-11-06, 08:26
Nu får du nästan lära din mamma ett och annat :whipped:

Sötningsmedel är bättre än socker på alla sätt. Problemet med sötningsmedel är att du blir mer hungrig av det. Självklart ska man inte "knarka" sötningsmedel men det är bättre än vanligt socker.

Sötningsmedel ger dig inget "energiintag"
Socker ger dig "energiintag".

Coca Cola är inte bra, skit mkt socker och väldigt mkt kalorier. Cola Zero är klart bättre, "kalorifri". Skillnaden är sockret.

Om du vill gå ner i vikt, få en snyggare kropp, så är Cola Zero klart din bästa vän.

Lite tips:

•Begränsa konsumtionen av söta drycker, oavsett om det är socker eller sötningsmedel för att inte vänja sig vid söt smak.
•För barn finns ingen anledning att använda sötningsmedel utan istället begränsa mängden läsk/saft.
•För barn är det okej med ett glas sötade drycker (läsk/saft/nyponsoppa/måltidsdrycker med mera) två till tre gånger per vecka.
•Observationsstudier visar att daglig konsumtion av sötade drycker är kopplat till ökad risk för övervikt.

Källa: slv.se

Som tipsen lyder så ska man variera. Även om det är sötningsmedel så ska man inte vänja sig.

Sen när det gäller kesella. Lätt kesella is the shit. Skillnaden där är väll om du deffar eller bulkar.

Jag föredrar nästan all kost "lätt" och "ekologisk". Har gått ner en massa kilo och ökat i muskler samt mår bättre än vad jag gjorde tidigare.


PS: Är själv ingen proffessor inom detta ämne. Men lycka till med ditt sökande :)

http://slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedel-i-stallet-for-socker/

2FAST4U
2011-11-07, 17:06
jag har hört att tex aspartam kan framkalla diabetes, stämmer det?

:)

Eddie Vedder
2011-11-07, 17:21
jag har hört att tex aspartam kan framkalla diabetes, stämmer det?

:)

Det finns ännu inget konstaterad kausalsamband mellan aspartam och någon sjukdom alls. Just diabetehypotesen har jag inte ens hört faktiskt, däremot finns ju en hel del andra sjukdomar/problem som diskuterats (utan att ännu fastslagits).

Dreas
2011-11-07, 17:21
jag har hört att tex aspartam kan framkalla diabetes, stämmer det?

:)Verkligen inte.

2FAST4U
2011-11-07, 17:56
Det finns ännu inget konstaterad kausalsamband mellan aspartam och någon sjukdom alls. Just diabetehypotesen har jag inte ens hört faktiskt, däremot finns ju en hel del andra sjukdomar/problem som diskuterats (utan att ännu fastslagits).

oki, skönt att höra^^

:thumbup:

Eddie Vedder
2011-11-07, 19:49
oki, skönt att höra^^

:thumbup:

Fast mitt svar var ju inte nej. :) Men jag känner inte till hypotesen. Var har du hört det?

2FAST4U
2011-11-07, 21:19
Fast mitt svar var ju inte nej. :) Men jag känner inte till hypotesen. Var har du hört det?

tänkte också på dreas svar^^

men det var från en kille på gymmet, och vart han fått det ifrån vet jag inte. vet inte riktigt hur mycket han kan.

men dte var typ att man lurar kroppen, allså att kroppen tror att det är socker fast inte, och då skapar kroppen nått "ämne"(minns inte vad) för att bryta ner det fast det inte finns nått att bryta ner och att det "ämnet" kunde leda till diabetes på nått sätt.

säkert riktigt dåligt beskrivet men nått liknande var det, och vilket ämne han sa att det gällde minns jag inte :)

Eddie Vedder
2011-11-07, 21:23
tänkte också på dreas svar^^

men det var från en kille på gymmet, och vart han fått det ifrån vet jag inte. vet inte riktigt hur mycket han kan.

men dte var typ att man lurar kroppen, allså att kroppen tror att det är socker fast inte, och då skapar kroppen nått "ämne"(minns inte vad) för att bryta ner det fast det inte finns nått att bryta ner och att det "ämnet" kunde leda till diabetes på nått sätt.

säkert riktigt dåligt beskrivet men nått liknande var det, och vilket ämne han sa att det gällde minns jag inte :)

Jaha det där skitpratet. Jo det har jag hört förr. En allmän regel som förmodligen gäller i 99 fall av 100 är att utgå från att "killen på gymmet" inte har någon koll alls. Finns det överhuvudtaget något förhållande mellan diabetes och aspartam låter det ju mer sannolikt att det är till aspartams fördel. Du kan ju fråga din polare vad som påverkar en diabetikers (eller en frisk persons för den delen) blodsocker mest.

312
2011-11-07, 21:31
Cola light smakar skräp, Zero lite bättre. Pepsi max är kungen :)

Skojar du? Zero smakar INGENTING, ingenting alls. Nada. Jävla pissdryck.

Ronn
2011-11-07, 21:33
Cola Zero är ju gott!

Tricklew
2011-11-08, 01:48
Sen läste jag även för en tid sedan att aspartam kan påverka intelligensen -
huruvida det är sant eller inte låter jag förbli osagt.

Jag minns när KG först postade ett inlägg där detta diskuterades, för några årsedan, varpå hela tråden fylldes av folk som upplevde sig själva som korkade och skyllde det på läsken. Sedan har jag inte följt debatten, vart står man i denna frågan nu?

2FAST4U
2012-03-02, 14:13
Hej!

nu under deff så får jag i mig mer sötningsmedel än vanligt. har läst igenom tråden(kanske missat nått, många inlägg trots allt) men vad jag förstått så finns det en gräns när det gäller sötningsmedel. läste på wiki tror jag att man kunde dricka 4 liter per dag och ändå ligga under RDI?

i dags läget där jag VET (hoppas jag :D ) att jag får i mig sötningsmedel per dag är:

3 shakes

en light energy drink

och runt +50 gram fun light till kvarg

sen blir det väl 2-3 liter pepsi max elelr liknande per vecka

hur mycket kan det här bli? eller är det nojjan som kommer fram^^ jag undviker inte aspartam eller så men känns som att jag inte vill få i mig allt för mycket ändå :)

MVH :hbang:

KalleTeodor
2012-03-02, 14:40
eller så dricker man vatten istället för att halsa aspartam. Så onödigt.

Sverker
2012-03-02, 18:06
Onödigt är upp till var och en.

Mellan tummen och pekfingret verkar mängderna bli motsvarande ADI ( *)







* RDI är rekomenderat intag. Något sådant finns inte för sötningsmedel. ADI är Acceptabelt Dagligt Intag.

2FAST4U
2012-03-02, 19:57
Onödigt är upp till var och en.

Mellan tummen och pekfingret verkar mängderna bli motsvarande ADI ( *)







* RDI är rekomenderat intag. Något sådant finns inte för sötningsmedel. ADI är Acceptabelt Dagligt Intag.

tack för svar =)
det tjocka, ska jag tolka det som att jag inte borde vara så farligt? om man tänker på ADI?
kanske min svenska som sviker nu...
menade självklart ADI^^

Malone
2012-04-20, 22:40
I vilka livsmedel finns aspartam förutom lightläsk och tuggummin? Finns det tuggummin utan?

Eddie Vedder
2012-04-21, 10:25
I vilka livsmedel finns aspartam förutom lightläsk och tuggummin? Finns det tuggummin utan?

Juice, lättsockrade sylt/marmelad tror jag. Du får titta i affären.

Malone
2012-04-21, 20:25
Juice, lättsockrade sylt/marmelad tror jag. Du får titta i affären.

Står det aspartam eller? Hur mycket är mycket? Har just börjat dricka juice istället för mjölk så mycket mjölk. :Virro

Hur långt kan det dröja innan man får mer svar om det skulle påverka inlärningsförmågan?

Eddie Vedder
2012-04-21, 20:29
Står det aspartam eller?

1) Ja det ska stå alla ingredienser enligt lag.
2) Och om inte, hur skulle då vi andra veta?

Snorkelfarsan
2012-04-21, 21:04
Hur långt kan det dröja innan man får mer svar om det skulle påverka inlärningsförmågan?

5 månader.





Hur skulle någon kunna veta det? Det handlar ju om när ny forskning görs och publiceras. Och även då kan det vara omöjligt att veta. Ofta kan ny forskning bara skapa ännu fler frågor än innan; ju mer man lär sig om ett ämne ju mer inser man hur lite faktiskt vet. Så är det även inom vetenskapen väldigt ofta.

Malone
2012-04-21, 22:00
1) Ja det ska stå alla ingredienser enligt lag.
2) Och om inte, hur skulle då vi andra veta?

Tänkte mer att det kanske står Y103040 istället för Aspartam.

Om det står att det inte är något socker tillsatt och sötman kommer från apelsinerna så bör det ju betyda att inget aspartam blivit tillsatt heller?

Hur mycket är mycket? Några tuggummin? Några klunkar lightdryck?

King Grub
2012-04-22, 12:54
Är det aspartam tillsatt i en produkt måste det stå utskrivet. Det måste inte stå aspartam, utan det går också att skriva E 951.

Det är lag på att det måste stå att produkter med aspartam i innehåller en fenylalaninkälla, eftersom personer med fenylketonuri har begränsad förmåga att bryta ned den aminosyran och intag av denna kan vara direkt skadlig.

Ozziking
2014-02-23, 18:45
Min morsa och jag hade också debatt om det nu, hon förespråkar fulfeta produkter medans jag är mer åt lätthållet.

Hon säger att lättprodukter är bluff och att det bara är samma produkt utblandat med vatten och tillsatt med sötningsprodukter som gör en mer sugen och mindre mätt.

Hur ska jag kunna förklara på ett bra sätt att lättprodukter inte är farligt? Vad ska jag säga liksom? :-)

mvh

Sverker
2014-02-23, 18:55
Vilka lättprodukter ? Det finns massor olika.

Ozziking
2014-02-23, 19:11
Vilka lättprodukter ? Det finns massor olika.

Mjölk/yoghurt/kvarg/keso/saft/läsk mestadels.

aspartam är ju inte bra i stora mängder, men tänker mer åt mejerihållet?

kör själv på mellanmjölk/yoghurt men lätt på kvarg/keso :-)

R Scarpa27
2014-02-23, 19:28
Mjölk/yoghurt/kvarg/keso/saft/läsk mestadels.

aspartam är ju inte bra i stora mängder, men tänker mer åt mejerihållet?

kör själv på mellanmjölk/yoghurt men lätt på kvarg/keso :-)

fullfeta gör di mättare (inte svårt uträknat) med mer kalorier, lättprodukter gör dig inte lika mätt därav kan man äta mer med mindre kcal)

lättprodukter=mer protein och mer kolhydrat.. fetare=tvärtom. osv osv.

& sen innehåler inte alla light produkter aspartam.
naturella finns ju, sen finns även light produkter med socker, vanligtvis är det ju aspartam när det ska sötas.

Dreas
2014-02-25, 12:56
Mjölk/yoghurt/kvarg/keso/saft/läsk mestadels.

aspartam är ju inte bra i stora mängder, men tänker mer åt mejerihållet?

kör själv på mellanmjölk/yoghurt men lätt på kvarg/keso :-)Vilka mängder aspartam är stora mängder? Bra är det kanske inte, men du får det att låta som om det är dåligt utifrån vad vi vet idag?

Kischen
2014-02-25, 13:52
Min morsa och jag hade också debatt om det nu, hon förespråkar fulfeta produkter medans jag är mer åt lätthållet.

Hon säger att lättprodukter är bluff och att det bara är samma produkt utblandat med vatten och tillsatt med sötningsprodukter som gör en mer sugen och mindre mätt.

Hur ska jag kunna förklara på ett bra sätt att lättprodukter inte är farligt? Vad ska jag säga liksom? :-)

mvh

Ta kvarg/kesella som exempel. Kvargen kommer inte ur spenarna och sedan direkt i en burk som placeras i butiken märkt 10% fett.

Det är en produkt anpassad till 10%fett, eller 0,1% osv.

Min mamma köpte den feta leverpastejen för den andra var light, det var så dumt resonerat att jag ville slå mig själv med produkten.

raddum
2014-02-25, 13:59
Lättmjölk tex är berikad med a- och D-vitamin, för att vi ska dricka mer av den.

davkei
2014-02-25, 14:26
Gällande sötningsmedlet aspartam finns en tråd om det redan med en artikel från EFSA postad av Grub.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207834

Ozziking
2014-02-25, 15:45
Vilka mängder aspartam är stora mängder? Bra är det kanske inte, men du får det att låta som om det är dåligt utifrån vad vi vet idag?

kanske jag får det att låta fel men jag är väldigt dålig på att förklara saker och ting.

Jag vet inte om det är bra/dåligt/farligt. Bara skrev det eftersom jag debaterade med min morsa

Ozziking
2014-02-25, 15:46
Ta kvarg/kesella som exempel. Kvargen kommer inte ur spenarna och sedan direkt i en burk som placeras i butiken märkt 10% fett.

Det är en produkt anpassad till 10%fett, eller 0,1% osv.

Min mamma köpte den feta leverpastejen för den andra var light, det var så dumt resonerat att jag ville slå mig själv med produkten.

hahahaha så tänker min morsa också..

WHITEFOLKS
2014-02-25, 16:26
kanske jag får det att låta fel men jag är väldigt dålig på att förklara saker och ting.

Jag vet inte om det är bra/dåligt/farligt. Bara skrev det eftersom jag debaterade med min morsa

Du tror att du kommer få henne att ändra sin åsikt?

Ozziking
2014-02-25, 16:56
Du tror att du kommer få henne att ändra sin åsikt?

det är inte det jag är ute efter, jag vill bara kunna förklara för henne att det inte är så farligt som hon tror.

Sluta vara så emot, jag vill bara få klart debatten lol

WHITEFOLKS
2014-02-25, 17:04
det är inte det jag är ute efter, jag vill bara kunna förklara för henne att det inte är så farligt som hon tror.

Sluta vara så emot, jag vill bara få klart debatten lol

Ok och det kommer kolo hjälpa dig uppnå menar du? Hurdå? :)

Ozziking
2014-02-25, 17:12
Ok och det kommer kolo hjälpa dig uppnå menar du? Hurdå? :)

Ja? För att det finns så många kunniga personer här såklart så man får några bra argument.

självklart, det är ju därför folk frågar... :smash:

WHITEFOLKS
2014-02-25, 17:19
Ja? För att det finns så många kunniga personer här såklart så man får några bra argument.

självklart, det är ju därför folk frågar... :smash:

Då är det ju bara ta de produkter det gäller och visa/jämföra innehållsförteckningar så får man välja själv vilken som passar en bäst.

raddum
2014-02-25, 17:35
I ditt fall har nog din mor rätt hursomhelst, du har vart anorektiskt och väger fortfarande lite, då är energirika livsmedel bra

Ozziking
2014-02-25, 18:36
Suck.. Det är inte det som detta handlar om, det handlar om att kunna förklara och visa att lightprodukter inte är så farligt som hon tror att det är.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

R Scarpa27
2014-02-25, 19:02
Suck.. Det är inte det som detta handlar om, det handlar om att kunna förklara och visa att lightprodukter inte är så farligt som hon tror att det är.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

de löser du när du blir man och flyttat hemmifrån då får du bestämma varor själv och köpa också.

:)

Ozziking
2014-02-25, 19:54
de löser du när du blir man och flyttat hemmifrån då får du bestämma varor själv och köpa också.

:)

inte det heller som är problemet, vill bara förklara för henne hur det står till, hon bryr sig inte så mycket egentligen men om man tar upp det liksom. men whatever, skit i det

cero
2014-02-25, 21:22
Säg bara att alla världsledande hälsoorgan anser alla sötningsmedel vi har på marknaden vara säkra.