handdator

Visa fullständig version : en fråga?


swiftin
2003-12-19, 14:55
För mig som inte orkar hålla på & räkna kalorier & sånt, är det ändå möjligt att på ett effektivt sätt bränna fett och samtidigt behålla muskelmassa eller är man tvungen att räkna på allt man käkar?
Till er som deffar/deffat: är ni konstant hungriga under den perioden? är hunger ett bra tecken på att man ligger på ca 500kcal underskott?

lliB lliK
2003-12-19, 15:02
Du kan ju få mättnadskänsla beroende på vad du äter, har inte bara med hur många kalorier du äter att göra. Själv blir man mätt när man äter, oavsett hur många kalorier, äter du mindre kalorier så tar du mat som ger mer mättnadskänsla.

Arwen
2003-12-19, 17:38
att befinna sig i ett tillstånd av "konstant hunger" låter inte bara plågsamt, utan också som en kamp som man alltid förlorar.

kaloriminus behöver inte betyda att man svälter, fiberrika grönsaker, linser & bönor fyller upp kistan bra.

kharon
2003-12-19, 17:53
Javisst är det möjligt. Kanske inte så effektivt om du vill ner i riktigt låga fettprocenter. Om du inte ska tävlingsdeffa eller så, så rekommenderar jag t.o.m att inte börja räkna kalorier. Det är lätt att man blir för seriös och räknar varenda liten kalori och blir som besatt. Deffa till sommarform går bra utan kalorier hit och dit!

Jag är konstant hungrig hela tiden 24/7, även då jag bulkar. Så att deffa är rena helvetet, för mig i alla fall. :D

Se till att du går ner ungefär 0.5kg i veckan bara så ska nog allt bli bra! Du märker om du går ner för snabbt eller långsamt! Hellre för långsamt än för snabbt! Du vill ju ha kvar musklerna också!

Låt protein stå för en stor del av energin så sparas muskelmassan bättre. Dra ner på kolhydraterna i stället. Ät många små mål! Kör nån form av fettförbrännande träning t.ex morgonpromenader eller HIIT. Styrketräna också för att spara muskelmassa! Unna dig en dag i veckan då du får fuska lite med maten och äta lite mera, så orkar du köra perfekt resten av veckan! Kör hårt!

Jag ska själv börja deffa bort mitt eget fläsk så vi sitter i samma båt! Vi är nog säkert ganska många som kör i gång vid årsskiftet kan jag tro!

Hur mycket ska du deffa bort har du tänkt?

Lycka till! :thumbup:

Sverker
2003-12-19, 18:28
Hungern är något övergående. Efter 10 dagar- två veckor så finns det inga hungerskänslor kvar.

Tar man det lugn och försiktigt behöver man inte tappa någon muskelmassa/muskelstyrka alls.

Vad som krävs är ren uthållighet.

swiftin
2003-12-19, 21:18
Jag hade först tänkt att göra en lite pyttedeff som startar runt april & kanske gå ner 3-5 kilo fett, men efter jag lagt upp mina bilder på bildsektionen (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17017) så har ja fått kommentar att bygga massa först och sedan tänka på deff.
:( förstår itne varför man börjar vid årsskiftet btw! ifall man ligger på kaloriunderskott fram tills slutet av sommaren så bygger man ju ingenting !

King Grub
2003-12-19, 21:28
Originally posted by swiftin
Jag hade först tänkt att göra en lite pyttedeff som startar runt april & kanske gå ner 3-5 kilo fett, men efter jag lagt upp mina bilder på bildsektionen (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17017) så har ja fått kommentar att bygga massa först och sedan tänka på deff.
:( förstår itne varför man börjar vid årsskiftet btw! ifall man ligger på kaloriunderskott fram tills slutet av sommaren så bygger man ju ingenting !

Du behöver i alla fall inte deffa än, så de kommentarerna är helt korrekta. :eating:

kharon
2003-12-20, 01:24
Originally posted by swiftin

:( förstår itne varför man börjar vid årsskiftet btw! ifall man ligger på kaloriunderskott fram tills slutet av sommaren så bygger man ju ingenting !

Rätt, du har inget behov av deff... :(

Och man bygger inget medan man deffar, det har man alltså redan gjort. Det är ju det som är meningen. Då man har något att deffa fram så gör man det.

Jag har bulkat i ett halvår, några har bulkat ännu längre.
Vi har alltså redan byggt och ska nu få bort fläsket så det som förhoppningsvis finns under fläsket ska få se lite solljus. :D

Jag funderar på att bara ta bort det värsta fläsket och börja bulka igen om nån månad, så jag inte behöver se ut som en fotbollsspelare hela livet... Får väl se. Kanske blir man väldigt upphetsad av att springa runt med rutor på magen etc. Fuck that shit!
Om några år kanske. :thumbup:

aliquis
2003-12-20, 01:38
Originally posted by swiftin
:( förstår itne varför man börjar vid årsskiftet btw! ifall man ligger på kaloriunderskott fram tills slutet av sommaren så bygger man ju ingenting !

Naturligtvis kan du väl minska ner kroppsfettet lite om du hellre vill det oavsett vad dom där säger.

Vad gäller årsskiftet så är det väl så att folket deffar någon gång från årsskiftet till sen vår/tidig sommar för att se fina ut då, och sedan käkar dom på för att öka så mycket som möjligt till nästa nyår.. Och om man då har typ 10-15kg kroppsfett man vill ta bort så tar det ju sin lilla tid om man inte vill bränna muskelmassa också.

King Grub
2003-12-20, 11:22
Varför skulle han banta ner sig från vad som uppenbarligen är en hälsosam kroppsfettnivå? Det ser mest ut som pubertetshull ändå. Ett par kilo muskelmassa och ett par års mognande tar hand om det.

aliquis
2003-12-20, 19:07
Originally posted by King Grub
Varför skulle han banta ner sig från vad som uppenbarligen är en hälsosam kroppsfettnivå?

Ingen aning, kan han nog svara på bäst själv.