handdator

Visa fullständig version : Kombinera vilka muskelgrupper?


realarnold
2011-08-17, 16:46
Tja!

Har tänkt börja gymma tre gånger i veckan och tänkte höra med er vilka muskelgrupper man ska kombinera i de olika passen?

Vad anser ni om:

Pass 1: biceps, triceps, axlar
Pass 2: rygg, ländrygg, bröst
Pass 3: mage, ben

Tacksam för svar!

Matte_
2011-08-17, 16:53
Pass 1: Bröst, triceps, axlar
Pass 2: rygg, ländrygg, biceps
Pass 3: mage, ben

Tycker jag är bättre.

lofito
2011-08-17, 16:53
Nu är det ju personligt vad man tycker - men jag hade kört rygg / biceps samma dag.
Därefter triceps / axlar och bröst tillsammans med mage och ben eller att du bara kör mage och ben och lägger in bröst ibland triceps / axlar.

Mitosis
2011-08-17, 16:54
Min nuvarande 3-split är:
https://lh5.googleusercontent.com/-csTPlX3jvnQ/TklOizNcuoI/AAAAAAAABIE/YKne1W2jyCo/s800/3-1-3-1.JPG

filmjölk
2011-08-17, 17:34
Jag blev rätt nöjd när jag kom på att man inte avled av att tex köra axelpressar dagen efter bänkpress, eller att köra stångrodd en dag efter att man curlat.

Förr hade jag alltid mycket planerad split, och det var alltid ordnat så att det var minst en dags vila tills man körde någon liknande övning igen. men sen sket jag i det och kom på att jag faktiskt överlevde att köra triceps en dag efter bröst tex. Gav mig mycket större flexibilitet i min träning.

Jag gillar att börja varje träningsvecka (eller cykel eller whatever) med det passet jag gillar minst. I mitt fall benträning. Genomlida det så fort som möjligt, få det avklarat tills nästa vecka. Annars blir det inte av, och tränar man mindre i en period blir det alltid benträningen som ryker, men inte om jag alltid börjar med ett benpass.

Såhär blir det; "rygg" betyder ryggträning, med hela konkarongen. mark, rodd, pullups etc. "lats" betyder enbart latsövningar, latsdrag, pullups, pullovers inga tunga stångroddar eller mark.

dag1: ben och rygg.
dag2: pecs och axlar eller lats eller armar.
dag3: rygg och axlar eller armar
dag4: pecs och axlar eller lats eller armar

kan bli direkt samt indirekt triceps tre dagar i rad. Inte opti för att maxa, men jag avlider inte av det.

Benx
2011-08-17, 20:10
Jag tappar orken när jag kör bröst och axlar tillsammans.
Så nu kör jag.

Bröst/triceps/mage

Rygg/biceps

Ben/axlar

Har funkat utmärkt för mej iaf;)

StampChamp
2011-08-17, 22:05
Tränar man bara 3 dagar i veckan tycker jag absolut din split är bra.

armar/axlar
ben/mage
bröst/rygg

Jag kör själv den splitten men tränar mer än 3ggr. Förstår inte varför man ska köra muskelgrupper som jobbar ihop på samma pass, då är man alltid tröttare för en muskelgrupp. Kör man bara 3ggr hinner man ju återhämta sig utan problem!

lofito
2011-08-18, 05:23
Tränar man bara 3 dagar i veckan tycker jag absolut din split är bra.

armar/axlar
ben/mage
bröst/rygg

Jag kör själv den splitten men tränar mer än 3ggr. Förstår inte varför man ska köra muskelgrupper som jobbar ihop på samma pass, då är man alltid tröttare för en muskelgrupp. Kör man bara 3ggr hinner man ju återhämta sig utan problem!

Ptja - eftersom att jag kör rygg / biceps tex. så känns det naturligt att köra de på samma pass eftersom att de arbetar ihop som du säger. Kör jag rygg så får jag ju biceps sekundärt etc. så det tar ju både primärt och sekundärt beroende på vilket av de man kör. Skulle jag t.ex köra rygg / bröst ett pass så har jag ju ändå tränat lite utav bicepsen vid ryggövningar och då känns det lite sådär om man en dag efter har biceps i schemat eller två dagar efter.

Brunfel
2011-08-18, 06:12
Jag tappar orken när jag kör bröst och axlar tillsammans.
Så nu kör jag.

Bröst/triceps/mage

Rygg/biceps

Ben/axlar

Har funkat utmärkt för mej iaf;)

Som jag!
+1

realarnold
2011-08-18, 07:11
Tack för bra svar gubbs, uppskattas!