handdator

Visa fullständig version : Semesterersättning, vad gäller?


Control_61
2011-08-17, 16:28
Jag har jobbat hela sommaren på ett lager. Jag har inte skrivit under något avtal (muntligt avtal räcker enligt lag vad jag förstått) men har jobbat 7-4 varje vardag sedan mitten på juni. Kommer också fortsätta knega in i september.

Jag har fått lön när jag ska ha den och allt är frid och fröjd.


Fick höra något om att de är skyldiga att ge mig semesterersättning, stämmer det?
När ska man få det i så fall? Vad gäller?

Får 100kr i timmen (vilket är kasst). Inget har sagts om semesterersättning..

Torwald
2011-08-17, 16:31
Semesterersättning betalas i regel ut i samband med lönen. Har du inte fått någon lönespecifikation, eller inte har något annat som intygar att 100 kronor per timme är till grundlön exklusive semesterersättning, så får du nog lite problem med att visa det.

Annars borde du ha rätt till semesterersättning. Det är cirka 12%.

Control_61
2011-08-17, 16:40
Har ett lönebesked och där står inget specificerat. Det står dessutom antalet timmar och "á pris" 100kr. Sen vet jag ju inte om det är inräknat i min usla lön. Känns ändå som det borde specificerats.

Torwald
2011-08-17, 16:47
Är det ett stort företag? Ring lönefolket och fråga vad det avser. Vissa företag betalar ut semesterersättning i efterskott, så det är ju inte säkert att du blir "blåst" på den. Jag vet inte vad som måste ingå i ett lönesked.

davvvan
2011-08-17, 16:49
Skönare att få den i en klumpsumma på sista lönen imo. Får det på varje lön nu och då märks det inte...

Degpekka
2011-08-17, 16:56
Fungerar lite olika... fick min i klumpsumma i maj varje år senast jag var timansälld.

Olegh
2011-08-17, 17:47
Det är därför man vill ha ett skriftlig avtal där det står vilket/om kollektivavtal gäller med OB, semesterersättning osv.

kalllee
2011-08-17, 18:36
På en del (även mitt) är det så att du får det på den sista lönen om du nu ska sluta snart