handdator

Visa fullständig version : Variation i proteinintag


begt
2011-08-17, 15:39
Om man gör som så att man får i sig typ 200 g protein genom att äta enorma mängder mat en dag (inga kosttillskott), kan kroppen tillgodogöra sig något av det nästa dag? Säg att magen/tarmarna är nästan proppfyllda redan och att man äter en hyfsad andel av proteinet kvällen innan nästa dag. Det som tas upp först i tarmarna är ju fett och protein lite längre ned i systemet s a s. Ponera att det då dröjer några timmar innan kroppen aktivt börjar ta upp proteinet om magen redan är så gott som full och man äter sent på kvällen.

Jag såg att Grub skrev något om en gräns på 7-10 timmar efter man ha ätit innan effekten av proteinintaget klingat av... Eller minns jag fel?
I såna fall är det förstås jätteviktigt att få i sig mycket protein nästa dag även om man ätit mycket dagen innan.

vicarious
2011-08-17, 15:47
Om man gör som så att man får i sig typ 200 g protein genom att äta enorma mängder mat en dag (inga kosttillskott), kan kroppen tillgodogöra sig något av det nästa dag?

Ja. Du får tänka som att allting läggs på kö och tas allt eftersom. Det är en av grundtankarna bakom de upplägg där man fastar under x antal timmar på dygnet.

begt
2011-08-17, 15:54
Ja. Du får tänka som att allting läggs på kö och tas allt eftersom. Det är en av grundtankarna bakom de upplägg där man fastar under x antal timmar på dygnet.

Jag tycker det borde vara så också. Men som sagt så skrev Grub något som talade emot det i viss mån i någon annan tråd här.

Ronn
2011-08-17, 16:13
Ja. Du får tänka som att allting läggs på kö och tas allt eftersom. Det är en av grundtankarna bakom de upplägg där man fastar under x antal timmar på dygnet.

Inte riktigt, tanken med fastan är att den är proteinbesparande för att kroppen under fastan blir mer benägen att använda fett som bränsle, det har inte med att man har ätit mycket protein och därmed har protein "till godo".

Proteiner hamnar inte på kö tills kroppen behöver dom, dom omsätts när du äter dom i den takt matsmältningen och upptaget klarar av, visst det kan ta ett bra tag men att äta massa proteiner en dag och inga proteiner nästa dag kommer inte kompensera, du behöver proteiner varje dag.

begt
2011-08-17, 16:17
Det vore intressant att veta om jag äter 200 g protein en dag (och är mer eller mindre inaktiv), för att sedan träna hårt och äta kanske 100 g nästa dag, skulle jag då kanske kunna nyttja säg 25 g av proteinet jag åt dagen innan? Vore kul om det fanns någon siffra på sånt här.

BengtBurk
2011-08-17, 17:01
Proteiner hamnar inte på kö tills kroppen behöver dom, dom omsätts när du äter dom i den takt matsmältningen och upptaget klarar av, visst det kan ta ett bra tag men att äta massa proteiner en dag och inga proteiner nästa dag kommer inte kompensera, du behöver proteiner varje dag.

Jag tror att det var precis det han menade med att proteinet hamnar i kö.

Vad menar du med att man behöver proteiner varje dag?

Ronn
2011-08-17, 17:05
Vad menar du med att man behöver proteiner varje dag?

Om man vill behålla eller bygga muskelmassa vilket jag förutsätter att man vill här. :)

Sverker
2011-08-17, 17:07
Det som begränsar intaget är upptaget av protein ( eg aminosyror och korta peptider ) av transportörerna i tarmväggen.
Äter vi mycket protein kommer tarmen att arbeta långsammare och tillåta transportörerna att arbeta i sin takt. Upptaget är ca 10 - 20 g / timme, TROR jag. Eftersom tarmen arbetar även när vi sover kan vi teoretiskt absorbera 250 - 500 g protein.

maqan
2011-08-17, 18:07
Upplever personligen svårigheter med att somna om jag äter en väldigt stor mängd protein tätt inpå läggdags. Vanligtvis äter jag helst inte 3-4h innan sängen.

krubkungen
2011-08-17, 18:34
Brukar bli runt 80-110g protein innan fastan. Tar oftast protein från långsamma källor (kesella,keso, kaseinpulver). Tror dock jag får i mig lite för mycket protein, 200-270g P på en vikt av 73kg. Nära toxisk-gräns? Protein mättar ju så bra :em:

Kischen
2011-08-17, 18:43
Brukar bli runt 80-110g protein innan fastan. Tar oftast protein från långsamma källor (kesella,keso, kaseinpulver). Tror dock jag får i mig lite för mycket protein, 200-270g P på en vikt av 73kg. Nära toxisk-gräns? Protein mättar ju så bra :em:

Ungefär vad jag ligger på, 3 x kroppsvikten och då är 2-3 intag av bcaa inte medräknat.

begt
2011-08-17, 18:45
Upplever personligen svårigheter med att somna om jag äter en väldigt stor mängd protein tätt inpå läggdags. Vanligtvis äter jag helst inte 3-4h innan sängen.

Jag har inga problem med det. Däremot är jag rädd att min mage ska ta skada av all den mat jag stoppar i på en gång.

Heh, om ni undrar varför jag startade tråden så beror det på att jag cyklade över 9 mil idag på min halvtrasiga treväxlade Mustang City komfort :D (Åt tokmycket^10 igår)

krubkungen
2011-08-17, 18:45
Ungefär vad jag ligger på, 3 x kroppsvikten och då är 2-3 intag av bcaa inte medräknat.

Ok, bra att man inte är ensam:)

Anders The Peak
2011-08-17, 18:52
Det som begränsar intaget är upptaget av protein ( eg aminosyror och korta peptider ) av transportörerna i tarmväggen.
Äter vi mycket protein kommer tarmen att arbeta långsammare och tillåta transportörerna att arbeta i sin takt. Upptaget är ca 10 - 20 g / timme, TROR jag. Eftersom tarmen arbetar även när vi sover kan vi teoretiskt absorbera 250 - 500 g protein.

http://jas.fass.org/content/86/9/2135.full.pdf

Du har rätt kroppen uppreglerar(transportörerna)upptaget vid högproteindiet och svält. Antagligen tar kroppen upp allt även om den inte använder allt som byggstenar utan låter det gå in i glukos-alanincykeln etc för omvandling till energi.

BengtBurk
2011-08-18, 17:52
Om man vill behålla eller bygga muskelmassa vilket jag förutsätter att man vill här. :)

Men innebär det nödvändigtvis att man måste äta varje dag? Aminosyrekoncentrationen borde kunna hållas tillräckligt hög även vid fasta i 24h<.

King Grub
2011-08-18, 17:57
Tveksamt. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4660552&postcount=106

BengtBurk
2011-08-18, 18:05
Kan inte påstå att jag blev klokare av det där men att det är tveksamt säger jag inte emot. En rejäl mastodontmåltid borde dock ge aminosyror under väldigt många timmar.

Anders The Peak
2011-08-19, 10:21
Tveksamt. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4660552&postcount=106
Upptaget i i tolvfingertarm och tunntarm pågår under ca 14-15 timmar lite beroende på innehållet i maten. Innan det så hanteras maten långsamt i magsäcken vilket tar ca 4-6 timmar det sker även om maten är passerad. Det går inte bara såga hans påstående eftersom omsättning och nybildning av protein är en rätt invecklad historia med fler faktorer att räkna in än akuta proteinintag.