handdator

Visa fullständig version : Volym.


hey
2011-08-17, 13:16
Tja, har läst runt en del de senaste dagarna.. har sett att de flesta rekommenderar att man kör ca 50-60 reps per muskelgrupp, även att man ska köra 8-12 reps. Vilket för mig innebär att eftersom jag brukar köra 3 set per övning och om vi då säger att man gör 10 reps så skulle det bli 2 övningar per muskelgrupp. Detta skulle jag kunna acceptera på små muskelgrupper så som biceps. Men inte på rygg, antar då att man får försöka dela in de större muskelgrupperna, som till exempel rygg att man delar in i baksida axlar, nedre rygg osv.. Hur brukar ni köra?

ARMSTARK
2011-08-17, 13:33
När man anger reps-antal brukar man mena arbetsset. Dvs. Man kör ett antal set med ökande vikter, sen kör man några tunga set, arbetsset. Det är de senare man menar.

Arf Pingvin
2011-08-17, 13:34
Är biceps en muskelgrupp? Du kan väl inte jämföra biceps med ryggen. Hela split-tänket är helt pantat.

krubkungen
2011-08-17, 13:35
Shit vad mycket Volym trådar på sista tiden, sprids snabbare än klamydia volym intresset.

Ont: skulle köra runt 70-85reps totalt per muskelgrupp (speciellt de stora musklerna) om det var volym jag var ute efter. 7-9set per muskel och kanske 3-4övningar. superset och dropset kan vara nice också. Undvika att gå till total failure i varje set kan vara en bra ide också.