handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning för ben/rumpa


Scepia
2011-08-17, 11:49
Tjenare!

Jag har ett smärre problem. När jag var yngre spelade jag både hockey och fotboll 6-9 gånger i veckan. Detta resulterade i att jag fick ganska stora ben och stjärtmuskler. Men sedan skadade jag ljumskarna ganska rejält, och detta ledde till att jag var tvungen att sluta med aktiviteter som ansträngde mina ljumskar.
Detta i sin tur ledde till att jag inte kunde "underhålla" mina muskler på undre delen av kroppen. Men nu 4 år senare har jag hunnit lägga på mig lite mer fett på benen och rumpan.
Jag har tränat aktivt på gym i snart 2 år, men har inte kunnat träna ben/rumpa pga extrem smärta vid ansträngning. Men nu har problemen lagt sig, och jag skulle behöva tips och övningar (kanske ett schema) som kan hjälpa mig att förbränna fett på lår och rumpa. Jag kan tyvärr inte springa än, men kommer säkerligen kunna inom 6-8 månader. Under den tiden måste jag ha ett program med övningar för ben/rumpa.

Jag skulle bli extremt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med övningar till detta ändamål!

MvH! :D

rooz
2011-08-17, 11:51
Ät mindre. Punktförbränning är omöjligt.

Langster
2011-08-17, 11:53
Man kan inte punktförbränna fett. Du måste förbränna fett över hela kroppen.
Var fettet tas av i första hand beror på genetiska och hormonella faktorer som du till mycket liten grad kan påverka själv.

Förbränna fett gör du genom att äta mindre än du gör av med.

lofito
2011-08-17, 11:57
Övningar som tränar rumpa är t ex djup benböj, smal marklyft, stående kick åt sidan och bakåt m fl. För ben har du ju knäböj, benpress, utfall, benspark etc.

Däremot kan man inte förbränna fett punktvis, tex. bara på rumpan och ben som det sagts. Samtidigt måste du reducera energiintaget.

flipp
2011-08-18, 12:07
Om du tränar övningar för ben/rumpa kommer dessa partier bli större inte mindre. Möjligen kanske formen förbättras. Som de andra är inne på är det i första hand deff som gäller. Du kan också satsa på att bygga upp överkroppen mer så du får en bättre symmetri mellan över och underkropp. Hur stor en kroppsdel är i proportion till övriga delar av kroppen tror jag är viktigare än hur stor den är i absoluta termer, om man pratar om estetik.

moderato
2011-08-18, 12:19
Om du tränar övningar för ben/rumpa kommer dessa partier bli större inte mindre. Möjligen kanske formen förbättras. Som de andra är inne på är det i första hand deff som gäller. Du kan också satsa på att bygga upp överkroppen mer så du får en bättre symmetri mellan över och underkropp. Hur stor en kroppsdel är i proportion till övriga delar av kroppen tror jag är viktigare än hur stor den är i absoluta termer, om man pratar om estetik.

Tjena tänkte bara höra här...gjorde nyss en tråd med frågor om deff och träningstips. Tänkte också på samma fråga..blir de Överdrivet mycket större alternativt "bättre form", är inte ute efter mindre men vill inte träna ben och få s.k "hockeylår" om du förstår vad jag menar. Har just gjort om mitt träningsprogram men blev helt plötsligt osäker...vill inte ha "värsta låren" nu när jag försöker få en sjysst överkropp och "slimma till" benen lite..

King Grub
2011-08-18, 12:21
Så lätt är det inte att bygga betydande mängder muskelmassa ens under anabola förutsättningar.