handdator

Visa fullständig version : Grub och länkar


papper1
2011-08-17, 11:27
Tjena, efter att ha fått intresse för gymmning har jag hittat detta forum. Brukar läsa ganska mycket och ser att King_grub är en flitig medlem. De artiklar/länkar han postar, vart får han de ifrån? De brukar heta nått i stil med J Physiother. 2011;57... Vore intressant med lite info om de där artiklarna, inte bara vilken sida han tar de ifrån.

Tack på förhand!

Inge Enveten
2011-08-17, 11:28
Du kan börja här http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

young_george
2011-08-17, 11:28
Bara skriv in det i google så får du svaret.

King Grub
2011-08-17, 11:31
Alla abstrakt (sammanfattningar) finns på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

I abstaktets titel står i vilken tidskrift studien/artikeln är publicerad. Står det t ex:

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.

är studien publicerad i augustinumret 2001 av The American Journal of Physiology - Endocrinology and Metabolism.

Vill man då läsa hela får man gå till tidskriftens hemsida, i det här fallet http://ajpendo.physiology.org/ och leta upp den. Dom flesta studier eller artiklar, åtminstone nya, kostar antingen pengar eller kräver behörighet för att kunna läsas.

papper1
2011-08-17, 11:31
Försöte få med det i min första post, vet inte riktigt om jag lyckades men.. Är det en forsskar grupp? Eller är det bara en hemsida fylld med massa olika infon? Vad är det som gör att deras info är mer pålitbar än aftonbladet hälsa?

papper1
2011-08-17, 11:32
Alla abstrakt (sammanfattningar) finns på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

I abstaktets titel står i vilken tidskrift studien/artikeln är publicerad. Står det t ex:

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.

är studien publicerad i augustinumret 2001 av The American Journal of Physiology - Endocrinology and Metabolism.

Vill man då läsa hela får man gå till tidskriftens hemsida, i det här fallet http://ajpendo.physiology.org/ och leta upp den. Dom flesta studier eller artiklar, åtminstone nya, kostar antingen pengar eller kräver behörighet för att kunna läsas.

Ohh, tack för ditt utförliga svar! Riktigt schysst. Tråden kan låsas nu, elller tas bort. :)

King Grub
2011-08-17, 11:32
Det är vetenskapliga tidskrifter. PubMed är en databas över abstrakten. Att dom finns där betyder att dom är publicerade i en vetenskaplig tidskrift.

papper1
2011-08-17, 11:35
Varför är de skrivna på ett så svårt engelska? Vad behöver man för utbilding för att kunna läsa och förstå all info i en sån studie? Skulle inte bli helt fel att bli nånting inom träningsbranchen. Börjar strax 3an i gymnasiet. Börjar bli dags att välja yrke.. :)

King Grub
2011-08-17, 11:44
Varför är de skrivna på ett så svårt engelska?

Studierna är skrivna för andra forskare och yrkesverksamma inom det aktuella området.

martikainen
2011-08-17, 11:52
Grub: Alltid undrat hur du får tillgång till dessa, jobbar du inom området eller betalar du privat?

papper1
2011-08-17, 11:55
Allright, vette fan om jag borde starta ny tråd om detta men är det någon som har nå koll på hur mycket PTs tjänar? Kan vara allt ifrån sånna som leder spinningpass till aerobic till sånna som hjälper en i gymmet. Ni som har lite koll på detta ämne, om man vill jobba innom träningsbranchen vad ska man gå för högskola efter gymnasiet? Är det svår utbildning? Jag tror att jag skulle trivas mycket bra med yrket. Så känner jag för tillfället..

King Grub
2011-08-17, 11:57
Grub: Alltid undrat hur du får tillgång till dessa, jobbar du inom området eller betalar du privat?

Jag har inte tillgång till alla fullängdsartiklar. Många gånger är jag inte personligt intresserad av studierna jag postar överhuvudtaget, och har inget intresse av att själv läsa hela. Postar dom för att dom behandlar ämnen som rör forumets inriktning, och alltid finns det någon som är intresserad av senaste vetenskapliga artiklarna.

papper1
2011-08-17, 12:01
Jag har inte tillgång till alla fullängdsartiklar. Många gånger är jag inte personligt intresserad av studierna jag postar överhuvudtaget, och har inget intresse av att själv läsa hela. Postar dom för att dom behandlar ämnen som rör forumets inriktning, och alltid finns det någon som är intresserad av senaste vetenskapliga artiklarna.

Tror just frågan var: Varför du har tillgång till de. Men kan ha fel.

Fugly
2011-08-17, 12:01
Jag har inte tillgång till alla fullängdsartiklar. Många gånger är jag inte personligt intresserad av studierna jag postar överhuvudtaget, och har inget intresse av att själv läsa hela. Postar dom för att dom behandlar ämnen som rör forumets inriktning, och alltid finns det någon som är intresserad av senaste vetenskapliga artiklarna.

Det tycker jag är ganska snällt.:D

Eller så kanske du får ut något av det?

pwnyou
2011-08-17, 12:04
Varför är de skrivna på ett så svårt engelska? Vad behöver man för utbilding för att kunna läsa och förstå all info i en sån studie? Skulle inte bli helt fel att bli nånting inom träningsbranchen. Börjar strax 3an i gymnasiet. Börjar bli dags att välja yrke.. :)Du behöver ingen utbildning. Läs bara ett abstrakt du är intresserad av och googla varenda uttryck du inte begriper så kommer du efter någon minut förstå exakt vad som menas i studien. Upprepa detta några gånger så kommer du att lära dig språket galant.

Exempel:

1. Gå in på pubmed. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
2. Sök till exempel på "resistance training health benefits" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=resistance%20training%20health%20benef its
3. Välj till exempel den översta. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21817111
4. Låt oss säga att du inte vet vad "Mitochondrial Biogenesis" är för något. Då googlar du och får kanske upp detta http://en.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_biogenesis

Sedan är det bara att fortsätta tills du förstår vartenda ord. Man lär sig jävligt fort. Det behövs ingen utbildning. Det här är inte svår engelska när du vant dig. Fast det är klart, har man inte läst tillräckligt med biologi i grundskolan/gymnasiet och inte vet vad en mitokondrie är så lär det ta tid innan man förstår allt. Men det går fortfarande att lära sig relativt fort.

Ronn
2011-08-17, 12:09
Vissa studier är väldigt svåra att tolka beroende på upplägg, utförande och resultat, även om du förstår dom enstaka orden kan det ibland vara svårt att förstå sammanhanget.

Eddie Vedder
2011-08-17, 12:10
Det kan vara värt att nämna att det första man gör om intresset väckt inte är att man går direkt på primärkällorna. Utan en skolning i att läsa akademisk engelska och framför allt en grundförståelse av fackterminologi fattar man verkligen ingenting.

Det krävs en grundförståelse, och en vana vid den typen av mer tungläst text, innan man får ut något av att läsa forskning faktiskt. Jag tycker fortfarande att det är svårt.

King Grub
2011-08-17, 12:17
Tror just frågan var: Varför du har tillgång till de. Men kan ha fel.

Jag skrev just att jag inte har tillgång till alla.

Abstrakten har ju alla tillgång till.

Scratch89
2011-08-17, 12:24
Jag tycker att många forskare komplicerar sina meningar och abstrakt i onödan. Nästan lite pretto, bara för att inga utomstående ska förstå. Kunskap ger ödmjukhet, eller vad var det? ;)

stafh
2011-08-17, 12:30
Jag tycker att många forskare komplicerar sina meningar och abstrakt i onödan. Nästan lite pretto, bara för att inga utomstående ska förstå. Kunskap ger ödmjukhet, eller vad var det? ;)

Det är snarare för att det ska bli så korrekt som möjligt.

Scratch89
2011-08-17, 12:49
Det är snarare för att det ska bli så korrekt som möjligt.

Fast jag tänkte mest på att man kunde formulera sig enklare än vad de gör. Det är oftast väldigt långa meningar, med mycket förkortningar, paranteser och hippetihapp.

Hemi
2011-08-17, 12:52
Nja, i Nordamerika finns det en snobbighet i formuleringar både i böcker och studier. Det är lite som att ju mer komplicerat man gör det desto smartare verkar man. Tittar man å böcker så är de ibland mycket mer utvecklande ibland till det svårare och ibland till det enklare pga hur man får betalt för dem där. Fler sidor.

stafh
2011-08-17, 12:53
Men alltså, man har ju vanligtvis bara ett visst antal ord på sig i abstraktet. Ska man sammanfatta flera månaders arbete i en så kort text blir det lätt lite stackigt.

Hemi
2011-08-17, 12:56
Men alltså, man har ju vanligtvis bara ett visst antal ord på sig i abstraktet. Ska man sammanfatta flera månaders arbete i en så kort text blir det lätt lite stackigt.

Abstrakt ja. men jag tänkte på böcker när jag menade att man får betalt per sida och då kan det ibland bli mer komplicerat eller enklare beroende på. Men forskare, studenter och texter har odta en onödig "hög" nivå som inte gör det mer exakt.

stafh
2011-08-17, 12:57
Abstrakt ja. men jag tänkte på böcker när jag menade att man får betalt per sida och då kan det ibland bli mer komplicerat eller enklare beroende på.
Det kan jag hålla med om. Otroligt mycket "filler" i vissa böcker.

papper1
2011-08-17, 13:09
Allright, vette fan om jag borde starta ny tråd om detta men är det någon som har nå koll på hur mycket PTs tjänar? Kan vara allt ifrån sånna som leder spinningpass till aerobic till sånna som hjälper en i gymmet. Ni som har lite koll på detta ämne, om man vill jobba innom träningsbranchen vad ska man gå för högskola efter gymnasiet? Är det svår utbildning? Jag tror att jag skulle trivas mycket bra med yrket. Så känner jag för tillfället..

Bumb. Eller ingen som har nå bra svar? :(

Scratch89
2011-08-17, 13:12
Bumb. Eller ingen som har nå bra svar? :(

Typ ingenting. Du tar oftast betalat per timma, och du kan tjäna bra om du har många klienter, tjäna inget om du inte får några klienter. Jobbar du via typ SATS eller liknande så tar de oftast en slant per intjänad hundring.

King Grub
2011-08-17, 13:14
Och "PT" är det ingen högskoleutbildning för. En kurs på några veckor.

papper1
2011-08-17, 13:23
Och "PT" är det ingen högskoleutbildning för. En kurs på några veckor.

Detta låter intressant, tittat upp på google och det verkar stämma. Man går en kurs och sedan har man licens. Men hur många klienter kan man få om man t.ex är 19 år. Tror nog de flesta skulle välja 30åringen bredvid mig. Eller? Skulle vara båda skit kul och mycket användbart att få en liten slant, låt oss säga 500-1000 per månad i denna ålder. + Att man lär känna nytt folk. :)

papper1
2011-08-17, 13:24
Typ ingenting. Du tar oftast betalat per timma, och du kan tjäna bra om du har många klienter, tjäna inget om du inte får några klienter. Jobbar du via typ SATS eller liknande så tar de oftast en slant per intjänad hundring.

Hur fixar man många klienter då? :)

Nitrometan
2011-08-17, 13:28
Hur fixar man många klienter då? :)

Genom att vara socialt duktig, prata med mycket folk och göra bra reklam för sig själv.

Catstyle
2011-08-17, 14:06
Är man nitton år gammal får man vara väldigt socialt duktig för att få en acceptabel mängd klienter. ;)

Lokke
2011-08-17, 14:34
Är man nitton år gammal får man vara väldigt socialt duktig för att få en acceptabel mängd klienter. ;)

Definitivt. Trovärdigheten hos en så ung person är oftast mycket låg, inte bara inom hälsosektorn utan det gäller förstås allt.

Men det går naturligtvis, om man ger ett gott första intryck och anstränger sig för att lära sig så mycket man någonsin kan. Får nog även kompensera med bättre service i form av tillgänglighet och flexibilitet.

papper1
2011-08-17, 14:52
Är man nitton år gammal får man vara väldigt socialt duktig för att få en acceptabel mängd klienter. ;)

Fan, det var det jag misstänkte. Och att vara social är inte min starkaste sida. Aja, får se vart livet tar mig. Tack för svaren grabbar. Love kolo <3

Zoidy
2011-08-17, 15:02
Nja, i Nordamerika finns det en snobbighet i formuleringar både i böcker och studier. Det är lite som att ju mer komplicerat man gör det desto smartare verkar man. Tittar man å böcker så är de ibland mycket mer utvecklande ibland till det svårare och ibland till det enklare pga hur man får betalt för dem där. Fler sidor.

Amerikanska författare får ju dock betalt efter hur många ord/sidor eller vad det nu är boken är på, så de tjänar på att göra kursböckerna långa. Därav att typ alla kursböcker man köper från USA är minst 600 sidor långa, även fast det inte direkt hade behövts en så lång bok för att ge en bra bild av kursen/ämnet

Sorry, såg att du skrev det i ett senare inlägg nu, du kan ignorera :)

Eddie Vedder
2011-08-17, 19:18
Fast jag tänkte mest på att man kunde formulera sig enklare än vad de gör. Det är oftast väldigt långa meningar, med mycket förkortningar, paranteser och hippetihapp.

Meningarna blir ju bara långa om det är en massa siffror mitt i . Annars kortar de ju ner så mycket de kan. Att det är så mycket förkortningar är ju just därför, man har ett begränsat utrymme i en artikel. Naturvetenskap och medicinsk forskning har ofta väldigt korta artiklar om det inte är reviews, meta-analyser eller litteraturöversikter.

I humanioran och samhällsvetenskapen är de ofta mycket längre.

Ronn
2011-08-17, 19:19
Meningarna blir ju bara långa om det är en massa siffror mitt i . Annars kortar de ju ner så mycket de kan. Att det är så mycket förkortningar är ju just därför, man har ett begränsat utrymme i en artikel.

Exakt och det är därför vi har såna fina människor some Eddie Vedder som tolkar studierna och skriver fina artiklar. *kissass*

Zoidy
2011-08-17, 19:20
Jag har inte tillgång till alla fullängdsartiklar. Många gånger är jag inte personligt intresserad av studierna jag postar överhuvudtaget, och har inget intresse av att själv läsa hela. Postar dom för att dom behandlar ämnen som rör forumets inriktning, och alltid finns det någon som är intresserad av senaste vetenskapliga artiklarna.

Blir det inte dumt att posta studier man inte har läst? Jag menar om studierna man länkar till eventuellt inte är särskilt bra utförda tex? Det kan du väl rimligtvis inte avgöra utan att ha läst dem?

MasterChief
2011-08-17, 19:22
Blir det inte dumt att posta studier man inte har läst? Jag menar om studierna man länkar till eventuellt inte är särskilt bra utförda tex? Det kan du väl rimligtvis inte avgöra utan att ha läst dem?

Se hans inlägg som små tips. Sedan är det upp till dig att läsa vidare om du är intresserad.

King Grub
2011-08-17, 19:23
Blir det inte dumt att posta studier man inte har läst? Jag menar om studierna man länkar till eventuellt inte är särskilt bra utförda tex? Det kan du väl rimligtvis inte avgöra utan att ha läst dem?

Vad får dig att tro att jag har något med att utvärdera en studie att göra? Det får väl den intresserade läsaren göra?

Exempel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135495&highlight=kedjor

"Effekten av kedjor på lyfthastigheten i bänkpress" - skiter väl jag fullständigt i. Men jag trodde det kunde intressera någon, så jag postade den. Och det verkade jag ha rätt i att döma av antalet poster i tråden. Varför skulle jag låta bli att posta en ny studie om något som i högsta grad rör forumets inriktning bara för att den inte intresserar mig personligen?

Zoidy
2011-08-17, 20:13
Vad får dig att tro att jag har något med att utvärdera en studie att göra? Det får väl den intresserade läsaren göra?

Exempel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135495&highlight=kedjor

"Effekten av kedjor på lyfthastigheten i bänkpress" - skiter väl jag fullständigt i. Men jag trodde det kunde intressera någon, så jag postade den. Och det verkade jag ha rätt i att döma av antalet poster i tråden. Varför skulle jag låta bli att posta en ny studie om något som i högsta grad rör forumets inriktning bara för att den inte intresserar mig personligen?

Ser bara inte riktigt relevansen i att posta skräpstudier bara för att det berör ämnet. Nu är ju givetvis inte alla studier du postar skräpstudier, men för allt du vet så kan det ju lika gärna vara det. Det har liksom inget att göra med huruvida du är intresserad av ämnet eller ej, det har väl snarare mer att göra med att många på det här forumet tar ditt ord som lag (vilket jag antar att du är väl medveten om), och då kan det nog bli ganska missvisande om det visar sig vara en skräpstudie du länkat in. Tycker du inte det själv?

Och ja, man kan givetvis argumentera för att läsaren själv bör läsa igenom källorna och tänka kritiskt etc, men många här litar nog mer eller mindre blint på dig, och struntar i att läsa fullängdsstudien

King Grub
2011-08-17, 20:15
Om jag skulle vara tvungen att gå igenom studierna jag postar och analysera dom först, är det omedelbart slutpostat. Helt ointresserad. Det skulle ta alldeles för mycket tid, och det roar mig inte det minsta. Men om majoriteten hellre vill ha det så, så visst, då slutar jag posta nya studier.

Du kan ju inte på allvar mena att du tycker det är rimligt att jag skall lägga tid och arbete på något jag skulle tycka vara tråkigt, "bara för att" - vad skulle jag få ut av det? Det kan inte finnas en enda vettig anledning till att jag skulle göra det. Då lägger jag givetvis hellre ner den verksamheten helt i stället.

då kan det nog bli ganska missvisande om det visar sig vara en skräpstudie du länkat in. Tycker du inte det själv?

När jag postar ett abstrakt, är det inte, på något sätt, per automatik min åsikt som presenteras. Det måste väl vem som helst begripa?

Ronn
2011-08-17, 20:19
Ser bara inte riktigt relevansen i att posta skräpstudier bara för att det berör ämnet. Nu är ju givetvis inte alla studier du postar skräpstudier, men för allt du vet så kan det ju lika gärna vara det. Det har liksom inget att göra med huruvida du är intresserad av ämnet eller ej, det har väl snarare mer att göra med att många på det här forumet tar ditt ord som lag (vilket jag antar att du är väl medveten om), och då kan det nog bli ganska missvisande om det visar sig vara en skräpstudie du länkat in. Tycker du inte det själv?

Och ja, man kan givetvis argumentera för att läsaren själv bör läsa igenom källorna och tänka kritiskt etc, men många här litar nog mer eller mindre blint på dig, och struntar i att läsa fullängdsstudien

Nej det är många som uppskattar dessa abstrakt annars skulle man själv behöva sitta och bläddra igenom relevanta artiklar på pubmed dagligen.

Och vem ska göra bedömningen att det är en skräpstudie? Då kan man ju lika gärna läsa aftonbladet om man inte själv är intresserad att tänka lite kritiskt och göra en bedömning. Alternativt om man har någon källa som man har förtroende för som tolkar studierna åt en på ett rättvist sätt men hur många kan säga att dom har det?

Nitrometan
2011-08-17, 20:23
Ser bara inte riktigt relevansen i att posta skräpstudier bara för att det berör ämnet. Nu är ju givetvis inte alla studier du postar skräpstudier, men för allt du vet så kan det ju lika gärna vara det.
Men man kan anta att nån har granskat och godkänt studien innan den publiceras i en vetenskaplig tidskrift. De kallas ju för "peer reviewed journal".

Då ska ju inte Grub behöva granska dem igen.

MasterChief
2011-08-17, 21:31
Om jag skulle vara tvungen att gå igenom studierna jag postar och analysera dom först, är det omedelbart slutpostat. Helt ointresserad. Det skulle ta alldeles för mycket tid, och det roar mig inte det minsta. Men om majoriteten hellre vill ha det så, så visst, då slutar jag posta nya studier.

Du kan ju inte på allvar mena att du tycker det är rimligt att jag skall lägga tid och arbete på något jag skulle tycka vara tråkigt, "bara för att" - vad skulle jag få ut av det? Det kan inte finnas en enda vettig anledning till att jag skulle göra det. Då lägger jag givetvis hellre ner den verksamheten helt i stället.



När jag postar ett abstrakt, är det inte, på något sätt, per automatik min åsikt som presenteras. Det måste väl vem som helst begripa?

Bli inte ledsen nu. :(

Klart vi vill ha detta kvar. Jag uppskattar i alla fall att någon tar sig tid att posta relevanta forskningsresultat i ett ämne som jag gillar. Främst eftersom jag själv inte har tid (eller lust snarare) att sitta och leta efter nya rön.

Fugly
2011-08-17, 21:39
King Grub da gawd, fortsätt posta studier! Uppskattas verkligen.

Tolkia
2011-08-17, 22:26
Jag kan ta på mig rollen som drygskit denna gång frågan är uppe.

1. Det som publiceras i vetenskapliga tidskrifter är skrivet av forskare för forskare (och andra inom området verksamma). Språket är anpassat till detta, däremot inte till random dudes kunskaper i engelska. Den nivå ämnena diskuteras på är också anpassad till att artiklarna är tänkta för fackmän och inte random dude. Detta är mycket ändamålsenligt, eftersom majoriteten av de som är på den nivå att de utan problem förstår artiklarna inte har något intresse av att läsa femtioelva sidor om t.ex. muskelcellens grundläggande funktion innan de kommer till poängen. Detta eftersom de redan läst på om muskelcellens grundläggande funktion i en grundbok. Vilket man lämpligen börjar med innan man dyker på vetenskapliga artiklar. Lär er grunden innan ni börjar studera raketvetenskap.

2. Gnälla på krystat språk kan man göra t.ex. när man själv försökt kondensera två års arbete till ett abstract på 500 ord.

3. Bredden på Kolozzeum när det gäller kunskap är stor, och då menar jag STOR. Det finns ett flertal som har tillräcklig koll för att kunna läsa och värdera en studie själva, utan att Grub förtuggar den. Att man själv inte fattar behöver inte betyda att ingen fattar, eller att ett inlägg är meninglöst. Är man verksam inom ett område kan det vidare också vara så att man har intresse av att läsa även "sämre" artiklar, eftersom det är bra att ha koll på vad som händer inom ens område. Även "sämre" artiklar, eller artiklar med slutsatser man inte själv håller med om kommer att få spridning, generera mer forskning, ge en själv uppslag till andra, bättre studier osv.

4. Det finns inget ämne där man går från nybörjare till professor på en månad, ett år, tre år. Träningslära, näringslära etc. skiljer inte ut sig på något sätt, och jag förstår i ärlighetens namn inte hur den uppfattningen har uppkommit.

5. Det är faktiskt inte så att man måste ha järnkoll på spjutspetsforskningen inom ett område för att hålla på med det på hobbynivå. Mycket av det som mäts upp på lab kommer aldrig att märkas i ens vardagsträningsliv, eftersom det finns så mycket annat som överröstar det.

Edit: Förtydligande tillägg till punkt 3: Den som postar länkar till artiklar/abstracts har alltså inte något slags föräldraansvar för att alla läsare skall kunna förstå, eller för att inte någon läsare tolkar resultaten felaktigt. Det vore ju bisarrt.

Eddie Vedder
2011-08-18, 08:37
Och ja, man kan givetvis argumentera för att läsaren själv bör läsa igenom källorna och tänka kritiskt etc, men många här litar nog mer eller mindre blint på dig, och struntar i att läsa fullängdsstudien

Då får man helt enkelt skylla sig själv att man är så korkad. Ärligt talat. Jag litar till exempel på att vissa här på brädan är extremt kunniga om datorer, jag vet ju i alla fall tre som är programmerare. Men om de personerna skulle posta korta sammanfattningar på fikonspråk skulle jag inte ändra om mitt liv efter det. Varför? Jo därför att jag inte förstår det. Och vill jag förstå det, ja då lägger jag ner min tid på att förstå det.

Ingen ska behöva hjälpa mig med det och jag (eller Grub) har inget ansvar inför andra att göra detsamma. Eller jo jag har ett ansvar i BODY Magazine men inte annars. :D De studier jag själv tycker är intressanta att fördjupa mig i skriver jag ju om på bloggen dock. Men det är också frivilligt.

Halldin
2011-08-18, 08:49
Ser bara inte riktigt relevansen i att posta skräpstudier bara för att det berör ämnet. Nu är ju givetvis inte alla studier du postar skräpstudier, men för allt du vet så kan det ju lika gärna vara det. Det har liksom inget att göra med huruvida du är intresserad av ämnet eller ej, det har väl snarare mer att göra med att många på det här forumet tar ditt ord som lag (vilket jag antar att du är väl medveten om), och då kan det nog bli ganska missvisande om det visar sig vara en skräpstudie du länkat in. Tycker du inte det själv?

Och ja, man kan givetvis argumentera för att läsaren själv bör läsa igenom källorna och tänka kritiskt etc, men många här litar nog mer eller mindre blint på dig, och struntar i att läsa fullängdsstudien

Nu är du ute och cyklar

callmeal
2011-08-18, 09:42
Det kan vara värt att nämna att det första man gör om intresset väckt inte är att man går direkt på primärkällorna. Utan en skolning i att läsa akademisk engelska och framför allt en grundförståelse av fackterminologi fattar man verkligen ingenting.

Det krävs en grundförståelse, och en vana vid den typen av mer tungläst text, innan man får ut något av att läsa forskning faktiskt. Jag tycker fortfarande att det är svårt.

Sen är det även lämpligt att ha någotsånär koll på de vetenskapsteoretiska/forskningsteoretiska bitarna också. Annars kan det vara svårt att bedöma resultatens betydelse och tillförlitlighet. – Att man funderar lite över under vilka förutsättningar studier har gjorts (kontroll etc.), hur många som deltagit i t.ex. en träningsstudie, och om det kan finnas alternativa tolkningar av resultaten m.m.

Onåd
2011-08-18, 10:41
Tjena, efter att ha fått intresse för gymmning har jag hittat detta forum. Brukar läsa ganska mycket och ser att King_grub är en flitig medlem. De artiklar/länkar han postar, vart får han de ifrån? De brukar heta nått i stil med J Physiother. 2011;57... Vore intressant med lite info om de där artiklarna, inte bara vilken sida han tar de ifrån.

Tack på förhand!


Jag vill påstå att det är så gott som meningslöst för dig, och många andra, att i nuläget använda vetenskapliga artiklar som kunskapskälla. Man börjar inte lägga ett pussel genom att plocka ut en av tusentals pusselbitar och närstudera denna med avancerad mikroskopisk teknik. Istället bör du skaffa dig en helhetsbild av kost, kropp och träning från kunskapskällor som du faktiskt kan förstå och därmed tillägna dig i såväl teori som praktik.

Många verkar ha fått för sig att vetenskapliga publikationer alltid är den "bästa" källan att använda oavsett vad för kunskap/svar man är ute efter. Då har man nog inte riktigt förstått hur vetenskapande går till.

Zoidy
2011-08-18, 12:54
Om jag skulle vara tvungen att gå igenom studierna jag postar och analysera dom först, är det omedelbart slutpostat. Helt ointresserad. Det skulle ta alldeles för mycket tid, och det roar mig inte det minsta. Men om majoriteten hellre vill ha det så, så visst, då slutar jag posta nya studier.

Du kan ju inte på allvar mena att du tycker det är rimligt att jag skall lägga tid och arbete på något jag skulle tycka vara tråkigt, "bara för att" - vad skulle jag få ut av det? Det kan inte finnas en enda vettig anledning till att jag skulle göra det. Då lägger jag givetvis hellre ner den verksamheten helt i stället.



När jag postar ett abstrakt, är det inte, på något sätt, per automatik min åsikt som presenteras. Det måste väl vem som helst begripa?

Jag tyckte väl mest det lät konstigt att du postade studier du inte läst, kändes lite som ifall jag skulle ge tips om böcker jag inte läst... men visst, som jag skrev i mitt förra inlägg så är det naturligtvis inte ditt ansvar att se till så att folk inte missuppfattar på något sätt

Tänkte mest på användarna som skriver "är inget bra på engelska, vilken banbrytande ny upptäckt kom de fram till?", som uppenbart inte kommer läsa studien, och kanske därför litar blint på dig/andra. Men återigen, visst får de kanske skylla sig själva om de har ett sånt förhållningssätt. Och självklart ska du fortsätta posta, det är ju uppenbarligen många som uppskattar det!

Eddie Vedder
2011-08-18, 13:52
Jag tyckte väl mest det lät konstigt att du postade studier du inte läst, kändes lite som ifall jag skulle ge tips om böcker jag inte läst...

Nej det är faktiskt inte jämförbart för fem öre. Vilka "tips" ger King Grub menar du? En rättvis jämförelse är att du startar en tråd om en ny bok där du citerar baksidetexten på boken i ditt inlägg eftersom du tror att den boken kan intressera många andra på forumet. Och det vore inget konstigt med det.

Zoidy
2011-08-18, 14:30
Nej det är faktiskt inte jämförbart för fem öre. Vilka "tips" ger King Grub menar du? En rättvis jämförelse är att du startar en tråd om en ny bok där du citerar baksidetexten på boken i ditt inlägg eftersom du tror att den boken kan intressera många andra på forumet. Och det vore inget konstigt med det.

Tipsen King Grub ger är ju givetvis själva studierna.

Jag tycker faktiskt helt ärligt att det låter rätt konstigt. Jag antar att jag reagerade mest just för att jag tyckte det lät konstigt. Och med det menar jag inte på något sätt att han ska sluta posta eller nåt som vissa här fått för sig

King Grub
2011-08-18, 14:31
När jag postar en studie är det inget "tips". Det är information för den som är intresserad, varken mer eller mindre.

Även när jag har läst fullängsartikeln är det inte på något sätt automatiskt min åsikt som presenteras.

Maod
2011-08-18, 14:43
Tipsen King Grub ger är ju givetvis själva studierna.

Jag tycker faktiskt helt ärligt att det låter rätt konstigt. Jag antar att jag reagerade mest just för att jag tyckte det lät konstigt. Och med det menar jag inte på något sätt att han ska sluta posta eller nåt som vissa här fått för sig

Vad är konstigt? Om nu tipsen är att det kommit en en ny vetenskaplig studie?
När Grub postar abstract följer inga andra tips/råd/åsikter eller rekommendationer ifrån honom.

Eddie Vedder
2011-08-18, 18:16
Tipsen King Grub ger är ju givetvis själva studierna.

Nej det är inga tips. Nyheterna på TV är heller inga "tips". Det är bara två olika former av uppmärksammande om vad som skett/kommit på sistone.

Zoidy
2011-08-18, 18:32
Är det inte tips så känns det väl inte lika konstigt. Jag har tolkat det som tips innan iaf, och då verkade det väldigt märkligt. Men men, my bad helt enkelt :) Ingen skada skedd