handdator

Visa fullständig version : Cardio+Styrketräning= big nono?


frostrike
2011-08-17, 08:07
Jag har precis börjat träna igen efter ett längre uppehåll och ligger på ca 187cm och 99kilo..
Målet är rejäl styrketräning och volym.
Men jag känner att först måste jag ta död på lite överskotts kilon.

E det waste of time att köra tex 50min styrke träning och sedan 30min cardio , ska jag rikta in mig på stenhård 60+min cardio istället ett par veckor för att bara bli av med överlasten och sen börja från början med styrke träning när man fått bort det mesta av fettet?

Tips och ideer motags med glädje.

Tack på förhand.:)

vicarious
2011-08-17, 08:15
Jag har precis börjat träna igen efter ett längre uppehåll och ligger på ca 187cm och 99kilo..
Målet är rejäl styrketräning och volym.
Men jag känner att först måste jag ta död på lite överskotts kilon.

E det waste of time att köra tex 50min styrke träning och sedan 30min cardio , ska jag rikta in mig på stenhård 60+min cardio istället ett par veckor för att bara bli av med överlasten och sen börja från början med styrke träning när man fått bort det mesta av fettet?


Det är aldrig slöseri att styrketräna, dock är det mindre bra att köra konditionsträning i direkt anslutning till styrketräning. Detta på grund av att konditionsträning sänder signaler i kroppen som direkt motverkar uppbyggnaden av muskler.

Den vanliga missuppfattningen som även du verkar ha fallit för är att man måste konditionsträna för att gå ner i vikt. Det behöver man inte.

Det som krävs för att gå ner i vikt är ett energiunderskott. Du måste göra av med mer energi än du stoppar i dig helt enkelt. Träning är inte det enda som förbränner kalorier, utan allting du gör kostar energi. Det kostar över 1000 kcal per dygn att bara hålla din kropp vid liv, alla organ m.m.

Börja styrketräna och håll koll på vad du stoppar i dig. Konditionsträna om du vill, men kom ihåg att det inte är ett krav.

vicarious
2011-08-17, 08:16
Här står mycket nyttigt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

frostrike
2011-08-17, 08:32
Det är aldrig slöseri att styrketräna, dock är det mindre bra att köra konditionsträning i direkt anslutning till styrketräning. Detta på grund av att konditionsträning sänder signaler i kroppen som direkt motverkar uppbyggnaden av muskler.

Den vanliga missuppfattningen som även du verkar ha fallit för är att man måste konditionsträna för att gå ner i vikt. Det behöver man inte.

Det som krävs för att gå ner i vikt är ett energiunderskott. Du måste göra av med mer energi än du stoppar i dig helt enkelt. Träning är inte det enda som förbränner kalorier, utan allting du gör kostar energi. Det kostar över 1000 kcal per dygn att bara hålla din kropp vid liv, alla organ m.m.

Börja styrketräna och håll koll på vad du stoppar i dig. Konditionsträna om du vill, men kom ihåg att det inte är ett krav.

Tack!! Kalorierna håller jag koll på ^^ jag ligger på ca 1800-2000kcal om dagen nu och försöker pressa det lite neråt utan att låta det inverka på mitt arbetsliv osv.Tonfisk+Keso har blivit min bästa vän ;) .
Nej det va mest vad jag bränner mest med på gymmet men då kan man alltså med glädje köra rena styrke pass och ändå bränna ganska hyfsat med kalorier.

koffein_beroende
2011-08-17, 08:40
Slänger en fråga här. Hur är det med att ställa sig på bandet och gå i en timme efter ett pass?
Postat via en mobil enhet

lofito
2011-08-17, 08:42
Tack!! Kalorierna håller jag koll på ^^ jag ligger på ca 1800-2000kcal om dagen nu och försöker pressa det lite neråt utan att låta det inverka på mitt arbetsliv osv.Tonfisk+Keso har blivit min bästa vän ;) .
Nej det va mest vad jag bränner mest med på gymmet men då kan man alltså med glädje köra rena styrke pass och ändå bränna ganska hyfsat med kalorier.

Ja, absolut bränner du kalorier på gymmet även om det inte är överdrivet mycket. Eftersom du vill gå ner i vikt skulle jag rekommendera dig att träna hårt, sköta kosten och ligga på kaloriunderskott med ett högt proteinintag. På så sätt förlorar du inte lika mycket muskler när du går ner i vikt när du har ett högt proteinintag, lätt hänt att större delen av musklerna ryker annars.

Som Vicarious sade - man behöver inte konditionsträna för att gå ner i vikt, folk har en tendens till att tro det. Allt handlar om att äta mindre och göra sig av med mer än man får i sig. Så tung styrketräning - bra kost - kaloriunderskott - högt proteinintag kommer göra susen om du vill gå ner i vikt :)

King Grub
2011-08-17, 08:42
Slänger en fråga här. Hur är det med att ställa sig på bandet och gå i en timme efter ett pass?
Postat via en mobil enhet

Vadå "hur"? Jämfört med vad?

Det är näst sämsta tillfället att lägga konditionsträningen.

lofito
2011-08-17, 08:43
Slänger en fråga här. Hur är det med att ställa sig på bandet och gå i en timme efter ett pass?
Postat via en mobil enhet

Det har en negativ inverkan på musklerna, speciellt direkt efter också ett träningspass. Aldrig fel att vara aktiv och träna mycket för att må bra - men är du ute efter att bygga etc. så skulle jag inte råda att köra någon form av kondition efter ett styrkepass.

Springer
2011-08-17, 08:47
Påverkar konditionsträningen även styrkeutvecklingen, eller är det bara muskelns storlek?

(Om man bortser från att större muskerl blir starkare)

Kan det alltså vara bra idé att kombinera träningsformerna om man vill bli starkare utan att bli tyngre?

frostrike
2011-08-17, 08:47
Det är aldrig slöseri att styrketräna, dock är det mindre bra att köra konditionsträning i direkt anslutning till styrketräning. Detta på grund av att konditionsträning sänder signaler i kroppen som direkt motverkar uppbyggnaden av muskler.

Den vanliga missuppfattningen som även du verkar ha fallit för är att man måste konditionsträna för att gå ner i vikt. Det behöver man inte.

Det som krävs för att gå ner i vikt är ett energiunderskott. Du måste göra av med mer energi än du stoppar i dig helt enkelt. Träning är inte det enda som förbränner kalorier, utan allting du gör kostar energi. Det kostar över 1000 kcal per dygn att bara hålla din kropp vid liv, alla organ m.m.

Börja styrketräna och håll koll på vad du stoppar i dig. Konditionsträna om du vill, men kom ihåg att det inte är ett krav.

Det har en negativ inverkan på musklerna, speciellt direkt efter också ett träningspass. Aldrig fel att vara aktiv och träna mycket för att må bra - men är du ute efter att bygga etc. så skulle jag inte råda att köra någon form av kondition efter ett styrkepass.

Ursäkta en novis och delvis idiots frågor men med andra ord. så är det en intensiv styrke träning som gäller under Deff? eller kör ni precis samma program som vanligt och det ända ni ändrar på är att ligga på ett kcal underskott?

King Grub
2011-08-17, 08:51
Påverkar konditionsträningen även styrkeutvecklingen

Ja.

Ronn
2011-08-17, 08:51
Ursäkta en novis och delvis idiots frågor men med andra ord. så är det en intensiv styrke träning som gäller under Deff? eller kör ni precis samma program som vanligt och det ända ni ändrar på är att ligga på ett kcal underskott?

Lägg till kondition om du vill ha bättre kondition eller har svårt att hamna på underskott utan, annars är det inte nödvändigt.

Jag konditionstränar ibland mest bara för att kunna äta mer, att det är kul (cykling) och att jag får bättre kondis är bara sekundärt. :)

Springer
2011-08-17, 08:58
Ja.

Hur?

King Grub
2011-08-17, 08:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

vicarious
2011-08-17, 08:59
Ursäkta en novis och delvis idiots frågor men med andra ord. så är det en intensiv styrke träning som gäller under Deff? eller kör ni precis samma program som vanligt och det ända ni ändrar på är att ligga på ett kcal underskott?

Vad menar du med intensiv? Att behålla styrkan är ju det bästa kvittot på att man också behåller musklerna under deffen. För att behålla styrkan så rekommenderas det att man kör något färre repetitioner och vilar ordentligt mellan seten så man orkar prestera maximalt i varje set.

Hur mycket du förbränner under gympasset är ointressant. Man tränar inte styrketräning för att förbränna.

lofito
2011-08-17, 09:05
Vad menar du med intensiv? Att behålla styrkan är ju det bästa kvittot på att man också behåller musklerna under deffen. För att behålla styrkan så rekommenderas det att man kör något färre repetitioner och vilar ordentligt mellan seten så man orkar prestera maximalt i varje set.

Hur mycket du förbränner under gympasset är ointressant. Man tränar inte styrketräning för att förbränna.

+1 - väl skrivet.

frostrike
2011-08-17, 09:30
Vad menar du med intensiv? Att behålla styrkan är ju det bästa kvittot på att man också behåller musklerna under deffen. För att behålla styrkan så rekommenderas det att man kör något färre repetitioner och vilar ordentligt mellan seten så man orkar prestera maximalt i varje set.

Hur mycket du förbränner under gympasset är ointressant. Man tränar inte styrketräning för att förbränna.

okej så att mao , deff= att du ändrar kalori intaget och inte träningsuppägget förrutom då färre reps.

Eddie Vedder
2011-08-17, 09:36
Slänger en fråga här. Hur är det med att ställa sig på bandet och gå i en timme efter ett pass?
Postat via en mobil enhet

Om du har så sjukligt dålig kondition att gång aktiverar det signalsystem som ger konditionsökningar så gör det ju. Men jag tvivlar på att du är så otränad. Och i det fallet handlar det nog mer om att du skjuter upp vilan och återhämtningen en timme extra.

lofito
2011-08-17, 09:46
okej så att mao , deff= att du ändrar kalori intaget och inte träningsuppägget förrutom då färre reps.

Ungefär så. Du ligger istället på ett kaloriunderskott för att göra dig av med fett samtidigt som du lägger dig i hård styrketräning för att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt tillsammans med ett högt proteinintag.

liQ
2011-08-18, 20:32
Men det går att styrketräna och konditionsträna (dvs inte på samma pass) och ändå få muskelökningar,styrkeökningar? Bara att det inte är lika "optimalt" om man bara riktade in sig på styrketräna?

Jokester
2011-08-18, 20:35
Ja.

liQ
2011-08-18, 20:37
Jag formulerade mig nog lite fel, självklart kan man väl göra det.
Det jag undrade, hur stor är skillnaden procentuellt? Kanske inte finns, några såna undersökningar (även svår att besvara), men värt att fråga.

King Grub
2011-08-18, 20:38
Klicka länken i inlägg 14. Där finns dom flesta studier sammanfattade.

liQ
2011-08-18, 20:38
Klicka länken i inlägg 14. Där finns dom flesta studier sammanfattade.

Ok tack!