handdator

Visa fullständig version : Hur mycket glykogen förbrukar styrketräning?


Sweety87
2011-08-17, 06:47
Någon som vet hur många gram kolhydrat styrketräning förbränner per repetition på en viss vikt, eller något i den stilen?

MasterChief
2011-08-17, 07:19
Enkel gymnasiefysik säger att det krävs 10 Nm att lyfta 1kg en meter rakt upp. Det motsvarar 10 joule (arbete utfört). Men styrketräning är ju betydligt mer komplex än så. För du har en lyftrörelse som består av en kraftutveckling och en sträcka (som båda är vektorer). Båda dessa parametrar skiljer sig avsevärt beroende på typ av rörelse och hur den genomförs vilket till slut påverkar utfört arbete. Sedan finns många andra saker som spelar in; tex verkningsgraden i musklerna (inte mycket mer än 20%). I slutändan blir det allt för många okända parametrar för att man ska kunna bryta ner sin träning på repetitionsnivå.

Du gör dig en tjänst att använda dig av de standardiserade tabeller som finns för att få en uppfattning om hur mycket du förbränt. Det är dock ett väldigt grovt instrument eftersom just styrketräningsprogrammen tenderar att skilja avsevärt.

I styrketräning är det främst kolhydrater som används. Eftersom 1 gram kolhydrater ger 4 kcal så kan du räkna ut ungefärlig förbränning av kolhydrater.

Mell
2011-08-17, 07:47
Lite relaterat till detta; activity calculator på http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php har två olika aktiviteter för styrketräning:

Weight Lifting - free weights or machine, moderate; kaloriåtgång 210 kalorier per timma för någon med kv 70 kg
Weight Lifting - free weights or machine, vigorous; kaloriåtgång 420 kalorier per timma för någon med kv 70 kg

Hur tror ni att två olika exempel på pass skulle kunna se ut som passar i vardera kategori, vigorous och moderate?

King Grub
2011-08-17, 08:29
Tesch et al rapporterade 40% tömning av glykogendepåerna i vastus lateralis av 5 set benspark på 60% av 1RM (The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 12, No. 2, pp. 67–73. Skeletal Muscle Glycogen Loss Evoked by Resistance Exercise).

10 repetitioner bicepscurl reducerade glykogendepåerna med 13%, och 3 sådana set tömde muskelglykogendepåerna med en fjärdedel (Canadian Journal of Applied Physiology. Volume 24, Number 3, June 1999. Muscle Substrate Utilization and Lactate Production During Weightlifting).

Sweety87
2011-08-17, 10:20
Tesch et al rapporterade 40% tömning av glykogendepåerna i vastus lateralis av 5 set benspark på 60% av 1RM (The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 12, No. 2, pp. 67–73. Skeletal Muscle Glycogen Loss Evoked by Resistance Exercise).

10 repetitioner bicepscurl reducerade glykogendepåerna med 13%, och 3 sådana set tömde muskelglykogendepåerna med en fjärdedel (Canadian Journal of Applied Physiology. Volume 24, Number 3, June 1999. Muscle Substrate Utilization and Lactate Production During Weightlifting).
Tack!!!

daloatf
2011-08-17, 11:27
Lite relaterat till detta; activity calculator på http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php har två olika aktiviteter för styrketräning:

Weight Lifting - free weights or machine, moderate; kaloriåtgång 210 kalorier per timma för någon med kv 70 kg
Weight Lifting - free weights or machine, vigorous; kaloriåtgång 420 kalorier per timma för någon med kv 70 kg

Hur tror ni att två olika exempel på pass skulle kunna se ut som passar i vardera kategori, vigorous och moderate?

Antar att vigorous är ett hårt crossfit pass.

Baha
2011-08-17, 11:34
för mig jag såg ngn sida om det förut att 1 set typ förbrukade en viss mängd gram kolhydrater, ngn som vet?`


är mkt intresserad av detta i diabete syfte

MasterChief
2011-08-17, 12:12
Tesch et al rapporterade 40% tömning av glykogendepåerna i vastus lateralis av 5 set benspark på 60% av 1RM (The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 12, No. 2, pp. 67–73. Skeletal Muscle Glycogen Loss Evoked by Resistance Exercise).

10 repetitioner bicepscurl reducerade glykogendepåerna med 13%, och 3 sådana set tömde muskelglykogendepåerna med en fjärdedel (Canadian Journal of Applied Physiology. Volume 24, Number 3, June 1999. Muscle Substrate Utilization and Lactate Production During Weightlifting).

Tack!!!

Så hur hade du tänkt använda dig av den informationen?

Sweety87
2012-03-27, 19:38
FRÅGA: Hur Mycket Kolhydrat Tror ni att 35 cm armar på en person med 20 % BF innehåller? Jag har kollat exvis Lyle McDonalds UD2 men han skriver bara om hur mkt kroppen totalt innehåller...

Märkligt att jag bara har 35 cm armar och är fet när jag kan curla 50 kg några gånger, i strikt form. Bisarrt :smash:

Så hur hade du tänkt använda dig av den informationen?

Jag började idag en VLCD-diet och vill äta tillräckligt mkt kolhydrat för att precis ersätta den mängd kolhydrat jag förbränner på styrketräningspassen....

Den enda relevanta muskeln att fylla kommer vara Biceps eftersom jag ska köra erhlin Wahlgrens träningsschema för armar... detta för att jag aldrig har tränat armar seriöst o de är verkligen pyttesmå i jmf med övriga kroppen..

Jag vet ugnefär hur mkt kolhydrat som förbränns, i %. 3x10 i bicepcurl förbrukade 25 % av muskelglykogenet, men det första settet förbrukade 10 % så man kan anta att det sjunker ngt för varje set. jag kan åtminstone minst göra 12 set (3/0,25) innan armarna är tömda. detta är viktigt för att efter att kolhydraterna i armarna är slut så förbränns muskelprotein istället.

stridis
2012-03-27, 20:05
Sweety, vänta tills du är i form innan du hugger in sådant i sten att dina armar är små gentemot resten. Kanske resten av dig är i samma stil under fettlagret...

Sweety87
2012-03-27, 20:13
Sweety, vänta tills du är i form innan du hugger in sådant i sten att dina armar är små gentemot resten. Kanske resten av dig är i samma stil under fettlagret... det är möjligt men jag bänkpressar 120 kg och militärpressar åtminstone 95 kg, och några muskler måste man iaf ha då eller hur!! ?

jag har cirka 72 kg ren fettfri massa enligt folk som uppskattar vilket innebär att jag är i bra form på 80 kg (10 % fett) och då borde man ha mer än 35 armar!

mikaelj
2012-03-27, 20:21
Borde man? Varför har du inte det då?

Sweety87
2012-03-27, 20:45
Borde man? Varför har du inte det då? vet inte! det är ju därför jag säger att d e "märkligt" m m tror du jag skulle skriva så om jag visste L R? :smash:

Fredriiik
2012-03-27, 20:49
Jag började idag en VLCD-diet och vill äta tillräckligt mkt kolhydrat för att precis ersätta den mängd kolhydrat jag förbränner på styrketräningspassen....

Den enda relevanta muskeln att fylla kommer vara Biceps eftersom jag ska köra erhlin Wahlgrens träningsschema för armar... detta för att jag aldrig har tränat armar seriöst o de är verkligen pyttesmå i jmf med övriga kroppen..

Jag vet ugnefär hur mkt kolhydrat som förbränns, i %. 3x10 i bicepcurl förbrukade 25 % av muskelglykogenet, men det första settet förbrukade 10 % så man kan anta att det sjunker ngt för varje set. jag kan åtminstone minst göra 12 set (3/0,25) innan armarna är tömda. detta är viktigt för att efter att kolhydraterna i armarna är slut så förbränns muskelprotein istället.

källa på det fetstilade?

Sweety87
2012-03-27, 21:09
källa på det fetstilade? pallar inte sorry. sök efter inlägg av king grub skriv typ följande; axelmusk*+fett*+bränsle* eller andra kombinationer med armar, fett, bränsle, kolhydrat, inuiter el dyl