handdator

Visa fullständig version : Latsdrag


lofito
2011-08-16, 23:05
Jag har lite frågor kring latsdrag.

1: Vad är skillnaden mellan att köra latsdrag (framför) kontra bakom nacken? Vilka för / nackdelar bringar båda -är skillnaden stor eller är det bara en principsak?

2: Om man kör lats med V-handtag - var i ligger skillnaden där kontra med en stång?

Arne Persson
2011-08-16, 23:57
Jag har lite frågor kring latsdrag.

1: Vad är skillnaden mellan att köra latsdrag (framför) kontra bakom nacken? Vilka för / nackdelar bringar båda -är skillnaden stor eller är det bara en principsak?

2: Om man kör lats med V-handtag - var i ligger skillnaden där kontra med en stång?

1. Fördelen att köra bakom är att den är lättare att utföra korrekt, jmf med latsdrag mot bröstet. Därför är den speciellt lämplig för nybörjare. Dom aktiverar snarlikt om dom utföres på samma sätt, dvs med uttalad adduktion i axelleden och inte, som man ofta vid latsdrag mot bröstet, en bastardvariant mellan adduktion och extension. Och NEJ! Det är INTE farligt att köra latsdrag bakom nacken, trots all jävla PT-skräckpropaganda dom senaste 10-tal åren.

2. Det blir två olika rörelser i axelleden. V-grip ger en uttalad extension i axelleden, den raka stången och normala latsdrag med lagom bred fattning ger en huvudsaklig adduktion i axelleden. Bägge rörelserna utföres av synergisterna M. latissimus dorsi och M. teres major.

Arnoldski
2011-08-17, 00:12
Arne,

eftersom man oftast orkar mer ju mer extensionsrörelse det blir av det hela, kan du utveckla lite kring ifall man skiftar fokus från den ena muskelgruppen till den andra enligt din utläggning ovan, eller om det är så att fler muskler kopplas in (vilka i så fall)?

Det jag undrar över är att ifall endast samma muskler är aktiverade i bägge rörelserna (adduktion och extension), varför är man då starkare i den ena?
Är det rentutav bara mekaniska principer så som mer gynsam hävarm eller liknande?

Sheogorath
2011-08-17, 05:46
Man är starkare i extension eftersom pectoralis major pars sternalis ("nedre bröst") är en stor stark muskel som effektivt utför den rörelsen över axelleden. Det är samma rörelse som en pullover som många t.o.m. har som bröstövning.

pellepedal
2011-08-17, 10:48
Jag tycker det känns som att smala latsdrag tar lite längre ner på ryggen. kan det stämma Arne?

RobbanColeman
2011-08-17, 11:12
Drag bakom nacken kör jag personligen för teres major. Jag försöker att inte dra med latsen. Därav rår jag extremt lite i den övningen. Gör jag däremot ett latsdrag bakom nacken ser jag ingen vits med övningen, varför göra den bakom då överhuvudtaget?

Så ser jag på saken.

Redhaad
2011-08-17, 11:28
1: Vad är skillnaden mellan att köra latsdrag (framför) kontra bakom nacken? Vilka för / nackdelar bringar båda -är skillnaden stor eller är det bara en principsak?

Principsak utan tvekan, träffat människor som hatat att dra bakom och folk som hatat att dra framför. Om de tar på olika sällen vågar jag inte uttala mig om.


2: Om man kör lats med V-handtag - var i ligger skillnaden där kontra med en stång?

Rätta mig om jag har fel men jag kan tänka mig att till skillnad ifrån att du kör bredare med stång och med ett smalt V-handtag så är den bredare mer fokuserad på att ge dig en bredare rygg och V-handtaget mer fokuserad på en tjockare rygg. eller är jag helt ute och cyklar ?

lofito
2011-08-17, 11:39
Jag brukar variera V-handtag och stång. Ena veckan V-handtag och andra stång. Blir det fucked up om man mixar på det viset gentemot ryggens muskler eller är det en fördel?