handdator

Visa fullständig version : Positive failure/failure ett måste för volym?


TommieS
2011-08-16, 21:23
Är det sant som en del säger; "för att kunna bli större och starkare borde man köra tunga set till positive failure eller failure"..?

Sheogorath
2011-08-16, 21:24
Är det sant som en del säger; "för att kunna bli större och starkare borde man köra tunga set till positive failure eller failure"..?

Nej det är inte sant.

lofito
2011-08-16, 21:40
Vad är skillnaden mellan positivt failure och failure?

Oggle
2011-08-16, 21:42
Vad är skillnaden mellan positivt failure och failure?

Positiv failure är när du precis klarar den sista repetitionen, och omöjligt kan göra en till utan att stanna på hälften/faila

Failure är när du exempelvis stannar med stången på bröstet vid bänk och inte orkar få upp den

lofito
2011-08-16, 22:10
Vad bör man sträva efter?
Jag har fått lite olika tankar kring detta utifrån olika inlägg.

Om man kör låt säga 10 reps om 4 set. Man orkar de 2 första på 10, men känner att de tredje och fjärde blir mer motigt - bör man sänka vikten något för att klara 10 eller ska man sikta på att fortfarande köra på samma vikt men att man får räkna med att kanske klara 8?

Har hört lite om att "kräma ut det sista" inte är så bra med risk för skador - alltså att man kör till full fail.

Crocker
2011-08-16, 22:19
Då kör du 4x9 och får mer kg/pass. :) Istället för 1x10 1x9 1x8 1x8 osv

cnsforpresident
2011-08-16, 22:57
Då kör du 4x9 och får mer kg/pass.

Word.

lofito
2011-08-16, 22:59
Då kör du 4x9 och får mer kg/pass. :) Istället för 1x10 1x9 1x8 1x8 osv

Ok, men jag vet ju inte innan hur mycket jag kommer att ta. Menar du att det är de 2 sista seten jag ska sikta på att köra 4 x 9 när jag innan gjort 4 x 10?
Eller menar du direkt 4 x 9 för att klara alla fyra seten på 4 x 9?

Victuhh
2011-08-17, 00:17
Annars då om man utan att planera känner att 80 på bänkpressen inte gick att köra alla sina 4 sets med. Istället stannar man med 2 sets och tänker "äh fan, jag kommer aldrig klara 2 set till x 10" släng bort 5kg och kör dina 10x2 du har kvar

Tror detta ger mer..

TommieS
2011-08-17, 00:20
Nej det är inte sant.

Okej, tack för svaret! En liten följd fråga bara.. Ökar positive failure muskelstimulansen på ett bättre och effektivare sätt än om man t.ex. kör 3x6?

Pjotor
2011-08-17, 08:25
Positiv failure är när du precis klarar den sista repetitionen, och omöjligt kan göra en till utan att stanna på hälften/faila

Failure är när du exempelvis stannar med stången på bröstet vid bänk och inte orkar få upp den

Failure = misslyckande. Om man inte misslyckas med en repetition så är det inte failure, varken positiv, negativ eller neutral (vad nu det skulle vara).

Ökar positive failure muskelstimulansen på ett bättre och effektivare sätt än om man t.ex. kör 3x6?
Muskelstimulans? Menar du tillväxt eller styrkeökning?

TommieS
2011-08-17, 08:29
Failure = misslyckande. Om man inte misslyckas med en repetition så är det inte failure, varken positiv, negativ eller neutral (vad nu det skulle vara).


Muskelstimulans? Menar du tillväxt eller styrkeökning?

Där har du fel. Positive failure är inte samma sak som failure. PF visar bara att man har tröttat ut sig, antingen för tidigt eller perfekt för ett avslutat set. Läs om MAX-OT så kommer du att veta att PF inte är samma sak som negativ failure :)

Jag menar både och. Styrka och volym.

lofito
2011-08-17, 08:36
Låt säga att man kör 10 reps normalt sett och närmar sig 10:e men känner att man klarar en till men att det blir tungt - ska man då köra en 11:a där också för att kräma ut allt? Nu menar jag inte att man når ett fail där ens teknik blir fel.

Nitrometan
2011-08-17, 08:55
Där har du fel. Positive failure är inte samma sak som failure. PF visar bara att man har tröttat ut sig, antingen för tidigt eller perfekt för ett avslutat set. Läs om MAX-OT så kommer du att veta att PF inte är samma sak som negativ failure :)

Nu har du fel.

Bara failure är failure.

Positiv failure är att man misslyckas i den positiva fasen av lyftet (där man lyfter vikten).

Efter positiv failure kan man få hjälp av sina träningskompisar att köra fler reps och då kan man komma till negativ failure, vilket är när man inte klarar av att sänka (hålla emot) vikten med kontroll. När det blir mer fritt fall och vikten/gravitationen bestämmer hur fort det ska gå.

Sen finns det statisk failure också. Det är när man inte orkar hålla vikten stilla i en viss position.

pellepedal
2011-08-17, 09:57
Jag kör ganska ofta till teknisk failure, aldrig längre än så.

flipp
2011-08-17, 10:07
Jag upplever att failure på ett set "förstör" nästkommande set. Körde tidigare ofta till failure men har slutat med just därför att jag brände ut mig för tidigt på varje övning. Dock får man inte det problemet om man väntar med att faila till sista setet.

Medusa
2011-08-17, 10:47
Ja det är ett måste.

ceejay
2011-08-17, 11:09
naj fö fan

pellepedal
2011-08-17, 11:29
Kör man alltid till fail får man räkna med att man behöver betydligt längre tid för att återhämta sig.
Om det är ett måste eller ej för att bli grov och stark kommer vi aldrig bli överens om här.

lofito
2011-08-17, 11:42
Kör man alltid till fail får man räkna med att man behöver betydligt längre tid för att återhämta sig.
Om det är ett måste eller ej för att bli grov och stark kommer vi aldrig bli överens om här.

Det är just det jag undrat över - hur det där påverkar musklerna om man ska köra till fail och kräma ut det sista i varje set eller om man inte ska göra det. Lite oviss kring det. :confused:

RageBob
2011-08-17, 12:23
Tycker det funkar hyffsat logiskt. En nybörjare utan extramassa får många fördelar av att köra till fail, medans en vältränad person med 10-20 kg extra massa inte bör bränna ut i fail överhuvudtaget. Då det tar lång tid att återhämta sig med den större muskelmassan.

Så, noob = kör till fail
Veteran = undvik det

Fick själv bra resultat av att köra till fail i början, efter några år stagnerade jag rejält. Provade allt möjligt, fast det var inte förens jag började undvika fail som resultaten kom på nytt.

// mvh

lofito
2011-08-17, 12:35
Vad räknas som nybörjare och veteran då?
Jag har tränat i ca. 1,5 år sammanlagt men av dessa 1,5 år så är det sista halvåret väldigt väldigt seriöst. Bör jag undvika fail eller räknas jag till noobskaran? =)

Nitrometan
2011-08-17, 12:44
Tycker det funkar hyffsat logiskt. En nybörjare utan extramassa får många fördelar av att köra till fail, medans en vältränad person med 10-20 kg extra massa inte bör bränna ut i fail överhuvudtaget. Då det tar lång tid att återhämta sig med den större muskelmassan.

Så, noob = kör till fail
Veteran = undvik det

Vad räknas som nybörjare och veteran då?
Jag har tränat i ca. 1,5 år sammanlagt men av dessa 1,5 år så är det sista halvåret väldigt väldigt seriöst. Bör jag undvika fail eller räknas jag till noobskaran? =)

Nybörjare = har tränat 0-5 år
Veteran = har tränat i mer än 10 år

Nåt sånt, tror jag.

lofito
2011-08-17, 13:18
Men skiljer det sig något i längden rent styrkemässigt eller volymmäsigt på att köra slut på musklerna i varje set (dvs. fail) i jämförelse med om man inte failar på 10:e repsen tex.?

Crocker
2011-08-17, 15:04
Tycker det funkar hyffsat logiskt. En nybörjare utan extramassa får många fördelar av att köra till fail, medans en vältränad person med 10-20 kg extra massa inte bör bränna ut i fail överhuvudtaget. Då det tar lång tid att återhämta sig med den större muskelmassan.

Så, noob = kör till fail
Veteran = undvik det

Fick själv bra resultat av att köra till fail i början, efter några år stagnerade jag rejält. Provade allt möjligt, fast det var inte förens jag började undvika fail som resultaten kom på nytt.

// mvh
BS, hur vet du att du inte hade fått andra resultat om du inte körde till fail som nybörjare?
Sådana här tips är värda noll.


Det är som att säga att det är opti att äta banan efter passet, för första året jäklar åt jag ingen banan. Sedan när jag började ta en banan, växte rejält!
Så bananer är nog anabola för veteraner. *flex*

polka_griis
2011-08-18, 08:39
Jag upplever att failure på ett set "förstör" nästkommande set. Körde tidigare ofta till failure men har slutat med just därför att jag brände ut mig för tidigt på varje övning. Dock får man inte det problemet om man väntar med att faila till sista setet.
+1
Men skiljer det sig något i längden rent styrkemässigt eller volymmäsigt på att köra slut på musklerna i varje set (dvs. fail) i jämförelse med om man inte failar på 10:e repsen tex.?
Det är nog ingen som vet det. Är en rätt så svårstuderad vetenskap då det är så många andra faktorer som spelar in.