handdator

Visa fullständig version : Omega 3 anabolt?


Fishey
2011-08-16, 20:12
Tror jag läste någonstans här att nya studier visar att omega 3 är anabolt i stora mängder (10-15g per dag).

Kan någon länka till studien(om den ens finns)

Eddie Vedder
2011-08-16, 20:15
http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

Fishey
2011-08-18, 11:24
Tackar Nicklas! :)

Fishey
2011-08-18, 15:04
Nu när jag läst allt så ser det ut som att Martin rekommenderar 2g EPA/1.5g DHA per dag.
Han rekommenderar omega 3 forte som kostar:
9.4kr/dag om jag tar 6 kapslar(hans rekommenderade dos)
men jag hittade omega 3 fx som kostar:
4.2kr/dag om jag tar 10 kapslar(hans rekommenderade dos)

Så nu till min fråga: Finns det något negativt eller kan man få några biverkningar om man käkar 10 kapslar/dag?

Doctor Snuggles
2011-08-18, 15:08
Jag har för mig att det finns ngn studie som visar på att över 10g fiskolja per dag (vet inte DHA/EPA) så sänks immunförsvaret.
Utöver det så torde blodet bli rätt tunnt, kombinera med aspirin och du kan få svårläkta sår, kanske.

Achryl
2011-08-18, 16:08
jag får tag på pharbio forte för 190 kr / burk, på DocMorris i gbg som har kampanj ju. Hett tips. Eller vet nån om det går att få tag på billigare?

Kimkay
2011-08-18, 16:31
jag får tag på pharbio forte för 190 kr / burk, på DocMorris i gbg som har kampanj ju. Hett tips. Eller vet nån om det går att få tag på billigare?

Jag köper mitt på ett annat ställe för 189 kr också. Har inte hittat det billigare någon annastans.

EDIT: Sök på prisjakt efter varan så hittar du för 169 kr/burken.

Timme
2011-08-18, 16:40
Jag som trodde omega 3 inte var opti för muskelbyggnad pga dess antiinflammatoriska egenskaper.

Blir till att dra i sig omega 3 då :P

Talus
2011-08-18, 16:54
Jag som trodde omega 3 inte var opti för muskelbyggnad pga dess antiinflammatoriska egenskaper.

Blir till att dra i sig omega 3 då :P

Jag trodde samma sak.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161971

Sniggel
2011-08-18, 20:47
15g omega-3 (30%) får jag i mig för 6:30:-

Detta från ett märke som blivit testat för miljögifter med extremt bra resultat.
Den har dessutom fått utmärkelse för bra smak och jag kan intyga att jag är imponerad.

(Ledins omega 3 - flytande, ej kapslar)

Eddie Vedder
2011-08-18, 20:49
Blir till att dra i sig omega 3 då :P

Eller att kanske inte ändra hela sitt kostintag efter varenda liten trend som dyker upp. :) Nu menar jag inte att jag inte tror på hypotesen, den kanske stämmer. Berkhan har jag förtroende för. Men det kanske kan finnas nackdelar med det upplägget och folk har ju fått muskler även utan 15 gram fiskolja per dag.

Ristretto
2011-08-18, 20:52
Eller att kanske inte ändra hela sitt kostintag efter varenda liten trend som dyker upp. :)

Att stoppa i sig tio tabletter istället för tre är ju knappast att ändra hela sitt kostintag... ;) Det tar bara lite längre tid vid kylskåpet.

Eddie Vedder
2011-08-18, 21:00
Att stoppa i sig tio tabletter istället för tre är ju knappast att ändra hela sitt kostintag... ;) Det tar bara lite längre tid vid kylskåpet.

Det är i alla fall 525 gram på fem veckor om man tar 15 om dagen, jämfört med 105. Jag varken tror att det är farligt eller säger emot något om muskelbyggande effekt. Bara nämner att det blir en del med tiden, 520 gram mer kanske inte enbart påverkar positivt? Och efter 10 veckor är det över ett kg fiskolja man tryck i sig på ganska så kort tid.

Anders The Peak
2011-08-18, 21:01
Eller att kanske inte ändra hela sitt kostintag efter varenda liten trend som dyker upp. :) Nu menar jag inte att jag inte tror på hypotesen, den kanske stämmer. Berkhan har jag förtroende för. Men det kanske kan finnas nackdelar med det upplägget och folk har ju fått muskler även utan 15 gram fiskolja per dag.

Nu är muskelproteinsyntesen en del av alla positiva effekter som fiskoljan har med sig som har visats i studie efter studie.

Du borde kunna plocka fram studien och läsa den eftersom den tar upp många saker med ett vad ett ökat/intag av fiskolja ger för positiva effekter. Därefter tycker jag att du tar och sammanfattar vad du tycker och inte håller på med någon sorts svammel för att låta klok eller bright för pöbeln.

Studien presenteras i Clinical Science (2011), (268-278)

Den tidigare studien hittar du här (http://www.ajcn.org/content/93/2/402.short)

Eddie Vedder
2011-08-18, 21:11
Nu är muskelproteinsyntesen en del av alla positiva effekter som fiskoljan har med sig som har visats i studie efter studie.

Du borde kunna plocka fram studien och läsa den eftersom den tar upp många saker med ett vad ett ökat/intag av fiskolja ger för positiva effekter. Därefter tycker jag att du tar och sammanfattar vad du tycker och inte håller på med någon sorts svammel för att låta klok eller bright för pöbeln.

Studien presenteras i Clinical Science (2011), (268-278)

Den tidigare studien hittar du här (http://www.ajcn.org/content/93/2/402.short)

Jag har läst dom båda. För länge sedan. Och jag tycker det är intressant och har inte sagt emot någonting. Att det verkar finnas massor av positiva effekter på hälsan är jag knappast heller ovetandes om. Den här är läsvärd:

http://ncp.sagepub.com/content/21/4/323.full

Förstår inte varför du är så otrevlig. Den som påstår sig ha gått igenom i princip hela litteraturen på området och kommit till konkret slutsats om hur mycket som krävs för att maxa MPS är ju du.

Ristretto
2011-08-18, 21:16
Eller att kanske inte ändra hela sitt kostintag efter varenda liten trend som dyker upp. :) Nu menar jag inte att jag inte tror på hypotesen, den kanske stämmer. Berkhan har jag förtroende för. Men det kanske kan finnas nackdelar med det upplägget och folk har ju fått muskler även utan 15 gram fiskolja per dag.

Det är helt sant, jag uppfattade det som att du syftade mer på att det kan bli "psykiskt" jobbigt att försöka optimera sina upplägg efter alla nya studier som presenteras.

Eddie Vedder
2011-08-18, 21:34
12 gram per dag i 12 veckor utan bieffekter:

http://www.ajcn.org/content/65/2/445.full.pdf+html

Sundqvist
2011-08-18, 21:42
10g alltså, så jag ska ta 20st Omega 3 kapslar per dag alltså, om jag ska uppnå den mängden, har 500mg kapslar.

Skulle uppskatta ett bra svar från dig Nicklas med lite koll :)

Eddie Vedder
2011-08-18, 21:44
12 gram per dag i 12 veckor utan bieffekter:

http://www.ajcn.org/content/65/2/445.full.pdf+html

Och den diskuterade risken för blödningar verkar inte kunnat påvisas i prövningar:

Omega-3 fatty acid ethyl esters have well-known triglyceride-lowering properties and were shown >30 years ago to inhibit platelet function. With the recent US Food and Drug Administration (FDA) approval of these agents for treating severe triglyceride elevations, concerns about excess bleeding naturally arise. However, an objective assessment of the evidence for clinically significant bleeding reveals that such concerns are unfounded. As such, the benefits of triglyceride lowering with omega-3 fatty acids more than outweigh any theoretical risks for increased bleeding.

[...]

Given our present knowledge, I would agree with Bays1 that we are “confident” that omega-3 fatty acids do not increase risk for adverse bleeding episodes. However, I would consider the evidence to be at the “A” (well designed randomized controlled clinical trials)—instead of “C” (reports to regulatory agencies; multiple case studies; strong trends; prospective cohort studies; metabolic or clinical surrogate studies)—level, given the number of randomized, controlled clinical trials in which these agents were found to be safe, bearing in mind that more studies are still needed to determine the combined effects of glycoprotein IIb/IIIa inhibitors and omega-3 fatty acids. Nevertheless, in considering the risks and benefits of omega-3 fatty acids for cardiovascular risk reduction, the latter continue to outweigh the former.

Harris WS. Expert opinion: omega-3 fatty acids and bleeding-cause for concern? Am J Cardiol. 2007 Mar 19;99(6A):44C-46C. Epub 2006 Nov 29.

It has been suggested that the potential antithrombotic effect of fish oils may theoretically increase the risk for bleeding, which may be a safety concern for individual patients. However, clinical trial evidence has not supported increased bleeding with omega-3 fatty acid intake, even when combined with other agents that might also increase bleeding (such as aspirin and warfarin). Another potential safety concern is the susceptibility of omega-3 fatty acid preparations to undergo oxidation, which contributes to patient intolerance and potential toxicity. Finally, large amounts of fish consumption may result in adverse experiences due to the potential presence of environmental toxins such as mercury, polychlorinated biphenyls, dioxins, and other contaminants. The risks of exposure to environmental toxins and hypervitaminosis with fish consumption are substantially reduced through purification processes used to develop selected concentrated fish oil supplements and prescription preparations. Thus, in choosing which fish oil therapies to recommend, clinicians should be aware of available information to best assess their relative safety, which includes the US Food and Drug Administration (FDA) and Environmental Protection Agency (EPA) advisory statement regarding fish consumption, the meaning of certain labeling (such as "verification" through the US Pharmacopeia) and the differences in FDA regulatory requirements between nonprescription fish oil supplements and prescription fish oil preparations, and how all of this is important to the optimal treatment of patients.

Bays HE. Safety considerations with omega-3 fatty acid therapy. Am J Cardiol. 2007 Mar 19;99(6A):35C-43C.

Det här var de högsta doserna jag sett än så länge i en studie, och ingen ökad blödningsbenägenhet. Det var inte friska personer dock men ändå:

The amount of fish oil was calculated so that the w-3 fatty acid content equaled 6% of total calories. Depending on height, weight, age, and physical activity, fish oil consumption ranged from 48 to 64 g/day (16.0-21.3g/day of (o-3 fatty acids). Over the entire study period the total (o-3 fatty acid consumption varied from 115to 2,256 g, depending on the length of the fish oil-feeding period before surgery. Weekly-interval diet histories were taken. Body weight was checked biweekly to ensure that there was no weight gain during the study period.

http://atvb.ahajournals.org/content/11/4/903.full.pdf+html

J.H. Rapp et al. Dietary eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid from fish oil: their incorporation into advanced human atherosclerotic plaques, Arterioscler Thromb 11 (1991), pp. 903–911.

Mastodon
2011-08-18, 21:47
nicklas, jag käkar upp till ett par kilo lax i veckan. dock inte så mycket annan fisk än just lax. Köper odlad salmo salar. min fråga till dig är om denna mängd lax kan ersätta dagliga kapslar, både till dosstorlek, effekt och fettprofil. Vad tror du?

Doctor Snuggles
2011-08-18, 21:54
Lax fångad i atlanten har väl ca 1-2 g omega3 per 100g. Så räkna själv. Lax har en massa annat bra också, men problemet är eventuella tungmetaller.

http://www.omega3oils.info/omega3sources/fishoil.php

proteinsynthesis
2011-08-18, 21:55
http://www.omega-3.se/fryst-fisk.html

1,4g o3 per 100g

För lax

Mastodon
2011-08-18, 21:59
Lax fångad i atlanten har väl ca 1-2 g omega3 per 100g. Så räkna själv.

den odlade laxen jag äter är inte fångad i atlanten

http://www.omega-3.se/fryst-fisk.html

1,4g o3 per 100g

För lax

tackar! Det visste jag inte.

Då återstår bara frågan om effekt och fettsyraprofil

Eddie Vedder
2011-08-18, 22:04
nicklas, jag käkar upp till ett par kilo lax i veckan. dock inte så mycket annan fisk än just lax. Köper odlad salmo salar. min fråga till dig är om denna mängd lax kan ersätta dagliga kapslar, både till dosstorlek, effekt och fettprofil. Vad tror du?

Jag vet faktiskt inte. Men rent spontant kan jag inte tänka mig att x antal gram fett från lax skulle skilja sig från detsamma från kapslar? Vad gäller fettsammansättningen är den ju emellertid med stor sannolikhet sämre om fisken är odlad. Den behöver dock inte vara det, den kan ju vara matad med annan fisk på det mest miljövidriga sättet. :D

Risken med miljögifter är väl den främsta diskussionen, och den gäller såväl fick som fiskoljekapslar. De pratar om det i artiklarna jag postade.

Mastodon
2011-08-18, 22:08
då får jag helt enkelt rycka på axlarna och säga att det bara är att käka ordentlig mat. Känns inte motiverat att svälja så mycket kapslar. så viktigt tror jag inte ett näringsämne är i det stora hela. ang miljögifter säger jag bara bring it on - om inte aspartamet i pepsi max (som jag e beroende av) dödar mig först ;)

Sundqvist
2011-08-18, 22:22
Kunde jag få ett svar nicklas?

Tolkia
2011-08-18, 23:49
10g alltså, så jag ska ta 20st Omega 3 kapslar per dag alltså, om jag ska uppnå den mängden, har 500mg kapslar.
Kunde jag få ett svar nicklas?
Vad menar du att han skall svara? Om 20 * 500 mg verkligen är 10 g? Inte för att vara otrevlig, men det svar jag misstänker att du vill ha - typ exakt hur mycket du skall äta för att det skall ge största möjliga effekt men minsta möjliga risk - är det tveksamt om någon överhuvudtaget kan ge. Du får nog våga fatta ett beslut själv.

Fishey
2011-08-18, 23:59
jag får tag på pharbio forte för 190 kr / burk, på DocMorris i gbg som har kampanj ju. Hett tips. Eller vet nån om det går att få tag på billigare?

omega3 fx är ju billigare men då måste du äta fler kapslar men det är fortfarande billigare.

Tackar för alla svar :)

Pansartax
2011-08-19, 00:15
10g låter ganska mycket, hur många av ICAs 125g makrillfilé i tomatsås blir det? 6 burkar?

Ronn
2011-08-19, 05:37
Va 10g nu helt plötsligt? Vad hände med 2g EPA/1.5g DHA?

Ristretto
2011-08-19, 06:00
Va 10g nu helt plötsligt? Vad hände med 2g EPA/1.5g DHA?

Vissa (de flesta) tillverkarna av omega 3-tillskott har så pass lågt innehåll av EPA och DHA att man måste upp i runt 10g för att få i sig mängderna som Martin Berkhan rekommenderar i sin artikel.

Eddie Vedder
2011-08-19, 08:13
Kunde jag få ett svar nicklas?

Jag trodde inte att frågan var ställd till mig ens. Varför frågar du mig om det? Men om du undrar ifall 0.5 multiplicerat med 20 blir 10 så är svaret ja. Om du undrar hur mycket muskler du får av 10 mg så har jag inte den blekaste.

maqan
2011-08-19, 09:15
Va 10g nu helt plötsligt? Vad hände med 2g EPA/1.5g DHA?

10g fiskolja, inte 10g EPA/DHA.

Ronn
2011-08-19, 11:23
Nja det började ju diskuteras om kapslar hit och dit, då får man ju kolla på förkpackingen vad respektive produkt innehåller och räkna ut kan ju inte säga 10g eller 20g hit och dit och bara höfta hur som helst.

Sundqvist
2011-08-19, 11:29
Jag undrar inte hur mycket muskler det bygger, eller vilka effekter de ska ge, men att de verkligen stämmer med att ta 20st kapslar á 500mg, låter väldigt mycket

Eddie Vedder
2011-08-19, 11:30
Jag undrar inte hur mycket muskler det bygger, eller vilka effekter de ska ge, men att de verkligen stämmer med att ta 20st kapslar á 500mg, låter väldigt mycket

Om du nu vill ha 10 gram så är det ju 20 som gäller ja.

Pansartax
2011-08-19, 12:20
Är det någon som vet om Grandmaster har investerat i fiskolja på sistone?

Henke1975
2011-08-19, 15:04
Den odlade laxen har väl rätt dålig/obefintlig mängd omega 3? Har läst det någonstans. Tänker inte leta upp någon ref. det får ni själva göra. Eller käka flera kg odlad lax i veckan o se vad som sker.

EDIT:
Eller så var det tvärt om? http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/odlad-lax-nyttigaste-fisken

Eddie Vedder
2011-08-19, 15:11
Är det någon som vet om Grandmaster har investerat i fiskolja på sistone?

Det tror jag absolut inte. Han skulle kunna tjäna mer pengar på att rekommendera annat skräp om det var hans syfte. Hans övertygelse är att det är bra och då rekommenderar han det. Om jag ska säga vad jag tror. :)

Henke1975
2011-08-19, 15:18
Den odlade laxen har väl rätt dålig/obefintlig mängd omega 3? Har läst det någonstans. Tänker inte leta upp någon ref. det får ni själva göra. Eller käka flera kg odlad lax i veckan o se vad som sker.

EDIT:
Eller så var det tvärt om? http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/odlad-lax-nyttigaste-fisken

Sorry mitt tjat! Men de flesta artiklar jag hittar på google säger att omega3-halten i odlad lax minskar och är mindre. Nån som vet vad som stämmer? http://fiskejournalen.se/odlad-lax-en-simmande-gronsak/

daloatf
2011-08-19, 15:24
Vad är billigast att köpa och ger minst kcal? Högst koncentrat till bra pris runt 5kr/dag

Kör just nu med Body Science Omega-3, då jag ska ta 14st. Det blir ca 140kcal, omega-3 forte kan man ta sex stycken och då blir det 60kcal istället.

Dock tycker jag omega-3 blir för dyrt. Nästan dubbelt så dyrt än BS-

Pansartax
2011-08-19, 16:23
Det tror jag absolut inte. Han skulle kunna tjäna mer pengar på att rekommendera annat skräp om det var hans syfte. Hans övertygelse är att det är bra och då rekommenderar han det. Om jag ska säga vad jag tror. :)

Jag var inte direkt seriös, jag tror att GM är en schyst snubbe också :thumbup:

Mell
2011-08-20, 17:42
Det verkar som om återförsäljarna har höjt priset på de billiga omega-3 capsen,

Sverker
2011-08-21, 07:17
Nu är inte Kolozzeum en portal för att jämföra priser.
Speciellt som priser på produkter går upp och ned beroende kampanjer eller världsmarknadspriset på fiskolja.

Sniggel
2011-08-21, 07:46
Jag undrar inte hur mycket muskler det bygger, eller vilka effekter de ska ge, men att de verkligen stämmer med att ta 20st kapslar á 500mg, låter väldigt mycket

Kapslar har alltid varit meckigt. Det finns ju turligt nog drickbar fiskolja ;)

Mell
2011-08-21, 07:49
Nu är inte Kolozzeum en portal för att jämföra priser.
Speciellt som priser på produkter går upp och ned beroende kampanjer eller världsmarknadspriset på fiskolja.

Alright, kanske gick in lite väl mycket i detalj om olika produkter.

Av det som bortediterades vill jag dock hålla kvar att jag föredrar flytande omega-3 pga pris och slippa få i mig en massa värdelöst gelatin varje dag.

Mell
2011-08-21, 08:10
...och 100 ml fiskolja väger 90 gram. Kan vara bra att ha med i beräkningen.

Cerberus
2011-08-21, 19:47
jag suger på google, försöker hitta en lista med godkända omega 3-produkter. Kör på Active Care omega 3 som jag köper på Coop.

Crystalclear
2011-09-02, 18:09
Är omega3 positivt för musklerna isf på vilket sätt?

Hur mycket bör man ta och när? Vid måltider? Positivt att ta det före/efter träning eller bara vid måltider?

Doctor Snuggles
2011-09-02, 18:16
Är omega3 positivt för musklerna isf på vilket sätt?

Hur mycket bör man ta och när? Vid måltider? Positivt att ta det före/efter träning eller bara vid måltider?

Så du orkade inte läsa tråden mao.