handdator

Visa fullständig version : Ben/knä träning


BlackJesus
2011-08-16, 17:36
Jag får lite ont i knäna vid benträning men även när jag jobbar (klättrar in och ut ur en lastbil några lite över 100ggr om dagen...så är det o va sopgubbe. :p)
Så jag undrar om man kan få några tips på några övningar för att stärka musklerna kring knäna.

Niveus
2011-08-16, 18:03
Hej!
Det är svårt för mig att säga exakt vad dina problem beror på så jag skall komma med lite allmänna råd.

Jag är läkarstuderande sedan 1,5 år men forumtips skall alltid tas med en rejäl nypa salt, beakta dessa råd och försök ha dem i perspektiv till din egen situation. Lämpligast om problemen kvarstår är att besöka en licensierad arbetsterapeut/gyminstruktör/läkare/naprapat - you name it, som kan behandla din åkomma med framgång.

Ifall din knäsmärta beror på för svaga m. vastus medialis (alt. för starka -"- lateralis) så kan du exempelvis utföra benpressar med extension av de sista 20 grader i knäledet. M. vastus medialis medverkar till att hålla knäskålen på plats.

En annan sak det är att titta på ditt nuvarande utförande av övningar såsom marklyft och knäböj. Ifall du kör knäböj finns en tendens att sätta sig rakt ner och riskera att höftpositionen gör så att knäna får en position som ligger för långt fram i relation till tårna. För att undvika detta så skall du tänka dig på att sätta dig bakåt i böjen.
http://www.5min.com/Video/How-to-Fix-Common-squat-Technique-Problems-166408923

Ifall du golfar (eller ifall du gör en liknande rörelse) och sitter ner på huk på tå med kroppsvikten framåt vill knäna passera tårna åter igen med råge. Detta är inte heller bra för knäna. Försök att inte göra liknande under jobbet.

En annan fara är ifall man utför vridning av lårbenet (femur) samtidigt som skenbenet (tibia) är fast i marken, och i synnerlighet om man samtidigt bär vikt. Detta är en dödsfälla för meniskerna i knäna. Genom att inte följa knänas riktning i knäböjen i den negativa fasen (nedsänkning) så riskerar man samma skada.

Lycka till och hoppas det blir bättre.

ceejay
2011-08-16, 20:00
djupa knäböj

mina teardrops på låren har blivit rätt fina av sådana iaf.