handdator

Visa fullständig version : När började ni styrketräna?


Bizarro
2011-08-16, 14:24
Tjena, tänkte höra med er vilken ålder ni som går på gym började träna. Syftar alltså på tyngdlyftning och dylikt.
Samt när började ni bry er om vad ni stoppade i er lite mer?

Själv började jag träna när jag var 15, dvs. drygt ett år sen, och någon månad efter började jag käka nyttigare och på sistone har jag börjat kalkulera proteinintag, införskaffat mig vassle och kreatin m.m.
Förut så kunde jag stoppa i mig lite vad som helst, donken var gott och pizza nån gång i veckan, vitt bröd med ost och lite o'boy(inte för att det är något fel på det om man har koll vilket jag då inte hade..) men numera har jag mer koll på näringsvärden.

Så, kort och gott, när började ni träna och räkna kcal m.m.? :)

Mvh

Trisse
2011-08-16, 14:52
Började styrketräna i början av vår terminen i 8an. Redan efter nån månad började jag leta efter proteinpulver på nätet. När jag sökte runt hittade jag info hur viktigt kosten var och började smått kolla näringsvärden och sånt. La upp träningen bättre ( men den vart fortfarande mycket dålig). Även om jag tidigt började läsa väldigt mycket om styrketräning och näringslära la jag fokus på fel saker. Kosten. Visst kosten är viktig men inte lika viktig som ett program byggt på basövningar och att man tränar med progression. De va dom 2 sakerna jag missade mitt första tränings år.

Just nu ser jag det knappt som något positivt att man håller på räknar kcal om man inte går på deff. Lägg fokus på träningen istället. Högt protinintg är bra. Samt att kunna grunderna i näringslärara.

Sen beror det väl lite på en mål med träningen också.

Cavalli
2011-08-16, 14:52
Jag var 23,8 år när jag började träna. Alldeles för sent.
Och det där med vad man stoppar i sig var jag 24,5 år.
Nu är jag 25,3.

Jag önskar att jag började träna redan i din ålder *cry*

Mapa
2011-08-16, 14:52
jag börja spela hockey när jag va 7 år. styrketräna på gym när jag va 13. sluta med hockeyn när jag va 18. börja med styrkelyft när jag va 20. nu är jag 23

har aldrig räknat kalorier mer än någon månad när jag trodde jag skulle bli byggare när jag va 20.. jag visste inte alls vad jag gjorde i gymmet innan jag blev 17-18. lyfte lite vikter och körde övningar som va roliga. typ hyperextensions/rygglyft, benpress, latsdrag och studsbänkar

Bizarro
2011-08-16, 14:55
Jag började träna med två andra polare som inte hade så mycket koll, som redan hade tränat i typ 1 år. Passen gick i princip ut på att snacka skit och rotera kring 3-4 övningar/muskelgrupp i två timmar och jag lyfte för tungt och belastade fel så nu har jag ont i handlederna bara när jag typ knäpper på mig ett bälte eller lyfter matkassar.. "/

rooz
2011-08-16, 14:58
18. Visst inget om något.

Sedan fann jag ljuset @ kolo. Nu är jag fet, lite starkare samt lite mer påläst.

63an
2011-08-16, 15:00
Jag var 23,8 år när jag började träna. Alldeles för sent.
Och det där med vad man stoppar i sig var jag 24,5 år.
Nu är jag 25,3.

Jag önskar att jag började träna redan i din ålder *cry*
Och jag önskar jag hade vart i din ålder när jag började åtminstone, var väl typ 45 när jag lyfte en hantel första gången.
Bättre sent än aldrig :-)

Dreas
2011-08-16, 15:03
Var sexton första gången jag gick på gym. Började räkna kcal vid en deff under gymnasietiden, säg 18. Räknar mycket under deff, uppskattar mycket resten av tiden.

kaer
2011-08-16, 15:05
När jag var 31, kan drabbas av lite ångest då och då över att jag inte började tidigare :-(

Thompao
2011-08-16, 15:43
några månader innan ja fyllde 20, är 22 nu. hade gärna börjat tidigare men får va nöjd att ja började iaf!

Victuhh
2011-08-16, 15:50
Var 18 när jag började, började igentligen äta mycket mer utan koll på proteinintag direkt när jag började. Gick upp massor i vikt och gick på kreatin :).

Har blivit bättre och bättre med kosten ju längre tiden gått, läst böcker och kollat runt på internet :).

Idag är jag 20 år.

christian9
2011-08-16, 16:02
Jag var 23,8 år när jag började träna. Alldeles för sent.
Och det där med vad man stoppar i sig var jag 24,5 år.
Nu är jag 25,3.

Jag önskar att jag började träna redan i din ålder *cry*

+1 på allt, fast jag har hunnit bli 28.4 nu och var nog snarare 25.5 innan jag fattade att det där med kosten inte betydde äta mycket sallad. :(

Hemi
2011-08-16, 16:02
"...Syftar på tyngdlyftning och dylikt..."

Från början. 11 eller nåt år. Alla vikter låg på golvet, inga ställningar eller ens bänkar. TL var en nödvändighet att lära sig, vändningar, stötar och marklyft för att komma i läge, osv. Är enormt glad över den typen av start. Sk "lyftarmage" tror jag inte att jag fått men har inte vuxit enormt heller.

polat
2011-08-16, 16:09
Tränade första gången när jag var 15 men då var det bara skit träningar som jag trodde var bra. mina seriösa träningar har börjat nu när jag är 17, man håller kol på kosten och proteinintaget och allt :D

davvvan
2011-08-16, 16:11
Fick en styrketräningskurs i 9an av en av gympalärarna minns jag... så körde väl några pass då. Sedan under gymnasiet blev det en del sporadiskt tränande. Har kvar en träningsdagbok och körde alltid samma övningar, samma vikter, samma repsantal.... Det är 5 år sen och träningen har tyvärr varit sporadisk därefter också. Hoppas på kontinuitet nu.

agazza
2011-08-16, 16:15
började vid 13
började försöka va seriös vid 15-16
började inse vid 16-17 att många källor kan vara totalt värdelös när man ska vara seriös
17-18 reggade mig här, lärde mig allt och blev grandmaster styrketräning
18-19 började inse att jag kunde inte ett jävla skit utan det mesta var missförstånd.
19-20 började träna riktigt seriöst när jag flyttade hemifrån, storhetstiden.
20-22½ började jobba i norge. La ner nästan all träning.
nästan 23, tränar åtminstone 1 gång i veckan i medel nu igen, bara för att hålla kroppen i lite ordning.

Fugly
2011-08-16, 16:15
14 år med den sämsta kosten (åt alldeles för lite), är 15 nu och gör allt bra. :)

spoon
2011-08-16, 16:27
Slutade med all sport när jag var 19. Började träna på gym första gången när jag var 25 men då höll jag på med kickboxning och löpning samtidigt. Renodlad styrketräning har det varit sen starten av 2010. Har bara räknat kalorier dom månaderna som jag har deffat. Gått upp ca 10kg på ungefär samma bf% under tiden.

Poop
2011-08-16, 17:45
Var 13år när jag började träna (16år nu). Första gången gick jag bara och fråga nån slumpvald gubbe om hjälp. Det bästa var att han var styrkelyftare, och kunde lära mig bänk, böj, mark. Sen har jag gått upp från 67,5kg till 91kg på dem tre åren. :)

Arne Persson
2011-08-16, 17:59
12år 1970.

Bizarro
2011-08-16, 18:50
Var 13år när jag började träna (16år nu). Första gången gick jag bara och fråga nån slumpvald gubbe om hjälp. Det bästa var att han var styrkelyftare, och kunde lära mig bänk, böj, mark. Sen har jag gått upp från 67,5kg till 91kg på dem tre åren. :)

Ökat mycket i muskler också eller? :D

Crocker
2011-08-16, 18:55
12år 1970.
Du kör fortfarande va?

wo0ord
2011-08-16, 18:59
Runt 22-23. Önskar jag börjat tidigare..

Gabriel174
2011-08-16, 19:06
15½ ungefär

StarkeMats
2011-08-16, 19:09
Började träna seriöst, dvs tänkte på kost och upplägg för ca 3 år sedan.
Totalt, 5 år varav dom 2 första med riktigt mycket supande så det ledde såklart inte någon vart.
Kör på än!

RobbanColeman
2011-08-16, 19:11
Började vid 18 års ålder tror jag, fyller 35 i oktober. ;)

cnsforpresident
2011-08-16, 19:16
Började vid 21 års ålder. Vägde 62 kilo på 185 centimeter pga stillasittande (pga plugg) och dålig föda (pga fattig och okunnig student). Gått upp 25 kilo sedan dess (är nu 26 år) i muskelmassa och äter sedermera klart bättre. :) Blev vegetarian på kuppen.

stockinger
2011-08-16, 19:18
Började gymma när jag va 16 år. Nu är man 20 och de har inte hänt så mycke...

hugok
2011-08-16, 19:27
Jag var precis 16, om jag inte missminner mej helt var det på 16-årsdagen jag klev in på gymmet. På den tiden var det ju livsfarligt att träna innan man va 16 (jag är 20 år nu). Mest maskiner första året, sedan lite bättre för varje år. Kosten har jag i princip aldrig brytt mej om förutom när jag fick för mej att deffa vilket jag tröttnade på efter 3 veckor.

Arnoldski
2011-08-16, 21:48
När jag fyllde 26, efter 14 års stillasittande.

Som grabb tränade jag fotboll, hockey, basket och tennis samtidigt och sista åren bara fotboll och karate. Sen spelade jag musik och drack öl i tio år innan jag började röra på fläsket igen.

Får ont överallt hela tiden men har ökat lite i alla fall och har fått ett nytt intresse som påverkat mig mycket. Anser också att jag har lärt mig en hel del om inte minst kosthållning och anatomi vilket känns jätteroligt.

Jäääh
2011-08-16, 22:20
Sexton var jag. Fick gymkort i födelsedagspresent å började med nån fisträning där jag nästan bara körde med maskiner som en instruktör sagt åt mig att göra, var nog ett rätt bra sätt att börja, lite lätt sådär.

Tröttnade på de scheman jag fick (absolut inget gnäll, det va jättebra instruktörer ja snacka med) och började hitta på lite själv vilket gjorde det hela mycket roligare. Gick från att ha dragit mig till gymmet 3 dagar i veckan till att springa dit med abstinensbesvär fem dagar varje vecka.

Fast har aldrig haft ambition nog att räkna ut kcal å protein-intag. Ser bara till att käka mycket när jag är aktiv, käkar med tanke då förstås.
Det seriösa jag gjorde med kosten var väl att knappt dricka någon sprit när jag körde som hårdast i våras. Kändes lite tråkigt ibland men va väl ändå värt de.

Se ifall man kan plocka upp gymmandet igen när sommarn är slut, har saknat det faktiskt.

Edit: Fyllde 18 i februari.

Arne Persson
2011-08-16, 22:32
Du kör fortfarande va?

Jo... malde bl.a triccorna idag...:)

Talus
2011-08-16, 22:37
Började väl egentligen träna när jag var runt 14-15, då körde man lite armhävningar, sprang och gjorde enarms hantelpress liggandes på golvet i pojkrummet.

Det gav ingenting.

Började gå sporadiskt på gym när jag var 16 och fortsatte med det tills jag var 20. Hade uppehåll på ibland flera månader, åt fel och tränade inte tillräckligt hårt.

Det gav ytterst lite.

Började träna seriöst vid 21 års ålder, nu är jag 23 och har blivit rikting fast i styrketräningen, äter bra, tränar bra och kommer aldrig frivilligt skita att gymma i flera månader.

Resultaten börjar komma :).

Önskar bara att man hade kört på seriöst från typ 15 års ålder.

mky
2011-08-17, 07:58
Efter en herrans massa år med bollsport, började jag lyfta skrot vid 28 års ålder(som 5-barns far) nu 31, aldrig mått bättre, ångrar att man inte börjat tidigare.
Trodde att det skulle vara svårare att bygga men funkar fin fint.
Tränar ju för egen del men hur bör man ligga till i de tre stora som hobbygymmare då?

Clark
2011-08-17, 08:14
Jag började med sporadisk styrketräning när jag var 16 och regelbunden löpning / jogging. Höll på nått år. Började med styrketräning igen när jag var 25. Är 32 idag.

Springer
2011-08-17, 08:38
Strax innan jag fyllde 40 (snart ett år sedan), planen var att minska skaderisken för löpnin. Men det är ganska kul i sig självt.

pellepedal
2011-08-17, 10:23
Började 1991 när jag var 17 år.
Hade inte en aning om kosten under de första åren...
Har dock haft några uppehåll när jag satsat på andra saker.

KalleTeodor
2011-08-17, 10:39
Började gymma ibörjan på gymnasiet efter vi fått genomgång av gymmet på gympan. Jag fick ett gymkort i födelsedagspresent men vågade inte sätta min fot på gymmet för än några månader senare xD. Jag gymmade i 6månaders intervaller under 1an och 2an då min vinteridrott tar mkt tid. Jag körde mest maskiner och inga träningsprogram de första 6månsderna. Året därpå blev det mer fria vikter men kosten var inte 100 och hsde ingen progression.

Iår har jag kört sen mars och kört skit seriöst vilket givit resultat. Får höra av andra att jag blivit större, ser stark ut osv och det motiversr mig till att att körs ännu mer. Så i år ska jag försöka gymma ävrn under vinter. Jag klarar inte av att sluta!

Poop
2011-08-17, 12:03
Ökat mycket i muskler också eller? :D

haha, jo men har inte blivit fetare bara 14cm längre.:thumbup:

benacii
2011-08-17, 12:06
Började träna maj 2010. vägde 52kg och hade typ anorexia. började hänga här, spana tränings videos på youtube och sätta mig in i kost o träning. 15månader senare väger jag 76kg. mkt tack vare det här forumet. :)

63an
2011-08-17, 12:15
Började träna maj 2010. vägde 52kg och hade typ anorexia. började hänga här, spana tränings videos på youtube och sätta mig in i kost o träning. 15månader senare väger jag 76kg. mkt tack vare det här forumet. :)
Bra jobbat :thumbup:

Turbo Rico
2011-08-17, 12:41
20 år gammal första gången jag satte en fot på ett gym. Hade pajat ryggen så jag var tvungen att göra nåt åt den vilket ledde mig till att jag duttade i maskiner till jag var 23, då la jag av och gjorde come back som 27-åring och då började jag med styrkelyft. Vid 30 la jag om träningen till OL.

Ronn
2011-08-17, 12:46
Började konditionsträna vid 26, styrketräna lite lätt vid 29, övergick från dom båda till att styrketräna mer seriöst först tidigare i år vid 32 års ålder, är nu inne på 16e veckan med stronglifts 5x5 och är rätt nöjd med progressionen än så länge.

Linjedomarn
2011-08-17, 13:15
Började träna när jag var 16 år gammal. Vid den tiden i mitt liv vägde jag hela 48kilo :O. Började hårt och ''seriöst'' redan från första passet och började lägga upp scheman men jag läste nog för mycket skit om träningen och åt bara nyttigt men fattade inte att man var tvungen att äta mer än vad man behövde för att växa. Är 18år nu och väger 63+kilo men försöker hålla nere vikten för att hålla viktklassen.

bustz0rz
2011-08-17, 13:16
Tror jag var 15 år när jag började träna första gången. Som så många andra hade jag ingen kunskap alls om hur man skulle träna. Tyvärr höll sig inte intresset kvar så länge, så det vart ett uppehåll. Sex år senare har jag nu börjat träna igen; denna gång kontinuerligt.
Under denna sex åren har det blivit en hel del "börja träna, sluta träna, börja träna, sluta träna"-perioder. Mest sluta träna dock ;)

An Iron Soul
2015-04-05, 21:45
Jag började med styrketräning förhållande vis sent ändå.
Kom i kontakt med det via hockeyn, då var jag 17. Vi körde mycket knäböj, sälrodd, militärpress, viktade fällknivar och ryggresningar.

Vi körde extremt mycket knäböj. Säkert 5-6 gånger i veckan.
Sedan dess har jag aldrig varit i närheten av dom vikterna jag reppade på då. :d


När jag slutade spela hockey så gjorde jag absolut ingenting.
Ville inte ens sätta min fot i en hockeyhall för att det väckte så mycket starka känslor.

Började med styrketräning igen vid 19-20 års åldern. Satte mig in i kosten ungefär samtidigt.

King Grub
2015-04-05, 21:46
1 mars 1988, vid 14 års ålder.

Shqypnia
2015-04-06, 08:57
Skaffade ett gym kort när jag slutade röka vilket var ca 4,5 år sedan. Ett gymkort betydde att jag tränade i perioder med större uppehåll än träning. Självklart visste jag inte vad jag gjorde på gymmet. Ännu mindre vad jag åt. Tränade då några månader.

Har tränat mer "seriöst" nu sedan jag blev medlem här kan man säga. Är f.ö 25 år ung idag.

VoDaresVins
2015-04-06, 12:17
För ca 12 år sen vid 26 års ålder. Vilsen men noijig vad gällde kosten de första åren. Hade drygt ett års paus när det blev småbarn och husbygge på samma gång.
Märkt att jag besitter en dålig förmåga gällande kosten. Kan jobba på hela dan med fysiskt arbete utan mat eller drickapaus. Blir ofta så med eftersom drivet att få jobbet klart känns starkare än hungern. Har inte nån vidare aptit efteråt heller. Så för mig är deff en bit av en kaka.

Gnistan
2015-04-06, 12:32
Tjena, tänkte höra med er vilken ålder ni som går på gym började träna. Syftar alltså på tyngdlyftning och dylikt.
Samt när började ni bry er om vad ni stoppade i er lite mer?

Själv började jag träna när jag var 15, dvs. drygt ett år sen, och någon månad efter började jag käka nyttigare och på sistone har jag börjat kalkulera proteinintag, införskaffat mig vassle och kreatin m.m.
Förut så kunde jag stoppa i mig lite vad som helst, donken var gott och pizza nån gång i veckan, vitt bröd med ost och lite o'boy(inte för att det är något fel på det om man har koll vilket jag då inte hade..) men numera har jag mer koll på näringsvärden.

Så, kort och gott, när började ni träna och räkna kcal m.m.? :)

Mvh

Om man räknar in träning förutom att lyfta skrot så började jag mycket tidigt med mycket rehabträning för ett handikapp jag har. Första gången jag tror att jag satte min fot i ett gym måste varit på 60 talet som 7 åring. Vi bodde i Ösmo som ligger innan Nynäshamn. Min mor städade en lokal som hade ett litet gym där farsan och äldsta bror min körde lite. Men den första gången jag verkligen började köra lite styrketräning var i årskurs 7 på högstadiet. Då jag hade ett hadikapp med dålig benstyrka bl.a så hängde jag ej med på vanliga gymnastiken, så jag fick köra i skolans gym i stället. Men var väl inte för än vid 15-16 man började köra mer även om det kanske även då var lite si och så med tränandet. Längre uppehåll var vanligt då man hade andra roliga saker att göra. Var nog inte för än jag var ca 20 år som man började satsa mer seriöst och kom till en riktig klubb med tränare där man fick lära sig en bra teknik och började tävla. Vad gäller proteintillskott i pullverform så provade jag det men på min tid smakade det pyton oavsätt vad man försökte blanda det med. Körde en del med råä ägg och i övrigt åt jag bara vanlig mat. Några gånger tog man väl några vitaminer men inget annat. När jag började bänka i klass 67.5 så var det en hel del jobb med att hålla igen på maten och en hel del salladsätande. Fungerade inte i längden då jag ej tyckte att jag kunde utvecklas i den klassen och gick då upp i klass 75 som gick batter. Gick även lite i klass 82.5 och där kunde jag mer eller mindre vräka i mig vad som helst.
Slutade tävla 93 och var sedan under ca 23 år inte i närheten av någon form av träning. Fick diabetes tyvärr. Har nu kört ca 1.4 månader. Har nu ett uppehåll då jag fått problem med en vänsterarm som kanske i värsta fall måste opereras.
MVH
Gnistan

Starke75an
2015-04-06, 12:32
1991 första gången på atletklubb. Fanns både lyftardel och vanligt gym där.

highway star
2015-04-06, 13:24
1979. 12 år

muddler
2015-04-06, 14:34
19 bast, sensommaren 2002

BengtBurk
2015-04-06, 17:34
Hösten 2007, 16 år ung.

Damien Thorne
2015-04-06, 20:44
Jag började träna på gym den 27 Januari 1992, 18år gammal.

Var med i en styrkelyftarklubb 2006-2010.

Har aldrig räknat kalorier, proteiner, kolhydrater eller nåt sånt.
Men då är jag varken grov eller stark :D

Vägde 50kg när jag började.
Har pendlat mellan 69(hård)-80(fet) sen 1999.
Väger nu 74kg på väg mot 69kg.
Jag är 167cm.

StarkaUlf
2015-04-06, 20:51
Alldeles för sent :D

Tobbey
2015-04-06, 20:57
16:e oktober 2012 var första gången jag klev in i ett gym. Firar 3 år i år :D

Alexton
2015-04-06, 21:37
Drygt 10 år sedan. Började träna då jag hade skadat axeln när jag tränat thaiboxning.
Var tänk som dels rehab för kuffar men även få upp explosiviteten i sparkarna med ryck & stöt.
Fastnade smått, träffade en tjej och att träna kampsport 5 dagar i veckan kombinerat med gym fungerade inte.
Ut och resa och när jag väl kom tillbaka så blev det att träna på gym istället för kampsporten då jag hade skadade revben.
Var tänkt som en liten dos av 5x5 innan jag skulle börja träna thai igen men så blev det aldrig.

AeternusRex
2015-04-07, 09:23
Typ 1997. Då var armbågen den tjockaste delen på min arm och en kastvind var något att frukta. Har ju dock inte tränat ordentligt hela tiden och många uppehåll har det blivit.

Maxi84
2015-04-07, 09:32
Första gången på gym när jag hade fyllt 59 (fyller 67 i maj). Soffpotatis i alla år före det men trots att det går sakta så börjar kroppen ta (lite) form.
Är väl aldrig försent att börja kan jag tro.
Började med 2 ggr i veckan, väldigt lugnt.
Tränar idag ca 5 ggr i veckan och tar i lite hårdare (för min ålder)
Bara att kämpa på så länge kroppen o hjärnan vill vara med.

L-Sami
2015-04-07, 09:53
2001 när jag började basketgymnasiet. Kommer ihåg ett cirkelprogram vi började med 3 x 6 utan vila med 20kgs stång, stångcurl, stående rodd, stångrodd, militärpress, knäböj och good mornings. Den pumpen i underarmarna minns man. Under året körde vi ett bänkpress program hämtat från Pittsburghs collegelag, maxade 90kg med smaltgrepp efter 10 veckor. Fokuserade inte på bänkpress styrkan förrän nångång kring 2008 efter det. Det blev mycket basövningar när jag spelade basket, framför allt knäböj, frivändningar, bänkpress och pressar över huvudet. Kalorier började jag inte räkna förrän 2006 när jag skulle deffa för första gången.

Pade
2015-04-07, 10:22
Januari 2012, tog mig 3 år att fatta vad jag höll på med. Så det är väl i år det ska hända grejer *rolleyes*