handdator

Visa fullständig version : Artikel i DN om gener, dieter, kost och vikt


Nitrometan
2011-08-16, 11:40
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. jag har inte läst artikeln så noga. Men Karin Bojs på DN brukar vara duktig.

http://www.dn.se/livsstil/halsa/lat-generna-satta-menyn

De vill antagligen göra reklam för en bok som de har skrivit.

Anna Bratt har alltid fått kämpa hårt för att gå ner ett fåtal kilon. Karin Bojs har aldrig haft några problem. Varför är det så olika? Svaret finns i generna.

Under de år som Karin Bojs och Anna Bratt bevakat vetenskapliga och medicinska frågor i Dagens Nyheter har genforskningen blivit alltmer dominerande i nyhetsflödet. Forskare har till exempel lyckats identifiera ett stort antal gener som har betydelse för olika sjukdomar. Just övervikt och fetma är extremt ärftligt, och i boken ”Vikten av gener” (Natur & Kultur) fokuserar Karin och Anna på genernas betydelse för vikten.

Alla rekommendationer i boken har vetenskapligt stöd och baseras på den senaste forskningen.

De skriver bland annat om hur man ska äta och träna efter sina genetiska förutsättningar. Och de presenterar de tre huvudvägarna bland moderna dieter i detalj – lågkolhydratdieten, medelhavsdieten och fettsnål diet.
Är det fastställt vad som är en Medelhavsdiet?

– Vi vill ge tröst till dem som har misslyckats. Alla är unika och en diet kan inte passa alla. Sedan handlar det om vardagsvanor också, säger Anna Bratt.
Men om alla är unika hur unikt är det då?
Man kan ju undra hur olika vi är?

Inför författandet av boken beställde både hon och Karin gentester för att få en översikt av sina gener. Anna tog ett skrapprov från insidan av kinden och skickade i väg med posten till genteknikföretaget Interleukin.

Ett par veckor senare kunde hon vid datorn titta rakt in i sin arvsmassa. Resultatet blev mest en bekräftelse på vad hon redan anat. Hon bör enligt gentestet dra ned på fettet i maten och träna extra intensiva träningsformer för att bränna kroppsfett och gå ned i vikt.
Okaj.

Proxy
2011-08-16, 11:42
Hon bör enligt gentestet dra ned på fettet i maten och träna extra intensiva träningsformer för att bränna kroppsfett och gå ned i vikt.

How 'bout that. :D

King Grub
2011-08-16, 11:44
Men om alla är unika hur unikt är det då?
Man kan ju undra hur olika vi är?

Det verkar vara ganska stora skillnader på hur väl man svarar på en lågkolhydrat- respektive lågfettdiet, tex. Inte bara hur väl man "trivs" heller.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/5/1/4

Eddie Vedder
2011-08-16, 12:04
Är det fastställt vad som är en Medelhavsdiet?

Ja alltså den finns ju standardiserat som index i forskningen. En efterskonstruktion som är skräddarsydd för att passa de redan etablerade råden tycker jag mest det verkar som. Då kan man ju enkelt säga att "Titta, den nyttiga Medelhavskosten är ju exakt som det vi redan rekommenderar! Vilken slump!" och det blir en självuppfyllande profetia.

Jag har då aldrig sett alla dessa maträtter snålt på kött och feta mejeriprodukter med massa bönor och fullkorn någonstans runt Medelhavet.

Jokester
2011-08-16, 12:10
Ja alltså den finns ju standardiserat som index i forskningen. En efterskonstruktion som är skräddarsydd för att passa de redan etablerade råden tycker jag mest det verkar som. Då kan man ju enkelt säga att "Titta, den nyttiga Medelhavskosten är ju exakt som det vi redan rekommenderar! Vilken slump!" och det blir en självuppfyllande profetia.

Jag har då aldrig sett alla dessa maträtter snålt på kött och feta mejeriprodukter med massa bönor och fullkorn någonstans runt Medelhavet.

+1. Feta bakverk med choklad är inte ovanligt till frukost i de flesta Medelhavsländer bland annat.

Scratch89
2011-08-16, 12:23
Sen är medelhavets kust rätt så stor också. Det räcker att man bara åker till Danmark eller Norge för att inse att deras matvanor skiljer sig en del från våra.

Eddie Vedder
2011-08-16, 12:25
Sen är medelhavets kust rätt så stor också. Det räcker att man bara åker till Danmark eller Norge för att inse att deras matvanor skiljer sig en del från våra.

Precis. Varför den standardiserade "Medelhavskosten" blir ännu mer lustig. Men den bygger så som jag förstått det mest på grekisk gammal kosthållning. Och så vitt jag vet är inte grekerna direkt snåla på kött och mejeriprodukter.

Musselbank
2011-08-16, 12:28
Ah! Redan de gamla grekerna.

tano
2011-08-16, 12:29
Baguetter! Vad jag upplevde på Franska rivieran, baguetter till frukost varje dag och kö till konditoriet varje morgon! :)
Gärna serverat med ost på såklart, men sötsaker som t.ex. Nutella verkar också mycket vanligt.

Sedan kan man ju fråga sig hur länge matvanorna sett ut såhär. Spånar bara, men medelhavskosten kanske relaterar till hur man åt i området för hundratals år sedan?

Edit: Jag ser att det han skrivas några till inlägg medan jag komponerade mitt... :) Så det är alltså grekerna som är bakgrunden till dieten?

Clark
2011-08-16, 13:11
Redan de gamla grekerna hade nötkräm på baguetten.

häftig
2011-08-16, 13:16
Pasta, pommes frites och bröd är ju inte särskilt sällsynt runt Medelhavet i varje fall

Löpsko
2011-08-16, 13:40
Redan de gamla grekerna hade nötkräm på baguetten.


:laugh: