handdator

Visa fullständig version : Dropset!


gubbles
2011-08-16, 10:34
Tja!

Har börjat köra dropset nu på nästan alla övningar och muskelgrupper jag kör och dra åt satan vad det bränner bra :)

Men jag har en liten fråga för er som vet än mig.

Jag kör 1 drop, alltså först en tyngre vikt där första setet blir 7-9 reps sen byter jag direkt något lite lättare och gör ca 3-4 reps till så att jag verkligen krämar ur musklerna.

Hur länge tycker ni man borde vila efter ett sådant set?

Är 1 min rimmligt eller sliter man ut musklerna så pass mycket att man kanske borde vila 2-3 min istället?

Sundqvist
2011-08-16, 10:41
De är väll upp till dig själv, jag brukar dropsetta på sista övningen per muskelgrupp :)

lofito
2011-08-16, 10:54
Jag brukar dropseta när jag kör biceps med skivstångscurl.
Mina dropset är om 3, dvs: 26 kg, 18,5 kg och 13,5 kg

Men jag kör inte den övningen "uppifrån och ner" utan jag börjar i ett lägre läge 5-6 reps och går sedan upp i ett högre läge 4-5 gånger för att avsluta det droppet med att köra "hela" och därefter byter jag vikt. Bränner till rejält när man är klar med det dropsetet. Jag brukar upprepa detta två gånger och har en vila på drygt 3 min iaf för att kunna prestera någorlunda likvärdigt även om det är mycket motigare :)

gubbles
2011-08-16, 13:14
Jag brukar dropseta när jag kör biceps med skivstångscurl.
Mina dropset är om 3, dvs: 26 kg, 18,5 kg och 13,5 kg

Men jag kör inte den övningen "uppifrån och ner" utan jag börjar i ett lägre läge 5-6 reps och går sedan upp i ett högre läge 4-5 gånger för att avsluta det droppet med att köra "hela" och därefter byter jag vikt. Bränner till rejält när man är klar med det dropsetet. Jag brukar upprepa detta två gånger och har en vila på drygt 3 min iaf för att kunna prestera någorlunda likvärdigt även om det är mycket motigare :)

Okej! Du kör 21:an fast med lite annorlunda reps :) Riktigt schysst övning, tycker om den som fan. Men det kanske är bäst att man vilar ca 3 min iaf för jag märker att när man kör dropset och bara vilar 1 min så måste man sänka vikterna något så fruktansvärt för varje set man kör :) Men bränner skönt gör det iaf! Mums..

Tack för svar!

Määng
2011-08-16, 14:11
Men det kanske är bäst att man vilar ca 3 min iaf för jag märker att när man kör dropset och bara vilar 1 min så måste man sänka vikterna något så fruktansvärt för varje set man kör :) Men bränner skönt gör det iaf! Mums..

Tack för svar!

Tanken är väl att det ska bränna på som fan så jag föredrar kort vila.

Kör dropset ibland. Brukar då minska med 50% först och sen 50% av den vikten i tredje. Nu räknar jag varje gång jag drar av vikt som ett set.