handdator

Visa fullständig version : vad kan man förvänta sig av ett par glasögon?


Madame
2011-08-16, 00:22
Skaffade alldeles nyss glasögon.

Jag är osäker på om jag fått rätt styrka, fast vet inte hur mycket jag kan förvänta mig av ett par brillor, jag kanske har för höga krav?

Jag hade inga glasögon innan, jag kan anstränga ögonen så att jag ser tiptopskarpt och har så alltid gjort utan större problem, men nu börjar det märkas att jag inte direkt blir yngre, vill gärna släppa blicken frammåt eftermiddagen och då blir allt suddigt när jag inte orkar "spänna" blicken. Har också börjat gå med en konstant rynka mellan ögonbrynen. Så jag har gjort slag i saken och skaffat ett par brillor. Mitt jobb betalade en del av dem, sk terminalglasögon, så att jag lättare ska kunna arbeta vid skärmen.

Jag har nu haft dem ett par dagar och de hjälper ju avsevärt!
Jag har dock märkt att de inte funkar hela vägen fram när jag ska läsa och titta på skärmen, jag måste ändå anstränga blicken lite grann och "komplettera själv". Slappnar jag av helt blir det suddigt, inte lika illa som utan glasögon, men dock.
När blicken är avslappnad börjar det bli skarpt på längre avstånd än en armlängd bort, vid lite över en meter ca. sen är allt väldigt skarpt ytterligare ett par meter bort.


Jag funderar just på om jag egentligen kan förvänta mig att det ska vara skarpt även på läs- och datoravstånd, var ju lite därför jag skaffade dem och det heter ju just terminalglasögon. Eller är jag för kritisk, får jag leva med att min syn är crap och att jag alltid kommer få anstränga mig lite trots glasögon?

Tacksam för tips :)

Ronn
2011-08-16, 05:49
Beror ju på vad du har för synfel där kan nog din optiker svara bäst, för du har väl gått till optikern och gjort syntest?

Själv hade jag problem med närsynthet som kom blev värre med åren glajjor styrde upp det nu ser jag bra både på nära och långt håll.

Trushy
2011-08-16, 05:56
Tog mig 1,5 år och 3 syntest innan jag fick rätt styrka på mina linser, så helt okej med dem andra paren men det var också tvungen att skärpa blicken för att få full syn

Catstyle
2011-08-16, 06:20
Gå till en annan optiker med dina glasögon och beskriv problemet.
Det finns en ganska stor kompetensskillnad bland optiker.

Spiffy
2011-08-16, 06:23
De kanske är inställda på fel avstånd. Tillbaka till optikern med dig.

martikainen
2011-08-16, 06:24
Gå tillbaka till optikern, du har mest troligt fel styrka.

edit: jaja, tål att sägas ett par gånger :)

Gnusram
2011-08-16, 06:36
Jag funderar just på om jag egentligen kan förvänta mig att det ska vara skarpt även på läs- och datoravstånd, var ju lite därför jag skaffade dem och det heter ju just terminalglasögon.

Det där är ju hela poängen med ett par terminalglasögon. Det är just precis på det avståndet de ska vara bra, på lite längre avstånd och egentligen för andra saker än att sitta på "arbetsavstånd" är det mer tur om de funkar.

Med det sagt så tog det ett par tre dar innan jag s.a.s vande mig vid mina glasögon och började slappna av i ögonen. Tycker du inte att de är bra efter en vecka typ så tycker jag definitivt att du ska gå tillbaks med dem.

C.E.J.
2011-08-16, 06:48
Skaffade alldeles nyss glasögon.

poidh

agazza
2011-08-16, 06:53
Jag har fått sämre syn sedan jag skaffade glasögon. Jag har dom bara när jag kör bil för övrigt

Juxta
2011-08-16, 08:43
Jag har fått sämre syn sedan jag skaffade glasögon. Jag har dom bara när jag kör bil för övrigt

Är du säker på att du fått sämre syn pga glasögonen, eller det kanske itne var det du menade?
Synen försämras ju när man blir äldre, men även så lägger man märke mer till sitt synfel när man väl börjat använda glasögon.

@Madame: Har man linser kan man förvänta sig att de inte funkar till 100% men glasögon ska rätta till dina problem utan att du ska känna någon ansträngning. Så länge du har "vanliga" synfel såsom närsynthet och kanske brytningsfel. Tänk dock på att det kan vara ovana men min erfarenhet är att den ovanan mest består av en viss yrsel, men inte oskärpa.

agazza
2011-08-16, 10:25
Är du säker på att du fått sämre syn pga glasögonen, eller det kanske itne var det du menade?
Synen försämras ju när man blir äldre, men även så lägger man märke mer till sitt synfel när man väl börjat använda glasögon.

@Madame: Har man linser kan man förvänta sig att de inte funkar till 100% men glasögon ska rätta till dina problem utan att du ska känna någon ansträngning. Så länge du har "vanliga" synfel såsom närsynthet och kanske brytningsfel. Tänk dock på att det kan vara ovana men min erfarenhet är att den ovanan mest består av en viss yrsel, men inte oskärpa.

Det har blivit avsevärt sämre på snabb tid efter jag skaffat glasögon. Jag tog antagligen för skarp styrka från början så ögonen har vant sig vid det
Jag är 22.

:/

Madame
2011-08-16, 10:49
Gå till en annan optiker med dina glasögon och beskriv problemet.
Det finns en ganska stor kompetensskillnad bland optiker.

Ska det verkligen behövas att byta optiker? Det har jag ändå inte råd med, var jobbet som betalade nu. Jag hoppas den jag var hos har kompetens att rätta till glasen om det inte blev bra på första. Var hos synsam btw., mitt jobb har avtal hos dem.

De kanske är inställda på fel avstånd. Tillbaka till optikern med dig.

Gå tillbaka till optikern, du har mest troligt fel styrka.

edit: jaja, tål att sägas ett par gånger :)
okok :)

Det där är ju hela poängen med ett par terminalglasögon. Det är just precis på det avståndet de ska vara bra, på lite längre avstånd och egentligen för andra saker än att sitta på "arbetsavstånd" är det mer tur om de funkar.

Med det sagt så tog det ett par tre dar innan jag s.a.s vande mig vid mina glasögon och började slappna av i ögonen. Tycker du inte att de är bra efter en vecka typ så tycker jag definitivt att du ska gå tillbaks med dem.

ok bra, då vet jag att jag inte har för höga krav på skärpan! :)


Kom förresten att tänka på att när jag var liten och hade glasögon (ej haft under mitt vuxna liv) så droppade optikern i nåt medel som fick ögonen att slappna av så att jag inte skulle kunna anstränga dem lite omedvetet när han gjorde synundersökningen. Nån som vet vad det är för medel? tog flera timmar innan det gick ur så jag var tvungen att hålla mig i soffan den dagen, allt var suddigt :P Funderar på om sånt används idag och om jag kan be optikern använda det på mig.