handdator

Visa fullständig version : Repsantalet och set


alex111
2011-08-15, 21:10
På Gymvaruhusets hemsida läste jag :

"Träna tungt Tung träning stimulerar muskeltillväxt. Ett förslag är att du börjar första setet på 10 reps och om du inte ändrar vikterna till nästa set kommer du troligen att klara 8-9 reps och 7-8 reps i nästa set. På så sätt får du automatiskt en bra spridning på repetitionsantalet."


Om ni säger att ni kör 10 reps, brukar det vara så här ni kör då? eller kör ni på en vikt så att ni orkar 10 reps på de set ni kör?

Är detta sätt bättre?
"

lurre86
2011-08-15, 21:13
Finns många trådar om det här. Sök på repsantal!

alex111
2011-08-15, 21:21
Finns många trådar om det här. Sök på repsantal!

jag hittar inget angående just detta om att repsantalet sänks under samma övning efter varje set, hittar endast massa trådar om riktlinjer i repsantal angående massa/styrka osv.

så kan någon snäll person svara :)

Mitosis
2011-08-15, 21:33
Det används ju t.ex när man kör 3x5, man kanske gör 5,4,3 reps på 100kg i bänken. Men man satsar på att göra 3x5, så man kör på tills man klarar det och när man gjort det så ökar man vikten så det blir typ samma sak igen.

Sundqvist
2011-08-15, 21:39
jag brukar köra 6-8reps x 4 set
Kör en vikt klarar jag den 8 gånger, höjer jag, då ska jag minst ta en 6a på den vikten, efter 1-2 pass tar jag en 8 på den vikten jag bara tog 6 på första passet :) Got it? Progression Progression Progression! :)

Pretorian
2011-08-16, 06:44
Jag orkar sällan samma repsantal på de senare seten jämfört med det första. Säg att jag gör 15 på första (ja.. jag vet att ni tycker det är för många..) så kanske det blir 13 på andra, 12 på tredje och 9-10 på det fjärde.

polka_griis
2011-08-16, 07:29
Vad jag har märkt är att i vissa övningar/vissa muskelgrupper skiljer det sig jättemycket i hur mycket jag orkar första och sista set medan det i andra inte skiljer sig någonting knappt. Axlar är extremfallet, om jag i första axelpress setet orkar säg 10 reps så kanske jag i sista (fjärde) endast orkar 3 på samma vikt.

lofito
2011-08-16, 08:26
Men låt säga att man kör 4 set per övning och kör låt säga 10 reps per set.
1:a setet klar man helt ok utan några större problem medan andra setet är lite tyngre.
Det 3:e setet når man inte till 10 och inte 4:e heller. Men! Ska man då fortsätta och försöka nå 10 seten eller ska man sänka vikten succesivt efter varje set antal för att nå 10? Vilket ger bäst effekt på det sättet?

Är något jag funderat över på gymmet - att börjar det kärva på de 2 sista seten så antar jag att man ska sänka lite för att orka dessa 10 set - för inte ger det något att jag kör på samma vikt hela tiden och inte orkar lika mycket repsantal ju mer jag belastar musklerna?

Sheogorath
2011-08-16, 08:30
Jag backar ungefär 2 reps varje set om jag kör failsets och medellång vila (1,5-2 min). Jag jobbar i två olika intervall, 4-6 för komplexa övningar och 6-12 för isolationsövningar, och sänker vikten till 90% om jag i nästkommande set riskerar att hamna utanför intervallet.

lofito
2011-08-16, 08:39
Vilar du 1,5-2 min mellan varje set? Oj, jag är inte så jävla tålmodig så jag kan köra igång ett nytt set efter 40-55 sekunder ungefär. Är det för lite eller varierar det ifrån person till person samt vilken övning och tyngd man har etc?

SiSenior
2011-08-16, 08:59
Vilar du 1,5-2 min mellan varje set? Oj, jag är inte så jävla tålmodig så jag kan köra igång ett nytt set efter 40-55 sekunder ungefär. Är det för lite eller varierar det ifrån person till person samt vilken övning och tyngd man har etc?

Helt omöjligt att svara på egentligen, eftersom ingen vet exakt vad som är bäst. Men kort vila verkar vara att föredra för muskeltillväxt. Sen om 40-45 sek är lagom kort för detta ändamål eller inte, kan jag heller inte svara på. Du får göra som alla andra, testa dig fram vad du tycker bygger bäst.

ARMSTARK
2011-08-16, 09:06
Jag brukar sikta på att klara 10-12 reps i alla set, oftast 4 set. Kör jag riktigt tungt kör jag ändå sällan mindre än 6:or.

Kort vila är bäst tycker jag, max 60-90 sekunder. Då får musklerna lida ordentligt och man slipper vara på gymet i 3 timmar.

lofito
2011-08-16, 09:57
Ok, jo, men det jag undrar är ifall att jag har som mål att klara 10 set på 4 set.
Vi säger att de två första klarar jag men att tredje och fjärde är mer kämpigt. Ska jag då sänka dom 2 sista till en vikt som gör att jag klarar precis 10 eller ska jag fortsätta med samma vikt?

Det jag undrar är hur effekten blir om jag kör med samma vikt alla fyra seten igenom jämförelsevis med om den sänks på de 2 sista med några kg.

Oggle
2011-08-16, 10:30
Ok, jo, men det jag undrar är ifall att jag har som mål att klara 10 set på 4 set.
Vi säger att de två första klarar jag men att tredje och fjärde är mer kämpigt. Ska jag då sänka dom 2 sista till en vikt som gör att jag klarar precis 10 eller ska jag fortsätta med samma vikt?

Det jag undrar är hur effekten blir om jag kör med samma vikt alla fyra seten igenom jämförelsevis med om den sänks på de 2 sista med några kg.

Har funderat länge på exakt samma sak. Blir lätt att man med nöp och näppe klarar av de 2-3 sista repsen på dom två sista seten (av 4)