handdator

Visa fullständig version : Stretching = muskler?


polat
2011-08-15, 17:41
När jag kört klart i gymmet så stretchar jag ordentligt mina muskelgrupper jag tränat. men jag ser ofta folk som tränar hårt och går ner till duscharna och hem utan ens att ha stretchat.. om dom vill ha muskler måste dom väll stretcha eller? :Virro

King Grub
2011-08-15, 17:49
Nej, det är träningen som stimulerar muskeluppbyggnaden, inte stretchingen.

mognus
2011-08-15, 17:49
varför tror du det? finns en del bra trådar om detta om du söker.

Fernicus
2011-08-15, 17:52
När jag kört klart i gymmet så stretchar jag ordentligt mina muskelgrupper jag tränat. men jag ser ofta folk som tränar hårt och går ner till duscharna och hem utan ens att ha stretchat.. om dom vill ha muskler måste dom väll stretcha eller? :Virro

Vad är det för pajas som berättat det här för dig?

mattilainen
2011-08-15, 17:58
undrar också var du fått detta ifrån.

polat
2011-08-15, 18:01
Nej, det är träningen som stimulerar muskeluppbyggnaden, inte stretchingen.
Så det är bara å skita i stretchingen eller?

LoTiX
2011-08-15, 18:03
Så det är bara å skita i stretchingen eller?

Om det är muskelvolym du är ute efter är stretching inte en relevant del av ekvationen.

Stretchar själv inte, liksom många andra här.

polat
2011-08-15, 18:20
Om det är muskelvolym du är ute efter är stretching inte en relevant del av ekvationen.

Stretchar själv inte, liksom många andra här.
OK, tack för svar :)

Spridis
2011-08-15, 18:28
Jag har däremot börjat stretcha i uppmjukningssyfte. Detta eftersom jag nästan uteslutande tränar från 6:00 på morgonen och kroppen är styv som en planka. Brukar köra strething mellan uppvärmningssetten.
Men stretching för muskelvolym ger jag inget för!

StarkeMats
2011-08-15, 18:31
Säkert från Ove Rytter. Dock menar han nog inte riktigt så när han pratar om stretching (:

hugok
2011-08-15, 18:34
Jag har däremot börjat stretcha i uppmjukningssyfte. Detta eftersom jag nästan uteslutande tränar från 6:00 på morgonen och kroppen är styv som en planka. Brukar köra strething mellan uppvärmningssetten.
Men stretching för muskelvolym ger jag inget för!

Om jag inte missminner mej helt har jag nog hört att det sänker prestationsförmågan att stretcha innan träning. Men Grub eller någon annan kanske kan fylla på härifrån.

Spridis
2011-08-15, 18:44
Om jag inte missminner mej helt har jag nog hört att det sänker prestationsförmågan att stretcha innan träning. Men Grub eller någon annan kanske kan fylla på härifrån.

Säkert ligger det sanning i det, men när man har konstant värk i ryggen pga långvarigt sittande arbete så har jag inget alternativ. Det som hjälpt bäst hittills är stretching.
Av två onda ting...

JB12K
2011-08-15, 19:09
Så att sträcka ut fascian så att musklerna får plats att växa gäller inte längre? Eller det kanske det aldrig gjorde....brologic. Det blev iofs bara stretching i ungefär en vecka efter att jag läst det för ett antal år sedan :).....för jobbigt.

mikaelj
2011-08-15, 19:20
Jag måste töja ljumskarna för att få till djupet i böjen, och jag måste töja lats när jag bänkat för att kunna simma.

Jag tvivlar på att töjningen har ett egenvärde. Man gör det för att man behöver.
Postat via en mobil enhet

King Grub
2011-08-15, 19:22
Så att sträcka ut fascian så att musklerna får plats att växa gäller inte längre? Eller det kanske det aldrig gjorde....brologic. Det blev iofs bara stretching i ungefär en vecka efter att jag läst det för ett antal år sedan :).....för jobbigt.

Den teorin bygger nog på djurstudier, där man mycket riktigt sett muskeltillväxt vid stretching. Problemet är bara överförandet till människan i praktisk tillämpning. Djuren spändes fast och en kroppsdel våldstretchades i dygn långt över egentlig kapacitet. Jag tror inte det går att översätta till att stretcha, oavsett hur hårt, av egen kraft några minuter.

Sverker
2011-08-15, 19:25
Själv är jag övertygad om att streching EFTER träningen miskar tonus i de tränade musklerna och underlättar blodgenomströmningen.

Alltså bättre för återhämtningen.

Thompao
2011-08-15, 19:29
Själv är jag övertygad om att streching EFTER träningen miskar tonus i de tränade musklerna och underlättar blodgenomströmningen.

Alltså bättre för återhämtningen.

+1

upplever samma sak! ganska stor skillnad efter pass om man har/inte har stretchat.

Fernicus
2011-08-15, 19:49
Jag stretchar mest för rörlighetens skull, för att få bra djup i böj och för att en vacker dag kunna genomföra frontböj

Hemi
2011-08-15, 20:31
Själv är jag övertygad om att streching EFTER träningen miskar tonus i de tränade musklerna och underlättar blodgenomströmningen.

Alltså bättre för återhämtningen.

Jag har skippat stretching de senaste sisådär 5 åren och utan att basera det på någonting annat är hur det känns så var det bättre förr (när jag stretchade). Pga ålder eller stretchingen? Vet inte men skall börja igen så får vi se.

Gald
2011-08-15, 20:34
Jag brukar strecha mellan seten när jag vilar, hur e det med detta? Bra/Dåligt? Bör jag Strecha EFTER passet istället eller kan jag köra på som jag gör?

King Grub
2011-08-15, 20:39
Stretching har en akut nedsättande effekt på den maximala kraftutvecklingen, så att göra det före eller under pågående aktivitet är nog ingen god idé alls.

krubkungen
2011-08-15, 20:45
Stretching har en akut nedsättande effekt på den maximala kraftutvecklingen, så att göra det före eller under pågående aktivitet är nog ingen god idé alls.

Träningsprogrammet (dogcrapp) går väl ut på att mega stretcha musklen under passet. saxat från body forum:"Avsluta varje övning med 1 minuts *4**”Extreme stretching”. Töj till maximal stretching och håll där i 1 minut." Låter ju inte som någon höjdare :)

JB12K
2011-08-16, 09:32
Träningsprogrammet (dogcrapp) går väl ut på att mega stretcha musklen under passet. saxat från body forum:"Avsluta varje övning med 1 minuts *4**”Extreme stretching”. Töj till maximal stretching och håll där i 1 minut." Låter ju inte som någon höjdare :)


Under passet ja men direkt efter man tränat den muskeln klart.

Jacket1
2011-08-16, 09:44
Min gympalärare sa att utan streching blir det aldrig muskler byggda. Men samtidigt sa hon att banan innehåller massa protein så får nog ta det hon säger med en nypa salt.

polat
2011-08-16, 09:56
Stretching har en akut nedsättande effekt på den maximala kraftutvecklingen, så att göra det före eller under pågående aktivitet är nog ingen god idé alls.
Jag har tränat hela sommarlovet ganska hårt och alltid avslutat min träning med extrem stretching. Och min fråga är: om jag inte hade stretchat hade jag kännat mer på min muskeltillväxt om jag inte hade stretchat?

Ronn
2011-08-16, 10:00
Jag har tränat hela sommarlovet ganska hårt och alltid avslutat min träning med extrem stretching. Och min fråga är: om jag inte hade stretchat hade jag kännat mer på min muskeltillväxt om jag inte hade stretchat?

Om du läser det grub skrev så är effekten under själva övningen, och det har inte direkt med muskeltillväxt att göra utan hur du presterar under övningen. Presterar du sämre under övningen kan det ju indirekt innebära sämre tillväxt, men nu skrev du ju att du stretchade efter träningen.

Niveus
2011-08-16, 10:00
Själv så stretchar jag för att bli vigare och smidigare. Jag utför stretchingen efter styrketräningen eller efter en uppvärmning i hemmet. Vigheten hjälper mig med rörelser jag använder under vissa övningar: knäböj, axelpress m.m.

hugok
2011-08-16, 10:28
Min gympalärare sa att utan streching blir det aldrig muskler byggda. Men samtidigt sa hon att banan innehåller massa protein så får nog ta det hon säger med en nypa salt.

Jag antar att hon sa att man inte skulle styrketräna innan man var 16 för då stannar man i växten, att man inte ska köra färre reps än 10 och att man bygger minst lika bra med kroppsviktsövningar ;)

Linjedomarn
2011-08-16, 13:35
Du bygger inte mer muskler av stretching och du ökar inte återhämtningsförmågan. Tror det är mer åt andra hållet. Däremot så är stretching bra om man vill bli vigare och rörligare.

King Grub
2011-08-16, 13:37
du ökar inte återhämtningsförmågan

Det gör det väl?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20689450

Crocker
2011-08-16, 13:38
Jag brukar strecha mellan seten när jag vilar, hur e det med detta? Bra/Dåligt? Bör jag Strecha EFTER passet istället eller kan jag köra på som jag gör?
Efter pas set är nog bättre, ja.

jikajd
2011-08-24, 10:30
http://www.motionsguiden.se/Article.aspx?ArticleID=28

[...]

Du kan bli starkare
Det finns forskning som visar att stretching mellan övningar och efter träningen förbättrar träningens effektivitet. Upp till 20 procent större ökning av muskelstyrka kan uppnås med hjälp av stretching.

[...]

Referenser:

Annerstedt, Gjerset, 2002, "Idrottens träningslära", SISU Idrottsböcker.
Karlsson, Thomeé, Martinsson, Swärd, 2003, "Motions- & idrottsskador och deras rehabilitering", 3:e upplaga, SISU Idrottsböcker.

Var kommer detta ifrån, det här med "ökning av muskelstyrka"? Någon som har läst i böckerna som refereras - jag orkar inte. Gammal artikel, men ändå.

Graafen
2011-08-24, 12:53
lånar tråden liten, måste bara fråga en sak.

Jag stretchar alltid men kanske borde sluta med det då om jag vill uppnå maximal tillväxt?

Dock MÅSTE jag stretcha mina biceps efter jag tränat dem, annars kan jag inte veckla ut min arm dagen efter haha, vad kan det bero på? Blir man stel i fästet i armvecket eller varför blir det så för mig om jag inte stretchar ut biceps?